Telegraful Român, 2012 (Anul 160, nr. 1-48)

2012-01-01 / nr. 1-4

Fondator: Mitropolit Andrei Şaguna, 1853 Anul 1600 nr. 1-4 Publicaţie bisericească a Arhiepiscopiei Sibiului Telegraful Român 1 şi 15 ianuarie 2012 I T .I. ÎOH BISL. HOTĂRÂREA SFÂNTULUI SINOD AL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE privind declararea anului 2012 ca „An omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii bolnavilor" ,este multă suferinţă şi este nevoie de multă vindecare sufletească şi trupească. Medicamentele au devenit din ce în ce mai scumpe, spitalele mai greu de întreţinut, oamenii foarte săraci şi singuri. Când ei mai sunt şi bolnavi, suferinţa creşte mai mult." (Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, la 1 ianuarie, după Sfânta Liturghie şi slujba de Te-deum, în Catedrala patriarhală) Cu frăţească dragoste, Vă aducem la cunoştinţă că Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în şedinţa sa de lucru din 17 februarie 2011, a luat în examinare referatul Cancelariei Sfântului Sinod în legătură cu declararea de către Patriarhia Română a anului 2012 ca „Anul omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii bolnavilor”, în şedinţa Permanenţei Consiliului Naţional Bisericesc din 23 decembrie 2010, a fost aprobată iniţiativa Preafericitului Părinte Patriarh Daniel cu privire la declararea anului 2012 ca „Anul omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii bolnavilor”, stabilindu-se ca această iniţiativă să fie supusă examinării şi aprobării Sfântului Sinod. Iniţiativa Preafericitului Părinte Patriarh Daniel vizează: susţinerea şi promovarea învăţăturii de credinţă ortodoxă despre Taina Sfântului Maslu; aprofundarea pastorală şi practică a Tainei Sfântului Maslu prin cercetarea şi îngrijirea bolnavilor; actualitatea temei în viaţa Bisericii şi a societăţii; necesitatea pregătirii din timp, prin studii, articole, cărţi de reflecţie şi manifestări cu caracter liturgic, duhovnicesc, educativ, social-medical şi teologic-ştiinţific pe parcursul întregului an 2012, a evidenţierii acestor activităţi prin mijloacele media ale Bisericii noastre, precum şi evaluarea, la încheierea anului, a modului de aducere la îndeplinire în eparhii a programului-cadru de celebrare a „Anului omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii bolnavilor”, Sfântul Sinod a hotărât: 1. Ia act şi aprobă iniţiativa Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, recomandată Sfântului Sinod de Permanenţa Consiliului Naţional Bisericesc în şedinţa din 23 decembrie 2010, privind declararea în Patriarhia Română a anului 2012 ca „Anul omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii bolnavilor”. 2. Aprobă programul-cadru naţional bisericesc în 8 puncte (I-VIII), iniţiat şi propus de Preafericitul Părinte (continuare în p. 2) . . Misiunea pastorală a preotului faţă de credincioşii bolnavi (I) Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a rânduit ca anul 2012 să fie închinat Tainei Sfântului Maslu şi îngrijirii bolnavilor, de aceea vom sublinia acum care este misiunea pastorală a preotului faţă de cei aflaţi în suferinţă. Păstorul de suflete, în activitatea sa pastorală, trebuie să acorde o atenţie deosebită credincioşilor care sunt încercaţi de diferite suferinţe, pentru ca prin toate mijloacele de care dispune să le stea în ajutor ca un adevărat părinte sufletesc şi slujitor al lui Hristos. 1. Învăţătura creştină despre suferinţă Suferinţa, ca şi răul din lume, a apărut din cauza libertăţii rău folosite de om, căzând în păcat. Urmările păcatului strămoşesc au adus suferinţe şi moarte. Dumnezeu îngăduie suferinţele mai ales pentru îndreptarea noastră, nu pentru pedepsirea noastră, care va urma la judecata Sa, după trecerea noastră la cele veşnice. a) Cauzele suferinţei. Universalitatea suferinţei este un lucru de necontestat, care antrenează o luptă aprigă pentru redobândirea şi apărarea sănătăţii. Cu toate tainele pe care le ascunde suferinţa, în lumina credinţei creştine, suferinţa şi păcatul sunt în strânsă legătură. După învăţătura creştină, Dumnezeu nu poate fi cauza răului. El a făcut toate „bune foarte” (Facere I, 31). Nemurirea, sănătatea deplină şi, deci, lipsa oricărei suferinţe, au fost date primilor oameni în rai de către Dumnezeu, ca posibile de a fi păstrate, în urma căderii strămoşilor noştri (continuare în p. 4) . Dr. LAURENŢIU STREZA, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului Din cuprins: Pr. Prof. Dr. Mircea Păcurariu Biserici ctitorite în Arhiepiscopia Sibiului în timpul păstoririi Sfântului Ierarh Andrei Şaguna | pagina 5 Arhid. Prof. Dr. Constantin VOICU Sfinţii Trei Ierarhi » îndemnatori la cultură (pagina 6 P.S. Andrei FăgărăşanulEpiscop-vicar al Arhiepiscopiei Sibiului Sfântul Maslu - Taina vindecării noastre | pagina 11