Telegraful Român, 1967 (Anul 115, nr. 1-48)

1967-01-01 / nr. 1-2

Pag. 2________________________________ Adunarea Eparhială Expirînd mandatul vechii Adunări Eparhiale, în 20 octombrie 1966 au avut loc alegeri pentru o nouă Adunare Eparhială, pe perioada 1966— 1970. Duminică 11 decembrie 1966, noii deputaţi, 10 clerici şi 20 mireni, au fost convocaţi la Sibiu în sesiune ordinară. In catedrala mitropolitană la orele îndătinate a avut loc Sf. Liturghie, slujită de un sobor de preoţi şi diaconi, rugăciunea de invocare a Duhului Sfînt fiind rostită de P. C. Arhim. Dr. Nicolae Mladin, înainte de începerea lucrărilor propriu-zise, în sala de lectură a Institutului nostru Teologic, a avut loc procedura de constituire a noii Adunări Eparhiale a Arhiepiscopiei Ortodoxe Române de Alba Iulia şi Sibiu, prin depunerea şi verificarea mandatelor, alegerea diverselor comisii etc. Lucrările Adunării acum constituite sunt conduse, din încredinţarea I. P. S. nostru Mitropolit Nicolae, de P. C. prof. Tr. Belaşcu, vicar arhiepiscopesc. La dezbateri au participat şi reprezentanţi ai Departamentului Cultelor. Deschizînd adunarea, P. C. Preşedinte a rostit un cuvînt ocazional, în care a zugrăvit, în mare, tabloul de ansamblu al vieţii contemporane. Element esenţial al zilelor noastre — subliniază P. C. Sa — este pacea, apărarea ei constituind „obiectivul principal al epocii noastre“, pentru că numai în pace omenirea poate să ocrotească „roadele culturii şi civilizaţiei de pînă acum“, să creeze, să muncească şi să zidească un viitor tot mai fericit. Din acest motiv, „avem datoria să luptăm, să declarăm război războiului, să cerem cu tărie dezarmarea generală şi totală“. Pentru această cauză luptă şi Biserica Mîntuitorului nostru Iisus Hristos, pentru că ea ştie „că pacea este garanţia armoniei şi frumuseţii universale; popoarele, oraşele, familiile, căsătoriile, comunităţile se păstrează prin pace şi pier prin discordie“ — spune vorbitorul, reproducând o învăţătură a Sf. Grigore de Nazianz. în continuarea cuvîntului său, P. C. preşedinte subliniază cîteva aspecte din viaţa Bisericii noastre Ortodoxe Române, care pe plan intern îşi desfăşoară activitatea în deplină libertate şi în spirit de colaborare cu celelalte culte din Patria noastră, iar pe plan extern prestigiul ei creşte necontenit prin participarea cu competenţă la diverse conferinţe şi întîlniri internaţionale. Ca fapt important pentru anul care se apropie de sfîrşit se încrestează şi alegerea, hirototonirea şi instalarea în luna august a P.S. Victorin Ursache pentru Episcopia misionară ortodoxă română în America, eveniment la care Arhiepiscopia noastră a fost reprezentată prin P. C. Arhim. N. Mladin. Mulţumind Departamentului Cultelor pentru tot sprijinul acordat în problemele legate de bunul mers al Arhiepiscopiei şi omagiind pe I. P. S. Mitropolit Nicolae, P. C. vicar Tr. Belaşcu declară deschisă Adunarea Eparhială a Arhiepiscopiei de Alba Iulia şi Sibiu pe 1966. Din plenul Adunării se trimit apoi telegrame omagiale Dlui Chivu Stoica, Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Dlui Ion Gheorghe Maurer, Preşedintele Consiliului de Miniştri, Dlui Dumitru Dogaru, Secretarul General al Departamentului Cultelor. Se trimit de asemenea telegrame Prea Fericitului Părinte Justinian, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, şi I. P. S. nostru Mitropolit Nicolae. Comisiile de lucru prezintă apoi Adunării cuvenitele rapoarte după cum urmează: Raportul general al Secţiilor unite (raportor P.C. prof. David Lazăr), în care s-au arătat realizările mai de seamă din cuprinsul Arhiepiscopiei în anul 1966, pe tărâm duhovnicesc, cultural-social şi economic-gospodăresc, subliniind de la început rostul Bisericii, care este acela de a propovădui Evanghelia Domnului nostru Iisus Hristos şi de a servi societăţii după pilda şi învăţătura Mîntuitorului, care n-a venit în lume ca să i se slujească, ci „ca să slujească“. In expunerea raportului se disting mai multe capitole, ca de pildă: Importanţa monumentelor de artă bisericească şi grija pentru păstrarea lor, categorie în care intră construcţiile de pînă la 1834; Biserica pe linia firească a misiunii sale, unde se subliniază faptul că preoţii şi credincioşii noştri sînt îndrumaţi spre o viaţă creştinească luminată şi să fie buni cetăţeni ai ţării; Relaţii pe plan intern şi extern bisericeşti; La înălţimea vremii ş.a., desprinzîndu-se în general constatarea că în toate sectoarele de activitate ale Centrului Arhiepiscopesc s-a depus o stăruitoare şi rodnică muncă. Raportul Secţiei bisericeşti (raportor P. C. prof. V. Coman), din care se desprind momentele mai deosebite ale activităţii bisericeşti de la Centrul Eparhial şi din întreaga Arhiepiscopie. Din mijloacele folosite în activitatea bisericească, raportul aminteşte Pastoralele I. P. S. Mitropolit Nicolae, hramul mănăstirii Brîncoveanu, sfinţirile şi binecuvîntările de biserici, circularele către preoţime, ca şi munca conştiincioasă depusă de cele 15 oficii protopopeşti din cuprinsul Arhiepiscopiei şi în general la toate parohiile noastre, unde se lucrează în spirit ecumenic, lucru remarcat şi de străinii care ne vizitează ţara. Sf. Liturghie se serveşte în toate parohiile în Duminici şi sărbători, purtîndu-se grijă de sf. lăcaşuri. Este amintită de asemenea în raport colecta pentru F.C.M., care s-a ridicat la o sumă mai mare în acest an, ajutorarea parohiilor cu mijloace mai reduse, precum şi o seamă de date statistice, din care reţinem 759 parohii bugetare, 1043 biserici, 18 hirotoniri în cursul anului 1966, 6 decese de preoţi etc. Raportul Secţiei culturale (raportor P. C. prof. I. Munteanu), din care s-a desprins activitatea de la Centrul Eparhial şi din întreaga Arhiepiscopie, pe tărâm cultural-social. Un prim şi important capitol din raport îl ocupă Institutul Teologic de grad Universitar din Sibiu, şcoala de formare a clerului din Mitropoliile Ardealului şi Banatului, în anul universitar 1965—1966 au frecventat cursurile un număr de 217 studenţi, subliniindu-se activitatea corpului didactic în pregătirea religioasă şi cetăţenească a studenţilor teologi. Activitate pozitivă a desfăşurat şi Şcoala de cîntăreţi bisericeşti şi Seminarul Teologic din Cluj, unde Arhiepiscopia noastră a avut în anul şcolar 1965— 1966, 56 elevi. Raportul se ocupă de asemenea de Pastoralele I. P. S. nostru mitropolit Nicolae, de cursurile de îndrumare misionară şi socială a preoţilor. Conferinţele de orientare şi administire, publicaţiile Centrului Eparhial: „Mitropolia Ardealului“, „Telegraful Român“ ş. a., de activitatea tipografiei şi librăriei eparhiale, bibliotecii mitropolitane, care cuprinde 62.987 volume şi care este vizitată de mulţi cercetători etc. Raportul Secţiei economice (raportorul Iuliu Georgescu) s-a ocupat de activitatea economică şi financiară a Arhiepiscopiei. Se arată astfel că planul financiar s-a încheiat în bune condiţiuni, soldîndu-se şi-n anul precedent cu excedent, încasările fiind mai mari decît cheltuielile. S-au arătat sursele de venituri ale Arhiepiscopiei, care sînt de la Stat şi mijloace proprii, ca de pildă contribuţia parohiilor, veniturile atelierului de luminări şi tipografiei, calendarele, căminele preoţeşti de la Bazna şi Păltiniş etc. Raportul a mai cuprins capitole ca asistenţa socială, trimiterile la tratament balnear, activitatea controlului financiar intern, verificarea gestiunilor de la Centrul Eparhial, protopopiate şi parohii, construcţiile, reparaţiile, restaurările şi pictările de biserici, cumpărările şi construcţiile de case parohiale etc. Au fost supuse spre aprobare planul financiar pe 1967 al Centrului Arhiepiscopesc, al Institutului Teologic Universitar din Sibiu, ca şi execuţiile bugetare ale acestora ş.a. Toate rapoartele au fost aprobate. Pe marginea lor au luat cuvîntul deputaţii: prof. V. Comjan, prof. Iorgu Ivan, prof. N. Belea, prof. N. Cantor, Eugen Furnică şi Mişu Traian, P. C. Preşedinte dînd unele explicaţii suplimentare. Vorbeşte apoi Dl Iuliu Georgescu, care, în numele deputaţilor şi credincioşilor pe care-i reprezintă deputaţii, mulţumeşte Centrului Arhiepiscopesc pentru munca conştiincioasă depusă şi în 1966, precum şi Departamentului Cultelor pentru întregul sprijin acordat. La încheierea Adunării Eparhiale, sesiunea 1966, ia apoi cuvîntul P. C. vicar Tr. Belaşcu, care a arătat printre altele modul plăcut în care s-au desfăşurat lucrările. Din discuţiile purtate s-au desprins contatările pozitive ale deputaţilor privind munca desfăşurată în toate sectoarele de activitate ale Arhiepiscopiei. Din încredinţarea I. P. S. Mitropolit Nicolae, P. C. preşedinte mulţumeşte tuturor, deputaţi şi ostenitori în cîmpul Arhiepiscopiei deopotrivă, * arătînd că întreaga noastră activitate se desfăşoară şi se va desfăşura spre binele credincioşilor şi Patriei noastre, Republica Socialistă România. Participant Înţelesul întrupării (Urmare din pag. 1) tică, să ne aducem aminte de ceea ce ne învaţă Sf. Ioan Gură de Aur. El ne spune că este nevrednic lucru a ne aduna la celebrarea Sf. Euharistii, dacă nu ieşim afară să căutăm acele altare, care sunt identice cu fraţii noştri cei săraci, năpăstuiţi şi lipsiţi de pace. Apoi adaugă: „Acest altar poţi să-l vezi peste tot pe străzi şi în pieţe şi în orice oră să aduci jertfă pe acesta. Deci, dacă vezi un frate sărac, atunci gîndeşte-te că vezi un altar!“ (Omilia XX la Epistola II către Corinteni). Cit de limpede se desprinde din aceste îndemnuri ale Sf. Părinte adevărul că trebuie să îmbinăm fapta pusă în slujba dreptăţii sociale cu fapta aşezării în lume a unei păci drepte şi adine stătătoare! Să urmăm cu osîrdie această chemare dumnezeiască, făcîndu-ne tot mai conştienţi şi mai activi slujitori ai dreptăţii sociale şi ai păcii în lume. Numai aşa facem să se înfăptuiască ceea ce cerem zilnic în rugăciunea Tatăl nostru: „Sfinţească-se numele Tău, vie împărăţia Ta, facă-se voia Ta precum în cer, aşa şi pe pămînt“. C. Sîrbu TELEGRAFUL ROMÂN Ştiri Sărbătoarea Naşterii Domnului a fost prăznuită la Arhiepiscopia Sibiului după datină. Sîmbătă seara (17.XII) a avut loc în Aula Institutului Teologic un program cu piesă, colinde şi recitări, susţinut de studenţii teologi sub îndrumarea Pr. prof. M. Şesan şi Gh. Şoima. Duminică (18.XII) la vecernie Corul Catedralei a dat un concert de colinde, dirijor fiind Pr. prof. Gh. Şoima. In ziua I de Crăciun a slujit la Catedrală un sobor în frunte cu Pr. Vicar Tr. Belaşcu şi Pr. Arhim. N. Mladin. Pr. Prof. I. Munteanu a citit Pastorala I. P. S. nostru Mitropolit Nicolae. A doua zi de Crăciun a predicat Pr. vicar Tr. Belaşcu. Corul Cate- Nr. 1—2