Telegraful Roman, 1936 (Anul 84, nr. 1-53)

1936-01-01 / nr. 1

4. dicat păr. Ier. Buzea despre: „Bogatul nemilostiv şi săracul Lazar“. După amiazi sa săvârşit vecernia şi sfinţirea apei cu predica părintelui Ier. Buzea, despre curentele subversive ale Bisericii noastre. * După înălţătoarea conferinţă din prohia Trestia, ţinută în legătură cu mişcarea „Oastea Domnului", preoţimea tractului Băiţa, din nou s’a întrunit în conferinţă pe luna Decemvrie, în ziua de 10 c., de data aceasta programul conferinţei s’a desfăşurat în parohia centrală Băiţa, la sediul oficiului protopopesc. La ora 9 a. m. s’a oficiat — de către păr. protopop, d un Te-Deum, la biserica ortodoxă română. După terminarea serviciului, preoţimea prezentă a trecut în biroul oficiului protopopesc, unde, constatându-se prezenţa majorităţii preoţilor tractuali, preşedintele deschide conferinţa preoţească pe luna Decemvrie şi dă cuvântul preotului Ioan Popa-Hărţăgani, care, prin cuvinte bine alese şi exemple trăite, şi-a desvoltat tema cu subiectul: Tratarea bolnavilor în taina sf. mărturisiri. La discuţiuni au luat parte preoţii: I. Ivan—Podele, T. Benea—Stejărel, N. Perian—Sălişte, Al. Popa—Vălişoara şi prof. D. Secărea— Băiţa. In legătură cu tema de mai sus, preotul Alexie Popa—Vălişoara, propune, ca pentru cea mai apropiată conferinţă, să se trateze subiectul: Taina pocăinţei din punct de vedere dogmatic şi psihologic; importanţa şi adaptarea ei practică în parohie pentru îndrumarea vieţii religioase. Preoţimea aprobă cu unanimitate această propunere şi însărcinează pe preotul A. Moga—Măgura, cu elaborarea ei. La ordinea zilei a urmat apoi prezentarea unei dări de seamă — de către fiecare preot — asupra cărţii: Tânărule, ţie-ţi zic, scoală-te, de Dionisie Făgărăşianu, iar după încunoştiinţarea comunicărilor şi adreselor oficiale ale Prea Ven. Cons. arhiepiscopesc, conferinţa a luat sfârşit la ora 2 p. m. Pr. P. A. * — In 24 Noemvrie 1935 a. c. s’a ţinut ultima conferinţă, din acest an, a cercului nostru preoţesc, în comuna Apaldul de sus. Au fost prezenţi toţi preoţii, împreună cu P. C. păr. prof. A. Pecurariu. La ora 9 dim. s-a servit liturgia în sobor; la priceasnă a predicat pâr.. Albu din Ludoş, despre: „Datoria ce o avem către Dumnezeu, către aproapele şi către noi înşine". La sfârşitul liturghiei a predicat păr. Sabău din Gusu, „Despre rugăciune“, cu frumoase exemple despre puterea rugăciunii. După aceasta păr. Ioan Albu din loc a mulţumit, în numele fiilor săi sufleteşti, pentru frumoasele învăţături date poporului său iubitor de casa Domnului şi a legii strămoşilor, însemn, la acest loc, că biserica noastră ortodoxă din Apaldul de sus are un bun cântăreţ şi doi buni ajutori de cântăreţi, cum puţini vor fi la fel în arhidieceză. Liturghia s-a cântat cât se poate de frumos executată de corul şcoalei primare, pe 3 voci, condus de dşoara învăţătoare din loc. După liturghie preoţii cercului, consiliul bisericesc şi epitropii, s’au îndreptat spre locuinţa preotului local, zidită în stil românesc, c aci s'a săvârşit „Sfinţirea apei“, apoi a caselor. La sfârşit P. C. părinte protopop al tractului Mercurea a ţinut o cuvântare, urând preotului să-şi menţie mai departe hărnicia, curajul şi tactul pastoral de care a dat dovadă şi până acum. Răspunde preotul I. Albu, mulţumind lui Dumnezeu pentru ajutorul dat în lupta omului cu greutăţile zilelor... să vadă terminată această lucrare în scurt timp, şi la toţi cari au ţinut să dee un caracter atât de sărbătoresc sfinţirii caselor lui. La masă a toastat P. C. păr. protopop A. Pecurariu, dl dir. Gh. Albu din Sebeş-Alba, păr. Nic. Ilea din Topârcea ş. a.; la ora 5 d. m, cu frăţească dragoste s’au despărţit plecând fiecare la ale sale. Arzătoarea dorinţă a părintelui nostru sufletesc este să-şi vadă Casa Culturală ridicată: zidirea ei se începe la primăvara anului 1936. Dumnezeu să ne ajute! _____ Un asistent Redactor »rsponsabil „ Pi. Dr» D. TELEGRAFUL ROMAN Notificare Se atrage atenţiunea Oficiilor protopresbiterale şi parohiale, că au să înainteze îndată la Consiliul nostru arhiepiscopesc tablourile cerute cu ordinul circular Nr. 11.446— 1935 Bp. privitoare la depunerile bancare, precum şi tablourile cerute cu ordinul circular Nr. 11.625.935 Bp. privitoare la datoriile către parohii intrate în conversiune Consiliul arhiepiscopesc Invitare la abonament. Organul de publicitate naţional bisericesc „Telegraful Român“, intrând în anul al 84-lea de existenţă neîntreruptă şi câştigând tot mai prepuşi colaboratori, invită onoraţii noştri abonaţi, ca înoindu-şi abonamentul să binevoiască a recomanda acest vechi ziar în cercul cunoştinţelor lor. Invitând prieteni şi cunoscuţi să ne dea sprijin cât mai larg în munca ce o ducem în serviciul bisericii şi al neamului. Abonamentul se adresează, prin mandat poştal, la adresa: Administraţia Telegraful Român, Sibiu. Redacţia şi Administraţia INFORMAŢIQ UN AN NOU CU BINE! dorim tuturor cetitorilor noştri. Răscumpărare de felicitări, p. 5. La arhiereul Vasile şi-a răscumpărat felicitările de Anul nou şi ziua numelui în favorul „Milei creştine". Conferinţa Păr. Dr. Gr. Cristescu. Păr. profesor universitar Dr. Gr. Cristescu a ţinut Duminecă, 22 Decemvrie 1935, la ora 6 o remarcabilă conferinţă în sala prefecturii în Sibiu, la invitaţia studenţilor sibieni de la Bucureşti, vorbind despre „Fizionomia spirituală a generaţiei de azi“. P. C. Sa a caracterizat virtuţile de eroism naţional, de sobrietate morală şi de profunzime creştină a generaţiei tinere. Conferinţa a stârnit o mare însufleţire în publicul auditor. Pr. Nicolae Aron, paroh ortodox, distins cu brâu roşu, după lungi şi grele suferinţe, împărtăşit cu Sf. Iaine, a încetat din viaţă în 24 Decemvrie 1935, în etate de 76 ani, după o activitate rodnică de 5 ani ca învăţător în Făgăraş, apoi ca paroh al comunei Galaţi, protop. Făgăraş, timp de 51 de ani. Inmomântarea defunctului preot s-a săvâşit în 26 Decemvrie, din casa proprie, în cripta familiară din cimitirul ortodox al comunei Galaţi. Dumnezeu să-l odihnească cu drepţii! In intervalul dela 23 Decemvrie 1935 până în 8 Ianuarie 1936 se admit telegrame de felicitări cu reducere de 50% pe cuvânt, fără nici o suprataxă. ŞTIRI LOCALE Dela primăria municipiului Sibiu. Pentru ca tineretul să poată participa neapărat la şedinţele pentru pregătirea premilitară şi la slujbele religioase ce sânt obligatorii acestei pregătiri, ministerul de interne ordonă să se respecteze că stricteţă dispoziţiunile legii repausului dumineca, astfel ca tinerii să poată lua parte la pregătirea premilitară şi să nu fie reţinuţi la lucru de către patronii sau părinţii lor. Se vor lua severe măsuri contra acelor patroni sau părinţi cari nu respectă aceste dispoziţii. Rescumpărare. Dl Ioan Marcu, conducătorul Librăriei arhidiecezane, îşi rescumpără felicitările de ziua onomastică cu 200 Lei, dăruiţi Legatului Iosif şi Paraschiva Marcu al fondului Căminului pentru bătrâni de la Societatea română de înmormântare. ___ CĂRŢI ŞI REVISTE Meniuri, de Sim. Racoviţă din Sibiu. Gospodinele pot alege indicaţiuni practice, care le uşurează munca, reţete date în stil concis şi clar. E o operă conştiincios scrisă şi inteligent alcătuită. Preţul 160 lei. Poşta redacţiunii Pr. I. B. în C. S. In chestiunea înfiinţării de asemenea însoţiri, este mai potrivit a se adresa deadreptul cătră forurile bisericeşti chemate. Citiţi, sprijiniţi şi răspândiţi ziarul Telegraful Român Aviz important P. C. Fraţi preoţi, li se aduce la cunoştinţă, că pentru anul 1936, abonamentul foilor «Lumina Satelor» şi «Oastea Domnului» a scăzut de la 180 Lei, la 150 Lei. In sărbătorile ce urmează P. C. preoţi sunt rugaţi, a comunica acest lucru în biserici, precum şi pe cale particulară. Oficiile parohiale, cari vor primi mai multe numere decât cele obişnuite, să le împartă doritorilor ca numere de probă. In fiecare foaie se află şi câte un mandat poştal, astfel încât se pot trimite banii pentru abonament. Alţii despre Maglavit Am remarcat într'un număr precedent (45) punctul de vedere al credinţei luterane, cu privire la fenomenul dela Maglavit, când vicarul bisericii săseşti, dl Dr. Fr. Müller, a publicat în organul oficios al bisericii sale, K. Blätter, dela 17 Oct. c., un articol, serios și obiectiv, asupra celor ce se petrec acum la Maglavit. Acelaş organ oficios, Kirchliche Blätter, dela 12 Decemvrie 1935, continuă linia arătată în articolul amintit al dlui vicar Dr. Müller. De astă dată o martoră oculară, dna Tilde Theisz, înapoiată de la Maglavit, face o descriere impresionantă a câmpiei maglavitene cu păstorul ei smerit, în jurul căruia se îmbulzesc astăzi miile de oameni, din toate clasele societăţii, să asculte vorba simplă, liniştită spusă fără nici un meşteşug oratoricesc, şi cu îndemn împotriva năravurilor rele, de-a reduce numărul copiilor (prin avort), de a nu respecta bunurile altuia, de a minţi şi înşela, de a se supune la toate nebuniile modei, şi a nu răbda ca altul să poată propăşi în bunăstare... Şi toţi credincioşii din jurul lui făgăduesc cu glas tare să urmeze cuvântul auzit. Petrache Lupu se adresează bolnavilor veniţi spre tămăduire: «Mergeţi, mergeţi, vedeţi, vedeţi!, arătând cu dreapta spre soare. Atunci paraliticii se ridică şi umblă, iar orbii îşi recapătă cu încetul lumina ochilor. «Eu însămi, continuă scriitoarea, am fost martoră oculară, când un domn mai bătrân şi paralitic s’a ri- dicat fără cârje, umblând înaintea sofiei sale care plângea de bucurie*. La sfârşit: „Mare şi curată este credinţa şi recunoştinţa poporului şi sfin- ţeşte locul întreg, căruia mulţimea de cruci şi icoane sfinte îi împrumută o notă mistică; — o cerească pace şi adâncă fericire lucesc din ochii credincioşilor*. . ♦ Aşa s’au rostit, despre Maglavit, persoane străine de neamul românesc; — Blajul, săracul, cu clerul său „catolic de rit grecesc“, stărueşte totuşi în diminuarea şi ponegrirea lui. (49) 2 3 Concurs Pentru întregirea postului de paroh în parohia vacantă de clasa IlI-a Simeria veche cu filia Râpaş, din protopopiatul Orăştie, se publică concurs cu termen de 30 de zile de la prima publicare în Telegraful Român. Venitele împreunate cu acest post: 1. Salarul de la stat. 2. Sesiune parohială (eclejie) 6 jug. 3. Stofa statorită de consiliul parohial la 13 Octomvrie a. c. Se poate afla dela oficiul parohial. Doritorii de a concura la acest post, îşi vor înainta cererea, însoţită de documentele necesare şi de permisul dela Ven. Consiliu arhiepiscopesc, de a putea concura, subscrisului oficiu protopopesc în termenul arătat mai sus. Este de dorit ca concurenţii, anunţând înainte acest oficiu, să se prezinte în vreo Duminecă sau sărbătoare, luând parte la serviciul divin în parohie şi predicând, pentru a se face cunoscuţi poporului. Orăştie, 1 Decemvrie 1935. Oficiul protopopesc în înţelegere cu consiliul parohial. Ioan Moţa adm. prot. Concurs de cântăreţ Biserica ortodoxă română din Baciu- Braşov, publică concurs pentru întregirea postului de cântăreţ bisericesc. Consiliul parohial asigură noului cântăreţ următoarele venituri: 1. Salar de la biserică 1000 (una mie) Lei lunar,până la punerea în aplicare a legii bisericii din 1925, când vor fi salarizaţi şi cântăreţii din Ardeal de către stat]. 2. Veniturile stelare reglementare. 3. Locuinţă corespunzătoare cu supraedificate în apropierea bisericii. 4. Un stânjin de lemne de foc aduse acasă. Noul cântăreţ va fi obligat să servească, cel puţin utrenia, în fiecare dimineaţă. Vor fi preferaţi cei capabili de a instrui corul tineretului. Candidaţii îşi vor înainta cererile Oficiului parohial din Baciu, până cel mai târziu la 15 Februarie 1936 şi se vor prezenta în parohie pentru a-şi arăta dexteritatea în cântări. Cererile candidaţilor, cari nu au absolvat şcoala de cântăreţi şi nu posed diplomă de cantor , nu vor fi luate în considerare. Cu aprobarea noastră: Dr. Iosif Blaga, m. p. Pr. Victor Marin protopop (52] 1-3 Nr. 627—1935 prot. (48) 2—3 Concurs Pentru ocuparea postului de paroh în parohia vacantă de clasa l-a Petrila Regele Ferdinand I, protopopiatul Jiu, se publică concurs cu termen de 30 zile dela prima publicare în Telegraful Român. Venitele acestui post sânt: 1. Salarul dela stat, conform coalei B. 2. Locuinţă cu avantagii la luminat şi încălzit. 3. Stola pentru serviciile de cuminecare a bolnavilor, botez, cununie şi înmormântare este răscumpărată cu o sumă fixă lunară, conform hotărârii consiliului parohial din 4 octomvrie 1935, numai pentru angajaţii societăţii minere „Petroşani“, pentru ceilalţi credincioşi stola este cea obişnuită în parohiile tractului protopopesc Jiu. Concurenţii cari vor primi binecuvântare de candidare de la P. V. Consiliu arhiepiscopesc îşi vor înainta cererile, însoţite de actele prevăzute de legea, regulamentul şi ordinaţiunile în vigoare, în termenul indicat, oficiului protopopesc ortodox român Jiu, Petroşani, judeţul Hunedoara, şi — cu prealabila aprobare a protopopului — se vor prezenta în vreo Duminecă sau sărbătoare în parohie pentru a sluji, cânta, predica şi a face cunoştinţă cu enoriaşii. Oficiul protopopesc Jiu în înţelegere cu consiliul parohial: Ion Duma protopop. Concurs Pentru ocuparea postului de paroh în parohia Sibişelul nou, din protopopiatul Orăştie, se publică concurs cu termen de 30 de zile de la prima apariţie în Telegraful Român. Venitele împreunate cu acest post: 1. Salarul de la stat. 2. Chirie pentru locuinţă potrivită. 3. Folosinţa cimitirului de 2 jugăre şi un pătrar de jugăr arator. 4. 70 de Lei pe an de fiecare familie (în Ioc de zi de lucru şi cereale). 5 Partea din pădure obişnuită. 6. Stola, după cum a fost statolită de Consiliul parohial în şedinţa 29 Sept. 1935 (se poate vedea la Oficiul parohial). Doritorii de a concura îşi vor înainta la Oficiul protopopesc Orăştie, cererea însoţită de documentele necesare şi de permisul Preaven. Consiliu arhiepiscopesc de a putea concura. Iar pentru a se face cunoscut poporului, concurenţii, avizând înainte Oficiul protopopesc, e de dorit să se prezente în parohie, luând parte la serviciul divin în vre-o Duminecă sau sărbătoare. Orăştie, la 12 Decemvrie 1935. Oficiul protopresbiteral în înţelegere cu Consiliul parohial. Prot. Ioan Moţa, adm. protopopesc. er. 1 (50) a-3 Britaniei tiparul Tipofra Hidarhidiapazana