Timpul, iunie 1897 (nr. 120-142)

1897-06-11 / nr. 127

No. 126 BURSA DE BUCUREȘTI Cursul de la g Iunie 5 °/n Rentar. p. . 103 5 °/0 * am. . 1007* 5 °/0 » 92. . 102 4% » am. • 89 6 °/0 Oblig. rur. . 102 Pensiuni ... —• 50/0 Obl. c. Buc. 987* 5 «/„ » (1890). 977i 5% Fonc. rur. . 947/80% » urbane. 907/8576 » * . . — 1>°/o » »Iași. 80'. 1 670 Obl. basalt. — Banca Naț. . . 1850 Act. B. Agricole. 205 Dac. Rom. . . . 424 Naționala. . . . 469 Patria.................113 Construcții . . . 159 SCHIMB Londra . . 25.21'*/.20 Paris . . 100.40.35 Viena . . 2.11V*.ll Berlin. . Belgia. . . 123 85.80 . 99.65 Banca Naț. scont. 5 » » avans. Banca agr. scont. 6 8 » » avans. 6 Casa dep. » . 51/* FELURIMI Un papyrus cu sentințe de ale lui Christos.—In curând va sosi în Anglia o colecțiune de manuscripte de papyrus, cari s’au găsit in Behneia, in vechiul Oxirrhincus. Intre aceste manuscripte s’a descoperit o foaie, de prin veacul al III-lea, și care se pretinde că conține sentințe de ale lui Christos. Unele din aceste sentințe nu sunt cuprinse în evanghelie, iar altele diferă de textul evangelic. ■-------------------Jossas--------------------- ȘTIRI MĂRUNTE D. Lascar Vasiliu, a fost ales membru în consiliul comunal de Dorohoiu. D. I. Gârbea a fost ales membru în consiliul de Gorj. Comisiunea pentru supravegherea mabernizărilor pregătește darea de seamă pe anii 1895 și 1896, pe care d. Babeș, președintele comisiunei, o va prezintă d-lui ministru de interne. In ziua de 8 Iunie s’a constituit «Societatea de medicină veterinară practicat , alcătuindu-și astfel biuroul, pe primul an : Președinte: d. Panteliu Constantinescu ; vice-președinte: d. G. Stoicovici; secretar-general : d. I. St. Furtuna ; casier : d. Paul Joceanu ; secretar de ședințe: d. G. Regilian. INTEMPLĂRI Accident. — Locuitorul Ion Dumitru, din comuna Oanasuf, județul Tulcea, ducându-se într’o căruță, cu femeia sa, aproape de baltă vezu o lebăda sălbatecă. El voind s’o împuște trase un foc, dar țeava armei se sparse și o țandără îl răni foarte grav la cap, împușcat din imprudență. — Băiatul Ibraim Gafar, în etate de 14 ani, din comuna Horoslav, județul Constanța, jucându-se cu un alt băiat anume Giafer Septar, de 12 ani, Ibraim a împușcat pe Giafer în cap cu un revolver. Nenorocitul copil a rămas mort pe loc. Urmările neglijenței.—Doamna Cleopatra Panaitescu, din strada Clopotari, primise ieri de dimineață de la poștă un avis care’l anunța că ’l-a sosit o scrisoare de valoare cu 1.000 de lei, din Brăila. Pe la orele 12 ducendu-se să ia această scrisoare de valoare de la poștă, pe drum observă că nu mai are avisul și crezu că la uitat acasă. După multe cercetări, trimese pe la orele 5 pe un băiat să înștiințeze la poștă, că a pierdut avisul... Dar aci află că o altă persoană luase deja scrisoarea cu bani în schimbul avisului. Poliția a început cercetări. Moarte subită.—D. Ion Topoleanu, în etate de 38 de ani, funcționar la școala de artilerie și geniu, a căzut de o dată jos remâind mort pe loc. Cadavrul a fost transportat la locuința sa din strada Osiris, spre a fi înmormântat, înecat. — Un soldat anume Nicolae B. Ștefan, idiot și impropriî pentru serviciu —cu toate acestea era încă ținut inrolat—s’a înecat zilele trecute într’un șanț de la Malmaison. El fusese luat împreună cu alți soldați și pus la corvoadă sub comanda unui caporal. Pornindu-se ploaia cea mare de zilele trecute, caporalul chemă pe soldați de pe câmp și se duseră cu toți la cazarmă, uitând pe nebunul, cum îî ziceau soldații. Nenorocitul bolnav, rămas la lucru pe marginea șanțului, fu cuprins de un atac de epilepsie, de care suferea, căzu în șanț și se înecă. El a fost găsit mai târziu de alți soldați. -------------------------------------------------— ULTIME INFORMAȚII Temperatura. Observațiunile instititului meteorologic din București pe ziua de 10 Iunie 12 ore ziua.nălțimea barometrică la . . . 0 ° 754.8 temperatura aerului....................19 ° 2 entul .........................slab de la SW starea cerului ...... Acoperit Temperatura maximă de ort . . 21 ° C minimă de astăzi . 12 ° Temp, a variat la noi între 24 ° și 7 °. Eri timpul recoros și puțin nourat toată ziua. Termometrul nu s’a ridicat mai sus de 24 grade la Constanța. In Muntenia timpul a fost mai rece ca în Moldova. A plouat binișor în Moldova de sus și în unele localități muntoase. De erî temperatura s’a mai coborît în Muntenia. Barometrul s’a ridicat mult în Moldova cu aproape 9 milimetri în mijlociu ; în Muntenia a crescut mai puțin. Astăzi timp frumos, către amiază s’a acoperit. Cu ocazia jubileului de diamant al M. S. Reginei Victoria a Englitezei, un Te-Deum s’a oficiat azi, la orele 10 și jumătate dimineața, în biserica luterană, în prezența personalului legațiunei engleze, a corpului diplomatic, a d-lor generali Vlădescu și Robescu, a celorlalți adjutanți regali, a miniștrilor și a înalților demnitari ai Statului. După Te-Deum a avut loc o recepțiune la legațiunea engleză, unde d. Browne, primul secretar al legațiunei, a primit in lipsa d-lui Wyndham, ministrul plenipotențiar al Englitezei, felicitările și urările persoanelor de mai sus aduse cu această ocaziune pentru M. S. Regina Victoria. Diseară, la orele 8 și jum., se va da, cum am mai spus, la Hotel Bulevard un banchet, la care vor asista toți membrii fruntași ai coloniei engleze din capitală. In fața noului atentat ce se pregătește bisericei române unite din Transilvania și Ungaria I. P. S. S. Mitrolitul greco-catolic din Blaj, dr. Victor Mihali de Apșia, a convocat pe toți episcopii uniți diecesani la o conferință consultativă ce se va ține la Blaj în ziua de 23 Iunie st. n. Atentatul ce amenință biserica Românilor uniți din Transilvania consistă în tendința ce o manifestă clerul înalt romano-catolic ca biserica română unită să fie pusă sub jurisdicțiunea eclesiastică a bisericei romanocatolice. Pentru a -și ajunge scopul, Mitropolitul-Primat al Ungariei a și convocat un congres pe toți episcopii catolici. După cât suntem informați, arhiereii români greco-catolici, cari prevăd marele pericol ce amenință biserica unită, sunt ferm hotărîți de a nu participa la acel congres. După știrile particulare pe care le primim,—căci la ministerul de interne și la poștă se țin ascunse,—orașul Galați e amenințat in mare parte de apele Dunărei, cari au trecut cu un metru peste cheia. Magazinele Moessner și Mersing, fabrica de săpun, fabrica de luminări Jacob Bard, Pieros și Bini, fabrica de paste Zafiratos, casa George Sfaele, fabrica de rahat Caramdi, Gh. Pappoles, Wasserman și altele sunt cu totul inundate. Localul bursei și oficiul telegrafictelefonic sunt în apă, care pătrunde prin ziduri. Apa e de o jumătate de metru în multe magazine. Casele inundte sunt amenințate să se dărâme deoarece apa le sapă temeliele. Toate aceste localuri sunt evacuate. Mai zilele trecute am anunțat că două vechi liberali din Iași, d-nii N. Papadopol și D. Bodescu, s’au retras ostentativ din clubul liberal ieșan prezidat de d. D. Mârzescu. Un colectivist sosit din Iași ne dă în această privință următoarea explicație caracteristică : D. G. Mârzescu, care nu poate ierta d-lui D. Sturdza faptul că l-a scos din minister numai după 4 luni și tocmai când conul Ghiță plănuia «lucruri mari», s’a hotărît, drept răsbunare, să facă zizanie în clubul al cărui președinte este și a atrage astfel pe mulți membri ai clubului în grupul d-lui Aurelian. TIMPUL 11 IUNIE La Vasluiu nemulțumirile dintre colectiviști au ajuns să isbucnească pe față. D. Pavel Gorgos, deputat al colegiului II din localitate, desgustat de intrigile și certurile de la centru, precum și de matrapazlîcurile prefectului Neron Lupașcu, este pe punctul de a-și da demisiunea din partidul guvernamental. De altmintrelea, d. Gorgos de mult s’a deslipit de cei cari conduc azi partidul de la putere și pare că, după ce a făcut câtva timp curie d-lui N. Fleva, s’a apropiat acum de grupul aurelianist. Actualmente sunt în țară 12 județe infectate de febră aftoasă. Toate localitățile infectate au fost izolate pe cât e posibil. In multe comune însă medicii veterinari și inspectorii veterinari nu se pot duce din cauză că nu există poduri peste rîuri sau pentru că circulația e imposibilă pe drumurile stricate de ape. D. inspector veterinar Ionescu s-a întors din județele Botoșani și Fălticeni unde a luat măsuri pentru combaterea epidemiei de febră aftoasă. Numai în aceste două județe sunt peste 40 de comune în care vitele sunt bolnave. Ministerul de interne a aprobat ca comisiunea de bacalaureat din capitală să se compună anul acesta din următorii d-ni profesori: C. Erbiceanu, președinte și examinator din limba elină, N. Coculescu pentru matematici, M. Mrazec pentru științe naturale, I. Petricu pentru științele fizico-chimice, Dim. Aug. Laurian pentru filosofie, limba franceză și dreptul administrativ, M. Evolceanu, pentru limba latină și română, D. Oneiul pentru istorie, geografie și limba germană. Se pare că, cu toate desmințirile oficioase, ministrul de finance tot se gândește la monopolul alcoolurilor, căci a cerut acum tuturor casieriilor generale din țară să-i înainteze tablouri exacte de numărul cârciumelor din fiecare județ și de numărul fabricelor de alcool. Consiliul de miniștri se întrunește azi după amiază, pentru a se ocupa cu chestia ajutorărea inundaților. Mâine înainte de amiază se va ține din nou un consiliu de miniștri, la Palat, sub preșidenția M. Sale Regelui. E vorba din nou ca d. Paul Stătescu, inspector administrativ, să fie numit prefect la Constanța, în locul d-lui Ghințescu, iar d. Pencovici, prefect de Tulcea, să fie numit inspector administrativ. De asemeni se asigură că în locul d-lui Nicorescu va fi în curând numit prefect de Tutova d. Theodor Ioan, decanul baroului advocaților din acel oraș. Drapelul de azi, Marți, publică un pretențios articol asupra reprezentațiunei minorităților. D. Costescu-Comăneanu, care semnează articolul, crede că reprezentațiunea minorităților nu se poate introduce la noi decât revizuind Constituțiunea. D. Costescu-Comăneanu se înșeală amar. O reformă de felul acesta nu are nevoe de o revizuire a Constituțiunei și de aceea partidul conservator a și înscris-o în largul său program. Tînerul Ionel Brătianu, ministru la lucrările publice, se va duce peste câteva zile în preumblare la Drăgășani, poftit de vestitul Simulescu ca să-i vadă viile. Primim din Viena telegrama următoare : Viena, 22 iunie: împăratul Francisc Iosif a primit ieri pe două ofițeri români în audiență particulară: pe colonelul Boteanu și pe maiorul Dumitrescu. D. R. Petrov, fost ministru de resboiü al Bulgariei, a sosit azi în capitală, venind de la Sofia. Citim în Evenimentul din Iași: De mult se agită în sferele conducătoare de la C. F. R. ideea de a se creia un expres București-Iași, care să parcurgă această distanță în vr-o 8 ore. O încercare a și fost făcută de directorul de la C. F. R., d. Saligny, înainte de întreruperea comunicațiilor. Ni se spune că cu acest prilej următorul dialog a avut loc între d. Saligny și mașinist, prin intermediul șefului de tren. — Spune mașinistului să deie maximul de forță, zice d. Saligny, care nu prevenise pe mașinist de intenția sa. — Spune d-lui director că am trei copii, respunde mecanicul. — Spune că eu am cinci copii, respunde d. Saligny. . . Atunci spune d-lui director să se ție ! In 8 ore distanța București-Iași a fost parcursă, iar distanța Iași-Ungheni în 17 minute în loc de cele 45 obicinuite. Iată buletinul oficial al bolnavilor de febră tifoidă din orașul Focșani: Pe ziua de 8 Iunie erau în acel oraș : Bolnavi de mai înainte . . 201 Bolnavi noi....................................30 Din aceștia au murit ... 2 Ieri, la orele 9 dimineața erau în oraș 229 cazuri de febră tifoidă. Agenția Română ne comunică următoarele cursuri telegrafice de cereale pe ziua de azi 10 (22) Iunie: Londra : Grâu bulgăresc .... 30 Porumb de la Dunăre . . 1472 New-York : Grâu ........ 747* Porumb.................................29V* Rugăm pe abonații noștri, cari sunt in interziere cu plata abonamentului, de a se grăbi cu achitarea sumelor ce datoresc, căci altfel vom fi nevoiți a le suspenda in «mod irevocabil» trimiterea ziarului. ORARIUL EX AN ISO EStî SS INSTITUTULUI 33K APRT C. M. Mureșanu Directorul Institutului, aduce la cunoștința rudelor și persoanelor cat se interesează demersul examenelor generale ale anului școlar 18.1b J/, ca examenele pentru cursul liceal vor începe în ziua de 9 Iunie in acest Institut , iar pentru cursul primar în ziua de 21 Iunie la școala primara No. 21, Mihai-Voda. Iată orariul examenelor : OIR-A-ZR ITT Ziua Orele Materiele și Materiele și Materiele și Materiele si _____________________classa classa urele classa classa 9 7 V 8 - 9 Elena Elena 3—6 Matematica Matematica 10 9—12 Religia Religia 3—6 Istoria Istoria 12 — 12 ^oria Istoria 3—6 Matematica Matematica 14 9—12 St. Naturale Șt. Naturale 3-6 L. Latină L."Latină 15 — — _ _ 7~ 7 C^" * c3 Cl. I cl 2 16 9—12 Geografia Geografia 3-6 Fisiografia Pisica 17 con cL 5 cL 4 11 ~ — 0 Princesa Prancesa 19 Q „ Cl 1 cl. 2 10 “ 7" — 3~6 Romăna Româna cl [UNK] 1 cl. 2 cl 3 cl . 19 9-12 Franceză Franceza 3—6 Româna Româna cl. 1 cl. 1 cl 2 cl 1 21 9—12 Geografia Geografia 3—6 L. Latină L. Latină no cl. 3 cl. 4 20 3—0 Religia Religia 9 Iunie 18gg. Director: Mureșianu PUBLICAȚIUNE pentru CONSTRUIREA SPIT „ANTON CINCU“ — DIN ORAȘUL TECUCIU — Se dă în întreprindere construirea unui spital în orașul Tecuciu in valoare după deviz în sumă de 218.000 Lei. Condițiunile generale, caetul de sarcini, proectele și dovezile se pot vedea la Tecuciu la d nu Theodor Cincu, însărcinatul comisiunei instituite de defunctul Anton Cincu pentru acest scop. Ofertele se vor primi în scris și sigilate în ziua licitațiunea la d-nu Teodor Cincu în Tecuciu, unde va fi întrunită comisiunea. Ele vor fi însoțite de o garanție provisorie în bani sau efecte în valoare 50 C din valoarea devizului. Ofertele se primesc și în detaliu de fiecare lucrare și în total, specificându-se detailat anume lucrările pe care se angajază ofertatorul a le face. La deschiderea ofertelor, comisiunea este în drept, dacă va crede de cuviință, a ține și licitațiune orală. Asemenea se vor primi și supra-oferte, până în termen de 8 zile de la cea d’intern licitatiune, supra-ofertele vor fi cu cel puțin 5 la suta mai jos decât prețul eșit la prima licitație. Garanția definitivă va fi de 10 la sută din valoarea prețului oferit de acela, asupra căruia a remas lucrarea. Licitațiunea va avea loc în ziua de Duminecă 22 Iunie, iar supra-licitația în ziua de 29 Iunie anul curent. Tecuciu, 7 Aprilie 1897. 1897 IN NOfI QUARTIER IN BUCUREȘTI în vecinătate cu noul Palat de Justiție. Hala centrală, sub Mitropolie și de-a lungul Bulevardului Maria se compune din : Fosta livadă Gramont cu 9 străzi, pavate, canalisate, iluminate cu gaz aeriform, decretate și recepționate definitiv de Primăria Capitalei. Fosta grădina Băicoianu având cea mai frumoasă poziție din București, dominând cu vederea întregul oraș, poziție frumoasă pentru vile. Locuri de case de vânzare în orice mărime, eftine și cu înlesnire de plată. [9 case în diferite mărimi de închiriat sau de vînzare. Fiecare casă cu grădină și curte, clădită solid, uscate și moderne. După dorință casele pot fi puse înainte la Credit, sau plătite în rate. Acest quartier în curând va deveni unul din cele mai frumoase din capitală, căci deja sau clădit 90 de case frumoase și 125 de locuri sunt vândute. Tramvaiuri, Calea Rahovei și 11 Iunie. Informațiuni se pot lua la d. G. A. SUTER, proprietar, str. Suter No. 9, Gramont. Numeroșilor amatori de renumita apă minerală REPATI Se face cunoscut că această apă răcoritoare și atât de mult apreciată se găsește totdeauna proaspătă la : DEPOZITUL GENERAL FABRICI DE PIANINE LAURINAT & Furnisorii curților LONDRA Și BERLIN Prețuri eftine CATALOAGE și Prețuri curente se trimit gratis Representantul pentru România BERNHARD SACHTER — BUCUREȘTI No. 90, Calea Moșilor, No. 90, 8, STRADA SĂRINDAR. 8 — B Prelungirea stradei NouăUCUREȘTIN FABRICA LUII — PAUL MILKER Se găsește în tot timpul UN MARE ASORTIMENT de Articole de Voiagiu PIELĂRIE FINA Porte-monaje, Porte-visit, etc. SACI CU NECESAIRE DE TOILETA de la 40 până la 350 lei GROIESE Calea Moșilor Io. 50L Vânzarea en gros și în detaliu Grhiată artificială mai curată, rană economică și mai igienică decât cea naturală. Pentru comande a se adresa la Steaua Românâ București, str. Lipscani, 10 FELIÜL de toilette, Paris ....« Si, au Calre, le choléra a épargné la population européenne, c’est grâce â l’Eau de Cologne Prhniale de Miilot employée pour assainir et parfumer les habitations....» " *01 F. mILLŐT r® Ha 3 ROUMANIE Chezbons Pharm.,Col//. etDroj. PN VFNTF V THÜRINGER, pharm., 154, Calea Victoriei. LR vmuL M stoENESCU, Drog., 2, Strada Académie. CHEZ ei bonnes Maisons de Droguerie et Parfümerie. DE ARENDAT SAD DE VÂNZARE Moșia BARGAONI, situată lângă Piatra Moldova, districtul Neamț, aparținând prințului A. Vogoride, este de arendat sau de vânzare. A se adresa prințului A. Vogoride, hotelul Capșa, București, Kola, Coca, Guarana, Cacao Spre a aprecia valoarea lor consultați Medicul dumneavastra Tonic, Nutritiv și întăritor VINUL BRAVAIS Nervosism, Anemie, Slăbiciune, Surmenaj fisic si intelectual, Linia de sânge, Convalescenta.