Timpul, noiembrie 1898 (nr. 239-262)

1898-11-25 / nr. 258

No. 858 BURSA DE BUCUREȘTI Cursul de la 23 Noembre 5 °/o Renta p. — 5*/ » am. 1881 100’/« 5 °/o » » 1892 101 5 °/o » » 1893 101 6 °/0 * » 189* 994» 4»/o » » 1889 93 56/» » » 909*93 *°/0 » « 1896 92 *»/» » 1898. 92 Convertite rurale — Casa pensiunilor — 5»/o Obi. c. B. 1883 100«» 5»/0 » , 1890 99/« 41/» » » » 1895 996 °/o Fonc. rur. • 102 *6/0 » » . . 93 V« 5 ®/ »urb.Buc. 99 6/0 » » Iași 95’/» Banca Națion. . 2520 » Agricolă 37* » României. — » descont. 380 Dac. Rom. • • • *5* Naționala . • • • 515 Patria................— Construcții . • *10* Basalt artificial. *00 Letea............... — Furnituri militare— Tram. nov. . . 1200 Baia Centrală . 90 Lond. cek. 25.40.383/« Paris Franța » » 100.35.30 — Viena. » . 211 /«.Îl Berlin » 124.25.20 CAMERA Ședința de la 24 Noembre 1898 Ședința se deschide la orele 2 și 05, sub președinția d-lui V. Iepurescu, vice-președinte. Prezenți 109 deputați. Se procede la alegerea unui membru în comisia de indigenat în locul dlui C. Politimos, demisionat. (Se știe că la ședința de erl s’a produs un vot nul, nici unul dintre candidați nelntrunind majoritate absolută). Iată rezultatul votului: Votanți.....................72 Majoritate..................45 AA obținut: D. P. Gârboviceanu..............................45 voturi » Horia Rosetti.....................«18 » » C. Polilimos......................... 9 » D. P. Gârboviceanu este proclamat ales. Indigenatul d-lul Edgar Dall’Orso se respinge, netntrunind decât 12 voturi pentru și 74 contra. Recunoașterile d-lor E. Economu și Vasile Georgescu se adoptă. Asupra cererei de indigenat a d lui dr. George Fischer, D. Politimos cere amânarea acestei cereri, pentru a se da preferință unor ofițeri cari nu pot fi înaintați din cauză că nu sunt încă naturalizați. D. I. Stavri-Brătianu se opune acestei cereri a d-lui Politimos și roagă Camera să voteze indigenatul d lui dr. Fischer, care s’a botezat în religia ortodoxă. Propunerea d-lui Politimos se respinge. Se pune la vot luarea la considerație a indigenatului d-lui dr. Fischer. Votul e nul. Camera mai votează apoi indigenate și recunoașteri. ȘTIRI MĂRUNTE D. Jules Naville, proprietarul fabricei de cognac din Berheci, atât de cunoscut în județul Tecuciu pentru actele sale filantropice, ne dă prilegiul să vorbim despre o nouă faptă frumoasă a d-sale. D. Naville a construit anul acesta, cu propiile sale cheltueli, un admirabil local de școală primară în satul Nortești, aparținător comunei Gohor. Dacă mai spunem că nu de mult d. Naville a oferit o însemnată sumă de bani institutului bacteriologic pentru procurarea de serum anti-difteric, că a venit în ajutorul incendiaților din comuna Podul Isoael, cititorii noștri vor vedea că acest generos filantrop nu pierde nici o ocazie pentru a face binele. Dorim ca faptele d-lui Naville să găsească mulți imitatori. Următoarele numiri s’au făcut în administrație : D. Caton Theodorian, polițant al orașului R.Vâlcea; D. Gh. Haiducu, comisar director al poliției din Constanța; D. St. Tăut, polițait al orașului Medjidie; D. Zoitan, comandant al sergenților din orașul T.Severin și Vasile Popescu ofițer de sergenți în acele onrș^ _____ MUZICA SI TEATRU Am văzut ori pe faimosul Ghezzi la Teatrul Boulevard (Băile Eforiei) și toți câți ’l-au văzut în fenomenalele sale transformări au rămas uimiți de iuțeala cu care le operează. E, într’adevăr, arta cea mai de necrezut, căci nu’țî vine a crede că un singur om poate să schimbe 30 de costume în timp de vre-o 10 minute și să figureze în aceiași vreme o întreagă piesă de teatru cu declamațiuni, cântece, scamatorii, dialoguri, certuri și scandaluri. Gheezi trebue văzut pentru ca cineva să-și poată da seama de ceea ce e capabil munca omenească. Restul trupei de la Teatrul Boulevard nu lasă de asemenea nimic de dorit. Rosida Ritort și Evi Barbier stârnesc aplauze furtunoase, iar cele 5 surori Julians sunt o aparițiune de perfectă știință muzicală și coreografică. Din cauza aceasta petru Boulevard face în fiecare seară săli pline și le merită. ULTIME INFORMAȚIUNI Buletin Meteorologic. — Observațiunile casei A. Menuet comp., calea Victoriei 88, pe ziua de 24 Noembre 1898: Miezul nopții.......................................+0*57 ore dimineața...................................+20 Amiazi..............................................+io ° înălțimea barometrică................772 m m Starea cerului........................frumoasă Barometrul este • • • k • ’ • • • în creștere Mersul tratativelor întrunirea majorităților parlamentare nu se va mai ține astă-seară, ci probabil de abia mâine seară. Cauza? Continuarea tratativelor. Comisia de tratative ar fi dat Drapeliștilor un nou termen de 24 de ore pentru a se pronunța în mod hotârît. încredințăm însă pe cititorii noștri că nici mâine nu se va ști nimic pozitiv, ci d’abia pe la sfârșitul sesiunei Parlamentului. * # Guvernul a hotârît să înceapă Intern in Senat discuția răspunsului la Mesagiu, pentru ca in timpul acesta să aibă timp să trateze cu Drapeliștii din Cameră. Am spus la ediția precedentă că la consfătuirea drapelistă, care a avut loc aseară la d. Em. Porumbaru acasă, punându-se la vot chestia dacă se admite concentrarea cu d. Dim. Sturdza ca șef al guvernului a fost respinsă cu mare majoritate. Acum aflăm că numai trei Drapeliști au fost pentru și anume d-nii P. S. Aurelian, Vasile Lascar și St. Șendrea. In ce privește admiterea de către d. V. Lascar a formării unui minister de concentrare în frunte cu d. Dim. Sturdza, tinerii Drapeliști spun că aceasta ar fi numai «o diplomație.» Ei spun că d. Lascar se arată favorabil concentrării care nu exclude șefia de guvern a d-lui Sturdza pentru ca în cazul când tratativele de împăcare n’ar duce la bun rezultat, d. Sturdza să nu mai poată arunca vina asupra d-sale. «Diplomația» ar consista deci în faptul că d. V. Lascar admite formarea unui cabinet de concentrare în cap cu d. Sturdza tocmai pentru că știe ca acest lucru este imposibil. Dacă și asta e diplomație! * * Drapeliștii te întrunesc din nou diseară, la orele 6, la d. Em. M. Porumbaru acasă. Te pomenești că azi se dă un resoot și se primește președinția d-lui Sturdza cu aceeași mare majoritate cu care a fost respinsă era.« * « Astăzi, la Senat, d. Eugeniu Stătescu a avut mai multe convorbiri cu diferiți senatori pur guvernamentali. D. Stătescu a spus mai tuturor că situația e foarte încurcată și nu crede să se poată ajunge la vreo împăcare a guvernului cu grupările disidente. D. general Manu, onorabilul reprezentant al colegiului II de Senat din Iași, s’a înscris azi cel dintâia printre oratorii cari vor lua cuvântul In Senat cu ocazia discuției răspunsului la Mesagiul Tronului. Un caz ciudat. D. Sturdza a spus el în Senat că a cerut explicații guvernului austro-ungar asupra faimosului act din gremiu în Iunie și că guvernul austro-ungar ’i-a răspuns în Septembre, întrebăm : de ce d. Sturdza n’a cerut explicație decât tocmai în Iunie—fusese interpelat în Aprilie—ți mai ales pentru ce explicația n’a sosit decât în Septembre, după vizita misterioasă pe care a făcut-o la Sibiu Sándor Zelgensgky, și despre care a vorbit Tribuna din Sibiu de la 24 Iulie ? D. George Gr. Cantacuzino, onorabilul fost președinte al Senatului, a fost primit ori după amiazi, la orele 5 jumătate, în audiență de M. S. Regele. Voința Națională de aseară spune că un advocat, care nu e din câmpul liberal, ar fi primit șapte sau opt mii de lei de la directorul băncel Anglo- Roumanian ca să-i redacteze statutele. Din parte-ne afirmăm că dacă în această afacere a jucat vre-un rol un advocat, acesta nu e din câmpul nostru. La 6 Decembre se va face alegerea pentru un scaun de deputat al colegiului 11-lea de Dâmbovița. Colectiviștii au început să se certe pe acest loc și de aceea nu au putut încă fixa pe candidatul lor. Ministerul instrucțiunei publice a hotărât să construiască la Curtea-de- Argeș, la un kilometru în sus de mănăstire, pe moșia Statului, un sanatoriu destinat pentru elevele afilului «Elena Doamnă». D. Th. I. Ciuflea, judecător de ocol în Capitală,și a dat ei demisiunea, ca protestare în contra actului de favoritism comis de ministrul justiției, care nesocotind drepturile de vechime, a înaintat în posturile devenite vacante la tribunalul de Ilfov pe d nil N. Durma și C. Anghei. In ce privește știrea despre demisiunea tot din acest motiv a dlor Sever Moscona și Atanasovici, ambii judecători de ocol În Capitală, până acum nu se confirmă. Abia s’au confirmat alegerile comunale din Tecuciu și prefectul Al. Pătărlăgeanu a și însărcinat pe un jerbar să’i alcătuiască raportul de disolvare... TIMPUL Pe cât aflăm, motivul pe care se întemeiază ispravnicul în raportul său către ministru ar fi... indolența consiliului. Și, oricât am fi adversari ai administrației colectiviste, recunoaștem că prefectul județului Tecuciu are «dreptatea» , sub un regim unde se lucrează atât, un consiliu care în 24 de ore de existență n’a adus lapte și miere pe stradele orașului trebue musai disolvat. Teroarea la Gaești Ni se scrie din Găești căalaltă-seara o bandă de ciomăgari, în cap cu consilierul comunal Ștefan Fusescu, cu țeful sergenților ți mai mulți gardiști, în total vre-o 40 la număr, au năvălit, sub comanda sub-prefectului Măinescu ți a primarului SBoinescu, în casinoți au început să lovească pe mai mulți alegători conservatori, spărgându-le la unii capetele, iar pe alții lovindu-l în mai multe părți cu săbiile ți bâtele. Numai graba cu care cafegiul a închis ușile, oprind pe mai mulți bandiți să intre în casin, a înlăturat ca să nu fie ți ca guri mortale. Bandiții au împins furia lor până acolo încât au tras ți mai multe focuri de revolver. Timp de 6 ore alegătorii conservatori au stat sechestrați în cafeneaua, in care timp sub-prefectul ți cu primarul țipați bandiților: — Omorîți-l pe răspunderea noastră! Mulți dintre cetățenii aflați în cafenea au putut scăpa fugind pe din dos, peste uluci. Ororile n’au însă să se oprească aci, căci eri capul bătăușilor, Ștefan Fusescu, a comunicat mai multor intimi ai săi că prefectul ’i a ordonat, prin telefon, să facă orice ți să n’aibă nici o frică. Tot erl sub-prefectul, pretextând un simulacru de anchetă, a chemat la sub-prefectură pe cetățenii bănuiți ți tăiați cu săbiile și apoi, pentru a băga teroarea în restul populațiunii, ’i-a pornit sub excortă pe strade. Partizanii noștri au reclamat telegrafic ministrului de interne și parchetului de Dâmbovița, anunțând pe aceste autorități, care protegiază fățiș pe bandiți, că întru cât viața lor și a familiilor lor e în pericol, se vor pune și ei în legitimă apărare. Pentru ca cititorii să cunoască rostul acestor acte de banditism, reamintim că toată furia bandelor colectiviste provine din cauza că la alegerile comunale a triumfat lista partidului conservator. Scăpându-le ciolanul, colectiviștii s’au pus acum să terorigeze lumea. D-nii Anghel Saligny, directorul general al C. F. R., maior Coandă, directorul serviciului nostru maritim, și M. Caputineanu, secretarul general al ministerului lucrărilor publice, au fost însărcinați să se pronunțe asupra propunerilor făcute Statului român de către d. Bentley, în numele companiei kediviale, pentru înființarea unui serviciu direct de navigațiune între Constanța și Alexandria (Egipt), înregistrăm ca simplă curiozitate svonul cum că guvernul ar fi oferit d-lui C. Politimos postul de prefect al poliției Capitalei. D. C. Politimos a refuzat, se zice, această ofertă. Noul primari urbani. La Piatra-Neamțu a fost ales primar d. Ion D. Ioanid și ajutor d. G. Calboski; La Bacău : primar d. C. Vlaicu și ajutor d. V. Ioanid; La Caracal: primar d. M. Bibianu și ajutor d. Ion Stătescu ; La Fălticeni: d. Gh. Gh. Ghițescu, primar și ajutor d. M. Theodora ; La Beriad: primar Gh. Vidra și ajutor d. G. D. Vasiliu; La C.Lung: primar d. P. C. Zamfirescu și ajutor de I. P. Grădișteanu; La T.Măgurele : primar d. Antache Petrescu și ajutor d. I. D. Iliescu ; La Pitești: primar d. Eftimiu Ionescu și ajutor de d. L. T. Purcăreanu ; La R.-Vâlcea: primar d. Gr. Procopiu și ajutor C. C. Avramescu; La Focșani : primar d. N. Săveanu și ajutor d. T. C. Săndulescu ; La Giurgiu: primar d. M. Dumitrescu și ajutor d. T. Maringiu ; La T.-Jiu : primar d. Titu D. Frumușanu și ajutor d. I. Bălănescu; La Tulcea: primar d. loan Dinescu. D. Dim. Sturdza va fi interpelat în curând atât la Cameră, cât și la Senat asupra scrisoarei adresată de dânsul în 1894 condamnaților din procesul Memorandului, îndemnându-i ca în loc să intre în închisoare să-și mute centrul activității lor la București. In vederea alegerei pentru colegiul I comunal din Capitală, guvernul a trimes o mulțime de emisari prin județul Ilfov ca să găsească pe alegâtorii ca ui șed pe la țară și să-l convingă să voteze cu guvernul. Un meeting național convocat de comitetul național studențesc din Iași a avut loc Sâmbăta trecută la Dorohoiu. Au vorbit despre chestia națională studenții universitari Dim. Longinesia, Eraclide, Al. Poni, C. Brăescu, Deoghenide și Vasile Brăescu. S-a hotârît înființarea unei secțiuni a Ligei la Dorohoiu. ----------——----------------—, Ultima oră Cit* Austria Viena, 6 Decembre Oficialul publică o scrisoare autografă a împăratului conferind d-lui Kallay, ministrul comun de finanțe, marea cruce a ordinului Sfântului Ștefan. Viena, 6 Decembre Camera deputaților. Ministrul de finanțe depune budgetul din 1899. Cheltuelile totale se urcă la 760,286,793 florini și veniturile la 760,754,834. Excedentul de 468,041 florini întrece pe acela din 1898 cu 119,113 florini. Budgetul asupra cheltuelilor comune menține țifrele de la veniturile vămilor și, în mod provizoriu, cota-parte actuală. Deces Stuttgartt. 6 Decembre Principesa văduvă Ecaterina, mama Regelui, a murit azi dimineață. Licitațiuni Eforia Spitalelor Civile. In ziua de 5 Decembre 1898 orele 10 a. m. se va ține licitație publică orală la Eforia Spitalelor Civile din București. 1) Pavilionul din pădurea Sinaia pe timp de 3 ani cu Începere de la 23 Aprilie 1899 garanție provizorie lei 100. 2) Prăvălia No. 1 din parcul Sinaia pe timp de 3 ani cu începere de la 1 Aprilie 1899 garanție provizorie lei 100. 3) Prăvălia No. 2 din parcul Sinaia pe timp de 3 ani cu începere de la 1 Aprilie 1899 garanție provizorie lei 100. 4) Prăvălia No. 3 din parcul Sinaia pe timp de 3 ani cu începere de la 1 Aprilie 1899 garanție provizorie 800 lei. 5) Prăvălia No. 4 din parcul Sinaia cu începere de la 1 Aprile 1899 garanție provizorie lei 70. 6) Prăvălia No. 5 din clădirea băilor după Bulevard pe timp de 3 ani cu începere de la 23 Aprilie 1899 garanție provizorie lei 850. 0. I V«ine MI MAC TIinic Ion 3ML Râmniceanu s’a stabilit in București și și-a reluat profesiunea. Adresa: Stratta Ificea- Antin *Vita C. profesor Dr. toma Ionescu 1898 întors din străinătate ’șî-a reluat orele de consultație Dela 2—4 după amiazi No. 69, CALEA DOROBANȚILOR, No. 69 Paul Marcovici întâiul DOCTOR în medicină -------- DENTIST -------Estracțiunea nedureroasă a dinților prin anestesie generală sau locală Obturațiea dinților și punerea de dinți artificiali după sistemele cele mai moderne. Calea Victoriei 42, intrare but. Academiei Ju © venzare fosta Vila Băicoianu, restaurată din noi, cu pendințe, grădină spațioasă, cu terase frumoase și pivnițe vaste. Platoul 1 grădină Băicoianu în întindere de 10.000 metri pătrați, cu grădină spațioasă, având plantații și vii, pozițiune din cele mai frumoase ale Capitalei, cu vedere asupra întregului oraș, foarte proprie pentru un pensionat sau altă clădire mare. Locuri potrivite pentru Vile cu posițiune dominantă. Locuri pentru cădiri în diferite strade ale cartierului Gramont. ^ Locuri pentru clădiri pe bulevardul Maria. Locuri pentru clădire In colțul elipsei bulevardul Maria. Com de vineare în cartierul Gramont cu prețuri moderate, toate afectate la Creditul funciar rban. Case si locuri de vineare pa strada Laboratorul. Plățile virate. Dobânda mied. Avansuri la cumpărători de locuri pentru a ulesni clădirea. Grădini de inchiriat avantagioase cu deosebire pentru societăți de sport. Pentru lămuriri mai detaliate a se adresa o proprietar £ S. A. SUTJER. 8tr. Suter No. 9 (Gramont) Const. Simionescu Drd In Medicină Bulevardul Arago 58 Paris Consultațiuni cu toate celebritățile medicale și cu specialiștii de la facultatea de medicină din Paris. Consultațiuni și prin corespondențe. Jot Calea Victoriei 101 (alături de cofetăria Dobriceanu) FRUCTE BRILIANTE IMPORTATE DIN TRANSILVANIA ȘI TYROL 1 £ RE: PATULE, RANET, PONICI, GOLDPEPIN, STETTIN, EISAEPFEL, WACHSAEPFEL, PRIMĂVĂRATICE, PERE, PERGAMUT, BUTTERBIERNEN KAISERBIERNEN, etc. STRUGURI Vestiții cartofi de Brașov zilnic sosesc fructe proaspete. ........................... III Toată lumea știe azi că la Începutul unei boli temperatura corpului se urcă, se simt spasmuri, pulsațiunile pulsului se indoesc , atunci este de ajuns să se ia până la sosirea doctorului câteva capsule de «Chinină de Pelletier» care foarte adesea opresc o boală gravă. AVIS IMPORTANT Am onoarea aduce la cunoștința Onor. Public că la 5 IOENERE AM DESCHIS „HOTELUL CAROL“ Casă de primul rang, situată In STRADA LIPSCANI _in centrul cel mai comercial al Capitalei și în apropiere de Ministere, Parlament, Palatele de Justiție, Poșta și Telegraf, Casa de depunere, Bănci, etc. Acest nou hotel are numeroase Camere și Saloane luxos și confortabil mobilate, Sală de Restaurant, Salon de lectură, Telefon, Rai, etc. încât nu va lăsa nimic de dorit in ceea ce privește cerințele moderne ale confortului. Restaurantul Hotelu'ni este prevăzut cu o bucătărie Franceză și Romană din cele mai alese și bine îngrijite, iar vinurile și celelalte consumațiuni ce se vor servi vor fi numai naturale. Serviciu prompt.—Prețuri moderate Cu deosebită stimă Antreprenorul, O. G. ILIESCU. S'A RESCHIS în CALEA VICTORIEI 117 și " Strada Banului No. 1 — Alături de Palatul Știrbey ......—■ Depoul și Magazinul Datculescu de ARBORI DE TOT FELUL Rădăcini de Sparanghel VINURI NATURALE vechi in sticle de la 90 bani la 1.40 Același preț vinurile negre Semințe fnragere și de cereale selecționate Unt proaspăt și topit Sosiri continuă de la Ferma C. C. CANflLESCU din ST.GALBEL A VIS Pe lângă articolele de ferărie pentru construcții și unelte de industriași din toate branșele,mi a sosit și mi sosește zilnic o mulțime de articole noul și frumoase de Sticlărie, Porcelanuri, Tacâmuri de masă, articole de menagiu ș. a., d. e., Serviciuri de porcelan, și serviciuri de cristal pentru masă, Lămpi diferite, Candelabre, Sfeșnice, Tăvi, Paturi de bronz și de fier, Căruțe pentru copii, Sobe de lucru de diferite sisteme, Arme de lux și accesoriile lor, Articole necesare Pensionatelor, Restaurantelor, Cafenelelor și Berăriilor, Rog dar pe onor, vechea mea clientelă și pe onor. Public, a’mi visita magazinul și vor găsi toate articolele necesare cu prețuri foarte convenabile. DIMITRIMS MANOLESCU Succesorul lui P. T. Dancovicti La *LETUL DE AUR* Str. Lipscani, No. 61. — București IÎPOXI GUE ►» Apa minerală naturală— toni-digestivă, reconstituantă ARTIEMIA — DYSPEPSIA — DIABETUI» De 4 secole isvorul Saint-Liger la Pouguea este cel mai universal apreciat de către doctorul Ion ARA BANAC Cea mai bună dintre apele purgative Hunyadi János Cea mai sigură, cea mai eficace și cea mai plăcută din Apele purgative.—Reputațiune universală. Aprob. de Acad. de med. din Paris, de către Liebig, Bunsen și Frenesius. Autorizată de sine. Unica după aprecierile numeroaselor celebrități in medicină din Francia și strinătate. A se feri de contrafaceri. Rugăm a se cere ca toate etichetele și dopurile să poarte numele ___________________ ANDREAS SAXAjEWANER