Telegraful Român, 2018 (Anul 166, nr. 1-48)

2018-01-01 / nr. 1-4

nr. 14 / 1 si 15 ianuarie 20Ί 8 TELEGRAFUL ROMÂN LITURGHIE * PASTORAȚIE · MĂRTURISIRE 35 33b Î.P.S. Dr. LAURENŢIU STREZA, I . Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului Vineri, 1 decembrie. Cu prilejul Zilei Naţionale a României, înaltpreasfinţia Sa a oficiat o slujbă de Te Deum în faţa clădirii fostului Consiliu Diligent al Transilvaniei din centrul Sibiului şi a adresat celor prezenţi un cuvânt de binecuvântare, în aceeaşi zi, a participat la parada militară, desfăşurată pe bulevardul Coposu din Sibiu. Duminică, 3 decembrie. A slujit Sfânta Liturghie şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură la Biserica „Sfântul Nicolae” din localitatea Turnu Roşu, protopopiatul Avrig, în cadrul slujbei, înaltpreasfinţia Sa l-a hirotonit întru preot pe diaconul Alexandru Bran pe seama Parohiei Olteţ, Protopopiatul Făgăraş Π. La final, a oficiat slujba de binecuvântare a muzeului de artă populară şi de obiecte bisericeşti din apropierea locaşului de cult din Turnu Roşu. Luni, 4 decembrie. A avut program de audienţe şi lucrări de birou. A prezidat şedinţa Permanenţei Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Sibiului. Marţi, 5 decembrie. A predat cursuri de Teologie Liturgică la Facultatea de Teologie din Sibiu. Seara, a participat, la Catedrala Mitropolitană, la concertul de colinde susţinut de Corala „Armonia” de la Constanţa. A adresat celor prezenţi un cuvânt de învăţătură. Miercuri, 6 decembrie - Sărbătoarea Sf. Nicolae. A slujit Sfânta Liturghie şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură la Biserica „Sfântul Nicolae” din Şcheii Braşovului. A oferit distincţia „Crucea şaguniană pentru preoţi” părintelui Gheorghe Ramba, ajuns la venerabila vârstă de 94 de ani, unul dintre preoţii care au mărturisit credinţa ortodoxă în timpul comunismului şi a avut de suferit timp de trei ani şi jumătate în temniţă pentru curajul său şi pentru devotamentul faţă de Biserica străbună. Aceeaşi distincţie a acordat-o celor cinci membri ai grupului vocal „Anatoly” din Braşov, în semn de apreciere pentru activitatea întreagă din ultimii ani, prin care a înfrumuseţat slujbele arhiereşti, hramurile şi sărbătorile parohiale din Arhiepiscopia Sibiului. Joi, 7 decembrie. A avut program de lucru la cabinet. Vineri, 8 decembrie, înaltpreasfinţia Sa a prezidat şedinţa Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Sibiului. Duminică, 10 decembrie. A slujit Sfânta Liturghie şi a adresat un cuvânt de învăţătură credincioşilor prezenţi la Biserica „Sfântul Nicolae” din municipiul Făgăraş, ctitoria Sfântului Voievod Constantin Brâncoveanu, în aceeaşi zi, înaltpreasfinţia Sa a sfinţit monumentul eroilor din curtea Bisericii „Sfântul Ioan Botezătorul” din cartierul făgărăşean Galaţi. Monumentul a fost construit în 1931 în memoria eroilor din fosta comună Galaţi, căzuţi pe fronturile de luptă din Primul Război Mondial. La final, a oferit distincţia „Ordinul Sfântului Ierarh Andrei Şaguna, Mitropolitul Transilvaniei” domnului Gheorghe Socaciu, primarul Municipiului Făgărăş, precum şi domnului Ion Bogdan, profesor al Colegiului Naţional „Radu Negru” din localitate. Luni, 11 decembrie. A fost prezent în Sala Senatului Academiei Trupelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu, unde înaltpreasfinţiei Sale i s-a conferit titlul academic de Doctor Honoris Causa. în acest context, a susţinut prelegerea „Biserica şi Armata, conlucrare spre întărirea unităţii de neam”. A participat apoi, în acelaşi cadru, la festivitatea decernării titlului academic de Doctor Honoris Causa părintelui academician Mircea Păcurariu. Seara, a primit la Catedrala mitropolitană din Sibiu colinda grupurilor de elevi de la şcolile şi liceele din judeţul Sibiu (peste 300 de elevi). A adresat celor prezenţi un cuvânt de învăţătură. Marţi, 12 decembrie. A participat, ca referent principal, în comisia de evaluare şi susţinere a tezei de doctorat intitulată „Pastoraţia copiilor şi integrarea lor în viaţa liturgică a Bisericii”, susţinută de către Pr. Drd. Ion Tărcuţă, protopop de Făgăraş II. Miercuri, 13 decembrie. A avut program de audienţe şi lucrări de birou. A prezidat şedinţa Permanenţei Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Sibiului. Joi, 14 decembrie. A avut program de lucru la cabinet. Vineri, 15 decembrie. A participat la şedinţa de lucru a Academiei Române. Sâmbătă, 16 decembrie. A oficiat la Catedrala Patriarhală din Bucureşti, alături de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel şi de ceilalţi mitropoliţi ai Bisericii Ortodoxe Române, slujba de înmormântare a Regelui Mihai I al României. Duminică, 17 decembrie. A slujit la Catedrala Patriarhală din Bucureşti, alături de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel şi de ceilalţi mitropoliţi ai Bisericii Ortodoxe Române, Sfânta Liturghie. La final, înaltpreasfinţia Sa a rostit un cuvânt de felicitare cu prilejul onomasticii Părintelui Patriarh Daniel şi i-a oferit, din partea Sfântului Sinod, o icoană a Maicii Domnului. Luni, 18 decembrie. A participat, la Patriarhia Română, la lucrările Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, precum şi la manifestările prilejuite de serbarea onomasticii Preafericitului Părinte Patriarh Daniel. Marţi, 19 decembrie. A primit la Reşedinţa mitropolitană din Sibiu grupurile de colindători formate din preoţi ai Protopopiatelor Sibiu sau Rupea, coruri parohiale, elevi de la Colegiul Naţional „Andrei Şaguna” din Braşov, comunitatea credincioşilor hipoacuziei din Sibiu, jandarmi şi studenţi militari. Seara, a participat la Catedrala mitropolitană din Sibiu, la concertul de colinde susţinut de corul studenţilor Facultăţii de Teologie din Sibiu, adresând, la final, celor prezenţi, un cuvânt de binecuvântare. Miercuri, 20 decembrie. A avut program de lucru la cabinet. A prezidat şedinţa Permanenţei Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Sibiului. A primit colindători la Reşedinţa mitropolitană, grupuri de elevi de la Şcoala Gimnazială „Regina Maria” din Sibiu sau de la Liceul „Gheorghe Lazăr” din Avrig, judeţul Sibiu, monahii de la mănăstiri ale Arhiepiscopiei Sibiului, precum Nocrich, Răşinari şi Cârţişoara, călugării de la Mănăstirea „Sfântul Dimitrie” din Sighişoara, judeţul Mureş, precum şi ceata de colindători a Organizaţiei Tinerilor din Sibiu. A participat, la Consiliul Judeţean Sibiu, la Simpozionul „Sibiu. Istorie şi Revoluţie”, organizat de Institutul Revoluţiei Române din Decembrie 1989, Asociaţia „Sibiu Decembrie 1989” şi Consiliul Judeţean Sibiu. A adresat celor prezenţi un cuvânt de binecuvântare. în aceeaşi zi, a participat la recepţia oficială a Pavilionului I al Spitalului de Pneumoftiziologie din Sibiu. A oficiat o slujbă de binecuvântare şi a adresat celor prezenţi un cuvânt de binecuvântare. Joi, 21 decembrie. A participat la şedinţa festivă a Consiliului Judeţean Sibiu, în cadrul căreia a adresat mulţumiri membrilor Consiliului pentru sprijinul material acordat parohiilor din jud. Sibiu, în vederea susţinerii lucrărilor de construcţii sau reparaţii. Vineri, 22 decembrie. A oficiat, la Braşov, la monumentul eroilor revoluţiei, o slujbă de pomenire, adresând celor prezenţi un cuvânt de binecuvântare. A participat la şedinţa festivă a Consiliului Judeţean Brşov, în cadrul căreia a adresat mulţumiri membrilor Consiliului pentru sprijinul material acordat parohiilor din jud. Braşov, în vederea susţinerii lucrărilor de construcţii sau reparaţii. Duminică, 24 decembrie. A slujit Sfânta Liturghie şi a adresat un cuvânt de învăţătură credincioşilor prezenţi la Biserica „Naşterea Domnului” din Sibiu. Seara, a participat, la Catedrala mitropolitană din Sibiu, la concertul tradiţional de colinde susţinut de Corala „Timotei Popovici” a Catedralei mitropolitane. Luni, 25 decembrie — Ziua Praznicului Naşterii Domnului. A săvârşit Sfânta Liturghie şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură la Catedrala mitropolitană. La ora 17, a participat la slujba Vecerniei la Catedrala mitropolitană, iar în aceeaşi zi, la reşedinţa mitropolitană, a oferit o recepţie oficială, la care au fost invitaţi preoţii din Sibiu, autorităţi locale, conducerea Universităţii „Lucian Blaga”, decanii facultăţilor sibiene, profesori ai Facultăţii de Teologie „Andrei Şaguna”, precum şi angajaţii Arhiepiscopiei Sibiului. Marţi, 26 decembrie —A doua zi de Crăciun, Soborul Maicii Domnului. A săvârşit Sfânta Liturghie şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură la Biserica „înălţarea Domnului” din Braşov. Seara, înaltpreasfinţia Sa a participat la slujba Vecerniei şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură la Biserica „Adormirea Maicii Domnului” din Parohia Sâmbăta de Sus Răsăriteană. La sfârşitul slujbei, cetele de colindători şi de irozi au susţinut un recital de colinde şi obiceiuri specifice Ţării Făgăraşului. Miercuri, 27 decembrie - A treia zi de Crăciun, Sf. Arhidiacon Ştefan. A slujit Sfânta Liturghie şi a adresat credincioşilor un cuvânt de învăţătură la Mănăstirea Sâmbăta de Sus, jud. Braşov. La final, înaltpreasfinţia Sa i-a hirotesit arhimandriţi pe ieromonahul Atanasie Roman, stareţul mănăstirii, şi pe ieromonahul Daniel Breabăn, secretarul aşezământului monahal. Slujirea s-a încheiat cu o slujbă de pomenire a Mitropolitului Antonie Plămădeală, ctitor al mănăstirii, dar şi a celorlalţi mitropoliţi ai Ardealului, care-şi dorm somnul de veci la Sâmbăta. Duminică, 31 decembrie, înaltpreasfinţia Sa a slujit Sfânta Liturghie la Biserica „Sfântul Nicolae” din localitatea Olteţ, Protopopiatul Făgăraş I- A împlinit, apoi, ceremonia de instalare în parohie a noului preot paroh, Alexandru Bran. De la ora 23, a oficiat la Catedrala mitropolitană din Sibiu slujba specială la trecerea dintre ani şi a adresat credincioşilor prezenţi un cuvânt de învăţătură. Pr. Dr. Cristian VAIDA