Telegraful Român, 1985 (Anul 133, nr. 1-48)

1985-09-15 / nr. 35-38

Pag. 2 TELEGRAFUL ROMÂN Nr. 35—36 și 37—38/1985 A lll-a Adunare a Cultelor din România pentru Dezarmare şi Pace APELUL Adunării Cultelor din Republica Socialistă România către toate Bisericile şi organizaţiile religioase internaţionale (Continuare din pag. 1) voltare naţională, modifică volumul şi orientarea schimburilor de valori, urmează cooperarea între state şi împiedică instaurarea unei ordini economice internaţionale pe o bază mai echitabilă. Totodată, cursa înarmărilor menţine şi încurajează folosirea forţei şi ameninţării cu forţa în raporturile dintre state, sporeşte tensiunea între ţări şi popoare, generează noi stări conflictuale, subminînd astfel pacea şi securitatea internaţională. înarmările nucleare măresc şi mai mult pericolul unui nou război mondial, care, în actualele condiţii, s-ar transforma, inevitabil, într-un cataclism universal, ce ar distruge cuceririle civilizaţiei umane, însăşi viaţa pe planeta noastră. Iniţierea şi punerea în practică a unor programe de militarizare a spaţiului cosmic agravează şi mai mult instabilitatea şi încordarea internaţională, creează premisele intensificării cursei înarmărilor, accentuînd pericolul declanşării unei catastrofe nucleare, cu consecinţe inimaginabile pentru existenţa umană. In acest context, problema fundamentală a epocii noastre o constituie oprirea cursei înarmărilor şi trecerea neintîrziată la adoptarea unor măsuri concrete de dezarmare, şi în primul rînd de dezarmare nucleară. Aceasta pune pregnant în evidenţă rolul popoarelor, al forţelor progresiste, al tuturor oamenilor doritori de bine de pretutindeni care, dincolo de convingerile filozofice şi politice, de credinţele lor religioase, sunt chemaţi, astăzi, mai mult ca oricînd, să-şi unească eforturile şi să militeze activ pentru înlăturarea pericolului de război, instaurarea unui climat de încredere, destindere, cooperare şi pace în lume. Poporul român, consecvent vocaţiei sale de pace, dovedită statornic de-a lungul istoriei, şi-a exprimat, în nenumărate rînduri, şi mai ales astăzi, prin ample şi vibrante manifestări, hotărîrea fermă de a acţiona pentru făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte, fără arme şi fără războaie, pentru apărarea dreptului fundamental al oamenilor la viaţă, la muncă liberă şi paşnică. România, prin iniţiativele, propunerile şi acţiunile strălucite ale Preşedintelui Nicolae Ceauşescu, şi-a cucerit o largă reputaţie internaţională, ca ţară care militează neabătut pentru cauza păcii în lume, pentru găsirea celor mai eficiente căi şi mijloace de soluţionare a oricăror conflicte şi litigii între state numai pe cale paşnică, prin tratative pentru înlăturarea definitivă a războiului din viaţa societăţii umane. Noua acţiune românească de pace, iniţiată de Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi concretizată în recentul APEL pentru dezarmare şi pace al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, reafirmă cu putere dorinţa fierbinte a poporului român de a trăi intr-o lume a păcii şi colaborării, precum şi voinţa sa nestrămutată de a-şi spori eforturile, împreună cu celelalte naţiuni, pentru oprirea cursei înarmărilor şi realizarea dezarmării, pentru apărarea vieţii şi păcii în lume. Exprimîndu-şi adeziunea unanimă la APELUL Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, reprezentanţii Cultelor religioase din România, împreună cu întregul popor român, consideră drept o datorie de conştiinţă de a-şi aduce contribuţia, în formele şi cu mijloacele de care dispun, la promovarea cauzei dezarmării şi salvgardarea păcii pe planeta noastră. Cultele din România, potrivit învăţăturilor lor de credinţă, după care apărarea păcii — care astăzi înseamnă apărarea vieţii însăşi — constituie o misiune şi o îndatorire sacră, sunt ferm hotârite să nu-şi precupeţească eforturile pentru a face ca în politica internaţională să triumfe raţiunea, să se pornească de la necesitatea asigurării dreptului fundamental al oamenilor la existenţă, la dezvoltare liberă şi demnă, la pace şi continua lor propăşire spirituală şi materială. Ne adresăm tuturor Bisericilor, organizaţiilor religioase internaţionale cu Apelul fierbinte de a ne uni forţele, a ne intensifica acţiunile pentru realizarea unui climat de pace, bună înţelegere şi colaborare, pentru înlăturarea pericolului unui război nuclear care pune în pericol insăşi viaţa pe planeta noastră. Identificîndu-ne cu aspiraţiile şi idealurile nobile ale umanităţii, conştienţi de înalta noastră responsabilitate înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor, adresăm apelul către toate statele membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite, la însuşi acest forum cu vocaţie universală, să facă totul pentru a mobiliza popoarele, factorii de decizie politică, la lupta unită pentru dezarmare şi pace, pentru edificarea unei lumi mai drepte şi mai bune, în care fiecare naţiune să se poată dezvolta liber şi independent. Să cerem conducătorilor Uniunii Sovietice şi Statelor Unite ale Americii să depună toate eforturile pentru ca negocierile de la Geneva în problema armamentelor nucleare și opririi militarizării Cosmosului, să ducă la realizarea unor acorduri corespunzătoare, vizînd încetarea amplasării rachetelor nucleare în Europa, trecerea la retragerea celor existente, pînă la eliminarea lor completă, oprirea experienţelor nucleare şi renunţarea la orice acţiune de militarizare a Cosmosului. Să cerem tuturor statelor să iniţieze măsuri pentru îngheţarea cheltuielilor militare, reducerea treptată a acestora, precum şi a efectivelor militare, iar fondurile, astfel eliberate, să fie folosite pentru impulsionarea dezvoltării economico-sociale şi ajutorarea ţărilor sărace, pentru fertilizarea pămîntului şi nu pentru distrugerea lui. Să ne unim glasurile cu toţi oamenii de bună credinţă din lume şi prin acţiunile noastre comune să determinăm „transformarea săbiilor în pluguri“, să facem ca pacea şi înţelegerea să se instaureze pe tot pămîntul, ştiind că numai în pace oamenii se pot bucura de fericirile vieţii! (Continuare din pag. 1) Bouchard, preşedinte al Bisericii valdensiene din Italia; D-l Dieter Gherman, secretar general al Asociaţiei internaţionale pentru libertatea religioasă; D-l Pierre Lanares, Editor al revistei „Conştiinţă şi Libertate“, primsecretar general al Asociaţiei Internaţionale pentru libertatea religioasă; D-l Gianfranco Rossi, secretar general al Asociaţiei Internaţionale pentru Apărarea libertăţii religioase; Dr. Knud Wumpelman, secretar general al Federaţiei Baptiste din Europa; Dr. Josef Horok, vicepreşedinte al Alianţei Baptiste Mondiale; dr. Ray Hughes, vicepreşedinte al Conferinţei Penticostale Mondiale, dr. Billy Graham, evanghelist din S. U. A. Deschiderea lucrărilor a fost precedată de un scurt serviciu religios. Intîistătătorul Bisericii noastre, Prea Fericitul Părinte Patriarh Iustin a rostit apoi o cuvîntare in care a exprimat îngrijorarea pe care o împărtăşesc toţi slujitorii şi credincioşii cultelor din patria noastră, faţă de agravareasituaţiei internaţionale, ca urmare a ultimelor evoluţii survenite în escaladarea cursei înarmărilor. „La eforturile pe care omenirea însetată de pace le face pentru a-şi salva viaţa , a arătat Prea Fericirea Sa — marile puteri au răspuns cu pregătiri febrile pentru desăvîrşirea unor sisteme de acţiuni militare în spaţiul cosmic“. Datorită unor astfel de măsuri, pericolul declanşării unui război nuclear a sporit şi mai mult, întreaga omenire este ameninţată cu distrugerea. „Pentru a evita un asemenea deznodămînt — a precizat Intîistătătorul Bisericii noastre — omenirea are datoria sacră să facă uz de dreptul său de a trăi, de dreptul său la existenţă, de dreptul său la viaţă". In contextul dat, cultele religioase trebuie să se înscrie, prin slujitorii şi credincioşii lor, în rindurile propovăduitorilor şi făcătorilor de pace. A IlI-a Adunare a Cultelor din România pentru Dezarmare şi Pace tocmai rostul acesta înalt îl slujeşte — a arătat Prea Fericirea Sa. In continuare a luat cuvîntul I. P. S. Mitropolit Nicolae al Banatului care a expus tema: „Pacea înseamnă astăzi însăşi viaţa planetei noastre“. Infăţişînd tabloul unei lumi confruntate cu cel mai mare pericol din cire au existat vreodată, I. P. S. Sa a arătat că preocuparea de căpătîi a zilelor noastre este salvgardarea cauzei păcii, a instaurării unui climat de înţelegere, încredere şi colaborare între oameni şi popoare. Potrivit credinţei comune a tuturor cultelor, pămîntul ne-a fost dat ca o grădină a Edenului să-l lucrăm şi să-l păzim (Facere 2, 15), iar viaţa este bunul cel mai de preţ dăruit de Dumnezeu pe care trebuie să o apărăm de orice ar primejdui-o, neuitând o clipă că Iisus Hristos Domnul s-a întrupat ca lumea viaţă să aibă şi încă din belşug (In. 10, 10)“. Alăturindu-ne celor care militează pentru pace , a arătat în continuare I. P. S. Sa, ne înrolăm de fapt în marea acţiune de apărare a păcii în care se află angajat cu toată fermitatea întregul nostru popor. Intruchipînd aspiraţiile şi interesele fundamentale ale cetăţenilor patriei noastre, preşedintele României, Domnul Nicolae Ceauşescu, cheamă în acest moment de răscruce din viaţa planetei, la o largă colaborare internaţională, pentru reluarea cursului destinderii, pentru dezarmare şi pace, la încetarea fără întîrziere a cursei aberante a înarmărilor, la trecerea la măsuri eficiente de dezarmare şi, în primul rînd, la dezarmarea nucleară, la făurirea unei lumi fără arme şi fără războaie. Slujitorii cultelor, împreună cu credincioşii, ca fii ai paşnicului nostru popor — a precizat I. P. S. S. — răspunde cu adeziune totală acestei vibrante chemări, îndemnaţi fiind din adîncul cugetului de conştiinţa împlinirii misiunii noastre religioase, de conştiinţa că sîntem răspunzători pentru viaţa şi pentru pacea lumii atît în faţa lui Dumnezeu, cît şi în faţa oamenilor“. Fireşte, că şi în această direcţie, a angajării în slujirea cauzei păcii, cultele vor acţiona cu mijloacele lor specifice şi de pe poziţia lor religioasă tradiţională. „întreaga noastră slujire: rugăciunea, reflecţia teologică, propovăduirea cuvântului, scrisul, ţinuta şi exemplul personal, toate să fie închinate cu energie — a îndemnat I. P. S. Mitropolit Nicolae — edificării şi apărării păcii şi vieţii, prin lupta susţinută pentru dezarmare şi, în primul rînd, dezarmarea nucleară. Să milităm toţi pentru producerea unei mutaţii radicale din direcţia înarmării în direcţia unei dezarmări controlate şi treptate, pentru ca, în final, omenirea să fie eliberată de orice ameninţare şi teroare, iar pacea să devină climatul firesc al dezvoltării vieţii şi al pregătirii împărăţiei lui Dumnezeu în inimi şi între oameni, care este „dreptate, pace şi bucurie în Duhul Sfînt“, cum zice Apostolul (Rom. 14, 17)“. Evidenţiind necesitatea instaurării în lume a unei noi ordini economice şi etice, fără de care este de neconceput edificarea şi statornicirea unui climat de pace, destindere, cooperare şi securitate în Europa şi în întreaga lume, I. P. S. Sa a arătat că la făurirea acestui climat sîntem cu toţii chemaţi. „In ceea ce ne priveşte, ca slujitori ai cultelor religioase, avem misiunea, prin însăşi natura vocaţiei noastre, de a vesti pacea, dar şi mai mult, de a acţiona potrivit Evangheliei ca: „făcători de pace“ (Mt. 5, 9). In acest scop, avem datoria de a cultiva în sufletul credincioşilor o conştiinţă nouă, care să instaureze noi relaţii între oameni şi popoare, relaţii de respect reciproc, de armonie, de întrajutorare, de cooperare generală, de consens în apărarea valorilor sacre ale umanităţii, fundament al tuturor acestora fiind iubirea şi dreptatea". După susţinerrea referatului de către I. P. S. Mitropolit Nicolae al Banatului a urmat o scurtă pauză, iar la reluarea lucrărilor în plen au luat cuvîntul reprezentanţi ai cultelor din ţară şi oaspeţi de peste hotare, dînd glas voinţei lor unanime de a se dedica nobilei slujiri a păcii. In cursul după amiezii, începînd cu ora 16, lucrările Adunării cultelor s-au desfăşurat în cadrul celor patru secţiuni, unde au fost dezbătute următoarele teme: Secţiunea I: — „Pacea şi înţelegerea între oameni şi popoare, misiune de înaltă răspundere a cultelor religioase“. Secţiunea a II-a: — „Contribuţia cultelor religioase din România la înfăptuirea politicii de pace şi dezarmare, în primul rînd, de dezarmare nucleară în Europa şi în întreaga lume, promovată de România, de preşedintele Nicolae Ceauşescu“. Secţiunea a IlI-a: — „Activitatea cultelor religioase pentru realizarea unei noi ordini economice internaţionale“. Secţiunea a IV-a: „Preocuparea cultelor religioase pentru statornicirea unui climat de destindere, cooperare şi securitate în Europa“. In urma discuţiilor purtate asupra acestor teme, la sfîrşit au fost formulate concluzii pentru fiecare secţiune. Marţi, 17 septembrie a.c. lucrările s-au desfăşurat în plen, continuând luările de cuvînt din partea delegaţilor şi a oaspeţilor de peste hotare. La ora 19 a avut loc un concert dat de corala Patriarhiei Române, în sala de conferinţe a Hotelului „Bucureşti“. In program au fost înscrise piese, din repertoriul autohton şi străin, dedicate păcii. Miercuri, 18 septembrie a. c., în cursul dimineţii, au continuat luările de cuvînt, în plen, iar după o scurtă pauză, I. P. S. Mitropolit Antonie al Ardealului a prezentat următoarea sinteză a concluziilor lucrărilor Adunării: In urma discuţiilor asupra temei principale: „Pacea înseamnă astăzi însăşi viaţa planetei noastre“, în cele patru subteme şi în baza rapoartelor celor patru secţiuni, s-au desprins următoarele concluzii: 1. — In cadrul secţiunii I-a care a aprofundat tema: „Pacea şi înţelegerea între oameni şi popoare; misiune de înaltă răspundere a Cultelor religioase“, vorbitorii şi-au manifestat îngrijorarea faţă de noile pericole care ameninţă azi pacea şi viaţa pe planeta noastră, prin intensificarea înarmărilor nucleare şi militarizarea spaţiului cosmic şi şi-au exprimat adeziunea unanimă la noile iniţiative de pace ale Preşedintelui României, Nicolae Ceauşescu şi la recentul APEL pentru dezarmare şi pace al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, precum şi hotărîrea lor fermă de a face tot ce depinde de ele, în strînsa unitate cu întregul popor, pentru triumful cauzei păcii şi înţelegerii în lume. Toţi vorbitorii au arătat că situaţia actuală gravă existentă pe glob, de supraînarmare nucleară, cu toate consecinţele ei dezastruoase şi deosebit de periculoase, contravine flagrant voinţei creatoare a lui Dumnezeu şi operei divine de restaurare şi împăcare a lumii în Hristos. Pentru toţi pacea este vieţuirea tuturor oamenilor şi popoarelor în înţelegere unii cu alţii, bazată pe dreptate, respect reciproc, egalitate şi independenţă, dar ea este şi dar de sus care întăreşte şi sprijină această năzuinţă firească a tuturor oamenilor. In noul climat de libertate din patria noastră, Cultele din România, conştiente de menirea şi responsabilitatea ce le revin, au adus şi aduc o importantă contribuţie la promovarea în rîndul credincioşilor a idealurilor şi aspiraţiilor de pace şi înţelegere in întreaga lume. Puternic angajate în această susţinută luptă pentru pace de mai bine de trei decenii, acumulînd o bogată experienţă, susţinute de recenta „Chemare“ a Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste de intensificare a luptei pentru dezarmare şi pace, Cultele stat ferm hotărîte să se mobilizeze exemplar şi să dea un nou impuls întregii lor activităţi pentru triumful cauzei păcii şi înţelegerii, prin toate mijloacele lor specifice. Condamnind cu hotărîre escaladarea cursei înarmărilor nucleare, militarismul, ameninţarea cu forţa şi războiul ca mijloace de soluţionare a diferendelor şi problemelor lumii contemporane, Cultele luptă în acelaşi timp împotriva temerii şi resemnării, întreţinînd în suflete credinţa şi speranţa în biruinţa finală a forţelor păcii şi ale vieţii. Solidare cu întregul popor iubitor de pace, Cultele îşi unesc glasurile pentru a spune un NU hotărît cursei nesăbuite a înarmărilor nucleare, amplasării de noi rachete şi militarizării spaţiului cosmic şi sprijină cu toate forţele iniţiativele şi propunerile româneşti pentru dezarmare şi pace şi se angajează cu toate mijloacele lor specifice pentru edificarea unei lumi a păcii şi bunei înţelegeri pe planeta noastră. 2. — Adincind tema: „Contribuţia cultelor religioase din România la înfăptuirea politicii de pace şi dezarmare, în primul rînd, de dezarmare nucleară în Europa şi în întreaga lume, promovată de România, de Preşedintele Nicolae Ceauşescu“, participanţii la discuţii din secţia a II-a şi-au manifestat profunda lor îngrijorare în faţa pericolului deosebit de grav pe care-l reprezintă armamentul nuclear, acumulat în cantităţi ce pot distruge de cîteva ori omenirea. S-a evidenţiat faptul că deşi în ultimii ani s-au purtat tratative îndelungate şi s-au adoptat numeroase rezoluţii referitor la dezarmare, totuşi, din păcate, cursa înarmărilor nu numai că n-a încetat, dar a căpătat proporţii fără precedent. O intensificare a cursei înarmărilor a fost marcată prin amplasarea de noi rachete cu rază medie de acţiune în Europa, ca şi prin adoptarea unor măsuri de militarizare a spaţiului cosmic. Cheltuielile militare au atins, la ora actuală, proporţii exorbitante. In 1985 acestea se apropie de fabuloasa cifră de 1000 milioane de dolari. Uriaşe resurse materiale şi umane stat deturnate sistematic spre scopuri militare neproductive. Luînd în considerare această situaţie gravă care s-a creat, toţi participanţii la dezbateri au subliniat că oprirea cursei înarmărilor se impune ca o necesitate de maximă urgenţă. Acum, pînă nu este prea tîrziu, toate popoarele, guvernele, toţi oamenii doritori de bine de pretutindeni, indiferent de rasă sau religie, trebuie să acţioneze la modul cel mai hotărît pentru a se pune capăt înarmărilor şi a se trece neîntirziat la dezarmarea generală şi, în primul rînd, la dezarmarea nucleară. Vorbitorii şi-au exprimat adeziunea unanimă faţă de propunerile ţării noastre, personal ale Domnului Preşedinte Nicolae Ceauşescu, cuprinse în recentul APEL pentru dezarmare şi pace al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, adresat partidelor şi organizaţiilor democratice, guvernelor tuturor popoarelor din ţările europene, din Statele Unite ale Americii şi Canada, de îngheţare a cheltuielilor militare şi reducere anuală a acestora cu 5—10 la sută, şi de reducere a efectivelor trupelor, chiar din anul acesta, cu 10 la sută, ale ţărilor aparţinind celor două alianţe militare şi ale celorlalte ţări. (Continuare în pag. a 4-a) Bucureşti, 16—18 septembrie 1985 MOŢIUNEA Adunării Cultelor din Republica Socialistă România, Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste In unanimitate de gînd, simţire şi voinţă cu întregul nostru popor, mobilizaţi de noua iniţiativă de pace a Preşedintelui Nicolae Ceauşescu, concretizată în CHEMAREA şi APELUL Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, conducătorii şi reprezentanţii Cultelor religioase din România s-au întrunit la Bucureşti, în zilele de 16, 17 şi 18 septembrie 1985, într-o însufleţită Adunare consacrată păcii şi dezarmării. In aceste momente, cînd omenirea este grav ameninţată in însăşi existenţa ei de primejdia unui cataclism nuclear, România, Preşedintele Nicolae Ceauşescu, adresează conducătorilor de stat, un nou şi vibrant Apel la raţiune, la abţinerea de la orice act care ar putea periclita pacea, chemînd, in acelaşi timp, toţi oamenii şi popoarele să-şi unească eforturile în vederea opririi cursei înarmărilor şi a pregătirilor de război. Prin această nouă şi strălucită iniţiativă de pace, România face, încă o dată, dovada înaltei sale responsabilităţi faţă de soarta poporului român şi destinele omenirii. Conştienţi de pericolul grav pe care îl reprezintă pentru viaţa planetei cursa aberantă a înarmărilor nucleare, călăuziţi de învăţăturile noastre religioase, noi, conducătorii şi reprezentanţii cultelor din România, dînd glas sentimentelor şi voinţei tuturor credincioşilor, sprijinim cu fermitate ideile mobilizatoare expuse în Apelul şi Chemarea Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, care exprimă hotărîrea întregului popor român de a milita pentru apărarea vieţii, salvgardarea păcii, pentru dezarmare, buna înţelegere şi colaborare între toate naţiunile lumii. Adeziunea noastră deplină la noile iniţiative de pace ale României, ale Preşedintelui Nicolae Ceauşescu, se întemeiază pe convingerea că numai acţiunea unită şi fermă a popoarelor poate împiedica declanşarea unei catastrofe nucleare. Este necesar ca ADUNAREA CULTELOR toate statele şi popoarele, forţele progresiste de pretutindeni să acţioneze astfel, încît minunatele cuceriri ale geniului uman, ale ştiinţei şi tehnicii moderne să fie puse exclusiv în slujba omului, să contribuie la consolidarea păcii şi nu la distrugere şi războaie. De aceea, într-o unică vrere cu întregul popor, noi, reprezentanţii cultelor din România, ne angajăm cu toată fiinţa în slujirea idealurilor nobile ale păcii şi înţelegerii între popoare, respingem cu hotărîre orice argumente care ar încerca să justifice continuarea nesăbuitei curse a înarmărilor, militarizarea spaţiului cosmic şi cerem să primeze raţiunea, luciditatea şi să se acţioneze acum, pînă nu este prea tîrziu, pentru a se îndepărta pericolul unui nou război, care nu ar avea nici învinşi, nici învingători, ci ar distruge tot ceea ce e viaţă pe pămînt. Vrem ca toţi oamenii să trăiască în pace şi să se poată bucura de darul vieţii, iar pămîntul şi întreaga creaţie a lui Dumnezeu să fie ferite de distrugere, pentru ca omenirea să-şi poată împlini, astfel, propria ei menire. Ne exprimăm încrederea că noile acţiuni pentru dezarmare şi pace ale României, care se bucură de o largă audienţă internaţională, vor determina afirmarea şi mai puternică a idealurilor nobile ale omenirii contemporane şi vor contribui la instaurarea unui climat de pace, securitate şi colaborare între oameni şi popoare. Reafirmîndu-şi adeziunea la Apelul pentru dezarmare şi pace al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, slujitorii Cultelor religioase din întreaga ţară vor continua să sprijine, cu toate mijloacele de care dispun, înfăptuirea măreţului program de pace iniţiat de România, de Preşedintele Nicolae Ceauşescu, şi vor acţiona şi pe viitor, strîns uniţi, pentru promovarea binelui şi propăşirea poporului român, pentru realizarea dezideratului suprem al omenirii — apărarea vieţii şi a păcii pe pămînt. DIN ROMANIA PENTRU DEZARMARE ŞI PACE