Telegraful Român, 2007 (Anul 155, nr. 1-48)

2007-01-01 / nr. 1-4

Nr. 1-4 /1 și 15 ianuarie 2007 TELEGRAFUL ROMÂN 3 A SFINŢIREA APELOR - SFINŢIREA VIEŢII NOASTRE * 3Γ A n de an, sărbătoarea Bobotezei sau a Epifaniei prilejuieşte credincioşilor un moment de bucurie duhovnicească şi de înălţare sufletească. Punctul central al acestei zile este, precum se ştie - după oficierea Sfintei Liturghii -, slujba Sfinţirii Apei sau Aghiasma cea Mare. Potrivit unei vechi tradiţii, aceasta are loc în preajma unei ape curgătoare, amintind de repejurile Iordanului ce au fost sfinţite prin Botezul Mântuitorului de către Ioan Inaintemergătorul. Pentru a doua oară, de când este arhiepiscop al Sibiului şi mitropolit al Ardealului, Î.P.S. Laurenţiu Streza a organizat săvârşirea Sfinţirii apei în afara lăcaşurilor de închinare, adică în spaţii publice, spre a da prilej de întâlnire şi comuniune sufletească tuturor slujitorilor altarelor şi enoriaşilor din parohiile de pe raza municipiului Sibiu. Astfel, Î.P.S. Sa personal, împreună cu soborul slujitorilor şi credincioşilor de la catedrală, cu preoţii şi credincioşii celorlalte parohii din Oraşul de Sus, s-au îndreptat în pelerinaj spre Piaţa Mare (Piaţa Revoluţiei) unde a fost oficiată solemn sfinţirea apei. Au fost de faţă reprezentanţi ai Prefecturii, Primăriei, Consiliului Judeţean, ai Academiei Trupelor de Uscat, ai Complexului Muzeal ASTRA, ai Bibliotecii cu acelaşi nume, ai Universităţii „Lucian Blaga”, ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Sibiu, ai altor instituţii. Mulţimea credincioşilor a acoperit spaţiul pieţii şi a ascultat slujba Agheasmei celei mari, primind în final „botezul” prin stropire cu apă sfinţită. în acest fel, s-a sfinţit şi spaţiul public al urbei, care tocmai a fost renovat în vederea întrunirilor ce vor avea loc aici pe toată durata anului 2007, când Sibiul are statutul de onoare de capitală culturală europeană. A fost prefaţată astfel şi întrunirea solemnă de deschidere a celei de A IlI-a Adunări Ecumenice Europene, care va avea loc, tot în această piaţă, în 4 septembrie 2007, Î.P.S. S. Arhiepiscop şi Mitropolit Laurenţiu a rostit, cu acest prilej, un cuvânt de învăţătură pe care îl redăm în continuare, în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin. Domnule Subprefect, Domnule Viceprimar, Domnule Secretar, Stimaţi prieteni de-ai noştri din oştire, Iubiţi credincioşi, Anul acesta ne-a rânduit Dumnezeu să trăim bucurii care au început din prima zi a anului şi vor ţine tot anul. Să dea Bunul Dumnezeu să fie bucurii folositoare pentru noi toţi. A urmat acest praznic al Botezului Domnului care ne-a oferit ocazia de a reînnoda o tradiţie veche, întreruptă nu din voia noastră, de a veni aici în Piaţa Centrală a oraşului toate parohiile din oraşul de sus pentru slujba Agheasmei Mari. O parte din parohiile din Oraşul de Jos se află, împreună cu Prea Sfinţitul Visarion, la răul Cibinului şi săvârşesc acolo această lucrare care numai în ziua de ajun şi în ziua de Bobotează se săvârşeşte şi anume Sfinţirea Apei celei Mari. Când am citit din Molitfelnic rugăciunea de sfinţire a apei, m-am gândit că eu, slujitorii împreună cu mine şi Dumneavoastră toţi nu facem altceva decât să aducem laudă şi preamărire lui Dumnezeu şi să-I cerem cu inimă frântă şi smerită să coboare peste apa aceasta Harul sfinţitor, pe care luând-o cu credinţă să ne sfinţească trupurile şi sufletele, pe noi pe toţi, familiile noastre, casele noastre, oraşul în care vieţuim şi întreaga fire. Duhul Sfânt este Cel care a sfinţit apa aceasta, i-a imprimat darul purificării şi al binecuvântării, a transformat-o şi a făcut-o să fie purtătoare de har, să nu fie doar elementul pe care noi îl folosim pentru viaţa trupească, pentru existenţa noastră, ci să fie cea care poartă harul lui Dumnezeu, îl păstrează ca să-l putem duce în casele noastre, să o avem pe tot timpul anului ca pe o binecuvântare dumnezeiască. într-adevăr lucrarea aceasta a săvârşit-o azi Duhul Sfânt, pentru că azi toate apele primesc binecuvântarea lui Dumnezeu, când noi serbăm botezul Mântuitorului Iisus Hristos. S-a botezat pentru noi cu botezul pocăinţei, dar ne-a lăsat nouă taina sfântă a Botezului pe care o actualizăm acum prin stropire cu apa sfinţită. Toate darurile pe care le-am primit la Botez şi la Taina Mirungerii devin acum mai active, ba mai mult, ducem cu noi sfinţenia aceasta, bucuria aceasta şi în casele noastre. Şi iată că darul lui Dumnezeu este atât de mare încât stăm sub ocrotirea cea cerească şi din punct de vedere fizic, în sensul că ne-am adunat aici sub cerul liber şi suntem învăluiţi de lumina soarelui. Am putea spune ca şi la Schimbarea la Faţă: Doamne, bine este nouă să fim astăzi aici! Vreau să vă transmit tuturor binecuvântarea lui Dumnezeu şi în acelaşi timp să transmit mulţumirile noastre şi celor care ne-au prilejuit posibilitatea de a ne aduna în această piaţă. Vreau să mulţumesc Primăriei şi tuturor celor care s-au ostenit pentru ca această piaţă să arate atât de minunat. S-a schimbat faţa oraşului şi trebuie să ne schimbăm şi noi. Suntem aici ca să ne schimbăm interior, sufleteşte, moral şi să ne bucurăm de ceea ce s-a schimbat în exterior, prin înfrumuseţarea zidurilor şi pavajului acestei pieţe. Dacă noi rămânem aceiaşi oameni de până acum, cu ale noastre preocupări mărunte, dacă nu privim spre cer ci vedem numai pardoseala înnoită, atunci cu siguranţă că nu e motiv de prea multă bucurie. Să ne rugăm, de aceea, să privim spre înaltul cerului şi să spunem: Doamne, ajută-ne să putem să ne îndeplinim misiunea noastră, pentru că nu ştim câţi am început anul şi câţi îl vom încheia. Dar, fie Doamne voia Ta. Vreau să mulţumesc de asemenea şi oamenilor de ordine care au stat alături de noi şi tuturor celor care ne-au ajutat. Toţi au fost binecuvântaţi astăzi, şi armata, şi poliţia prin participarea la acest pelerinaj sfânt. Ce aţi făcut astăzi? Aţi făcut un pelerinaj. Aţi venit de la bisericile dvs. aici, în centru, pentru ca să ne reîntoarcem iarăşi la bisericile noastre, ducând această apă sfinţită, împărţind-o aşa tuturor pentru ca toţi să ne bucurăm cu bucuria cerului, închei spunăndu-vă că bucuria noastră sunteţi Dumneavoastră. Dacă noi am fi făcut slujbele acestea minunate doar singuri sau cu câţiva credincioşi, cu câţiva reprezentanţi ai Dvs., bucuria ar fi fost doar parţială. Cu toţii însă împreună acum am mulţumit lui Dumnezeu şi dăm slavă lui Dumnezeu pentru toate. Ii îmbrăţişăm pe toţi prietenii noştri care sunt aici şi nu i-am nominalizat doar pe unii, pentru că trebuie să fim toţi prieteni. Am văzut credincioşi de la toate parohiile, de la parohii cu vechi lăcaşuri de închinăciune, dar şi de la altele care încearcă acum să-şi înnoiască, sau să-şi ridice altele chiar acum. Să fie aceasta pentru toţi o zi de binecuvântare. Şi dacă oraşul nostru este ales de Dumnezeu să fie un întreg an de zile binecuvântat, credem că prin lucrarea aceasta sfinţitoare a tuturor credincioşilor, a tuturor creştinilor din acest oraş s-a făcut un început bun şi ne va ajuta Dumnezeu să şi putem încheia anul cu bucurie, cu temeinice înfăptuiri în viaţa noastră particulară şi publică. Dumnezeu să vă binecuvânteze pe cei care purtaţi numele Sf. loan, zi de prăznuire mâine dar care începe de astăzi. Să vină asupra Dvs. binecuvântarea Celui care de Sus revarsă milă şi har peste noi. La mulţi ani şi sărbători fericite tuturor ! * Din încredinţarea înalt Prea Sfinţitului Laurenţiu, Mitropolitul Ardealului, Prea Sfinţitul Visarion Răşinăreanu, episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sibiului, a săvârşit Sf. Liturghie arhierească în biserica „Sf. Evanghelist Luca” din Suburbia Josefin (Str. Lungă) înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, în prezenţa unui mare număr de credincioşi. După săvârşirea Sfintei Liturghii, soborul slujitor în frunte cu Prea Sfinţia Sa a ieşit în faţa bisericii parohiale, unde împreună cu cei prezenţi au întâmpinat pe credincioşii din parohiile Turnişor I şi Cibin I şi II care împreună cu păstorii lor sufleteşti au venit în procesiune în faţa Sfântului locaş, întreaga asistenţă, având în frunte icoana Botezului Domnului, Crucea şi praporii au purces apoi în procesiune spre malul râului Cibin, cu cântarea troparului Bobotezei. După ajungerea la locul stabilit (Parcarea Independenţa), într-o atmosferă de profundă simţire creştinească şi reculegere, a fost oficiată slujba de sfinţire a apei după rânduiala prevăzută de ritualul bisericesc. La momentul potrivit P.S. Sa a afundat Sf. Cruce în butoaiele de apă pregătite în timp ce întreaga asistenţă — aproximativ 1500 de credincioşi - intonau într-un glas troparul „în Iordan Botezându-Te Tu Doamne...”, în chip simbolic, de pe Podul cel Vechi de piatră de peste râul Cibin, P.S. Sa a aruncat în apele Cibinului o Cruce de busuioc împodobită cu flori şi cu verdeaţă. După otpustul sfintei slujbe P.S. Sa a ţinut un înălţător cuvânt de învăţătură legat de praznicul Bobotezei şi de semnificaţia slujbei Sfinţirii apei în această zi. Pr. paroh Teodor Burcuş de la parohia Sibiu Inferior a mulţumit P.S. Sale ca şi tuturor preoţilor prezenţi (pr. Eugen Buta, Marcel Greavu, Traian Bârsan, Mihai Sămărghiţan, Ioan Covaci, Liviu Bărbat, Dorin Cătinaş, C. diaconu Avram Vasile, Ilie Toader şi Ioan Schiau) ca şi tuturor celor prezenţi. Din partea Primăriei Sibiului a participat dl. viceprimar Eugen Ciruga. La sfârşit, toţi credincioşii au luat apă sfinţită şi au fost stropiţi de către P.S. Sa, episcopul Visarion şi de ceilalţi preoţi slujitori. P.C. Pr. Teodor Burcuş a oferit apoi la casa parohială o agapă creştinească la care au participat soborul slujitor şi alţi invitaţi. REDACŢIA