Timpul, ianuarie 1897 (nr. 1-23)

1897-01-24 / nr. 18

No. 18 asupra salvării Bisericei amenințată de o schismă teribilă și care nu repeta decât cuvintele: Unitas, devi unitas et postremo unitas ! «Constatăm cu o satisfacție adevărată că cel puțin între Rusia și Franța dorința aceasta este o realitate îndeplinită. Vizita contelui Muraviev la Paris nu va fi fost numai un act de curtenie foarte apreciat, ea a produs acele întrețineri verbale prețioase în care se pot stabili înțelegerile și asupra principiilor și asupra amănuntelor».* * * Primim azi din Turcia telegramele următoare : Constantinopol, 3 Februarie. Oradea oprește de a se face rugăciuni în timpul nopții in mânăstirile musulmane. Această mesură are de scop de a împedica îngrămădirile în timpul Ramazanului. Filipopoli, 3 Februarie. Știri din Constantinopol zic că consilierul de Stat Tewfikbey, fost membru al primului partid tiner-turcesc, și Jusuf pașa, fost deputat din Ierusalim în Parlament, au plecat la Paris din ordinul Sultanului spre a ruga comitetul tiner-turcesc să înceteze acțiunea sa și a invita pe directorii ziarelor tinere turcești de a înceta publicarea ziarelor lor. ȘTIRILE ZILEI Monitorul Oficial de azi conține decretul următor: Art. I. Atribuțiunile comandamentului diviziei de cavalerie, înființată prin înaltul decret No. 1.524 din 1895, se vor exercita pe viitor de către comandații corpurilor de armată în ceea ce privește regimentele sau brigadele de roșiori aflate pe teritoriul corpului de armată. Brigada I de roșiori, cu reședința la Galați, va fi formată de regimentele de roșiori din garnizoanele Galați și Tecuciu. Brigada II de roșiori, cu reședința la Iași, va fi formată de regimentele de roșiori din garnizoanele Bârlad și București. Regimentele de roșiori însă din garnizona București vor depinde de comandamentul corpului II de armată, când divizia de cavalerie nu e concentrată. Art. II. In tot ceea ce privește comandamenJtul.și administrațiunea, redirecte ale comandamentului de corp de armată, care exercită autoritatea sa prin comandanții brigadelor de roșiori, regimentele neputând fi puse sub ordinele comandanților diviziilor de infanterie. Supravegherea administrativă comptabilității în bani și în materie a a acestor regimente se va face direct de către serviciul intendenței corpului de armată. Pentru verificarea trimestrială însă a comptabilităței în bani și în materie se vor putea delega ofițerii de intendență de la serviciul diviziei de infanterie din circumscripțiunea în care se găsește. Art. HL In perioadele de instrucție ale recruților, regimentele de roșiori vor fi inspectate ca și cele de călărași și de către inspectorul general al cavaleriei. Art. IV. Pentru manevre sau concentrări ordonate, divizia de cavalerie se va constitui temporal din regimente de roșiori sub comanda inspectorului general al cavaleriei, specificându-se după cozuri autoritatea de care va depinde divizia pe timpul concentrărei. Art. V. Aceste modificări se vor considera pe ziua de 1 Februarie 1897. * * * Au fost numiți : D. Victor Antonescu, actual supleant la tribunalul Ilfov, procuror de secție la același tribunal, in locul d-lui Alexandru G. Ionescu, demisionat. D. Petre M- Petrescu, actual substitut la tribunalul Suceava, supleant la tribunalul Ilfov în locul d-lui Victor Antonescu. D. Melidon Melidoneanu, actual ajutor de grefă la tribunalul Brăila, ajutor de grefă clasa II la curtea de apel din Galați în locul d-lui Petre P. Stănescu, demisionat. D. Dimitrie Ionescu, fost cap de portărel, portărel la tribunalul Vlașca, în locul d-lui Dimitrie Constantinescu. * * * D. Căpitan Averian Alexandru, din arma cavaleriei, a fost numit in funcțiunea de locotenent-comandant al companiei de gendarmi rurali din județul Râmnicu-Sărat în locul vacant. ■fc ** Căpitanul în rezervă Brătianu Teodor, din regimentul 4 călărași, fiind atins de o boală incurabilă, care o face impropriu serviciului militar, după cum rezultă din procesul-verbal încheiat de comisiunea medicală prevăzută la art. 17 din legea asupra poziției oficierilor, a fost șters din acest element al puterei armate, pe ziua de 17 ianuarie 1897.* « • DIN STRĂINĂTATE D. Ivan Pavlovici, consul general al Serbiei la Salonic, a fost numit însărcinat de afaceri la Roma. * * * O telegramă din Paris anunță că d. Felix Faure a vizitat ori institutul Pasteur unde sunt 111 cai destinat! să producă mai multe feluri de scrum. * * * ULTIM CUVENT Copii teribili. Unchiul: Nepoate, când stați la masa? Nepotul (copil mic). Când, vei pleca d-ta , așa mi-a spus mvmițica. Moș Neaga TIMPUL/24 IANUARIE 1891 CRONICA JUDICIARA Tribunalul Ilfov secția a l-a. — Acțiune în desavoare. Pater est is quem nuptiae demonstrant, aceasta este presumțiunea pe care legiuitorul o stabilește în favoarea copiilor eșiți dintr’o căsătorie legitimă, prin art. 286, care zice : «Bărbatul este tatăl copilului conceput în timpul căsătoriei». Cum că această presumțiune este cam șubredă, o dovedește însuși legiuitorul care’i dă mai la vale câteva lovituri. Așa, în paragraful următor din acelaș art. 186 se zice: «Bărbatul însă va putea să nu recunoască de al său copil, dacă dovedește că in cursul timpului cuprins intre a trei sutelea zi și între cea a o sută optzecea mai înaintea nașterii copilului, a fost în imposibilitate fizică de a coabita cu soția sa, fie din cauză de depărtare, fie din alt accident». Bărbatul, după art. 290, trebue să-și facă reclamația în termen de o lună de se află acolo unde s-a născut copilul, în termen de două luni de la întoarcerea sa, în termen de două luni, după ce va fi descoperit frauda, dacă i se va fi ascuns nașterea copilului. Asupra principielor proclamate de aceste texte de legi s’a încins zilele trecute înaintea tribunalului o vie discuțiune între d. Danileanu, apărătorul reclamantului în acțiunea în desavoare și d. Șt. Cernea, apărătorul defendoarei. D-un avocat Barbu Gănescu ocupa fotoliul ministeriului public, fiind un copil minor în cauză. Sunt aproape doui ani de când d. Emil S... luase în căsătorie pe d-șoara Ecaterina G... Unirea între soți n’a durat decât 10 zile. Fiecare din ei lor,' un dublu proces'de divorț urmează. Tribunalul l’a admis fără a pronunța divorțul în favoarea nici unuia din ei. Afacerea se află acum pendinte la Curte. In intervalul judecării divorțului, la 1 Iulie trecut, d-na S... dă naștere unui copil, pe care’l declară la ofițerul stării civile din Capitală de copil al d-lui S... D. S..., aflând de această naștere, se alarmează și prin Decembrie trecut intentează o acțiune în desavoare. La înfățișare, d. Danileanu susține că clientul său, în interval de peste zece luni de zile înainte de nașterea copilului, trăia separat, în locuința sa din strada Dreaptă, pe când soția sa stătea in strada Sculpture, ce au urmat intre soți certuri, insulte și bătăi și că prin urmare bărbatul se afla în imposibilitate morală (nu fizică) de a coabita cu soția sa. D. apărător adaugă că clientul său a intentat acțiunea în termen de două luni de când a aflat nașterea copilului, care i-a fost ascunsă. D. St. Cornea răspunde că d. S... trăind în aceeași localitate cu soția sa, el trebuia să-și intente acțiunea în termen de 1 o lună de la nașterea copilului; legea nu zice de când a aflat-o. Dovada că a fost rece (ascundere) la mijloc, nu o va putea face partea adversă, zice d. apărător, deoarece s’a făcut o declarațiune publică de naștere a copilului la ofițerul stării civile. D. Danieleanu, în replică, cere într’un mod subsidiar că, dacă presumțiunile nu sunt destul de tari, să i se admită martori ca să probeze regelui, și că prin urmare clientul său a fost în termen când a intentat acțiunea. Reprezentantul ministerului public d. Barbu Gănescu, a depus conclusiuni în sensul admiterii acțiunei. Tribunalul compus din d-nii judecători Mavius și Antonescu a amânat pronunțarea pentru Vineri 24 Ianuarie, Paul Tedetot 3) Taxe pentru Constanța port; 4) Tariful excepțional No. 69 pentru semințe de tot felul ; 5) Taxe reduse pentru tariful excepțional No. 3 (fer și oțel) ; 6) Complectarea tarifului excepțional No. 4 (mașini agricole) ; 7) Modificarea și complectarea nomenclaturei tarifelor excepționale; 8) Sporirea taxelor pentru transporturile de scrumbii; 9) Abrogarea taxelor de mare iuțeală pentru traficul cu stațiunea Danzig lege Thor; 10) Complectarea și modificarea indicatorului kilometric; 11) Modificarea disposițiunilor relative la operațiunea vamala a transporturilor pentru București; 12) Dispozițiuni pentru traficul cu Brăila port, Braila doc, Galați doc și Constanța port; 13) Coreituri. Dividendul Băncii Naționale germane.—Primiri din Berlin telegrama următoare : Bilanțul definitiv al Băncii Naționale germane din Berlin, dă un beneficiu brut de 6,2^0,312 mărci, ceea ce corespunde cu un dividend de aproape 14 ° C. Scăzându-se cheltuelile de administrație care se urca la 1,168,868 mărci și prelevările care se urcă la 86,527 mărci, rămâne un beneficiu net de 5,014.916 mărci, corespunzând cu un dividend de 11,14 la sută. Adunarea generală este convocată pentru 11 Martie. H se va propune de a distribui un dividend de 81/a °/C și a trece 364.363 mărci în cemptul anului viitor. MIȘCAREA COMERCIALA Avantagiile legii industriale au fost acordate, de către consiliul de miniștri, d-lui T. C. Zamfirescu din București, fabricant de săpunuri, luminări, vax și parfumerie. Tarifele C. F. R.—La 1 Februarie a. c., va intra în vigoare suplimentul III, la partea II, fascicolul 1 al tarifului român-nordgerman, care conține : 1) Taxe pentru nouă stațiuni germane ; 2) Taxe noui pentru stațiunile Beriad, Burdujeni, Chitila și Hece Lespezi; MUZICA ȘI TEATRU r Ni se anunță că la 1 Aprilie va sosi în capitală o parte din artiștii Teatrului Hofburg din Viena, în frunte cu celebrul artist Lewinsky, spre a da câteva reprezentațiuni de comedie și dramă, la Teatrul Național. Duminecă" 19 cor. s’a dat în sala Ateneului al 25-lea concert al societăței Filarmonica Română sub conducerea profesorului Anton Kneisel. Bucățile au fost executate cât se poate de bine și des aplaudate. Concertul de violină a fost executat într-un mod artistic de cunoscutul profesor Kneisel. Les Dragons de Villars a fost cântat de d-na Lucreția Brezeanu. Un Quertat de Franț Schipelli a fost cântat pe coarde de d-ne ii .S Kneisel,„H. Schick și aici Concertul a avut un frumos succes. Iată ordinea definitivă a spectacolelor la Teatrul liric: Joi, 23 Ianuarie, se va da «La Petite Marquise» și «Le Klepte.» Vineri, 24 Ianuarie, «La Papillonne» și «Le choix d’un gendre». Sâmbătă, 25 Ianuarie, «Les ménages parisiens» și «Veuve aux camélias». Duminică, 26 Ianuarie, după cererea generală, «Monsieur Chasse». Luni, 27 Ianuarie, pentru representația de adio, «Le Premier Mars de France». Cupoanele purtând No. 7 sunt valabile numai pentru representațiunea de Duminica seară «Monsieur Chasse» și cupoanele purtând No. 6 vor fi valabile pentru Luni seară, «Le ier Mart de France». INFORMAȚIUNI Pentru a se vedea cât de furioși a făcut vinul pe bandiții administrației din Galați, publicăm aci următoarea telegramă pe care am primit-o ori seară din Galați: Eri seară bătăușii administrațiunei au continuat scandalurile, care au îngrozit orașul în tot timpul zilei. După o manifestație sgomotoasă pe strada Domnească, o bandă de mizerabili a invadat restaurantul Surré, unde au insultat pe amicii noștri aflători acolo, în fața chiar a polițaiului Ignat, care încuraja pe bandiți prin o atitudine nepăsătoare. Aceasta e încă o dovadă că bătăușii erau patronați de administrație. In ce privește diferendul Filipescu- Macri, d-nii Corlătescu și Nenițescu, martorii d-lui Filipescu, au dat azi întrevedere martorilor lui Macri; aceștia au cerut scuze în numele clientului lor, refuzând să dea altă satisfacție.Mai mulți consilieri comunali au declarat că vor blama în ședință publică a consiliului purtarea lui Macri. Ministrul de interne a adresat aseară telegrafic felicitări prefectului Zorilă pentru reușita de ieri. Aseară s’au ținut iar două întruniri intime în vederea rezolvării crizei ministeriale : una la d. P. Grădișteanu și alta la d. An. Stolojan. D. dr. G. Morariu, unul dintre distinșii noștri medici tineri, va fi numit, pe baza concursului depus, medic primar al județului Mehedinți. D. dr. Felix a plecat ori la Veneția spre a lua parte la conferința internațională ce se ține în acel oraș în scopul de a discuta și hotărî mijloacele pentru a opri intrarea ciumei în Europa. La această conferință va asista din partea guvernului nostru și d. Al. Em. Lahovari, ministrul târi la Roma. Față cu ingerințele și infamiile nerușinate ale administrațiunei din Galați, mai mulți deputați vor cere invalidarea grecului Paraskeva Sekiaris. Epoca află că mareșal al nobilimei române din Basarabia va fi numit d. Crupenschi mare proprietar în districtul Hotinului. Părintele dr. Dumitru Radu, noul episcop numit al Lugoșului, a părăsit Bucureștii, ducându-se la Blaj unde va sta tot timpul până la Paști, când va fi învestit ca episcop. Sfătuim pe toți patronii industriași să imiteze exemplul dat societatea Steaua Română asigurând pe lucratorii lor. Omor. — Din Giurgiu se telegrafiază ca in comuna Gogoșari, județul Vlașca, s’a întâmplat ori un omor în următoarele împrejurări : In timpul pe când Ghiță Petcu mergea spre casă, T-a eșit în cale Traian Bădulescu și cu un alt individ, car ’l-au bătut până ’l-au lăsat mort. Cauza pentru care ce! do! criminal! au comis acest omor, e că Ghiță Petcu T-a denunțat că au comis niște furturi de cal. Citim în Dreptatea : O notă autentică de la balul Curfei: M. S. vorbea cu d. Carp. In vremea asta,d. Sturdza se tot învârtea pe aproape ca să-i vie rândul la vorbă. Tocmai târziu M. S. observă aceste târcoale și spuse d-lui Carp: — Arată și d. Sturdza. S’a întors din streinătate, se vede: — Ce fel, Sire, întreabă d. Carp,— nu l’atî văzut pân’acum? — Nu. — Și dumnealui, care pretinde că a fost trimis in streinătate de Majestatea Voastră ! — Știți, respunse Regele, nevasta dumnealui povestește de-astea. (Je sais, c'est sa femme qui răcomte ces histoires). Garantăm de autenticitatea acestei convorbiri, pe care nici Voința n’ar fi în stare s’o desmintă. Secția 2-a a Gurței de casație va examina în ziua de 11 Februarie recursul d-lui procuror general al furței de apel din Craiova în contra deciziei camerei de punere sub acuzare a a acestei Curți care a confirmat ordonanța de neurmărire a d-lui Dărescu, jude-instructor al tribunalului de Ilfov, în afacerea Steiner. O mare nemulțumire a stirnit printre locuitorii suburbiei lanca Nou o măsura barbară și anti-igienică pe care, a luat-o Primăria Bp curând. Sub administrația conservatoare se luase măsura ca morții să nu mai poată fi îngropați in curtea Bisericei Ianca Nou și să înființase în acest scop un cimitir nou, cumpărându-se o vie de la un cetățean. De cinci șase ani nu se mai pomenește să se mai îngroape morți în preajma bisericei. Administrația actuală numind intendent la cimitirul Iancu Nou pe vestitul agent electoral popa Mateiu, acesta, într’un scop de profit, a intervenit pe lângă autoritatea comunală pentru ca cimitirul să fie unit cu curtea bisericei,—vechiul cimitir — și să se Îngroape morții și aici. Primăria a încuviințat această măsura neigienică șî contrarie regulamentului și de câteva zile popa Mateiu s’a pus pe capete să desgroape morții din vechiul cimitir spre a face loc morților celor noui. Toată mahalaua e revoltată de această măsură și acuză pe popa Mateiu că scopul lui e pe de o parte să jerpelească obiectele de valoare pe care le-ar putea găsi in vechile morminte, iar pe de alta să poată specula cu vânzarea locurilor de morminte in vechiul cimitir. Mai mulți fruntași din această suburbie nu s’au plâns în contra acestei barbarii și ne-au declarat că o jale nespusă domnește printre locuitori și mai ales printre femei, care umblă cu sacii plini cu oase omenești în spinare, căutându-le un adăpost. Ei ne-au mai spus că unele cadavre desgropate nici nu erau putrezite. Vom cerceta mai de aproape această cestiune. Până atunci nu ne putem mira în destul cum Primăria a putut să încuviințeze o măsură contrarie regulamentelor și periculoasă pentru sănătatea publicului. Atragem serioasa atențiune a serviciului sanitar superior și a d-lui ministru de interne. INTEMPLARI Accidente de lucrători.—Aflăm că societatea română pentru industria petroleului Steaua Română, care a asigurat deja mai înainte la Patria pe lucrătorii din fabricele ei în contra accidentelor, a încheiat tot cu Patria un contract de asigurare colectivă și pentru lucrătorii ei din puțuri, înregistrăm cu plăcere această mesură de prevedere a societăței Steaua Română pentru muncitoriil ei, a căror viața și sănătate sunt expuse în fiecare moment la pericole—mesură prin care o pune, împreună cu familiile lor, la adăpostul mizeriei, când nenorocirea îi lovește. PETRECERILE ZILEI TEATRUL NAȚIONAL.—Astazi, Joi «Silvina Doamna».___________________________ GRAND ETABLISSEMENT HUGO— De treori pe săptămână Duminecă, Marți și Jouă baluri mascate. In fiecare Jouî bal mascat High-Liffe. AFENEAUĂ NAȚIONALA. — In fiecare seară concert Rubinstein. ALA BAILOR EFORIEI—In fiecare Duminecă, Marți, Jouî și Sâmbătă baluri mascate. S Din Creta Atena, 4 Februarie, 2000 de soldați turci vor fi trimeși in Creta. Din Cuba Madrid, 4 Februarie. Cabinetul a adoptat proiectul de reforme pentru Cuba. El consistă în crearea unei adunări legislative aleasă de locuitorii insulei care va fixa budgetul, va procede la numirea amploiaților și va stabili tarifele vamale. Organizațiunile provinciale și municipale vor avea base liberale. Insula Cuba va continua să trimeată deputați și senatori la Madrid. Aplicarea reformelor nu se va face decât după încetarea ostilităților. --------------------------------------------------- EDIȚIA A TREIA TELEGRAME ȘTIRI MĂRUNTE Comitetul clubului ofițerilor în rezervă face cunoscut d-lor ofițeri în rezervă și în retragere că Duminică, 26 c., orele 8 seara, va fi ultima adunare generală anuală a clubului, în localul său din calea Victoriei No. 41. La ordinea zilei : Alegerea noului comitet. Citirea raportului comisiunei de verificare. Diferite cestiuni de interes general. ul. esragele a acumat pe ziua de ezi decretele de grațiarea, reducerea și comutarea pedepselor la următorii condamnați : Ion Marin și Saalidulah Mustafa au fost grațiați de restul închisorei ce aveau a mai face ; lui Ion Necula i s’a redus pedeapsa la 6 luni, iar condamnaților Niculae Darie, Dumitrache Popescu și Moise Herșcu Croitoru, la 1 an închisoare. Lui Matei G. Grigore și Mariței Tarnigan li s’a comutat pedeapsa de la munca silnică pe viață la 25 de ani. Din cauza deraierei unei locomotive în gara Burdujeni, s’a pierdut aseară coincidența cu trenul austriac. --------------------------------------------------- ULTIME INFORMAȚII Temperatura: Observațiunile institutului meteorologic din București pe ziude 4 Februarie 1897 12 ore ziua, înălțimea barometrică la . . Temperatura aerului .... .0 ° 751.6 -1. 6 ° 4 Vântul ...... tăricel de la E. Starea cerului. .........................acoperit Temperatura maximă de or . . 11» « minimă de astăzi . .2 ° Temp, la noi a variat între —1-130 și—4 °. Eri timp foarte frumos și călduros în toată țara. Vânt tăricel Sc a bătut toată ziua. In cele mai multe localități din țară termometrul a trecut peste 10 grade. La Baia de Aramă a fost cea mai ridicata temperatură -- 13 grade. In multe localități din Moldova a plouat și nins câte puțin. In cea mai mare parte a Moldovei n’a fost îngheț de loc. Ceață groasă a fost la Sinaia. Barometrul a crescut forte mult în toată țara și mai ales in Moldova de sus, une a crescut cu 13 milimetri în mijlociu, în restul țarei a fost o creștere mijlocie de 9 milimetri. Astăzi timp închis și vânt tăricel de la E. M. S. Regele și principele Ferdinand au asistat aseară la conferința de la Clubul militar. Sturdziștii au dat azi în Cameră primul asalt în regulă guvernului Aurelian. D. Djuvara a reproșat ministrului Șendrea de ce nu a susținut la Senat proiectul, votat de Cameră, pentru suprimarea rezumatului la Curțile cu jurați. Aproape toată Camera era în picioare gata să secondeze pe d. Djuvara. Dar ministrul a recurs la o capitulare în toată regula: a promis că va studia din nou chestiunea,—și așa a scăpat de urgie. \