Telegraful Roman, 1934 (Anul 82, nr. 1-54)

1934-01-01 / nr. 1

4 târârii sinodului al VIII-lea ecumenic, — și combaterea tezei catolice împreună cu teoriile ei inventate. [După ce se resumă cuprinsul capitolelor cârtii, darea de seamă se termină astfel: „Concluzia generală a acestei lucrări este, că singură învățătură adevărată și dreaptă privitor la sfințirea darurilor este aceea a Bisericii Ortodoxe. După această învățătură prefacerea darurilor se săvârșește prin binecuvântarea preotului cea însoțită de rugăciunea invocării Duhului sfânt (pag. 335). Datoria noastră este ca să ne luminăm asupra acestei probleme, căci și ea ne va întări convingerea că Venerabila Biserică Ortodoxă Răsăriteană este aceea care a păstrat cu neîntrerupere și fără inovațiuni moștenirea apostolică! Autorul acestui tratat, profesor de i teologie, a pus piatra fundamentală pe care va putea clădi solid. Noi îl felicităm din inimă pentru munca, priceperea și râvna care a pus-o în elucidarea acestei probleme“.". * H Manifestările culturale, organizate de „Reuniunea culturală națională a meseriașilor români din Sibiu“, se urmează cu toată râvna celor puși în fruntea ei. Conducătorii și intectualii noștri localnici au sprijinit și sprijinesc, uneori mai mult, altă dată mai puțin, năzuințele frumoase, naționale și creștine, ale meseriașilor români sibieni; lucrul de căpetenie însă, pentru existența și propășirea reuniunii, rămâne înainte de toate în sarcina comitetului de conducere și a membrilor ei activi. Grija și prevederea acestor elemente proprii ale Reuniunii, duhul de inițiative sănătoase, interesul și dragostea lor de muncă pentru scopurile reuniunii, vor fi astfel încoronate de succesul dorit și material, și moral. Reuniunea sibiană, cu ocazia concertului și reprezentației teatrale din seara zilei de 25 Decemvrie 1933, și-a sărbătorit, în cadrul acestei reușite manifestări culturale, pe unul dintre cei mai activi membri ai comitetului său, pe dl Ștefan Duca, din prilejul împlinirii unui lung șir de ani — trei decenii — în slujbă onorifică (ceea ce mai lămurit înseamnă: neretribuită bănește) de secretar al reuniunii. Cuvânt de mulțumire și prinos de recunoștință din partea membrilor reuniunii, a rostit P. C. Părinte, protopop, Emilian Cioran, președintele societății, arătând, în calde cuvinte, vrednicia desinteresatului muncitor, astăzi conducător al Tipografiei lui Șaguna, și aducându-i în acelaș timp urările de bine și arhiereasca binecu Postscript. O informație asemănătoare este următoarea: La 1800 mănăstirea era îngrijită, curată, avea tablouri; tigrafia lacră, biblioteca era întrebuințată. „Ce diferință între acea stare și între starea decăzută, întru care am aflat-o de ex. eu și contimporanii mei pe la 1824, când m’a dus tată-meu mai întâiu la Blaj, în etate de 12 ani! Necum să-ți vază ochii galeria de cadre, dară anume în parter, prin ușe și ferestre, șueră vântul; și noi toată iarna eram fără pic de foc prin clase“. (Gazeta Transilvaniei 1869, nr. 74). Cine eră scriitorul care pe la 1824 eră de 12 ani și intră ’n acel an în Blaj ? George Bariți O. B. D. vânzare a I. P. S. Sale Mitropolitului Nicolae, patronul amintitei Reuniuni. Sărbătoritul, felicitat și din partea altor intelectuali, — între care și fiica regretatului fost președinte al Reuniunii Tordășanu — a mulțumit în emoționate expresiuni tuturora pentru cinstea și atențiunea dovedită, făgăduind să lupte și mai departe întru atingerea scopurilor nobile și ideale, în cercul de activitate ce i s-a încredințat. Să se facă dreptate —Memoriu înaintat guvernului — Din partea Consiliului arhiepiscopesc și a I. Pr. Sf. nostru Mitropolit s’a înaintat memoriu la Președintele consiliului de miniștri, la ministrul de finanțe și la ministrul instrucțiunii și cultelor, în care s’a cerut rectificarea în buget pe 1934/35 a nedreptăților ce i s’au făcut Bisericii ortodoxe și slujitorilor ei la subvenționarea din bugetul statului în anii din urmă. In deosebi s’a cerut: 1. Desființarea tuturor „curbelor speciale“ aplicate la salariile preoților, peste curbele aplicate la salariile funcționarilor publici ai statului. 2. Să se înscrie în buget toate cele 27 posturi de protopopi ale Arhiepiscopiei cu retribuția legală. 3. Să se acorde preoților și funcționarilor bisericești sporul de 1 /1 la 1 salar pentru alimentarea fondului de pensiuni. 4. Toate parohiile vacante să fie trecute în buget, spre a putea fi completate cu titulari, respective a se plăti din sumele alocate în buget cei ce suplinesc vacanțele. 5. Să se înscrie în buget un fond pentru ajutorarea preoților din Săcuime și din Munții apuseni. 6. Să se înscrie în buget un fond pentru ajutorarea preoteselor văduve și a orfanilor de preoți, precum și un fond corespunzător pentru ajutoare la zidiri de biserici și case parohiale. 7. Să se înscrie în buget salarii legale cu ale cântăreților bisericești din Vechiul Regat, pentru cântăreții absolvenți ai Școalei noastre de cântăreți din Sibiu. Izvorul Tămăduirii, revistă de cultură religioasă, anul V, Nr. 1. Apare în Huși, sub conducerea P. C. Econ. Gh. V. Șușnea, consilier referent la sfânta Episcopie a Hușilor. Cuprinde articole în grai popular scrise de preoți, profesori și alți iubitori de credință. Abonamentul 60 lei i anual. Pentru săteni 50 lei. Redacția și administrația: strada I Mârza 21, Huși. t Ministrul președinte I. G. Duca . In momentul de a pune sub presă numărul de față, aflăm că Prim-ministrul statului român, I. G. DUCA, a căzut, In seara zilei de Vineri 29 Decemvrie c., pe peronul gării din Sinaia, jertfă unui odios atentat: studentul Nicu Constantinescu. Sa răpus prin câteva focuri de revolver. Mâna criminală a nesocotitului tânăr a răpit țării românești, in persoana înaltului funcționar al statului, pe unul dintre cei mai vrednici și distinși bărbați ai vieții publice românești Moartea acestui credincios sfetnic al Coroanei și bărbat de stat al României a sguduit adânc sufletele tuturor oamenilor de bine din întreg cuprinsul țării. Popor și cler am așteptat, ca cel ajuns la cârma statului să fie AJUTAT fără precupețire în îndeplinirea covârșitoarei sale sarcini. Cu atât mai vârtos trebue să osândim cu toată hotărârea făptuirea de la Sinaia. Regretăm profund trecerea la cele eterne a marelui defunct, care a trebuit să îndure această năpraznică moarte și rugăm pe Cel Atotputernic să-i așeze sufletul în ceata aleșilor Săi! și poate că încâtva chiar se și desprețuiau. Cei ce au cunoscut mai de aproape, nu numai talentele, ci și calitățile fiecărui din acești doi, vor fi priceput și cauza acestei înstrăinări, de care noi [T. Cipariu! G. B. D.) ne abținem aici a mai întinde vorba“. jesti drum spre diată nouă JITAMTJl ! De mic copil crescut-am în strană, lângă tata. ' Nădejde mi-a fost Domnul, și reazim Precurata. ' îngeri cu aripi albe și mirosul de ceară ■ De smirnă și tămâe din zori și până’n seară ' ’Mi’nvăluiau ființa. Și mintea-mi, chinuită De dorul unui vis, simțeam că e sortită Cu lacrimi să-l frământe, cu rugi să-l întărească, Și cu durere multă, cu dragoste cerească Să-l împlinească’n lume și’n necuprins avânt ! Chiar Cerul să-l coboare, abia pe pământ. ! j De-atunci ani mulți trecură... Și-odată mândrul [soare !' Ce-mi lumina avântul, pornise să coboare. I Cu sufletu’n furtună, cu inima sdrobită, Cu gândul îndărătnic și mintea rătăcită ! Simțeam norii’ndoielii cum deși și fioroși ! Puneau haină cernită pe anii mei frumoși, I Ce mi-au păstrat credința și dragostea de-o viață, j Ce vream cândva să poată chiar suflete de ghiață ! Ușor să le topească și să le’ndrepte’n sus. Să caute odihnă la sânul lui Isus. Simțeam prea grea povara, pe care o purtam. Vigoarea de-altă dată simțeam că n’o mai am. Mi-o măcinase răul ce-am întâlnit în cale. I El! Cel ce prefăcuse din gingașe petale ! Ce’mpodobeau un suflet uscat mărăciniș.i — Durerii mele, Doamne, arată un luminiș! GRIGORIE T. MARCU. Redactor responsabil: Pr. Dr. D. Stăniloae. Caută spre așezământul Tău, că s’au umplut cei întunecați ai pământului de casele fărădelegilor. Ps. 73, 21. TELEGRAFUL ROMAN Cătră Cetitori. Cu începerea anului 1934 se produce o schimbare în personalul redacțiunii ziarului nostru: redactorul responsabil, Păr, consilier arhiepiscopesc, Dr. GEORGE PROCA, la cerere proprie, este dispensat de sarcina purtată, timp de 14 ani, în care, ca redactor responsabil, a dat numeroase probe de multă râvnă și luminată silință pentru a ținea acest organ la nivelul dorit de întemeetorul său și de toți urmașii lui. Al 18-lea, în șirul de redactori responsabili ai Telegrafului Român, Păr. Proca a desfășurat la această veche gazetă o folositoare operă morală și culturală, ajutat de colaboratori interni și externi, între cari și mulți dintre purtătorii de lumină ai satelor, preoți în deosebi. Prin atitudine calmă și binevoitoare față de colegi și față de cei ce se apropiau de această redacție, Păr. Proca s-a bucurat și continuă a se bucura de toată cinstea și simpatia cercurilor preoțești și mirenești ale mitropoliei Ardealului. Nu este, firește, locul și timpul să apreciăm, în amănunte, munca sa redacțională depusă în coloanele foilor bisericești de la Sibiu și Arad; credem însă că în scrisul său, — de muncitor al unor vremuri apuse și, din multe puncte de vedere neasemănat mai grele decât cele de acum, — se reflectează gazetarul conștiincios ardelean, care în rostirea adevărului Ruga-mi era barbară, nu blândă ca’n trecut! Voiam să spintec noaptea în care am căzut Cu strigătu-mi sălbatic, strigăt de om ce moare Cerșind, din’naltul Slavei, o ultimă’îndurare. Mi-ai spus atunci, profetic, cu grai cuceritor. Că Domnul îmi păstrează un leac vindecător: — „Sfârșită este noaptea și ziua e aproape, „Nădejdise-ți apuse trecutul să le’ngroape. „Și sufletul tău fraged dă-l tot dumnezeirii! „De astăzi chiar porni-vei pe drumul Isbăvirii! „Deschide Sfânta Carte! Și’n ispitirea deasă, „A slovelor bătrâne, durerea ta o lasă „Să-și stâmpere văpaia. Și-atunci o nouă viață „Bogată, înflorită, slăvită și măreață în fapte și’n cuvinte pătrunse de putere „In drumul tău prin lume, va duce mângâiere „In suflete uscate și’n inimi doborâte, „Ce vor veni la Domnul curate, pocăite... „Un singur rost dar are de acum tot lucrul tău: „Să dee mai departe ce dat-a Dumnezeu! Iubită mamă, astăzi, când îți urmez povața, Simt cum a tale îndemnuri, îmi înoiesc viața, nimerește cuvântul cald și lămuritor, creștinesc și românesc, caracteristic al vechei prese din această parte de țară. Ținem să mulțumim și la acest prilej, responsabilului nostru pentru bunele sentimente ce ni le-a arătat totdeauna și să-l asigurăm că-i purtăm și mai departe colegiala dragoste și stimă de până astăzi. — Anunțăm cetitorilor noștri, că sarcina de redactor responsabil al Telegrafului Român, începând cu acest număr, este încredințată profesorului de la Academia teologică „Andreiană“, Dr. D. STĂNILOAE, cunoscut publicului nostru din articolele semnate în acest ziar, în Revista Teologică, și în alte publicații de la noi. „TELEGRAFUL ROMÂN“. Dumnezeule, milostivește-te spre noi și ne binecuvintează, luminează fața ta spre noi și ne miluește. Ca sa cunoaștem pe pământ calea ta, în toate neamurile mântuirea ta. Ps. 66, 1, 2. Nr. 1 INFORMAȚIUNI Mulțumind tuturor celor ce în anul expirat ne-au sprijinit și încurajat cu fapta și cuvântul, și rugându-i să ne acorde aceeaș încredere și în anul în care intrăm, le dorim. Mulți ani cu pace, sănătate și creștinească bucurie! „Lumina Satelor“ a intrat în 1934 în anul al 13-lea al existenței sale, iar „Oastea Domnului“, altă foaie săptămânală, în anul al 5-lea. Rugăm cucernica noastră preoțime și pe toți prietenii publicațiilor morale creștinești, să ajute răspândirea cât mai întinsă a numitelor foi. Abonamentul la Lumina Satelor cu Oastea Domnului pe un an 180 lei, pe 3 luni 50 lei. Se poate abona „Oastea Domnului“ singură, cu 100 Lei pe an, 50 Lei pe șase luni. Abonamentele, și orice corespondențe, se trimit la adresa: Lumina Satelor, Sibiu, strada Mitropoliei Nr. 30. Dați tot sprijinul pentru răspândirea celor mai bune foi creștinești scrise pe seama poporului nostru! Predică în catedrală din Sibiu. La anul nou va predica părintele M. Neagu. Inoirea abonamentelor Invităm onorații abonați ai ziarului Telegraful Român, ale căror abonamente expiră, să binevoiască a le încide cu vreme, stăruind în cercuri cât mai largi pentru lățirea organului nostru. Prețul abonamentului rămâne cel din anul trecut. Abonamentul se face prin mandat poștal, trimis la adresa: Administrația Telegrafului Român în Sibiu. Numele abonatului, locuința sa și ultima poștă, să fie scrise corect și legibil. Administrația Telegrafului Român. Editura și tiparul Tipografiei arhidiecezane,