Timpul, iunie 1924 (nr. 360-382)

1924-06-11 / nr. 366

2 I Ban Elvețiană fie Depozite din România Strada Bursei 2, București. —Telefon 7-16 și 10-28 Capitel statutar ll 1oo.ooo.oop Prima emisiune lei 3o.ooo.oop deplin vărsați ACORDA CREDITE Primește depuneri spre fructificare în condițiunile cele mai avantantagioase Ape Minerale Un nou transport a sosit la magazinul G. RIETZ St. O. P Hisulescu str. Carol 54 $i se vinde en gros și en detail: ¥ichy (toate sursele) cu lei 1250 lada Mittel ■ ■ ■ ■ • vn M 1350 ț EwlaH ■«■ [UNK] [UNK] 9991 1^^P ,• Căciulata, Karlsbader, SV Saria de Maniași etc. etc. Motoare DEUTZ de benzină și de „DIESEL In depozit, București Locomotive de benzin.-Deutz-Oberusel Represent, general E. WOLFF București Str. Str. Dumiru 4 Peste 40 C O Motoare instalate în țară f» __ Teatrul Cărăbuș Astăzi și în fiecare seară Vorba vine revistă în 2 acte și 12 tablouri de Nicki Keops Montare extraordinară Balet 100 de persoane Biletele se pot reține de pe acum la magazinul Jean Peder și la Teatrul Cărăbuș.—Telefon 31 | 31. Director C. Tănase la orele 9 Rog vizitați singurul CEASORNICAR BREVETAT Bulevardul Elisabeta Nr20- SUB HOTEL ASTORIA marelui Magazin bine asortat cu bijuterii în aur, argint cu pietre prețioase. Mare asortiment de PENDULE din fabricele cele mai renumite.— DEȘTEPTĂTOARE de masă și de buzunar.—Brățări, Inele, Cercei, Verighete de logodnă In aur. Cumpăr aur și pietre prețioase plătind prețurile cele mai bune. SOARE Eh ESCU Rog notați adresa CROITORIA Nicolae Dobrin Calea Rahovei, 13 (lângă palatul de justiție) Face cunoscut Onor. Sare clientele că cu ocazia sezonului de vară confecționează orice lucru de branșa croitoriei, după ultimele jurnale de modă, pariziene, engleze și americane. Raion separat pentru doamne. Si V. G. BOXSHAL Birou tehnic —Strada Academiei, 30 Motoare Diesel Leobersdorf Masschinen fabric A.3. Leobersdorf Bei Wien 20 până la 200 H. P. din depozit până la 1000 H. P. după comandă TEREN Circa 900 m. p. în Str. Aurel Vlaicu colț cu Str. Nordului se vinde în condițiuni avantagioase și înlesniri de plată. A se adresa la ziar Eugen Apostolescu AVOCAT mutat în strada Sf. Ionică No. 4, etaj II .România petroliferă* Soc. anonimă pentru industria și comerțul petrolului Publicațiune Se aduce la cunoștința d-lor Acționari ai Soc. România Petroliferă că termenul de opțiune pentru acțiunile din emisiunea a IV-a se prelungește până la 1 August 1924. Numai acțiunile noul din emisiunea a IV-a definitiv achitate și depuse în termen vor avea acelaș drept de vot la Aduarea Generală Extraordinară și Ordinară din 14 iunie crt. ca și acțiunile definitiv liberale din emisiunile americane. Direcțiunea Industria Română de Petrol Soc. Anonimă Română Convocare Consiliul de administrație al societății I. R. D. P. în baza încheerei din 2 iunie 1924, și conform art. 19 din statute, convoacă pe domnii acționari ai societății în adunare generală extraordinară, pe ziua de 19 iunie 1924, ora 11 jum. a. m. în localul societății din București, strada Lascar Catargiu No. 17. , Ordinea de zi este următoarea: Modificarea art. 7, 22 și 23 din Statute. ^ Pentru a putea lua parte la această adunare, domnii acționari ca și mandatarii lor, vor depune acțiunile, certificatele provizorii și procurile la cassa societății din strada Lascar Catargiu No. 17, până la 13 Iunie a. c. Adunarea generală extraordinară este legal constituită când acționarii sau mandatarii lor, reprezintă cel puțin jumătate din capitalul social, iar deciiziunile se iau cu votul afirmativ a două treimi din voturile exprimate. , In caz de neîntrunire a majorității recrute, pentrui a delibera și a lua hotărîri, ședința se amână pentru 27 iunie 1924, ora 11 jum. a. m. fără altă convocare, conform art. 25 din Statute. Consiliul de administrație I. R. D. P A apărut: „Pandectele Romane Director C Hamangiu Consilier la Curtea de Casație 100 pagini, format mare „Creditul Carbonifer“ Soc. anonimă minieră Aviz Societatea anonimă minieră «CREDITUL CARBONIFER» aduce la cunoștință d-lor acționari că, cu începere dela 15 iunie 1924, se va plăti cuponul No. 2 pe 1923 cu 40 lei, minus impozitul legal). Consiliul de Administrație •ft „Creditul Carbonifer” Societate anonimă minieră București, str. Stravropoleos No. 6 Somațime Domnii acționari ai societăței noastre cari n’au efectuat încă vărsământul al II-lea la acțiunile subscrise ca până la 10 iunie a. c. să-l achite acest al II-lea vărsământ la Băncile unde au subscris. In cazul când până la această dată vărsământul nu va fi efectuat, societatea va scoate neapărat în vânzare prin Bursă, în contul acționarilor, aceste acțiuni, conform Codului de Comerț. Consiliul de Administrație TIMPUL Deja „Asociația generală a învățătorilor” Asociația învățătorilor a înființat și anul acesta, la Tekirghiol, un cămin pentru membrii săi, oferind cameră gratuită, cu rulării și învelitoare de pat, baia cu 50 lei și masa cu 50 lei pe zi. Admiterea în cămin se face în trei serii (10 Iunie—10 Iulie; 11 Iulie—M August; 11 August—1Q Septembrie). Cererile însoțite de certificatul medical se vor face imediat pentru prima serie, iar pentru celelalte două serii, cel mai târziu, până la 25 Iunie, cu precizarea seriei în care dorește fiecare să fie admis, precum și dacă în lipsă de locuri în acea serie, consimt a fi admiși în alta. La prezentarea la cămin cei admiși vor trebui să facă dovada că au achitat cotizația pe anul în curs, ori să achite delegatului asociației acolo, odată cu taxa de cămin, care este de 200 lei pentru o persoană și 300 lei pentru o familie căreia i se va da o cameră cu două paturi. Cei admiși vor primi o legitimație cu care se voi prezenta la cămin, știindu-se că cine întârzie mai mult de 3 zile peste data fixată, riscă să piardă locul. TEATRALE TEATRELE DE VARA au fost surprinse în plină activitate de o ploaie mult așteptată de agricultori, dar care a luat teatrelor de grădină, două seri «grase». CĂRĂBUȘUL a cunoscut seri de mari triumfuri cu «Vorba vine» revista d-lor Nick și Keops, cu Marilena Bodescu, Ec. Vasiliu, Tuchi Eremia, Natalia Pavelescu, Lizitea Petrescu și Tănase, Titu Protopopescu șirone, Codruț, etc. Succesul obținut de umbrele în relief, cărora în fiecare seară se adaogă noi scene, a întrecut toate așteptările. Azi s’a făcut în fața interpreților lectura viitoarei reviste: «Ce are a face» de d-nii A. de Herz și Durstoîg, care va trece probabil în a doua jumătate a lunei viitoare. PARCUL OTETELEȘEANU mai face, cu compania d-lui Leonard, sforțării lăudabile cu opereta S'a reluat în condițiuni meritoase «Bayadera» lui Kalman și în cu rând se va da : «Fire de artist» de Eysler. Cum soarta operetei este azi foarte vitregă d-l Leonard s’a decis și d-sa, să abordeze revista.. Două au și fost prezentate și admise. Prima va trece peste două săptămâni. E intitulată: «Cui i-o spui» și„ e datorită a 3 autori dintre care unul, este un spiritual gazetar remarcat prin articolele sale din «Rampa» și notele spirituale din «Aurora». Va trepe apoi: «Merge strună!» de d-nii Mircea Rădulescu și Alfred Moșoiu. Pentru ambele d-l Leonard are ca interpreți pe artiștii care au cunoscut atâtea succese în reviste d-nii N. Kanner și Lică Rădulescu și d-nele Matilda Kriegel și Zizi Moișoianu și în fine, pa o surpriză în «Merge strună» pe d-na Tanți. Cutava Barozl. NAȚIONALUL a început repetițiile pentru Stagiunea de toamnă, ț Se repetă cu asiduitate : «Păcat» drama d-nei Lucretia Petrescu cu d-nele Ana Luca, Ketty Ștefănescu, Maria Mohor, Marga Chicos, Paula Păunescu și d-nii R. Bulshxsky și Pârvan sub direcția de scenă a d-lui V. Enescu. Se repetă de asemeni «Pierde vară» piesa d-lui Alfred Moșoia cu d-nele Maria Giurgea, El. Parisianu, Puia Ionescu și d-nii I. Sârbă, Bălțățeanu, Manu, Romano, sub direcția de scenă a d-lui C. Nottara. Din repertoriul străin se va pune în repetiție săptămâna aceasta «Femeia îndărătnică» a lui Shakespeare, sub direcția d-lui P. Gusti șii «Unchiul Vania». In August se vom repeta «Cyrano de Bergerac» a Lu Postând a Oi «Meșterul» a d-lui Adrian Mania, «Bysant» de. d-l Mircea Rădulescu și «Păiajenul» a d-lui A. de Herz. ȘTIRI DIVERSE La scrutinul de Sâmbătă d. George Mărzescu, ministrul justiției, a fost ales membru al Jokey-Clubului. Din Anglia se anunță că greva lucrătorilor, electricieni și a funcționarilor de transport din Londra se extinde. Guvernul îngrijorat de proporțiile grevei examinează situația.a. I Cu începere de la 23 iunie 1924, se va ține la prefectura poliției Capitalei, examen pentru ocuparea primului grad al funcțiunilor administrative din această prefectură, (subcomisar clasa III), (impiegat), (copist) și agenți, plătiți cu salariu de lei 500, 400 și 350, leafă bugetară, plus spor de scumpete, chirie și adaose pentru familie. Examenele se vor ține înaintea comisiunii numită de ministerul de interne compusă din: D. M. Buzescu, directorul acestei prefecturi, președinte; D-nii: I. Popa și C. Georgescu, inspectori, membri, și d. P. Tömesen, șeful diviziei personalului și controlului secretar. ° x ° In «Monitorul Oficial» cu data de 8 iunie a apărut legea prin care se admite, în mod excepțional numai pentru Dobrogea Nouă și numai pe timpul până ce seminarul nou înființat din Constanța, va începe să dea absolvenți, hirotonirea, după o prealabilă pregătire de 6 luni la sediul Episcopiei, a acelor învățători normaliști absolvenți, cari prin viața și ocupațiunea lor, au dat dovezi suficiente că merită preoția. Se admite, de asemenea și hirotonirea acelor seminariști absolvenți a 4 clase, cari, la punerea în aplicare a legii clerului mirean în 1893—1894, au rămas mehirotoniți, dacă împiedicări canonice de altă natură, nu se opun. Academia Română întrunită în sesiune generală, va ținea Ședință solemnă, sub președinția M. S. Regelui, azi Luni 9 Iunie la ora 3 d. a. pentru primirea în sânul ei a d-lui C. Rădulescu-Motru. D-l C. Rădulescu-Motru va citi discursul său de recepțiune despre Andrei Bârseanu și Naționalismul. Duminică , cor. a avut loc adunarea generală a membrilor eforiei școlare «Gheorghe Lazăr», sub președinția d-lui M. Balș, asistat de d. Const. G. Ionescu, directorul liceului. II Adunarea, după ce a examinat situația financiară provizorie a anului școlar în curs a dat soluțiile necesare pentru proiectul de budget pe anul viitor al claselor regulate budgetare, cât și pentru cele para Ultima oră Situația în Albania se anunță ca foarte critică. Coloanele revoluționare ar fi ocupat Berat împresurând Tirana. Revoluția se întinde tot mai mult și luptele devin mai crâncene. Joi 12 iunie, la orele 9 seara, va vorbi din partea «Institutului Economic românesc», în aula Fundațiunei universitare Carol I, d. dr. Gh. Stănescu, despre «Politica financiară și reforma monetară în Polonia». Comitetul Bursei din Londra a hotărât ca potrivit deciziei sale anterioare cotarentei române 4 jum. la sută din 1913 să fie scoasă de pe lista oficială și trecută numai pe lista suplimentară. Hotărârea aceasta va fi pusă în aplicare cu începere de mâine. Luni 2 Iunie. «Financial News», publicând știrea spune că «comitetul Bursei a luat măsura aceasta, fiindcă guvernul român refuză să plătească rentele cari au fost în posesiune germană înainte de războiu». Ziarul adaugă că guvernul român socoate că, după tratatul de la Versailles e în dreptul lui să nu achite rentele deținute înainte de cetățeni germani și azi de cetățeni englezi, «Financial News» mai spune că decizia comitetului Bursei din Londra nu are un caracter de represiune, ci trebue considerată, explicabilă prin faptul că nu se poate admite ca o parte din deținătorii de rentă să fie plătiți și alții unii. Scoaterea cotei rentei 4 jum.La sută de la 1913 nu va împedica — după «Financial News» — admiterea la cotă a altor rente, românești. Astfel se crede că comitetul Bursei din Londra va admite cererea de a se cota renta română de consolidare de la 1922. Rămâne de văzut dacă interpretarea pe care «Financial News» o dă hotărârei comitetului Bursei din Londra și care este favorabilă României corespunde sau nu realității. lele. ; t . Incendiul de la Ministerul de finanțe Aseară la orele 7 a izbucnit un incendiu la ministerul de Finanțe în aripa din stânga a Palatului, la birourile «Datoriei Publice». Incendiu a distrus acoperișul și câteva camere, cu mobilierul, registrele și arhivele aflate. Cauzele se atribuie unui scurt circuit. După alte versiuni din neglijenta unor servitori cari locuesc în mansardele de deasupra biuroului datoriei publice. După o muncă de o oră și jumătate, pompierii sosiți în grabă au stins incendiul. In opinia publică însă noua calamitate a produs o penibilă impresie, și zvonul public atribuia focul unor neglijențe în serviciul datoriei publice și în legătură cu ultimele dispoziții ale ministerului de Finanțe. Oricât de neîntemeiate ar fi zvonurile, epidemia cumplită a dezastrelor justifică conjecturi oricât de fanteziste. Consiliul de miniștri a aprobat deschiderea unui credit de 4.009.000 lei din bugetul c. f. r. pe exercițiul în curs, sumă care se va pune la dispoziția oficiului economic din București, autorizat cu aducerea materialului comandat în Germania în comptul despăgubirilor de războiu. Direcțiunea generală c. f. r. a fost autorizată a plăti sus numitei firme sub formă de avans, suma de 3.000.000 lei spre a accelera aducerea materialului rulant în țară, în vedere că atelierele căilor ferate se găsesc într-o lipsă simțitoare de material. ■—OXO Holera la frontiera româno-jugoslavă Cluj, 7. — Autoritățile de frontieră iugoslave au în conștiințat organele superioare sanitare, că la Pr. Jokey Clubului, 2000 mr. 80.000,1 frontieră, s’au ivit numeroase ca 14.000, 8500 Gr. Maltezeanu, Glonț S. Schwartz, Moș Zorilă Gr. Maltezeanu, Taifun P. M. 10—26. 10—25. 31 suri de holeră. In localitatea Moravitza (Jugoslavia) sunt 30 de holerici. Inspectoratul sanitar din Neoplanta a instituit carantina la punctele de frontieră. Alergările dela Bineasa Rezultatele de er Dmninică 8 Iunie 1924 Pr. Stanca^ 2600 m. 30.000, 5500 3500 Herg. Ooanișanui, Elegant 1 Gr. Maltezeanu, Hora 2 Al. Marghiloman, Odinioară 4 P. M. 10—27, 10—14, 14. Pr. Matestof, Handicap. De vânzare: 1600 m. 18.000, 3500, 2500 O. Mustață, Florin Gen. Răzvan, Eroul M. Alt. Filaret. P. M. 10—31.10—16, 17.50. Pr. Domnișoarelor. 800 m. 25.000, 5000, 3200 Gr. Maltezeanu, Electra 1 G. Negroponte, Perizade , Al. Marghiloman, Gherghina 3 P. M. 10—80. 10—26. 24. Pr. Domnișorilor. 800 m. 25.000 5000, 3200 G. Negroponte, Midnight A. Marghiloman, Oprea P. Balaiei, N’anche n’arvede P. M. 10-27, 10—13, 12. Pr. Vifor. 2600 m. 25.000, 5000, 3200 Sir H. Dernig, Egmont E. Ciprut, Luftibuls P. M. 10—35.50. Pr. Sal tarei Io. Handicap. 1600 m 25.000, 5000, 32oo E. Ciprut, Glentana 1 Gr. Maltezeanu, Nyil S A. Zeneker, Clairette 1 yP. M. 10-35; 10—19.50, 23. Pr. Călugăreas. Apprentis. 1600 m. 20.000, 4000, 2800 O. Schein, Cocoș 1 Sir H. Dering, Mechante 2 Ross Adams, Redivivus 3 P. M. 10—14. Marți 10 Iunie 1924 a 19 alergare FAVORIȚII NOȘTRI Pr. Fruil-Picker: Berouyette, Vicleim. Pr. Defensor; Ai văzut, Amok. Pr Cobzar: Taifun, Gr. Marghiloman. Pr. de Primăvară: Tembel, Coțofana. Pr. Therese : Pilgrim’s March, Edina. Pr. Etineelle: Restoaca, Arama. Pr. Lovely: Sustak, Gândac, -oXo------------ Deja comisiunea vamală superioară Comisiunea superioară vamală, în ședința sa de Sâmbătă, a luat în discuție majorarea taxelor de import la pielărie. S’au discutat articolele din tariful vamal de la art. 59—81 inclusiv cari cuprind: pieile brute, pieile tăbăcite în genere, curelăria,biectele de piele de orice fel, încălețămintea în genere și mănușeria. Reprezentanții industriei de pielărie au cerut majorări de taxe cari variază de la 10—25 la sută ad valorem. S’a luat notă de cererile făcute, rămânând ca guvernul să decidă. Data ședinței viitoare precum și ordinea de zi a ședinței se vor fixa ulterior. iparul Institutului de Arte Grafice ți Editură «EMINESCU», Strada Plasamentului No. 2, București Vizita regali italiana in , »pania * Valența, 8. — Vaporul regal a sosit aci în mijlocul manifestărilor de entuisiasm de nedescris. De abia debarcați suveranii au fost salutați de Aliadole, că nu au răspuns cu cordialitate. Au urmat prezentările obicinuite. Perechea regală a vizitat faimoasa capelă a «Fecioarei celor abandonați». In cursul serii municipalitatea a oferit un prânz de gală în onoarea perechii regale și principelui moștenitor. SOSIREA LA MADRID Madrid 8. — Suveranii și principele moștenitor al Italiei au sosit aci primiți de suveranii Spaniei de toate autoritățile și o mulțimie imensă care a primit cu mult entusiasm pe oaspeții regali. Ziarele dedică lungi articole cu prilejul vizitei suveranilor Italiei în Spania, spunând că aceștia sosesc înconjurați din aureola victoriei reprezentând unul din cele mai alese popoare din lume, care în proporție cu sacrificiile sale făcute în ultimul răsboiu a obținut numai foloase materiale minime având singura satisfacție morală că a putut redobândi previziunile sale iredente. DISCURSUL REGELUI SPANIEI Madrid. 9. — La prânzul de gală dat în onoarea perechei regale italiene, Regele Spaniei a pronunțat un discurs în care exprimă satisfacția sa resimțită cu ocazia vizitei perechei regale italiene, împărtășit de întreg poporul spaniol care nu va uita primirea afectuoasă, a căror obiect au fost Suveranii Spaniei, în timpul șederii lor în Italia. Regele adaugă : «Istoria eroică a ambelor națiuni a apropiat simpatiile lor și retațiunile economice au consolidat și mai mult aceste legături. Ridică paharul în onoarea perechei regale, a poporului armatei și marinei italiene». Regele Italiei mulțumește de afectuosul salut și pentru primirea cărei s’ai făcut în desigur, o repercusiune simpatică în Italia. După ce afirmă reciprocitatea sentimentelor dintre cele doua popoare face urări pentru coperarea din ce în ce mai intimă și fecundă dintre cele două națiuni. Ridică paharul în onoarea Suveranilor, a poporului și armatei spaniole. „!! Ț ,'l Tirana amenințată de insurgenți Belgrad. 9. — Știrile sosite azi de dimineață vin Scutari la Belgrad, anunță nouă succese ale insurgenților în regiunea Berat. Se afirmă că întreaga Albanie de nord — cuprinzând regiunea Molossia până la Allessia este defintiv în puterea insurgenților. Luptele s’au angajat pe drumul Allessio — Tirana, unde trupele guvernamentale dau dovadă de rezistență desperată. Soarta localității Tirana depinde de rezultatele luptei care urmează de ori dimineață. -----—oxo-----— Lucrările Camerei franceze Paris, 8 — Președintele Republicei reluând consultațiunile primit în cursul dimineței pe Lanadry, Archimbaud, Faure, Bouysson, Dariac. Steg venit din Marseille a fost primit de d. Millerand în cursul după amiezei. Birourile Camerei au numit comisia de credite care va înlocui provizoriu comisia budgetară. Comisia va examina propunerea depusă de Moutet, în numele cartelului din stânga, tinzând la desființarea budgetului normal, înlocuit prin douăsprezecimi, în vedere de a obliga guvernul de a cere în fiecare lună creditele necesare, țelul opoziției a ales pe Herrilot Carpreședinte și pe Noautemps ca raportor general. Guvernul a desemnat pe Hanotaux la comisia de arbitraj din Haga, ca înlocuitor al lui Estournelles. —--------OXO—------- Y Arestarea colonelului Dobjinski După cum se știe, Consiliul de război al corpului, a achitat pe gol. Dobjinski, învinuit de spionaj, dovezile aduse de agenții Siguranței fiind insuficiente. Sâmbătă dimineața, când colonelul rus abia fusese pus în libertate și se pregătea să părăsească țara, a fost din nou arestat de organele Siguranței generale și trimis la Consiliul de război al diviziei IV. De data aceasta, colonelul este acuzat tot de spionaj, dar în folosul Rusiei sovietice, întrucât Siguranța susține că are indicii că Dobjinski este amestecat în cunoscuta dramă de la Cercul militar, în care, și,a găsit moartea soția ofițerului,Vi rus Tchakovski, dovedit ca spion sovietic. !•