Telegraful Român, 2015 (Anul 163, nr. 1-48)

2015-01-01 / nr. 1-4

Nr. 1-4/ 1 și 15 ianuarie 2015 TELEGRAFUL ROMÂN LITURGHIE · PASTORAŢIE · MĂRTURISIRE » Î.P.S. Dr. LAURENŢIU STREZA, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului Luni, 1 decembrie. A slujit Sf. Liturghie la catedrala Reîntregirii din Alba Iulia, împreună cu Î.P.S. Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei, şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură. A săvârşit, apoi, pe esplanada din faţa catedralei slujba de Tedeum, prilejuită de serbarea Zilei Naţionale a României. A asistat, apoi, la parada militară organizată în centrul oraşului. Marţi, 2 decembrie. A predat cursuri de Teologie Liturgică la Facultatea de Teologie din Sibiu, în aceeaşi zi, pe raza localităţii Mălâncrav, jud. Sibiu, a oficiat, împreună cu un sobor de preoţi şi diaconi, slujba de sfinţire a Troiţei ridicate pe locul unde s-a produs tragedia aviatică din 21 noiembrie, prin prăbuşirea elicopterului militar. A oficiat şi un parastas pentru cei opt militari căzuţi la datorie, în prezenţa familiilor şi a oficialităţilor locale şi judeţene. Miercuri, 3 decembrie. A prezidat şedinţa Permanenţei Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Sibiului. A avut program de lucru la cabinet. Joi, 4 decembrie, Î.P.S. Sa a participat, alături de înaltpreasfinţitul Irineu, Arhiepiscopul de Alba Iulia, preoţi, oameni de cultură şi credincioşi, la ceremonia de sfinţire şi dezvelire a bustului Mitropolitului Nicolae Mladin din localitatea Abrud, judeţul Alba. Vineri, 5 decembrie. A oficiat, în capela Facultăţii de Teologie, slujba de Tedeum la aniversarea de 85 de ani a părintelui arhid. prof. dr. Constantin Voicu, fost rector al vechiului Institut Teologic şi o personalitate academică cu o contribuţie esenţială la dezvoltarea învăţământului universitar din Sibiu. Cu acest prilej, a adresat celor prezenţi un cuvânt de binecuvântare. Sâmbătă 6 decembrie, Sărbătoarea Sf Nicolae. A slujit Sfânta Liturghie şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură la biserica „Sfântul Nicolae” din municipiul Făgăraş, în cadrul Sfintei Liturghii, l-a hirotonit întru diacon pe teologul Cristian Mihai Joiţa. Duminică, 7 decembrie. A slujit Sfânta Liturghie şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură la biserica „Sfântul Nicolae” din Şcheii Braşovului, în cadrul Sfintei Liturghii, l-a hirotonit întru preot pe diaconul Cristian Mihai Joiţa pe seama parohiei Săsciori, protopopiatul Făgăraş II. La final, Î.P.S. Sa a oferit distincţia „Crucea şaguniană pentru mireni” domnului Dumitru Dăneţ, în semn de mulţumire şi recunoştinţă pentru întreg sprijinul oferit Bisericii străbune. Luni, 8 decembrie. A avut program de audienţe şi lucrări de birou. Marţi, 9 decembrie. A predat cursuri de Teologie Liturgică la Facultatea de Teologie din Sibiu, în aceeaşi zi, a oficiat, la biserica „Adormirea Maicii Domnului” din Braşov slujba de sfinţire a icoanei Maicii Domnului Pantanassa. Miercuri, 10 decembrie. A vizitat şantierul de pictură de la Schitul Bazna, jud. Sibiu. Joi, 11 decembrie. A prezidat şedinţa Permanenţei Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Sibiului. Duminică, 14 decembrie. A oficiat slujba de sfinţire a Bisericii „Sf. Ioan Gură de Aur” şi „Sfinţii Martiri Brâncoveni” din localitatea Cristian, protopopiatul Sălişte. A slujit Sf. Liturghie şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură, în cadrul Sfintei Liturghii, l-a hirotonit întru diacon pe teologul Tiberius Macrea. L-a hirotesit întru iconom stavrofor pe P.C. pr. paroh Liviu Murat. La final, Î.P.S. Sa a acordat acte de cinstire principalilor ctitori şi binefăcători. în aceeaşi zi, a aşezat piatra de temelie la Biserica „Sfântul Gheorghe” şi „Sfântul Andrei Şaguna” din localitatea Orlat, protopopiatul Sălişte, locaş de cult amenajat într-un fost cămin cultural şi în prezent aflat în extindere. A adresat celor prezenţi un cuvânt de învăţătură. Luni, 15 decembrie. A avut program de audienţe şi lucrări de birou. A primit, la Reşedinţa mitropolitană, colinda unui grup de copii din localitatea Şinca Nouă, jud. Braşov. Marţi, 16 decembrie. A prezidat şedinţa Permanenţei Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Sibiului. Seara, a participat la slujba Vecerniei la Catedrala mitropolitană, unde a primit şi colinda diferitelor grupuri de elevi de la şcolile şi liceele sibiene. Miercuri, 17 decembrie. A participat la manifestările prilejuite de serbarea onomasticii Preafericitului Părinte Patriarh Daniel. A participat la şedinţa de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. Joi, 18 decembrie. A primit, la Reşedinţa mitropolitană din Sibiu, colinda preoţilor din protopopiatul Sibiu, a preoţilor din protopopiatul Mediaş, a unui grup de copii de la Liceul „Gheorghe Lazăr” din Avrig, precum şi a credincioşilor parohiei Dealu Ocnei, protopopiatul Sibiu, în aceeaşi zi, la invitaţia domnului Ioan Cindrea, preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu, a participat la şedinţa festivă a Consiliului, în cadrul căreia a adresat celor prezenţi un cuvânt de mulţumire pentru sprijinul acordat, de-a lungul anului, Arhiepiscopiei şi parohiilor sibiene. A participat, apoi, în Aula „Mitropolit Ioan Meţianu” de la Facultatea de Teologie, la serbarea de Crăciun a copiilor de la Centrele de zi parohiale din Sibiu. Peste 100 de copii care beneficiază de serviciile centrelor sociale de pe lângă Biserica „Pogorârea Sfântului Duh” - Valea Aurie, Biserica „înălţarea Domnului”Mihai Viteazul şi Biserica „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil” - Ştefan cel Mare au pregătit, împreună cu preoţii şi voluntarii din parohii, un moment de colinde, poezii şi cântări specifice Crăciunului. La final, Î.P.S. Sa le-a oferit daruri. Seara, Î.P.S. Sa a participat, la Catedrala mitropolitană, la concertul de colinde susţinut de corul bărbătesc al Facultăţii de Teologie din Sibiu, adresând, la final, celor prezenţi, un cuvânt de binecuvântare. Vineri, 19 decembrie. A participat la ceremonia depunerii jurământului de credinţă a militarilor din cea mai nouă serie a cursanţilor de la Centrul de Instruire pentru Artilerie Terestră şi Artilerie Antiaeriană „Ioan Vodă” din Sibiu. A primit la Reşedinţa mitropolitană din Sibiu colinda monahiilor de la Mănăstirile Nocrich, Cârţişoara şi Orlat. Seara, a participat la Reşedinţa episcopală din Miercurea Ciuc, la şedinţa de lucru a Permanenţei Consiliului Eparhial al Episcopiei Covasnei şi Harghitei. Duminică, 21 decembrie. A slujit Sfânta Liturghie şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură la Catedrala mitropolitană din Sibiu. A primit, la Reşedinţa mitropolitană, colinda membrilor Asociaţiei revoluţionarilor din Sibiu. Luni, 22 decembrie. A oficiat, la monumentul eroilor din faţa Casei de Cultură a Sindicatelor din Sibiu, o slujbă de pomenire pentru eroii Revoluţiei din decembrie 1989. Cu acest prilej, a adresat celor prezenţi un cuvânt de învăţătură. A primit, la Reşedinţa mitropolitană, colinda angajaţilor Centrului eparhial al Arhiepiscopiei Sibiului. Marţi, 23 decembrie. A avut program de lucru la cabinet. Joi, 25 decembrie (Ziua Praznicului Naşterii Domnului). A săvârşit Sfânta Liturghie şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură la Catedrala mitropolitană. La ora 17, a participat la slujba Vecerniei, la Catedrala mitropolitană, iar în aceeaşi zi, la Reşedinţa mitropolitană, a oferit o recepţie oficială, la care au fost invitaţi preoţii din Sibiu, autorităţi locale, conducerea Universităţii „Lucian Blaga”, decanii facultăţilor sibiene, profesori ai Facultăţii de Teologie „Andrei Şaguna”, precum şi angajaţii Arhiepiscopiei Sibiului. Vineri, 26 decembrie (A doua zi de Crăciun, Soborul Maicii Domnului). A săvârşit Sfânta Liturghie şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură la Biserica „înălţarea Domnului” din Braşov, în aceeaşi zi, Î.RS. Sa a sfinţit o copie a icoanei Maicii Domnului „Pantanassa” de la Muntele Athos, adusă în Biserica „Sfântul Nicolae” din Moeciu de Jos, protopopiatul Bran-Zărneşti. A adresat celor prezenţi cuvânt de învăţătură. Seara, a participat la slujba Vecerniei şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură la Biserica „Adormirea Maicii Domnului” din Parohia Sâmbăta de Sus Răsăriteană. La sfârşitul slujbei, cetele de colindători şi de irozi au susţinut un recital de colinde şi obiceiuri specifice Ţării Făgăraşului. Sâmbătă, 27 decembrie (A treia zi de Crăciun, Sf. Arhidiacon Ştefan). A oficiat resfinţirea Bisericii „Sfântul Ioan Botezătorul” din municipiul Făgăraş. A slujit Sfânta Liturghie şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură. L-a hirotonit întru preot misionar pe diaconul Claudiu Păun. La sfârşitul slujbei, a acordat distincţia „Crucea Şaguniană pentru Clerici” P.C. pr. protopop Marcel Dobrea, în aceeaşi zi, l-a întâmpinat, împreună cu alţi ierarhi ai Sfântului Sinod, pe Preafericitul Părinte Patriarh Daniel la Aeroportul Internaţional din Timişoara. Duminică, 28 decembrie. A participat, la Catedrala mitropolitană din Timişoara la manifestările prilejuite de întronizarea înaltpreasfinţitului Părinte Ioan Selejan în slujirea de Arhiepiscop al Timişoarei şi Mitropolit al Banatului. Luni, 29 decembrie. A prezidat şedinţa Permanenţei Consiliului Eparhial al Episcopiei Covasnei şi Harghitei. Miercuri, 31 decembrie, Î.P.S. Sa a oficiat, la Catedrala mitropolitană din Sibiu, slujba specială la trecerea dintre ani şi a adresat credincioşilor prezenţi un cuvânt de învăţătură. Pr. Dr. Cristian VAIDA Itinerar pastoral |3