Telegraful Român, 1929 (Anul 77, nr. 1-92)

1929-01-02 / nr. 1-2

6 ani de serviciu, i se restitue, cu excepția taxei fundamentale, sumele ce a contribuit la fondul de pensiuni, însă fără interese. § 15. Dacă un pensionar al fondului de pensiuni reintră în serviciu, pensiunea se pierde de drept. Anii serviţi in urmă se vor adăuga la cei dinainte pentru a obţinea o nouă pensiune. Orce reţineri din retribuţiunea funcţionarului pentru pensiune devin proprietatea fondului de pensiuni arhidiecezan şi funcţionarul nu are nici un drept să ceară restituirea, el are dreptul numai la pensiune, dacă îndeplineşte condiţiunile statutului. O restituire de taxe se face numai In cazul menţionat In § 14 şi dacă un funcţionar — cu învoirea autorităţii bisericeşti — trece In serviciul bisericesc al altor eparhii, se va vărsa Cassei de pensiuni, la care va aparţinea toate reţinerile făcute pentru pensiune — Insă fără interese. V. Pierderea dreptului de pensiune § 16. Dreptul de pensiune se pierde: 1. Prin moarte. 2. Prin renunţare de bună voie la post. 3. Prin destituire din post în cale disciplinară, dacă pierderea drepturilor de pensiune se enunţă prin sentinţa disciplinară ca pedeapsă. 4. Prin trecerea de la confesiunea ortodoxă la altă confesiune. 5. Prin pierderea calităţii de cetăţean român. 6. Când văduva se mărită sau duce o viaţă imorală, şi dacă la moartea soţului din vina ei proprie nu a trăit împreună cu el sau a fost pedepsită pentru crimă sau delicte diiamante. 7. Orfanii când devin majori, sau îşi câştigă singuri existenţa, sau se căsătoresc, sau dacă sânt pedepsiţi pentru crimă sau delicte difamante, decretându se prin sentinţă judecătorească şi suspendarea dreptur lor cetăţeneşti sau interdicţia de la funcţiuni publice. 8. Orfanii primiţi In Internatul arhidieciean nu beneficiază de ajutor, cătă vreme sânt adăpostiţi gratuit In Internat. VI. Mijloace §. 17. Fondul se alimentează din: 1. Taxa fundamentală. 2. Taxa anual. 3. Taxa de avansare. 4. Taxe de biserici. 5. Va venit dela parohiile şi protopopiatele vacante. 6. Discuri. 7. Taxele pentru examenul de calificaţiune preoţesc şi extrădarea duplicatelor de diplome ori certificate. 8. Pedepse dictate de autorităţile bisericeşti spre acest scop. 9. Ajutor permanent dela stat. 10. Donaţiuni şi legate făcute In favorul acestui fond. 11. Interesele capitalului disponibil al fondului. 12. Suma ce se plătește din venitele Tipografiei arh diecezane pentru ajutorarea preoteselor văduve. 13. Din alte sume destinate pentru fond de Consiliul arhiepiscopesc și din venite extraordinare. Taxa fundamentală § 18. Taxa fundamentală se statoreşte egală cu salarul şi gradaţiile de pe o lună, care se plătesc odată pentru totdeauna din partea fiecărui funcţionar îndreptăţit la persoane In sensul § 4 şi se poate achita deodată, sau se detrage din salar In 24 rate egale, cu 5% interese. Protopresbiterii plătesc taxa fundamentală și după salarul primit dela stat in calitate de protopresbiteri In suma egală cu salarul pe o lună. Taxa anuală § 19. Taxa anuală se statoreşte la 10% dela salar, gradaţii şi salar de protopresbyter, care se reţin în rate lunare la cassa arhidiecezană. Aceste reţineri se fac numai In decurs de 40, 35, 30 ani dela cei ce au intrat In serviciu după 1 April 1921. 7taxa de avansare § 20. Taxa de avansare este sporul retribuţiunii pe o lună a celor înaintaţi in funcţiune dela 1 April 1921 Începând, sau sporul lunar ce-l primesc la salar ca gradaţie, sau alt titlu, care se consideră la fondul de pensiune. Taxa de la biserici § 21. Fiecare comună bisericească din Arhidieceză contribue cu o taxă anuală după averea de care dispune, şi anume: Comuna cu avere de inventar până la 5000 lei — 25 lei taxă. Comuna cu avere de inventar până la 10,000 lei — 40 lei taxă. Comuna cu avere de inventar până la 20,000 lei — 60 lei taxă. Această taxă se administrează in pătratul pnin al fiecărui an la cassa arhidiecezană. Parohiile și protopresbleratele vacante § 22. Jumătate din venitul parohilor vacante revine acestui fond pe întreaga durată a vacanţei, tot asemenea şi 10% din salarul ce-l primesc de la stat administratorii pentru administrarea parohiilor vacante. Administratorii protopopeşti, întrucât au în biserică oficiu sistemizat, contribue cu jumătate din venitul fix din protopresbiterat plus 10% din salarul ce l-ar primi de la sat pentru administrarea protopresbiteratului. Discul § 23.in fiecare biserică din arhidieceza se poartă anume pentru acest fond un disc de două ori pe an, şi anume: La Dumineca Florților şi a doua zi de Rusalii. Sumele intrate se varsă la fondul de pensiuni. Taxele pentru examene şi duplicate § 24. Dela fiecare când dat de preot, pentru examen de calificaţiune preoţească, drept taxă de certficat se incassează In favorul fondului de pensiune o taxă de 50 lei, iar dela profesori pentru atestatul de definitivare 100 lei. Pentru extrădare de duplicate după orce diplomă sau certificat se plătește în favorul acestui fond 25 lei taxă. Tipografia arhidiecezană § 25. Suma, destinată din venitul Tipografiei arhidiecezane pentru ajutorarea preoteselor văduve, se va transpune la acest fond. VII Acordarea pensiei § 26. Pensionarea se decide prin Consiliul arhiepscopesc In şedinţă plenară la propunerea secţiilor respective : a) La cererea funcţionarului; b) Din oficiu, cănd este reclamată in interesul oficiului. a) a) Cererile de pensionare sânt a se instrui: 1. Cu atestat de botez, 2. Cu atestat despre continuitatea serviciului, 3. Cu certificat medical despre starea sănătăţii, 4. Cu atestat despre purtarea oficiului de la autoritatea imediată sub care stă petentele. Consiliul arhiepiscopesc supune pe petent unei vizitaţiuni din partea comisiunii sale exmise din plenul consistorial cu concursul a doi medici, care imediat transpune la consilul arhiepiscopesc protocolul despre expertiză prevăzut cu opiniunea sa. Medicii cercetează pe petente in prezenţa membrilor comisiunii, cari sânt de tagma preoțească. Spesele expertizei medicale statolite de consiliul arhipiscopesc Ie supoartă petentele având a le anticipa la numul consiliu. Membrii fondului de pensiuni cari au ajuns limita vârstei (§ 10) sau au implnit numărul anilor de serviciu sistemizaţi In § 8, sânt dispensaţi dela cercetare. ad b) In caz când funcţionarul nu se invoeşte să fie pensionat, necesitatea se constată de oficiu prin sentinţa forului competent disciplinar. Cei ce au ajuns limita de vârstă, pot fi pensionaţi in interesul serviciului şi fără proces disciplinar. La lichidarea pensiunii se iau numai luni Întregi, fracţiunile cad In favorul fondului. § 27. Cererile de pensiune ale văduvelor şi orfanilor au să fi înaintate consiliului arhiepiscopesc In termen de cel mult trei luni dela moartea soţului sau tatălui — şi vor avea să fie prevăzute cu următoarele acte : 1. Extras din matricula morţilor de pe actul de moarte al soţului. 2. Extras de botez al copiilor minori. 3. Certificat de moralitate din partea ofciului parohial, In care se atestă, că văduva e In viaţă şi că duce o vaţă morală, că ia moartea soţului a trăit împreună cu el, că nu a fost pedepsită pentru crimă sau delicte diiamante, şi că nu s’a măritat. 4. Certificat de cetăţenie română. 5. Extras de pe actul de căsătorie. 6. Certificat dela oficiul parohial, unde s’a făcut călătoria, prin care se atestă, că nu s’a desfăcut căsătoria prin despărţenie şi din care să se vadă, că dela celebrarea căsătoriei până la moartea soţului au trecut cel puţin 2 ani, şi dacă soţul la incheerea căsătoriei a fost trecut de 55, 60, 65 ani (§ 10), că a servit după Împlinirea acestor ani cel puţin 3 ani in serviciul activ (§ 12). 7. Certificat de la oficiul parohial unde domiciliază copiii şi mama, prin care să se dovedească, că sânt în viaţă. Orfanii de ambii părinţi vor avea să inainteze şi certificatul de moarte al mamei. Pensiunea văduvelor sau orfanilor se lichidează cu prima lunei care urmează după moartea capului de familie, iar dacă cererea de pensiune se înaintează după 3 luni dela moartea soţului sau tatălui, pensiunea se lichidează cu prima acelei luni, care urmează după Intrarea cererii. Cererile Intrate după 3 ani dela moartea soţului sau tatălui nu se mai iau in considerare. Pensiunile neridicate In decurs de 2 ani după scadenţa lor, rămân in favorul fondului. Viii. Ajutoare extraordinare § 28. Consiliul arhiepiscopesc poate acorda ajutoare extraordinare funcţionarilor şi urmaşilor îndreptaţi Ia pensiune, In caz de necesitate. In cazul, când rămân mai mult de 4 copii, consiliul, poate acorda după necesitate ajutoare extraordinare şi celorlalţi copii, care ajutoare insă nu pot fi mai mari, ca ale copiilor îndreptăţiţi. § 29. Din venitul fondului se votează după putinţă o subvenţie corespunzătoare internatului arhidiecezan pentru orfanii de preoţi. § 30. In cazul morţii unui membru in activitate se plăteşte urmaşilor un ajutor de înmormântare egal cu salarul şi gradaţiile — la protopresbiteri şi cu salarul de protopresbiter — pe 3 luni, doar pentru pensionari, văduve şi orfani pensiunile ori ajutoarele acondate pe 3 luni. § 31. Dacă ulterior se constată o eroare de fapt cu privire la timpul servit, la persoană, vârstă sau retribuţiune, la reţineri sau la calculul pensiunii, atât pensionarul, cât şi consiliul poate cere rectificarea pensiunii. § 32. Fondul de pensiune se administrează separat de celelalte averi ale arhidiecezei şi se poate aloca: 1. in depuneri la bancă, 2. iuncţii şi efecte, 3. in realităţi. IX. Cheltuelile serviciului pensiunilor sânt: § 33. 1. Pensiunile şi ajutoarele prevăzute la §§ 9, 12, 13, 28, 29, 30. 2. Subvenţii pentru plata personalului şi materialului serviciului pensiunilor. X. Disposiţli transitorii § 34. Membrii vechi ai fondului de pensiuni, cari încă nu şi-au întregit taxele cătră fond potrivit statutelor formulate de adunarea eparhiali In anul 1919, sânt tu drept să le Întregească acum potrivit aului 14 din acele statute, plătind după sumele de întregire 10% interese de Intârzere pe toţi anii de serviciu Înainte de 1 April 1921. Acele sume se vor plăti in curs de doi ani şi se vor reţinea la Cassa arhidiecezană din salar Iu rate lunare egale. Membrii Intraţi in serviciu Înainte de 1 April 1921 vor primi pe anii serviţi inainte de acest termen pensia cuvenită conform statutelor după care au plătit sautetri , luându-se de bază până la 10 ani de serviciu pe fiecare an 4% din suma asigurată ca pensie şi anume majorată conform §-ului 35, iar pentru anii serviţi după 1 April 1921 după statutul prezent, § 9, socotinduli se Insă după fiecare an din primii zece anii serviţi după regimul prezentului statut o pensie egală cu 4% din salar şi gradaţii, — la protopresbiteri şi din salar de protopresbiter. 2. Membrii viraţi in serviciu Înainte de 1 April 1921, sânt un drept să răscumpere maximum jumătate din anii serviţi înainte de 1 April 1921, plătind pe toţi anii ce doresc să şi răscumpere, în curs de 4 ani, 5% dela retribuţiunile care se socotesc la pensie şi de cari beneficiază la răscumpărare. Sânt in drept să răscumpere şi mai mulţi ani, plătind de fiecare an un plus de 10% din retribuţiunile amintite mai sus, in decurs de 5 ani dela cererea răscumpărării. Anii serviţi dela 1 April 1921 încoace se vor adăuga la anii răscumpăraţi. Membrii fondului dinainte de 1 April 1921, Întrucât cât de prezent sânt in regulă cu plătirile In întregirile prevăzute In statutul din 1989, vor beneficia de răscumpărare prevăzută In alineatul 3 al acestuia, plătind pe jumătate din anii servitri înainte de 1 April 1921 — 3%, ear pe anii in plus 1% din retribuţiunile amintite in § 9 al prezentului statut. Cererile membrilor fondului pensiuni referitoare la răscumpărarea anilor serviţi înainte de 1 April 1921 se pot înainta consiliului arhiepiscopesc până la 31 Decemvrie 1929. După acest termin cererile intrate nu vor fi luate in considerare. § 35. Pensionarilor de azi, cari au o pensie anuală până la 100 lei anual, li se acordă pe viitor pensia majorată de 10 ori, eară cei ce au o TELEGRAFUL ROMAN Nr. 1—2