Telegraful Roman, 1946 (Anul 94, nr. 1-52)

1946-01-13 / nr. 1-2

4 Astăzi Fecioara cu taina pe umeri din veacuri, Cusuta n altifâ ș’aleasâ’n voal, Coboară pe calea de lacrămi in leaturi, Cu cerul măririi, turnat in pocal, Pământu-i cuprins un potop de lumină, Păstorii plecară cu oile’n rai, In aiere numai parfum de sulină Și ninge cu slavă de ingeri pe plai. Sorbim mântuirea și pacea cerească — Ca rouă vieții în suflet și gând. Rămâne tn zgură, jos, grija lumească, Pământul și cerul, răsună cântând. Preot IOAN IONESCU Cântec de pace Din cerul milei cerni albele petale, Crăiasa păcii cu nectar de sărbătoare, Și-fi joci argintii dragostei pe cale Să se culeagă’ n pumni copil cu chip de floare Te porfi un cânt serafic de ’nfrăjire Cu care adormi lințoliu negru al urii, In clincăt argintiu de mântuire, Deslegi apoi blestemul greu al gurii. Tu arzi cu focul dragostei de mâine Cununile de spini ale durerii Și’aparsi cu mâini de sfântă, dar și pâine Celor sătui de-amar și de mizerii. In chipul tău culeg polon de viață Bătrâni și tineri arși de suferință, Ce te-au purtat pe buze’norce dimineață S’apari din nou pe zări de biruință. Ingenunchiem in licărire nouă Lângă prestolul păcii omenirii, Să ascultăm cum iarăși: „Pace vouă!“, Rostește lumii Fiul mântuirii. Preot ȘTEFAN TASCIANU Nr. 238/1945 prof. [41)3-3 Concurs Se publică prin aceasta concurs cu termen de 30 zile data cea dintâi apariție a lui în „Telegraful Romă" pentru întregirea parohiei de clasa a III-a Apold, protopopiatul Sighișoara. Venitele împreunate cu acest posti 1. Salarul dela stat 2. Casă parohială nouă cu toate dependențele necesare in stare bună. 3. Sesiune parohială cca 13 jugăre, arător și fânaț. 46 stânjini de lemne, tăiatul și transportul privind pe preot. 0. Venitele stelare. Concurenții Își vor înainta în termen petițiile prevăzute cu documentele prescrise și cu binecuvântarea arhierească de candidare. Oficialul protopopesc Sighișoara și cu încuviințarea subsemnatului se vor prezenta și în parohie. Oficiul protopopesc Sighișoara în înțelegere cu consiliul parohial din Apold, Sighișoara, la 12 Noemvrie 1945. Emilian Stoica protopop Nr. 370/1945 (401 3-3 Concurs In costfermitate cu ord. cons. Nr. 10.690/1945 Bis. pentru întregirea parohiei de clasa a III-a Mag, se publică un nou concurs cu termen de 30 zile dela prima publicare în „Tel. Român”. Venitele împreunate cu acest post: 1. Salarul dela stat. 2. Casă parohială cu supraedificate. 3. Doviuă grădini în intravilan. 4. Sesiune parohială de N jugăre, pământ arabil. 5. O soarte de lemne din pădurea bisericii. 6. Stola uzitată în parohie. Concurenții săi vor trimite cererile cu documentele prevăzute în Regulamentul parohial și încuviințarea de candidare numai pentru noii concurenți, având a se prezenta în parohie cu încuviințarea subsemnata ui, Oficiului protopopesc. Săliște, la 18 Noemvrie 1945. Dr. Dumitru Borcea , protopop Redactor responsabili Preot Dr. CORNELIU SÂRBU. TELEGRAFUL HOMAN IMATIONI INTERNE: URARE. Anul nou 1946 să aducă tuturor colaboratorilor și cetitorilor noștri sănătate, putere de muncă creștină și românească, cu pace deplină! Dl Dr. Patru Groza, președintele Consiliului de Miniștri, a rostit cu prilejul Anului Nou un substanțial cuvânt, afirmând între altele: „Pace în afară, pace înlăuntrul țării, pentru a clădi din temelii o Românie fericită, bună mamă a cetățenilor ei. Iată ce guvernul țării, urează poporului român și popoarelor conlocuitoare, pentru Noul An ce vine“. I. P. S. Sa Nicodim, Patriarhul României, a împlinit venerabila vârstă de 80 ani. Cu acest prilej preoțimea bucureșteană în frunte cu P. C. Sa C. Burducea, Ministrul Cultelor, a prezentat I. P. S. Sale felicitări. Intru mulți ani, Stăpâne! p. S. Episcop Policarp al Americii , a fost rânduit Episcop Locotenent al Eparhiei vacante a Maramureșului, până la alegerea titularului Dumnezeu să-i dea putere de muncă spre binele Bisericii și al Neamului din acele părți ale țării. Vicar onorar. Ca răsplată pentru râvna și priceperea cu care a condus patru ani Vicariatul respectiv, P. C. Sa Par. Prot. stavrofor Al. Baba a fost cinstit de către P. S. Episcop Nicolae al Clujului cu dreptul de-a purta toată viața titlul onorific de vicar al Alba-Iuliei. Felicitări! Reapariție. După o oarecare întrerupere, organul oficial al Eparhiei Aradului: „Biserica și Școala apare din nou, începând cu sărbătorile Crăciunului a reapărut tot la Arad, revista religioasă pentru popor: „Calea Mântuirii". Lăsare la vatră. Ministerul de Războiu cu adresa Nr. 21.400 din 9 Oct. 1945, comunică: „Avem onoarea Vă aduce la cunoștință, că dl Ministru de Războiu a uat dispozițiuni ca toți siuuenții in teologie de orice religie și orice contigent (inclusiv dtg. 1945) să fie lăsați la vatră pentru a-și continua studiile. Ordine în acest sens sunt date de Marele Stat Major, unde rugăm a Vă adresa pentru eventuale lămuriri*. Decese. In 10 Nov 1945, a răposat canonicul Iuliu Maior, întemeietorul și redactorul gazetei unite „Unirea Poporului”. In 18 Dec. 1945, s’a stins din viață preoteasa refugiată Anastasia Andrei Volovei. In 29 Dec. 1945, a încetat din viață preoteasa Maria Fara născ. Iancu, soția preotului Nicolae Fara senior din comuna Ludoș (jud. Sibiu). Dumnezeu să le facă parte de odihnă veșnică! Un comunicat al sf. Patriarhii anunță trista veste că mănăstirea Căldărușani, ctitoria lui Matei Basarab, de la marginea capitalei, a ars — înainte de Crăciun — cu câteva zile până în temelie. EXTERNE. Conferința miniștrilor de externe de la Moscova a avut loc între 16—26 Dec. 1945. S’au discutat problemele pregătitoare ale Păcii și s’a ajuns la acord deplin asupra chestiunilor Extremului Orient, problema Balcanilor, controlul energiei atomice și ținerea conferinței de pace, care va avea loc cel mai târziu la 1 Mai 1946. Potrivit hotărîrii conferinței, o comisiune formată din dnii: A. I. Vâșinschi, comisar adjunct al poporului la afacerile străine, A. Harriman, ambasadorul St. Unite la Moscova și Clark Kerr, ambasadorul Marii Britanii la Moscova, s-a deplasat imediat la București pentru a examina împreună cu M. S. Regele Mihai I și cu membrii guvernului, posibilității lărgirii bazelor actualului guvern și pregătirii alegerilo"", care vor avea loc la data cea mai apropiată posibilă. Din partea partidului național-țărănesc a intrat în guvernul Emil Hațieganu, iar din partea partidului național-liberal dl Mihail Romniceanu. Prima adunare plenară a Organizației Națiunilor Unite s-a ținut la 10 ianuarie a. c. în palatul Westminster din Londra. Generalul Eisenhower va pleca în curând în Canada. La 15 Ianuarie a. c. președintele Truman va vorbi în fața Congresului reprezentanților poporului american. ȘTIRI LOCALE Predică în Catedrala din Sibiu 6. Duminecă in 13 ianuarie 1946 scrvesc: Prot. Mihail Neagu, prof. Gh. Șoima și duhovnicul Nicodim Belea; diaconii: Dr. Grigorie T. Marcu și Mih. Mărgineanu. Predică: prof. Dr. Grigorie T. Marcu. La Oastea Domnului predică: prot Mihail Neagu. 7. Duminecă in 20 Ianuarie 1946 servesc: Cons. Ieronim Grovu, Aurel Nanu și prot. Mihail Neagu; diaconii: Nicolae Mladin și Mihail Mărgineanu; predică: cons. Aurel Nanu. — La Oastea Domnului predică: preotul Dr. loan Chipariu, de la parohia Sibiu-Inferior. 8. Duminecă în 27 Ianuarie 1946 servesc: Prot. Mihail Neagu; preoții: Vladimir Turușancu și Varahil Jitaru; diaconii: Anatolie Scurtu și Simion Macarie. Predică : Prot. Mihail Neagu. — La Oastea Domnului predică preotul Ioan Albu dela parohia Sibiu-Iosefin. 9. Miercuri la 30 Ianuarie 1946, Sf. Trei Ierarhi: Vasile, Grigorie și Ioan servesc: Prot. Mihail Neagu, Nicodim Belea și D. Călugăr: diaconii: Nicolae Mladin și Dr. Grigorie T. Marcu. Predică: duhovnicul Nicodim Belea. La Oastea Domnului predică: preotul prof. Dr. Corneliu Sârbu. Nr. 699/1945 Prot. [35] 33 Concurs Pentru întregirea parohiei vacante de cl. III a Ruși, protopopiatul Sibiu, se publică concurs cu termin de 30 zile. Dbia prima lui apariție ln „Tel. Român”. Beneficii : 1. Salar dela stat. 2 Casă parohială. 3. Sesiune parohială de 21 jugăre, pământ a rător și luncă. 4. Patru stânjini de lemne din pădurea comunală. 5. Stola uzitată în parohie. Cererile de concurs, însoțite de actele necesare și de binecuvântarea arhiereasca de candidare, se vor înainta Oficiului protopopesc Sibiu. Concurenții se vor prezenta în parohie să servească și să predice, să facă cunoștință cu credincioșii, în ordinea în care și au înaintat cererile. Prezentarea se va face la Dumineci și sărbători, cu încuviințarea protopopului. Oficiul protopopesc In înțelegere cu consiliul parohial. Sibiu. 18 Octomvrie 1945. Mihail Neagu protopop Nr.328/1945 “““““ (43) 33 Concurs Pentru întregirea parohiei de clasa I-a Pianul de sus II, protopopiatul Sebeș, se publică concurs cu termen de 30 zile de la prima apariție în „Telegraful Român“. Venitele împreunate cu acest post: 1. Salarul dela stat. 2. Locuință în natură sau chirie corespunzătoare. 3. Folosirea cimitirului. 4. Sesiunea parohială de 4 jug. teren arător și U/2 jug. fânaț date prin reforma agrară. 5. Una ferdelă porumb și o zi de lucru (clacă) de fiecare familie. 6. Venitele stelare obișnuite în parohie. Cererile de concurs însoțite de încuviințarea de candidare de la Preaben. Consiliu Arhiepiscopesc și de actele prevăzute In Regulamentul pentru parohie, se vor înainta Oficiului protopopesc ortodox român al Sebeșului, în termenul fixat. Candidații se vor prezenta cu încuviințarea prealabilă a Oficiului protopopesc într’o zi de Duminecă sau sărbătoare, în parohie, pentru a face cunoștință cu credincioșii. Oficiul protopopesc ortodox român al Sebeșului în înțelegere cu consiliul parohial. Sebeș-Alba, 14 Noemvrie 1945. Prot. Dumitru Giudendea adm. prot. Nr. 1—2 Nr. 501-1945 Prot. (2) 1—3 Concurs Pentru întregirea parohiei vacante de clasa a V-a Petrila Lunca de sus, protopopiatul Jiu, se publică concurs cu termin de 30 de zile dela prima apariție în „Telegraful Român”. Beneficii: 1. Salar dela Stat. 2. Casă parohială. 3. Folosirea unei grădini în suprafață de 340 st. □ și a cimitirului confesional, fânaț și pomi. 4. Adăul și stola uzitate în parohiile din tract. Cererile de candidare, însoțite de actele necesare și de binecuvântarea arhierească, se vor înainta Oficiului protopopesc Jiu-Petroșani, iar concurenții se vor prezenta — cu prealabila încuviințare a Oficiului protopopesc — în parohie pentru a sluji, predica, cânta și a face cunoștință cu credincioșii. Oficiul protopopesc ort. rom. Jiu-Petroșani, în înțelegere cu Consiliul parohial. Petroșani, 12 Decemvrie 1945. Pr. Ion Duma protopop Nr. 225/1945 (3) 1—3 Concurs Pentru întregirea parohiei vacante de clasa III-a Hundorf, protopopiatul Târnava Mare, se publică concurs cu termen de 30 zile de la prima publicare în „Tel. Român". Venitele împreunate cu acest post: 1. Salarul dela Stat. 2. Casă parohială cu dependințe, în stare bună. 3. Sesiune parohială 29 jug. arător și fânaț. 4. Stola uzitată în protopopiat. Concurenții își vor înainta cererile de concurs însoțite de documentele prescrise și încuviințarea arhierească de candidare, la Oficiul protopopesc din Dumbrăveni, jud. Târnava Mică. Se vor prezenta în parohie cu învoirea Oficiului protopopesc pentru a celebra, predica și face cunoștință cu credincioșii. Oficiul protopopesc ortodox rom. Târnava Mare în înțelegere cu Consiliul parohial din Hundorf, Dumbrăveni, la 26 Noemvrie 1946. Ioan Dragolea protopop Nr. 1199/945 (44) 3-3 Concurs Pentru Întregirea parohiei de clasa a 111-a Arini, din Protopopiatul Prejmer, se publică concurs cu termen de 30 zile de la prima publicare în „Telegraful Român”. Venitele împreunate cu acest post: 1. Salariul dela stat. 2. Casă parohială cu 3 camere și dependente. 3. Sesiune parohială din rezerva de stat, 16 jug. pământ arabil clasa Ia, și o grădină de zarzavat în întindere de 200 st. p. 4. Stola uzitată în parohie. 5. 4 st. lemne de foc, transportate acasă. Concurenții își vor halma cererile de concurs însoțite de documentele prescrise și încuviințarea arhierească de candidare, la Ofciul protopopesc Prejmer I. Brașov, și se vor putea prezenta în partie cu învoirea Oficiului protopopesc pentru a celebra, predica și face cunoștință cu credincioșii. Prejmer, 21 Noemvrie 1945. Oficiul protopopesc ort. român Prejmer la înțelegere cu Consiliul parohial din Arini. loan Ludu, protopop Editura și tiparul Tipografiei Arhidiecezane, Sibiu. C. precil să alee în fruntea mișcării Oastea Domnului