Timpul, octombrie 1894 (nr. 216-239)

1894-10-14 / nr. 227

No. 227 gr llustrațiuni: Butoiul de scăpare.— Vânătoarea hipopotamului.— Calarăbești.— Calarăbești la libertate. — Palatul de vară al Impăratului Chinei. * * 4] Presa Medicală Română.— Acesta este titlul unui ziar medical care va apare la 5 și la 15 ale fiecărei luni în limba română și la 25 ale lunei în limba franceză, sub direcțiunea: Prof. Dr. Petrini- Galatz, profesor de clinica dermatologică și sifiliopatică. — Comitetul Redacției: Prof. Dr. Demosthene, profesor de medicină operatoare și anatomia topografică; prof.ZM Drăghiescu, profesor de clinica obstetricală; Prof. Dr. Z. Petrescu, profesor de terapeutică și materie medicală; Prof. Dr. Stoicescu, profesor de clinica medicală; Dr. Goilav, medic-șef al spitalului Zerlendi; Dr. Leonte, chirurg-șef al spitalului Filantropia; Dr Rautzoiu, chirurg-ajutor al spitalului de copii.— Secretari: Dr. Haralamb, medic la spitalul Colțea; Dr. Orleanu, medic comunal; Dr. Staicovici, chirurg-ajutor la spitalul Colțea. — Redacțiunea ziarului « Revista Medicală Română» se află strada Clemenței, No. 35.— Bucuresci. Primul număr al ziarului va apare la 15 Octombre curent. * * * A apărut Nr. 20 al revistei literare-beletristice pentru famile Rândunica cu următorul sumar: Cele din urmă foi de Iuliu I. Roșca, Profesorul Iordache de Marg. j»> Moldovan; Esiratelor noastre de V. B. Muntenescu; Secretarul și bucătarul de Scribe și Mealesville; Din trecut de Aurel Ciatu; Vorbă slabă de Brebenel; Rămurele; Lacrimi de I. Spartali; Uituri (chiuituri) de I. G.; Feliurite * * * r ------------------------------------------------------------------------------* PETRECERILE ZILEI TEATRU NAȚIONAL. — Asta-seara, Joi, „Burghezul gentilom“ și „Cupa fermecată“, comedii. SALA EFORIEI. — Reprezentațiunile tragediane! Alexandra Viarda. La 22 Noembre „Maria Stuart,“ 23 “Vinel Acosta,“ 25 „Medeea,“ 27 „Deborah“. (CAFENEAUA „NAȚIONALA.“. — In toate serile ) concerte date de orchestra Rubinstein. SALA HUGO. — In toate serile reprezentațiuni date de trupa de operete franceze. A TREIA EDIȚIE TELEGRAME Intre Germania și Austro-Ungaria Dresda, 24 Octombrie. Guvernul a permis a se importa vite mari și mici din Austro-Ungaria, precum și porci de la Steinbruck la abatorul de curând construit la Freiberg. Din Bulgaria Sofia, 25 Octombre. Principele Ferdinand a sosit ori la 1 după amiazi. După ordinul său, nu i s’a făcut nici o recepțiune. Sofia, 25 Octombre. Deputații Rumeliei orientale s’au întrunit Marți la Filipopoli și au decis să fuzioneze cu partidul conservator, care are ca șef pe d. Stoiloff. Această deciziune a fost comunicată prințului printr-o telegramă care purta iscăliturile tuturor deputaților prezenți. Partidul conservator va propune ca președinte al Sobraniei pe d. Theodoroff, advocat la Rusciuk. D. Dragan Zankoff recomandă ca președinte pe d. Balabanoff, fost ministru în cabinetul Zankoff. Din Egipt Londra, 25 Octombre. Times află din Galr că Kedivul a respins orice amestec al Franței cu privire la propunerea Angliei de a atașa un sub-secretar de Stat pe lângă ministerul de interne, deoarece Kedivul consideră această chestiune ca fiind pur egipteană și de rezolvat între dânsul și Anglia. Boala Țarului Paris, 25 Octombre. Figaro află din Odessa cu data de Mercuri, 11.50 seara, că Țarul se află în aceeași stare, însă neliniștea familiei imperiale sporește. Se întâmpină din ce în ce mai multe dificultăți pentru a combate somnolența. Augustul bolnav devine din ce în ce mai slab, -------------------------------------------------- ȘTIRI MĂRUNTE Aseară s’a găsit lepădat la poarta caselor d-lui Anastasie Can, din strada Antim No. 23, un copil de sex femenin ca de o lună și jumătate. Copilul a fost trimes la spitalul.Maternitatea. D. R. Roseti, prefectul județului Bacău, a sosit în capitală în afaceri de serviciu. Un guard comunal a prins era pe măcelarul Gheorghe Grigore, din șoseaua Bonaparte No. 1, cu 35 de oi pe care le introducea în oraș fără să plătească cuvenita taxă.g Oile au fost luate și duse la cazarma vignarzilor comunali. In Iași s’a înființat o societate numită *.Deșteptarea*. Scopul acestei societăți e ajutorul și încuragiarea meseriașilor români. ---------------------------------------------- TIMPUL 14 OCTOMBRE ULTIME INFORMAȚII Temperatura: Observațiunile institutului meteorologic din București pe ziua de 25 Octombre 1894 st. n. 12 ore la prânz, înălțimea barometrică la 0 ° . . . 753.9 Temperatura aerului.......................13.° 3 Vântul............................potrivit de la NE Starea cerului...................................noros. Temperatura maximă de eri ... . Temperatura minimă de astăzi .... 18» 7 ° Temper. în țară a variat între . 25 ° și 2 ° Er și noaptea timp frumos, cerul senin. Peste noapte temperatura s’a răcit mult. Astăzi cerul închis până la amiazi, de aci s’a înseninat. Barometrul scade încet. Vântul s’a schimbat de eri de la N. E. La botezul micei principese Elisabeta, care, după cum am spus deja, se va face Luni, la orele 2, vor asista miniștrii, președinții Corpurilor legiuitoare, ofițerii superiori din Capitală, primarul Capitalei și un număr mic de invitați Toți invitații vor pleca Luni dimineața la Sinaia. Mai mulți arendași mari și mici întrunindu-se acum câteva zile in saloanele clubului agricol, au discutat situațiunea lor față cu criza agricolă prin care trece țara de la un capăt la altul, precum și modul cum s’ar putea face cunoscute guvernului nevoile lor. După mai multe discuțiuni s’a hotărît redactarea unui memoriu amănunțit asupra originei relelor de care suferă agricultorii arendași. Acest memoriu a fost redactat și citit comisiunei de arendași inițiatori ai întrunirei despre care vorbim mai sus. Memoriul arendașilor se va înainta guvernului și Parlamentului pe care le roagă să intervie în sprijinul lor și să avizeze la mijloacele de remediare. Nu știm încă care sunt propunerile de remediare pe care le fac arendașii și care ar fi mijloacele cu care cred că s’ar putea lupta în contra crizei. Voința Națională, ziar învățat să vorbească numai cu epistații, își permite în numărul de aseară să insulte pe toți membrii parchetului general și parchetului de Ilfov, tratându - de ipocomisari și agenți de poliție. Toate aceste insulte pentru că au dat un banchet în onoarea d-lui Populeanu. In polemicele de ziare trebue să fie o margine, căci nu e permis să insulți niște oameni cari nu ’ți-au făcut nimic și cari nu suntvinovați de nimica. Pentru cei de la Voința însă nu există nici o margine; pentru ei nu e respectat nimic și simt o adevărată plăcere să insulte oamenii din chiar senin. Chestiune de educație. D. Iancovescu, care ne-a deprins cu tot felul de surprinderi, ne rezervase una la care mărturisim că nu ne așteptam. Spiritul ingenios al d-lui Iancovescu a găsit mijlocul să concilieze într’atâta principiile conservatoare cu cele liberale, încât să facă conservatorism în gazetă colectivistă. Intr’adevăr, Naționalul, organ conservator-disident, a trecut sub direcțiunea clubului liberal,—a devenit, adică, un fel de Telegraful de odinioară, dar va fi redactat tot de conservatorul Iancovescu! Numele directorului de până ori a fost scos de pe frontispiciul ziarului fără nici o explicație, cum se face cu girantul sau corectorul unei gazete. De aci înainte Naționalul va fi dirigiat exclusiv de colectiviști cari suportă cheltuelile—și numai cheltueli vor fi. Deși d. Iancovescu a făcut tot ce a putut pentru ca să perdem cea din urmă iluzie ce am fi putut să avem pentru d-sa, printr’o atitudine scandaloasă și nepermisă nici unui om cum se cade, totuși trebue să recunoaștem că putea să moară mai bine, iar nu ca cel din urmă Toboc. Colectiviștii însă cari nu ’i vor ierta nici o dată articolele din Epoca au căutat să-l îngroape cu pompa de clasa a treia. De azi înainte Naționalul pentru noi devine ceea ce a trebuit să’l considerăm întotdeauna o sucursală autorizată a Voinței. Ne era greu și ne este greu să discutăm cu Voința, organul d-lui Mitiță Sturdza, dar vrând nevrând suntem siliți s’o facem. Pentru Naționalul însă nu suntem dispuși să repetăm sacrificiul. Dumnezeu să-l ierte. In curând consiliul de miniștri va discuta proiectul de lege comunală rurală, proiect care va fi depus pe biuroul Corpurilor legiuitoare îndată după deschiderea Camerilor. D. general Arion, care inspectează trupele din garnizona Giurgiu, T.Măgurele, Alexandria și Roșiori, va pleca peste două zile să inspecteze trupele de la Câmpu Lung. D. inspector administrativ Pencovici a terminat inspecțiunea județului Ilfov și s-a întors în capitală. Peste câteva zile d. Pencovici își va depune raportul către ministerul de interne. Consiliul sanitar superior, în urma aprobarei ministerului de interne, a dat voie a se pescui din nou în riul Prutu. Se știe că pescuitul în acest rîu era cu totul oprit, spre a nu se propaga holera. Soldații din escadronul de tren au făcut ori exerciții pe platoul de la Cotroceni. Ținuta soldaților și regularitatea mișcărilor executate au atras admirația ofițerilor cari se aflau de față. Mai întâi, soldații călări au executat un carusel, apoi au făcut școala de călărie înaltă, au făcut exerciții de prinderea unor inele în lance, au executat voltige, etc. Toate aceste mișcări au fost executate cu o mare preciziune și exactitate neobicinuită. Societatea «Tinerimea Română» va deschide Duminecă, 16 curent, seria conferințelor, pe care le ține regulat de optsprezece ani. In seara de 16 Octombre va vorbi d. I. G. Neamțu. Titlul conferinței sale este «Câteva cuvinte asupra educațiunei naționale». Tâlharul Pătruț, care a fost prins în București, va fi trimesiuni la Craiova, unde a fost cerut de autorități spre a’l ancheta pentru numeroasele furturi și tâlhării ce a comis în acel oraș. Din cauza sărbătorii de mâine, Vineri (Sf. Paraschiva), numărul viitor al ziarului nostru va apare Sâmbătă, la orele obicinuite. EFORIA SPITALELOR CIFIlT PUBLICAȚIUNE La 24 Octombre 1391, orele 4 p. m. se va ține licitațiune la eforie pentru furnisarea la spitale a douăzeci mii kilograme fân presat, de prima calitate și douăzeci mii kilograme ovăz. Ofertele vor fi sigilate. Garanția provizorie este de lei 200, iar cea definitivă de lei 400. Caetul de sarcine se poate vedea la eforie în zilele de lucru. Licitația se ține conform art. 68-79 din legea comptabilităței Statului. No. 16615 .... PUBLICAȚIUNE In ziua de 28 Octombrie 1894 orele 4 p. m. se va ține licitațiune publică orală la Eforia Spitalelor Civile din București: 1. Pentru arendarea pe termen de 5 ani cu începere de la 23 Aprilie 1895, a moșiilor Slobozia Vrăjitoarea din Județul Prahova și Bărdeni, Zădăriciu din județul Vlașca. .2 Pentru rearendarea în comptul d-lor arendași pentru neplata de câsturi a următoarelor moșii]: Cornetu (Vatra Schitului) județul Argeș pe restul periodului 1593-1898-Fedeleșoiu-Runcu (Vatra Schitului) jud. Argeș pe restul periodului 1893-98 Plopu Janca Perișoru jud. Brăila pe restul periodului 1893-98, Filiștea-Soreasca jud. Buzău^pe restul periodului 1893-1898 Rotunda" Șopârliga jud. Buzau pe restul periodului 1893-98 Vărăști Dascălu jud. Ilfov pe restul periodului 1891-96 Pipeșteonul jud. Prahova pe restul periodului 1893-98 și Păpenii jud. Ialomița pe restul periodului 1891-1896. Orice informațiuni privitoare la arendarea și rearendarea moșielor suscitate se pot lua în toate zilele și orele de lucru la serviciul bunurilor Eforiei. Se pune în vedere d-lor concurenți art. 68 și 79 din legea comptabilităței publice No. 17951 1187 parv. PUBLIGATIUNE In ziua de 28 Octombre 1894 ,orele 3 P. m. se va ține licitațiune publică orală la Eforia spitalelor civile (Bulevardul Elisabeta 96) pentru darea în exploatare a următoarelor porțiuni de păduri: I. 17.496 arbori și 12 hect. 159 m. p. din pădurea Morungovul jud. Romanați. II. Exploatarea și defrișarea de 3 pogoane din pădurea Morunglavul (Romanați) la punctul numit Iași. III. 1340 arbori după "proprietatea Ciupagu (Argeș). IV. Exploatarea tufelor Vărgata după proprietatea Rodiu (Argeși). V. Exploatarea porțiune de pădure munții Drochia după proprietatea Cocoșu (Dâmbovița). VI. 56 h. 2030 m. p. din pădurea Onceasca Coșoveni (Vlașca). VII. 22 hect. 6830 m. p. din pădurea Licuriciu (Teleorman). VIII. 16 hect. 6500 m. p. din pădurea Intorsura (Dolj). Condițiunile generale sunt publicate în Monitorul Oficial No. 137 din 1892, iar cele speciale se pot vedea în toate zilele și orele de lucru serviciul bunurilor Eforiei. Se pune în vedere d-lor concurenți art. 68 și 79 din legea asupra comptabilităței publice. No. 17964 si«» 1894 „DORNA“ Primul izvor român Ceaia MIPI MINERALĂ PENTRU ȘI DE BAUT LA MASA Analizată de Haquet, Abrahamfi, d-rul Steinner, d-rul Bernad, profesorii d-rn Istrati, Babeș și de Academia superioară de medicină din Paris. Administrația, București, str. Lipsnical In mai multe părți din diferite țeri medicii prescriu cu toată încrederea perlele de SANTAL ale doctorului CLERTAN, contra inflamațiunilor canalului udului (urethre) în toate rasele și perioadele sale. Perlele de santal Clertan conțin esență pură sub un înveliș subțire gelatinos, transparent, cu totul solubil și digestiv. Modestia prețului de lei 3.50 b. sticluța permite la fie care bolnav întrebuințarea lor. DEPOZIT la PĂUN POPESCU &Cme 18, Strada Lipscani, 18 Sfin Negru de OREVIȚA și GOLU-DRÎNCEA vechiu de 4 ani. Calitate superioară tuturor altor vinuri 10 Butelii maris 17 leî VITVUVEGARU din recolta 1879 Butelia de 800 gr. 2 lei 75 l. 'vr îs din VIEA BISTRIȚA. Recolta 1887 Vadra 130 leî VIN ALB de DRĂGĂȘANI. Recolta 1889 IO Butelii maris 17 lei INSTITUTUL DE BÄETI „BERGAMENTER“ Autorizat de onor. minister al instr. public. BUCUREȘTI ______Strada Pescăria-Veche, 6 »Școala Nouă“24 INSTITUT DE DOMNIȘOARE București, str. Armeană 1 Direcțiunea doamnei L. S. NEGOESCU Local clădit anume pentru școală, situat în partea cea mai sănetsasâ a orașului între bulevardul Carol, strada Armenească și calea Moșilor. Cursuri complecte de liceu, clase primare limbi moderne și arte frumoase. Secțiune prepartoare de bacalaureat și de școala normală de institutoare (conform legei și noilor regulamente. Eleve interne, semi-interne și externe. 32 profesori și profesoare. Personalul administrativ și de supraveghere, complectat anul acesta cu d-șoara franceze, engleze, germane și italiene din țările respective. Institutul funcționează conform nouilor dispozițiuni ministeriale cu dreptul de a libera certificate valabile pentru cursul complect de liceu și pentru concursul de interne în școala normale de institutoare cu autorizarea No. 44. din Aug. înscrierile au început la 16 August. Anul școlar 1894-95 sa deschis la 6 Septembre. 846 SCHIMB. COMISS. INCASSO Christ. D. Elefterescu 41.—Str. Upican I.—41 Cumpără și vinde tot felul de Efecte de Stat după cursul official al Bursei; face avansuri pe depozite; escomotează Cupoanele de la Effectele de Stat, Incasuri și Remiteri; negociază Valute străine._____________ 7] Un calmn cu etac,etagiuM, WSB Ssamvl elegant mobilat și serviciu bun. A se adresa str. Blănari 4. []A vamara hârtie maculatură la ad UD Vantal a ziarului Timpul. Exploatare de păduri ANUNGIU Societatea Tache Anastasiu și comp. pentru exploatarea pădurilor Vadurile și Tarcău, din județul Neamțu, aduce la cunoștința publicului, că de la 1 August anul curent poate să predea atât în scrielea apei Bistrița, precum și la gara Piatra-Neamțu, tot felul de lemnărie (cherestea) de brad rotund, in orice dimensiuni, cum catarguri, trinchete, ghile, butuci pentru fabrici etc., iar ca lemn fasonat dulapi de orice dimensiuni din care deja sunt gata 300 plute dulapi de 5 metri. Calitatea lemnului este din cel mai bun aflător în țară și care concurează cu lemnele din străinătate. Pentru orice informațiuni și tratative cumpărătorii se pot adresa la administrația pădurilor în chelea Gura Tarcăului, județul Neamțu, în apropiere de orașul Piatra-Neamțu sau la d-nul Tache Anastasiu în Tecuci. D-na Eugenie Beșlogeanu,90 Născută Briol 3WE ODE óI, Calea Victoriei Hotel Manu Intorcându-se din Paris, are onoare a anunța numeroasa sa clientelă că a adus un frumos asortiment de pălării pentru doamne și domnișioare cu prețuri moderate. Expediție în provincie Asortiment de Coroane de flori artificiale și frunze cu prețuri reduse. Adresa telegrafică Beslogeanu București.___________________________a« UTAx o casă sau un apartament bine mobilat pentru 6 luni, compus din cel puțin 6 încăperi și 3 camere de servitori, bucătărie și pivniță. A se adresa prin scrisoare la administrația acestui ziar, fixându-se prețul precis, sub inițialele E. V. TIP TtIP TiÍ'PÍQt un apartament mare str. DU Iliului 10.a Doamnei No. 9, etagiul I care se compune din 6 încăperi din care un mare salon. A se adresa la proprietara d-na Iulia Appel strada Manea Brutaru 16.____ De arendat chiar de ■cum moșia Rași, din Ialomița, întindere 3800 pogoane; a se adresa la N. N. Turnescu 15, strada Domniței, 27. Cârtiu,,4* IDE ȘCOALA române, franceze, germane, , latine și grecești. Complect asortiment pentru cursul primar și secundar la librăria Dn Ln București. 27. Strada ■ mdiwiiu Lipscani, 27. Obiecte necesare de scris, desemn și Picară__________________ 83i O Germana dorește a da hi a «ci alea secțiuni la copii pentru această limbă la domiciliu. Adresa la administrația acestui ziar. BURSA DE BUCUREȘTI Cursul de la 1221 Octombre 5°/o Renta r. p. . 99a/8 Acț. B. Agricole . 125 5°/0 Renta am. . 94l/t Daeia-Rom. . 860 5°/0 „ (92-98) 96 Naționala . . 368 4% , am. . 81ll4 Patria .... 106 6°/0 Oblig. rur. . 1001/, Construcții. . 105 Pensiuni. ... 272 SCHIMB :°°bU± It Londra .25.85.337, „ » (189°) jj® Paris . . 100.85.75 570 Fonc.rur. . 87*/. Viena . . 2047,7, ÎJfl » » » 99 Berlin . . 124.40.30 so/° " ” t”~ ’ Belgia • • • .99.90 ^ Scont B. a. 6 ®7«Obl. bazalt. 97 Avans. . v 7 Banca naț. . . 1470 > c< dep< ?1/j Cereale: gräü (60) 67,; perurab (60) 6.75.