Telegraful Român, 1952 (Anul 100, nr. 1-8)

1952-01-01 / nr. 1-2

4 URARE. Anul nou 1952 să aducă tuturor colaboratorilor, cetitorilor și sprijinitorilor noștri pace și progres în toate cele bune și de folos. MULȚUMIRE. înalt Prea Sfințitul nostru Mitropolit NICOLAE mulțumește tuturor celor ce i-au trimis bune urări cu ocazia Anului Nou și le împărtășește arhierești binecuvântări. 0MIMIIU HUiiuiuiiiiiuiimmiii iiiiiiiiiiiiiiii lii Hiiiiiiiiiii iiiiii Miiiiiiii mintimmii iiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiimiH Nr. 6504/1951. COMUnICAT On, Minister al Cultelor prin Temeiul Nr. 26.763 din 27 Dec. 1951, ne face cunoscut, că suntem scutiți de reevaluarea bunurilor pentru fisca anului 1951. Urmare a acestei dispozițiuni se anulează „Comunicatul“ nostru Nr. 5626/1951 publicat în „Teleg. Român“ Nr. 47—52/1951 Bunurile de inventar rămăn la valorile din 1948, cele procurate ulterior, la valorile lor de achiziționare. Consiliul Arhiepiscopesc pniimitu Hiiiiiimiiiii ||iiiiimiiii|| ||iiiii!iiini|| niimmiiini ||iiiiiiiiNi||||iiiiumui|| üli" IIIIIMIII Redactori Prof. Dr. NICOLAE MLADIN TELEGRAFUL ROMAN Nr. 1—£ Invitare la abonament Am intrat în al 100-lea an de apariție a foii Arhiepiscopiei noastre. A doua gazetă a Ardealului ca vechime, „ Telegraful Român” rămâne credincios liniei sale de propagator al ideilor Ortodoxiei românești. Cu acest prilej, invităm pe cărturarii noștri din cler și dintre mireni, să alieneze, în număr cât mai mare, această veche tribună bisericească și să stăruiască totodată pentru o cât mai largă răspândire a ei în cercurile celor ce doresc să cunoască mersul vieții bisericești din cuprinsul Mitropoiei Ardealului, precum și munca depusă aici pentru buna propășire a Bisericii. Ea oglindește râvna preofimii întru călăuzirea turmei dreptcredincioase pe cărările mântuirii. Ea arată permanente actualitate a Ortodoxiei. Abonamentele se trimit la adresa Administrației Ioii Redacția și Administrația .TELEGRAFUL ROMÂN“, SIBIU Programa cu subiectele catehezelor... (Continuare din pa £. 3ațiile sinoadelor ecumenice, scrierile Sf. Părinți și cărțile de slujbă). Cântarea: „Bine ești cuvântat Hristoase...“ (continuare). 13 Tema: Simbolul credinței. (Istoricul și învățătura lui. Locul lui în cult și viața creștină). Cântarea: „Veniți să ne închinăm...“. 14. Tema: simbolul credinței.învățăturile cuprinse în el și lămurirea pe scurt a art. 1. Cântarea: Ectenia întreită. 15. Tema: Simbolul credinței.Lămurirea pe scurt a art. 2. Cântarea: „Unule născut...“. 16. Tema: Simbolul credinței. (Lămurirea pe scurt a art. 8—10). Cântarea: „Nădejdea mea este Tatăl...“. 17. Tema: Simbolul credinței. (Lămurirea pe scurt a art. 11—12). Cântarea : „Sfinte Dumnezeule...". 18 Tema: Despre rugăciune. (Ce este rugăciunea și felurile ei: cerere, slavă, mulțumire. Câteva rugăciuni de neapărată trebuință: împărate ceresc, Tatăl nostru, Sfinte Dumnezeule, Cuvine-se cu adevărat, etc.). Cântarea: Axionul. 19. Tema: Trebuința și foloasele rugăciunii. Cântarea: Continuare la Axion. 20. Tema: Cum trebue făcută rugăciunea și ce trebue să cerem în rugăciune. Cântarea: Continuare la Axion. 21. Tema: Timpul potrivit pentru rugăciune. Cântarea: „Aliluia“ (explicare și cântare). 22. Tema: Locul pentru rugăciune. (Oriunde și îndeosebi în biserică). Cântarea: „Sfinte Dumnezeule...“. 23. Tema: Rugăciunea domnească (Despre rugăciunea domnească în general și lămurirea cuvintelor „ Tatăl nostru carele ești în ceruri“. Cântarea: „Tatăl nostru...“. 24. Tema, Cererea I-a: „Sfințească-se numele Tău !... Cântarea: „Tatăl nostru...“ (continuare). 25. Tema, Cererea II-a și a III-a: „Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta...“. Cântarea: „Pre Tatăl, pre Fiul...“. 26. Tema: Cererea IV-a: „Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi...“. Cântarea: „Bogații au sărăcit și au flămânzit...“. 27. Tema: Cererea V-a: „Și ne iartă nouă greșalele noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. ... Cântarea: Ectenia mare. 28. Cererea VI-a și a VII.a. „Și nu ne duce pe noi în ispită și ne izbăvește de cel viclean. Amin“.ântarea : „Tatăl nostru“. 29 Tema. Despre rugăciunea Bisericii și foloasele ei (Cultul divin public). Rugăciunea Bisericii mijlocește Harul divin, ajutorul pentru tot lucrul bun și iertarea de păcate pentru vii și morți. Cântarea: „Bine ești cuvântat...“. 30. Tema: Despre biserică, locaș de rugăciune. (Istorie, formă, așezare, Însemnare în general, rânduiala târnosirii). Cântarea: „Sfinților mucenici..“. 31. Tema: Părțile și podoabele bisericii. Cântarea: „Pe Tine Dumnezeule...“ (stihul I din cântarea Sf. Ambrozie). 32. Tema: Obiectele de cult aflate în naos și pronaos. (însemnarea și folosirea lor). Cântarea: Idem; sih. II: „Ție toți îngerii 33. Tema: Obiectele de cult din sfântul Altar. (Proscomidie și sf. Masă). Cântarea: Idem, stih. III: „Sfânt, sfânt...“. 34. Tema: Pictura bisericii. Cântarea: Idem, stihul IV: „Mântuește Doamne...". 35. Tema: Datoria credincioșilor de a împodobi și a întreține biserica. Cântarea: Cânt. Sf. Ambrozie în întregime. 36. Tema: Cele șapte laude în general. Cântarea: „Apărătoare Doamnă...“. 37. Slujba Vecerniei. Cântarea: „Să se veselească cele cerești“. (Tropar glas 3). 38 Tema: Slujba Utreniei. Cântarea : „Dumnezeu este Domnul“ (gl. 3)39. Tema: Sf. Liturghie în general. (Locul, timpul, săvârșitorul, însemnătatea. Câte Liturghii avem). Cântarea : „Nădejdea mea este Tatăl...“. 40. Tema: Proscomidia. Explicarea rânduelii. Cântarea: „Fecioara astăzi...“. Va urma Nr. 5797/1951. Comunicat La 21, 22 și 23 Februarie 1952 se va ține la Consiliul nostru arhiepiscopesc din Sibiu o sesiune pentru examenul de capacitate preoțească, la care obligăm să se prezinte toți preoții din Arhiepiscopia noastră, licențiați în teologie sau absolvenți ai unei Academii teologice, care încă nu au prestat acest examen. Cererea de înscriere la examen se va înainta până la data de 10 Februarie 1952, însoțită de diploma de licență în teologie sau de diploma de absolvire a unei Academii teologice Materiile acestui examen sunt cele predate în Academii ori Facultăți teologice, aprofundate și anume: Studiul biblic al Vechiului și Noului Testament, Istoria bisericească Universal și Națională, Dogmatica și Morala, Pastorala, Omiletica, Catehetica, Liturgica și Dreptul canonic cu Statuia de organizare și funcționare a Bisericii Ortodoxe Române, Canoanele bisericești și Regulamentul disciplinar, Cântarea bisericească și Rânduiala serviciilor religioase. Examenul este in scris și oral. Taxa de diplomă și examen 500 Lei. Sbiu, din ședința secției bisericești a Consiliului arhiepiscopesc, ținută la 20 Nov. 1951. Consiliul Arhiepiscopesc. Nr. 5914/1951. Comunicat oficial Administrația Patriarhală din București, cu adresa Nr. 22611 din 30 Nov. a. c. ne-a adus la cunoștință, că în ședința sa din 12 Nov. 1951 Sf. Sinod a hotărît ca în toate publicațiile și tipăriturile Bisericii noastre, care vor apare de acum înainte, pronumele referitoare la persoanele Sfintei Treimi, să fie scrise cu litere mari majuscule. Aducem aceasta la cunoștința preoțimi noastre pentru a se conforma, nu numai când e vorba de lucrări tipărite, ci și în rapoartele pe care le înaintează forurilor ierarhice. Sibiu la 7 Decemvrie 1951. Consilul arhiepiscopesc Nr. 995/1951 Prot. Concurs Pentru întregirea parohiei vacante ortodoxe române Delureni, de clasa II-a, din protopopiatul Rechin, Regiunea Mureș, se publică concurs cu termen de 30 de zile, de la prima apariție ir. „Telegraful Român“. 1. Beneficii: 1- Salar dela Stat, cu întregire din partea poporului. 2. Casă parohială (în curs de reparație la exterior) cu toate supraedificatele în stare bună 3. Sesiune parohială: 9 jug. teren arabil, 4 jug. fânaț, 1 jug. grădină cu pomi și pentru zarzavat. 4. Stelele uzitate în parohie, îndatoriri: 1. Preotul ales este obligat să și îndeplinească datorințele preoțești și pastorale, față de credincioși, să predice regulat în Dumineci și sărbători. 2 A catehiza tineretul și credincioșii. Cei ce doresc să ocupe această parohie, cu binecuvântarea arhierească, își vor înainta cererile de concurs, însoțite de actele necesare în termenul fixat, Oficiului protopopesc ortodox român Reghin, Regiunea Mureș. Concurenții, cu încuviințarea în prealabil a Oficiului protopopesc, se vor prezenta în parohie într’o zi de Duminecă sau sărbătoare, spre a liturghisi, a predica și a face cunoștință cu credincioșii. Reghin, la 13 Noemvrie 1951. Oficiul protopopesc ort. rom, în înțelegere cu Cons. parohial din Delureni Grigore Chichernea protopop Editura ți Tiparul Tipografiei „Reîntregirea“, Sibiu