Telegraful Român, 1954 (Anul 102, nr. 1-52)

1954-01-01 / nr. 1-2

2 Cu privire la desvoltarea legăturilor culturale între popoare. Recomandarea Comisiei culturale a Consiliului Mondial al Păcii. Sesiunea precedentă a Consiliului Mondial al Păcii a arătat în mod just necesitatea şi posibilitatea desvoltarii largi a schimbului cultural, care este un factor preţios ce contribue la slăbirea încordării internaţionale. Constatăm cu bucurie că în ciuda numeroaselor greutăţi încă existente, s-au obţinut de atunci rezultate însemnate. în acelaş timp, constatăm că miitorul , apropiat pot fi obţinute succese şi mai mari. Perspective largi se vor deschide dacă■ fiecare organizaţie şi fiecare om, cărora le sunt scumpe cultura ţării lor, precum şi cultura mondială, vor lua în propriile lor mâini, stabilirea unui contact şi organizarea pe bază de reciprocitate a unui (Continuare în pag. 3) TELEGRAFUL ROMÂN Pentru destinderea încordării internaţionale (Urmare din pag. 1) Mesagiul adresat de Consiliul Mondial al Păcii organizaţiilor şi personalităţilor care doresc sliibirea Încordării internaţionale Armistiţiul încheiat în Coreea a dat naştere, în lumea cuprinsă de atâţia ani de nelinişte, speranţei că în cele din urmă încordarea in relaţiile în ce marile puteri va slăbi. Dar tratativele care au început întâmpină neîncetat noui obstacole. Realisarea unui acord în alte probleme de importanţă vitală pentru pacea în întreaga lume este dificilă Popoarele doresc însă fierbinte slăbirea încordării internaţionale. Restricţiile economice şi presiunea politică, care insolesc încordarea internaţională, sunt o povară tot mai grea pe umerii popoarelor. Considerăm că există posibilitatea ca lumea să fie scoasă din această situaţie. Diferite forţe politice şi sociale acţionează în prezent în toate ţările în favoarea slăbirii încordării internaţionale. Creşte numărul reprezentanţilor de seamă ai ştiinţei, clerului, personalităţilor politice de seamă, care condamnă astăzi folosirea armelor de exterminare în masă. Opinia publică este alarmată de acumularea crescândă a fel de fel de tipuri de arme. Toţi oamenii cu judecată sănătoasă constată că este cu neputinţă să se reglementeze problemele de însemnătate mondială şi să se asigure pe deplin valoarea acordurilor, dacă ele au fost încheiate, fără participarea guvernului Republicii Populre Chineze. Reprezentanţi cu autoritate ai tuturor partidelor politice din majoritatea ţărilor vest-europene iau atitudine publică împotriva reînvierii sub orice formă a militarismului german, în aceste condiţii, considerăm că este necesară unirea eforturilor tuturor organizaţiilor şi personalităţilor care doresc slăbirea încordării internaţionale. Rezoluţia adoptată de Consiliul Mondial al Păcii la 28 Noemvrie 1953 expune punctul nostru de vedere în această problemă. Devine necesară pregătirea de comun acord a unei întâlniri care ar permite să se compare liber diferite puncte de vedere şi să se examineze soluţiile posibile. Convocarea în viitorul cel mai apropiat a unei întâlniri internaţionale cu un asemenea caracter ar fi ea însăşi un factor important în slăbirea încordării internaţionale. Rezoluţia Generală a Consiliului Mondial al Păcii. Apelul în favoarea tratativelor, adoptat de sesiunea de la Budapesta a Consiliului Mondial al Păcii, a avut un puternic ecou şi s-a bucurat de cel mai larg sprijin. Datorită acestei campanii, ideea reglementării divergenţelor internaţionale pe calea unor acorduri acceptabile pentru toţi, capătă pe zi ce trece o popularitate din ce în ce mai mare şi se dovedeşte rodnică. încetarea operaţiunilor militare în Coreea a constituit o victorie a cauzei păcii. în ceea ce priveşte Germania, ultimul schimb de note dintre marile puteri dovedeşte că este cu putinţă convocarea în viitorul apropiat a unei Conferinţe a celor 4 mari puteri. în ceea ce priveşte Indochina, ideea încetării operaţiunilor militare şi a reglementării paşnice, cucereşte pături din ce în ce mai largi ale opiniei publice atât în Franţa cât în Vietnam. Derorţele care se opun slăbirii încordării internaţionale folosesc cuvântul «tratative» pentru camuflarea unor acţiuni care urmăresc prelungirea răsboiului rece. A pune pe interlocutorul tău în faţa unor fapte împlinite - nu înseamnă năzuinţă spre tratative; a încerca să creezi condiţii pentru zădărnicirea tratativelor — nu înseamnă a le dori. Atât în Asia cât şi în Europa, situţia în unele regiuni şi unele conflicte prezintă o primejdie deosebită pentru cauza păcii în Coreea tratativele sunt în primejdie. Tendinţa de a exclude ţările neutre şi mai ales India, din componenţa Conferinţei politice, tendinţă ce afectează in special interesele Asiei, poate zădărnici tratativele. Popoarele nu vor admite reluarea operaţiunilor militare în Coreea Interesele securităţii Europei cer reglementarea cât mai grabnică a problemei germane; o asemenea reglementare este cu put na numai pe calea unei înţelegeri între cele 4 puteri: S.U.A., URSS, Anglia şi Franţa. Unicul obstacol în calea unei asemenea înţelegeri îl constitue tendinţa uneia din părţi de a reface militarismul german şi de a include Germania într’o coaliţie militară îndreptată împotriva celeilalte părţi. Consilul Mondial al Păcii cheamă popoarele Europei să împiedice ratificarea tratatelor cu privire la „Armata Europeană* şi rastabilirea militarismului german sub orice formă. Prin aceasta s’ar deschide calea spre un acord între cele 4 puteri in problema germană, — acord care va asigura poporului german perspectiva unui viitor paşnic şi va da tuturor popoarelor din Europa o garanţie împotriva refacerii forţelor agresive în Germania. De 7 ani se duce răsboiul dintre Franţa şi Vietnam. Acestui răsboi îi pot pune capăt numai tratative directe între părţile beligerante. Consiliul Mondial al Păcii, salută propunerea făcută in acest sens, de delegaţia Republicii Democrate Vietnam şi sprijinită de delegaţia Republicii Populare Chineze. Această propunere, la care delegaţia franceză a dat un răspuns favorabil, poate constitui baza unei reglementări. Consiliul Mondial al Păcii, a susţinut întotdeauna că amestecul străin, ocupaţia militară străină, construirea de baze militare pe teritoriul străin, reprezintă o primejdie atât pentru independenţa popoarelor cât şi pentru cauza păcii. Extinderea acestei politici se constată în ţările Orientului apropiat şi mijlociu, în America latin, în Africa. Acest lucru se manifestă în mod deosebit în Europa, unde se fac încercări de a se constitui „comunitatea defensivă europeană* şi se creează baze atomice americane în Spania; în Asia, unde se înfăptueşte ocupaţia străină, se intensifică reinarmarea Japoniei şi unde SU A., încearcă cu perseverenţă să creeze baze militare în Pakistan. Această ultimă încercare prezintă primejdia răspândirii psihozei de răsboiu în rândurile sutelor de milioane de oameni dintr-o regiune a globului pământesc. Cursa din ce în ce mai intensă a înarmărilor şi producţia de arme de exterminare în massă, reprezintă o povară insuportabilă şi o primejdie îngrozitoare pentru întreaga lume. în cursul campaniei sale, de strângere de semnături pe Apelul de la Stockholm şi în hotărîrile Congresului de la Varşovia, Consiliul Mondial al Păcii a atras atenţia întregei lumi asupra acestei probleme. Consiliul Mondial al Păcii îşi exprimă regretul că O.N.U. nu a ajuns încă la un acord asupra acestor probleme şi recomandă să se continue eforturile în vederea interzicerii necondiţionate a armelor atomică şi bacterologică şi a reducerii considerabile a tuturor tipurilor de arme instituindu se totodată un control efectiv. în sfârşit, Consiliul Mondial al Păcii, reaminteşte că dacă este necesar să se înceapă tratative în toate problemele, luate aparte, el a considerat totdeauna şi consideră că o conferinţă a celor 5 mari puteri continuă să rămână cel mai eficace mijloc pentru slăbirea încordării internaţionale. Această conferinţă va putea din iniţiativa oricărui participant să examineze orice problemă pe care o consideră ca fiind una din cauzele încordării internaţionale şi să ajungă la acorduri generale, acceptabile pentru toți. Refuzul persistent de a se recunoaşte Republicii Populare Chineze locul ce i se cuvine în mod legal în instanţele internaţionale pentru reglementarea problemelor internaţionale, este un obstacol în calea convocării unei conferinţe a celor 5 mari puteri. Acest refuz, care contravine intereselor tuturor statelor, este condamnat din ce în ce mai aspru de opinia publică mondială. Charta Organizaţiei Naţiunilor Unite pune la dispoziţia popoarelor un instrument care permite să se stabileasc o pace trainică Popoarele trebue să obţină respectarea Chartei. Atentatele împotriva Chartei au pus întreaga lume în faţa unor mari greutăţi. Revenirea la litera şi spiritul Chartei vor ajuta popoarele să-şi asigure securitatea şi independenţa şi să se creeze posibilitatea unei adevărate colaborări între naţiuni în scopul desvoltării resurselor lor economice, a bunei stări şi a culturii lor. Nelniştea şi teama, mizeria şi sărăcia, care, ca urmare a răsboiului rece şi a cursei înarmărior, sunt o povară grea pe umerii oamenilor pot şi trebue să fie înlăturate pe calea luptei popoarelor, de care în ultimă instanţă depinde soarta păcii. Nr. 1 -2 Apelul adresat de oamenii de ştiinţă participanţi la sesiunea Cosiliului Mondial al Paci oamenilor de ştiinţă din întreaga lume Oamenii de ştiinţă care asistă la sesiunea Consiliului Mondial al Păcii fiind conştienţi de îngrozitoarea forţă destructivă a armei de exterminare în massă, cheamă pe colegii lor din întreaga lume să ducă o luptă energică pentru interzicerea acestei arme. Ei cheamă la sprijinirea eforturilor tuturora acelora care pot ca știința să nu mai poată fi folosită în scopul distrugerii și ca ea să fie pusă în slujba omenirii.