Telegraful Roman, 1944 (Anul 92, nr. 1-127)

1944-01-01 / nr. 1

4 Invitare la abonament Cărturarii noștri, din cler și mireni, sânt invitați, la acest prilej, să aboneze in număr cet mai sporit, vechiul organ de publicitate Telegraful Român, care in anul Domnului 1944, intră in al 92 lea an de existentă. Cu ajutorul bunului Dumnezeu, și cu binevoitorul sprijin al prețioșilor noștri colaboratori vechi și noi, vom continua, in direcția statorită de incepătorul acestei gazete, munca întinsă și stăruitoare în folosul așezămintelor bisericești, culturale și filantropice ale mitropoliei noastre, și spre obșteasca propășire a neamului și bisericii dreptmăritoare. Abonamentele, ridicate în fruntea foii, se trimit către Administrația „Telegrafului* Român“, Sibiu, strada Mitropoliei Nr 45. Redacția și Administrația * 1 23 4 56 78 9 10 Conferințe preoțești. Preoțimea ort rom. die prot. Sighișoara a ținut în 9 și 10 Nov. a. c. în Sighișoara, sub presidiul P. C. Sale prot. E. Stoics, conferința de toamnă. Au fost prezenți 26 din 30. In ziua primă la ora 8'30 s'a slujit invocarea Duhului Sfânt In biserica centrală, iar la ora 9 toți preoții presenți s-au întrunit la școala primară, unde păr. prot. Stoica printr'o frumoasă cuvântare deschide ședința. Desfășurarea programului urmează astfel: 1. Preoții. .Ciulei și A. Fleșariu predau lecțiile practice. „Predica de pe munte", ln cl. V-a. „Sinodul I. ecumenic", la cl. VI-a, care au fost bine predate, 2. Păr. Gh. Nițoiu, prof. la liceul din loc, își cetește lucrarea: „Darea de seamă despre mișcarea literará religioasă din anul 1943". 3. Păr. D. Ciulei cetește lucrarea: „In ce constă superioritatea pastorației individuale asupra celei colective în vreme de răsboi", temă dată spre lucrare în scris fiecărui preot. 4. Păr. /. Popa cetește referatul: „Dare de seamă asupra cărții de cuvând apărute. „Istoria filosofiei", de prof. Dr. N. Terchilă. 5. Urmează discuție asupra acestor lucrări, cu care ocazie iau cuvântul mai mulțir preoți.Ilnl urmă P. C. Părinte prot, rezumă cele discutate și face unele observări și crectificări,"aducând mulțumiri, în numele conferinței, autorilor. 6. Ziua se închee cu vecernia slujită In sobor la biserica nouă,la sfârșitul căreia Pr. Mateescu rostește meditația pornind de la textul „Hristos este pacea noastră". [Efes. 2, 14) Foarte reușită. In ziua a doua se continua programul în acelaș local. 7. Păr. D. Dârjan și V. Cosma își cetesc pe rând tema dată fiecărui preot spre lucrare In scris: „Program de activitate de iartă a organizațiilor culturale din parohie, pregătit în scris și prezentat biroului de fiecare preot. 8. Păru, Fârșerotu, refugiat de curând din Macedonia, cetește lucrarea: „Icoane din viața religioasă și socială a românilor macedoneni“, arătând diferitele aspecte ale acestei vieți și persecuțiile cărora sunt supuși românii în ultimul timp. I se aduc mulțumiri și conferința își exprimă dorința de a fi publicată în Telegraful Român. 9. Pr. Gh. Dănilă cetește referentul: „Modul de aplicare pe teren a circularei Nr. 9285—943 referitoare la exploatarea sesiunilor bisericești". 10. Păr. /. Neagu: „Mărturisiri" prin cari arată împrejurări și întâmplări diferite din viața Preoțească, precum și soluționarea lor în prezent. TELEORAEUL ROWAN 11. Mai mulți preoți ftau cuvântul și face unele propuneri, care s-au însemnat la procesul verbal. După terminarea programului prr, protopop face unele comunicări präsidiale, apoi încheie ședința printr'un cuvânt de îndemn la muncă și încredere în viitorul neamului. — Secretar Programul serviciilor religioase la Sfânta biserică Catedrală din Sibiu" [pe luna Ianuarie 1944 1. In fiecare zi dimineața la ora 61* Utrenie și în continuare Sfânta Liturghie. In fiecare seară la ora 6 Vecernie. Vineri seara după Vecernie „Acatistul Maicii Domnului 2. In Dumineci și Sărbători dimineața la ora 8l2 Utrenia, iar la ora 90t Sfânta Liturghie. La liturghie cântă „Corul catedralei", sub conducerea profesorului Gheorghe Șoima. 3. Sâmbătă la 1 ianuarie 1944, Tăerea împrejur, Sfântul Vasile . Anul nou, servesc: I. P. C. Arhimandrit Teodor Scorobeț, Prot. stav. Dr. Andrei Gâlea și Emilian Cioran, cons. Ieronim Grovu, și prot. Mihail Neagu; diaconii: Anatolie Scurtu și prot. S. Macarie. Predică: prot. Mih. Neagu. La Oastea Domnului predică la ora 3: Pr. Dr. loan Chioariu de la parohia Sibiu-Inferior. 4. Duminecă în 2 ianuarie 1944, servesc: Prof. Mihail Neagu, prof. Dr. Nicolae Terehilă, și Dumitru Călugăr; diaconii: loan Circov și prof. Nic. Mladin. Predică: prof. Nicolae Mladin. La Oastea Domnului predică după masă la ora 3: Pr. loan Albu de la parohia Sibiu-Iosefin. 5. Joi în 6 ianuarie 1944, la Botezul Domnului servește /. P. Sf. Mitropolit Nicolae înconjurat de de un sobor de preoți și diaconi. In continuare, la ora 11 se săvârșește Sf. Botez In Piața Regele Ferdinand. La Oastea Domnului predică după masă la ora 3, preotul Nicolae Constantin de la parohia Sibiu- Lazaret. 6. Vineri în 7 ianuarie 1944, Soborul Sf. loan Botezătorul, servesc: Prot. Mih. Neagu, consilierii Dr. Spiridon Cândea și Gh. Secaș ; diaconii: Anatolie Scurtu și prof. S. Macarie. Predică: cons. Gh. Secaș. La Oastea Domnului predică după masă la ora 3: Preotul Dr. Cornel Sârbu, de la parohia Trei- Stejari. 7. Duminecă în 9 ianuarie 1944, servesc: Prot. Mihail Neagu, prof. Dr. Nicolae Neaga și duhovnicul Nicodim Belea; diaconii: cons. Alexandru Popa și prof. Dr.Grigore T. Marcu. Predică : duhovnicul Nicodim Belea. La Oastea Domnului după masă la*ora 3: prot. Mih. Neagu. 8. Duminecă in 16 ianuarie 1944, servesc: Prot. Mihail Neagu, cons. Aurel Nanu și prof. Dumitru Călugăr diaconii: Anatolie Scurtu și prof. S. Macarie. Predică: cons. Aurel Nanu. La Oastea Domnului predică după masă la ora 3: preotul loan Munteanu. 9. Duminecă in 23 Ianuarie 1944, servesc: Prot. stavr. Emilian Cioran, Dr. Andrei Gâlea, și prot. Miihai Neaga. Predică: prot. Mihail Neagu La Oastea Domnului predică după masă la ora 3, duhovnicul Nicodim Belea. 10. Duminecă în 30 Ianuarie 1944, la SS. Trei Ierarhi: Vasile, Grigorie și loan Gură de Aur, servesc: Prof.Mih. Neagu, Dr. Spiridon Cândea și profesor Dr. Teodor Bodogae; daconii: Anatolie Scurtu și prof. S. Macarie. Predică : conf. Dr. Spiridon Cândea. La Oastea Domnului predică, după masă La ora 3, prof. de religie Simion Macarie. Este o datorie morală și națională să ajutăm familiile desrobitorilor. semaansabil i Psoi EL mnîteim INFORMATION! De anul nou 1944 dorim iubiților noștri cetitori multă sănătate și bucurie și spor în lucrările cele bune", iar fraților noștri, ajunși sub stăpânire străină, le mai dorim tărie sufletească și credință tare că sfânta dreptatea nu moare, ci se va îndeplini. „Transilvania Noastră“ este numele noului săptămânal de luptă și afirmare românească, ce apare In Bucureșt (Bulevardul Brătianu Nr. 9 B. et. 3). Ca director semnează dl Ion Th. Hea. începutul de muncă, al Transilvaniei Noaste, este Însoțit de binecuvântarea I. P. S. Sale Nicodim, Patriarhul României. Dumnezeu să ajute ca noul organ de publicitate, redactat de puteri tinere și promițătoare din Ardeal și vechea Românie, să fie cu adevărat făclie ce luminează drumul spre România pe care o voesc românii cu toții mare și eternă. Efectele bombardărilor aeriene la Paris și alte orașe mari ale Franței prezintă următoarele cifre cu adevărat de jale,: morți 7139, răniți 12.820, iar imobile 48 600 distruse ori lovite de bombele aviaței anglo-americane. ȘTIRI LOCALE La Fondul Victor și Eugenia Tordășianu, pentru înzestrarea fetelor sărace dar cu alipire către Reuniunea meseriașilor români din Sibiu, au binevoit a dărui 5000 Lei dl și dna General Ioan Pieniceanu și soția Miorica, din tristul prilej al trecerii la cele eterne a răposatului Victor Tordășianu acum 20 ani și al răposatei Eugenia Tordășianu n. Iovescu acum 6 ani. — Pentru prinos mulțumește: Comitetul CĂRȚI ȘI REVISTE Calendar. Primir !a redacției „Calendarul de la Blaj", pe anul insect 1944. Tip. Krafft și Drotleff S. A., Sibi. Prețul 80 Lei. — întocmit de păr, director Iuliu Maior. Calendarul publică interesante actualități locale cu ilustrații, pe lângă altă lectură instructivă din domeniul igienei, sfaturi folositoare pentru plugari etc. înștiințare Scrisorile ne sosesc cu 10—12 zile întrâziere, lucrări cu personal redus, care mai are și alte atribuțiuni, — deci Onor. Oficii parohiale să binevoească a comanda luminările cel puțin cu 3 săptămâni mai devreme și a arăta, cu fiecare comandă, adresa întreagă, deci Poșta și Județul, altfel nu vor putea avea luminările în timpul dorit. Consiliul Arhiepiscopesc Fabrica de luminări Nr. 13224-1943 [89] 13 Concurs La consiliul arhiepiscopesc ort. rom. din Sibiu a devenit vacant postul de impiegat cl. I cu salar lunar de 7800 Lei, adaus de scumpete 6450 Lei, plus chiria, pentru întregirea căruia se publică concurs cu termen de 30 zile de la prima apariție în Telegraful Român. Doritorii de a ocupa acest post își vor înainta actele necesare pentru numire Consiliului arhiepiscopesc ort. rom. din Sibiu. Candidații trebue să fie de confesiune ortodoxă și să cunoască dactilografia. Sibiu, din ședința Secției bisericești din 14 Decembrie 1943. Consiliul Arhiepiscopesc Nr. 1 Nr. 13508-1943 [90] 1 3 Concurs La Consiliul nostru arhiepiscopesc ort. rom. din Sibiu, Serviciul inventarierii, sunt vacante următoarele posturi, pentru care se publică concurs cu termen de 30 zile: 1. Un post de șef de Secție, cu salar lunar de 12.100 Lei. 2. Un post de subșef de birou, cu salar lunar de 7800 Lei. 3. Un post de impiegat cu salar lunar de Lei 6000. Cei ce doresc să ocupe aceste posturi își vor înainta cerere timbrată, însoțită de toate actele prevăzute în avizul nostru din Telegraful Român Nr. 17/1943 Consiliului Arhiepiscopiei ort. rom. din Sibiu. Candidații trebuie să fie de confesiune ortodoxă. Sibiu, la 23 Decemvrie 1943, Consiliul Arhiepiscopesc Nr. 447/1943 (87) 2—3 Concurs Pentru întregirea parohiei de cl. II-a Bogatul român, protopopiatul Mercurea, se publică concurs cu termen de 30 zile dela prima apariție In Telegraful Român. Venitele împreunate cu acest post: 1. Salar dela Stat. 2. Venitele stelare obișnuite In parohie. 3. Folosința casei parohiale. 4. Folosința sesiunei parohiale constatatoare din 18 jug. arător și 14 jug. fânaț. 5. Folosința cimitirului vechi. Cererile de concurs se vor înainta oficiului protopopesc, însoțite de actele necesare și Încuviințarea de candidare de la I. P. S. Mitropolit, In terminal indicat. Candidații se vor prezenta In parohie Intr'una din Dumineci sau sărbători, cu încuviințarea prealabilă a oficiului protopopesc, pentru a face cunoștință cu credincioșii. Mercurea, 2 Decemvrie 1943. Oficiul protopopesc Mercurea. In Înțelegere cu consiliul parohial din Bogatul rom. Dumitru Ciuchendea protopop Mulțumită. Tuturor prietenilor și cunoscuților cari au ținut a aduce defunctului meu soț ultimul omagiu, prin participare, flori și cuvinte de mângâiere. — On. Cler în frunte cu I. P. S. Sa Metropolitul Nicolae — P. C. Sa Vicar T. Scorobeț, pentru frumoasa ceremonie funerară, — pentru osteneala lor și cuvintele mișcătoare rostite. Onor. Direcțiuni a Băncii „Albina", vina aduce adânci simțitele mele mulțumiri și toată recunoștința mea. Leontina Dr. G. Proca Nr. 305/1943 (88) 2-3 Concurs Pentru Întregirea postului de cântăreț bisericesc la parohia din Brașov-Cetate se publică concurs cu termen de 30 zile dela prima apariție la „Telegraful Român". Venitele împreunate cu acest post: 1. Salar dela Stat. 2. Remumerație de lei 3500 lunar dela biserică. 3. Locuință In natură, fără luminat și încălzit. 4. Stola obișnuită In parohie. Din ședința Consiliului parohial, ținută la 27 Noemvrie 1943. Văzut: Dr. N. Stinghe Pr. V. Coman Adm. Prot. Paroh. in tiparul Tipografii Arhidiecezane. Sibiu