Timpul, iunie 1940 (nr. 1106-1135)

1940-06-11 / nr. 1116

redacția BUCUREȘTI, ÎBUSFON:Redact,!‘ ȘI ADMINISTRAȚII Strada CONSTINLE. 15 _____ și Administrația 3.05.44 I Tipografia 3.42 23 In țară: ABONAMENTS i In străinătate! I Tariful In funcțiuni Un an 700 lei; 8 luni de convențiile poș- 350 lei; 3 luni 200 lei I tale Internaționale. Pentru Bănci, institut! și ad-tl publice 1000 lei anual Abonamentele Încep la 1 și 15 ale fiecărei Ioni Taxa de francare plătită la numerar conform aprobării Directiunei Generale P. T. T. Nr. 30286/9 Mai 19” Proprietar: „TIM PUC* S. A. Nfc W înscria sub No. 203 Trib. Pfof Prim-Redactori MIRCEA GRIGORESCU SĂPTĂMÂNA internațională — uriașă bătăile — aceia din Flandra a’u terminat în cursul acestei săptămâni și fără răgaz una nouă, de proporții poate și mai mari a Început pe întregul front francez de la Mare și până la linia Maginot. La Începutul săptămânii, Duminică 2 iunie, Dunkerque, ultimul punct de rezistență al armatei anglo-franceze de nord, era încă în mâinile aliaților. Din acest port apărat în Înverșunare de ariergarda alcătuită din armata generalului Prioux, trupele anglo-franceze sunt retrase peste canalul Mânecii in Anglia, sub bombardamentul continuu a escadrilelor germane și a tunurilor cu bătaie lungă. Parisul și Londra urmăresc cu emoție acest epilog al epopeicei bătălii din Flandra. Dar frontul care apără Dunkerque a fost străpuns din două puncte de trupele germane, care au izbutit să treacă peste toate obstacolele naturale care le stăteau în cale. In această fază a războiului din Occident, două mari puteri sunt pe cale de a-și revizui poziția adoptată la Începutul ostilităților. In America președintele Roosevelt examinează îndeaproape problema unei ajutorări imediate a aliaților cu material de război din stocurile armatei americane. „Dacă aliații pot rezista încă 30 de zile, ei vor câștiga războiul” — declară senatorul Pittman, președintele comisiei de afaceri străine a Senatului american. In Italia se așteaptă ca încordare hotărîrile pe cari consiliul național fascist și consiliul de miniștri se va lua cu privire la atitudinea Italiei. D. Ansaldo, unul din colaboratorii cei mai apropiați ai contelui Ciano, lămurește într-un discurs radiodifuzat, țelurile de războia ale Italiei: Tunis, Corsica, Gibraltar și Suez. onsiliul național fascist pune, în moțiunea adoptată Lunii Iunie, în mod oficial, problema Înlăturării controlului exercitat de aliați asupra navigației italiene și cere „complectarea unității și independenței italiene”. La Dunkerque luptele continuă ca o îndârjire neslăbită. Aviația germană execută primul raid aerian împotriva Parisului, aruncând peste 1000 de bombe în diferite cartiere periferice ale capitalei franceze. Comunicatul oficial francez arată că sunt două sute de victime printre care 45 morți. Pe restul frontului domnește o liniște care lasă sa se Întrevadă pregătirea unor nouă acțiuni. Ankerque a căzut Marți 4 Iunie, în zorii zilei, când ultimele vapoare încărcate până la refuz cu soldați englezi și francezi, au părăsit portul, lăsând în urma lor zeci de mii de oameni un imens material de războiu care nu mai putea fi transportat. „Așaproape o mie de vase ale flotei au adus peste Canal, mai bine de 335.000 oameni — declară d.. Churchill in Camera Comunelor Înfățișând bilanțul retragerii din Flandra”. Trebue să ne ferim ca să acordăm acestei salvări atributele unei victorii. Războiul nu se câștigă prin evacuări” B— precizează primul ministrul al Angliei. Itălia din Flandra s’a sfârșit. Va putea oare Germania să pornească imediat o nouă ofensivă după uriașul efort din ultimele zile? In jurul acestei Întrebări se emit cele mai felurite ipoteze Veștile cari vin din Italia par a Îndreptăți intr’o oarecare măsură speranța că intrarea In război a Italiei nu se va produce imediat. Consiliul de miniștri întrunit la Roma s’a mărginit să aprobe unele măsuri de ordin administrativ. Transatlanticele italiene Își reiau călătoriile. In cursul nopții, agenția Havas afirmă insă in mod categoric: „Italia a hotârit să intre in războiu alături de Germania”, n apel al d-lui Hitler către națiune și un ordin de zi către armată vestesc în zorii zilei de Miercuri 5 Iunie indheerea victorioasă a ofensivei din Flandra și Începutul nouei ofensive pe frontul francez. In acelaș noapte, d. Paul Reynaud procedează la o remaniere radicală a guvernului în cadrul căreia d-ni Daladier, Sarraut, de Monzin pr&sesa cabinetul, iar primul ministru asumă, pe lângă conducerea departamentului războiului și pe aceia a ministerului afacerilor străine. oua ofensivă pe care d. Reynaud o numește intr’o cuvântare radio-difuzată rostită Joi 6 iunie „Bătălia Franței”, se desfășoară cu o violență fără precedent. In fața vigoare atacului german, forțele franceze se retrag, fără a rupe frontul. Italia a făcut un nou pas spre războiu: apele teritoriale italiene au fost minate pe o adâncime de 12 mile. La Vatican se iau măsuri întinse pentru cazul unor atacuri aeriene Împotriva Romei. Vasele Italiene cari se află pe mările lumii primesc Vineri 1 Iunie ,ordinul să intre cât mai degrabă în porturi neutre. a Washington președintele Roosevelt anunță că guvernul american a hotărît să redea tunurile și avioanele vechi fabricilor furnizoare spre a fi vândute aliaților. Această formulă constitue soluția pentru ajutorarea imediată a Angliei și Franței cu material de războiu din rezervele armatei americane. Bătălia din Franța care se desfășoară cu o intensitate mereu crescândă, pare a fi atins Sâmbătă 8 Iunie, punctul culminant. Toate forțele germane se concentrează asupra acestui front care se întinde de la mare până la Chemin des Dames, cu scopul de a înfrânge rezistența îndârjită a francezilor. In timpul nopții o escadrilă franceză a bombardat câteva uzine din cartierele mărginașe ale Berlinului. „Cea mai mare bătălie a tuturor vremurilor” continuă la sfârșitul săptămânii, urmărită cu emoție de limea Întreagă. Jer.___ Vaporul american „ WASHINGTON” a pornit pe Atlantic ț BORDEAUX, 9 (Rador). *— Agenția „Havas“ transmite : Vasul american „Washington“ a părăsit teriportul Verde 1, cu destinația New York, având pe bord 1.000 de pasageri americani sosiți din diferite țări din Europa. D. Watermann, consulul american la Bordeaux, a asistat la îmbarcarea pasagerilor. Vasul va face escală la Lisabona și într-un port irlandez unde va lua alți pasageri americani. Vaporul va naviga în drumul său spre America cu toate luminile aprinse în cursul nopții. Guvernul american a anunțat plecarea vasului „Washington“ tuturor țărilor beligerante. Zile hotărâtoare în mersul războiului GERMANII ATACĂ PE FRONTUL FRANCEZ CU O SUTĂ DE DIVIZII In ordinul său de zi, generalul Weygand anunță că bătălia se va întinde până la frontiera elvețiană Ofensiva germană din Franța s-a întins de la mare la Argonne. Pe tot largul acestui front, bătălia se desfășoară cu o violență necunoscută până acum. Cercurile franceze afirmă că germanii au pornit la atacuri dimineață cu totalitatea forțelor de care dispun pe frontul de Vest. Efectivul aruncat în luptă este evaluat la peste o sută de divizii, care atacă fără întrerupere pozițiile franceze. Această enormă massă armată care se înfruntă cu disperare, dă bătăliei un caracter epocal. In comentariile pe care le face asupra situației militare, agenția Havas“ constată : „câștigurile de teren realizate de către germani sunt relativ destul de mici, în raport cu pierderile formidabile suferite de ei. Dealungul fluviului Somme — afirmă cercurile parisiene — germanii au fost obligați să arunce in luptă un al doilea eșalon, numai după trei zile de la începerea bătăliei. Comandamentul militar german constată că bătălia ce se desfășoară de patru zile în direcția fluviului Somme și a râului Oise a adus importante succese diviziilor de infanterie și de care blindate germane. „In direcția Senei inferioare, liniile de apărare franceze au fost străpunse, iar la sud de Somme, aviația a bombardat poziții de artilerie și de apărare anti-aeriană precum și concentrări de trupe aliate“, — afirmă cercurile oficiale berlineze. Din aceiași sursă se anunță că la est și vest de Soissons, forțele germane au trecut râul Aisne, în urma unor lupte crâncene. Tot cercurile militare din Berlin subliniază aportul forțelor navale germane care operează în Oceanul Atlantic de nord. Se afirmă că în cursul unor lupte navale la care au participat vasele de linii „Gneisenau“ și „Scharnhost“, au fost scufundate mai multe vase aliate, între care și port-avionul britanic „Glorious“. In fine, într-un ordin de zi adresat armatelor franceze, generalul Weygand arată că bătălia a ajuns la momentul decisiv și cere trupelor o rezistență înverșunată. Cu privire la viitoarele operațiuni militare, generalisimul francez afirmă: „ofensiva germană este acum deslănțuită pe întreg frontul de la mare până la Montmedy. Acest front se va întinde mâine până la frontiera elvețiană“. Infanteriști germani, urmând un tanc, în înaintare F. R. N. a ținut ori o mare adunare populară in sala Marna. — Reportajul In pagina I-a, Consiliul reunit la Elysée a examinat noua situație militară și diplomatică PARIS, 9. (Rador). — Consiliul de miniștri, reunit Duminică seară la Elysée, sub președinția d-lui Lebrun, a ținut dela orele 21 pâtnă la 22,30. Ui a fost consacrat examinării nouii situații militare și diplomatice. La 8 Iunie S’a produs o luare de contact intre forțele britanice și germane în apele nordice LONDRA 9 (Rador). Un comunicat al Amiralității anunță: „Informațiuni primite la Amiralitate par să arate că o luare de contact s’a produs la 8 Iunie Intre forțele britanice și germane in apele nordice. Nici o altă declarație nu poate fi făcută înainte de primirea unor rapoarte complete”. LA ROMA S’A CONSTITUIT UN COMITET DE ACȚIUNE PENTRU ALIPIREA MALTEI LA ITALIA ROMA (Rador). — Corespondentul agenției DNB transmite: Comitetul de acțiune pentru insula Malta, constituit zilele trecute la Roma, a ținut Sâmbătă seară o ședință în cursul căreia au avut loc manifestațiuni entuziaste pentru Italia fascistă și pentru alipirea insulei Malta la Italia. Comitetul a decis să organizeze în numeroase orașe din Italia delegații reprezentând acest comitet. Prima delegație a fost organizată de Mittmo, Raid aerian asupra orașului * Düsseldorf DÜSSELDORF, 9 (Rador). Agenția D. N. B. transmite : In cursul nopții de 6 spre 7 Iunie avioane inamice au făcut un raid asupra orașului Duesseldorf. Ele au aruncat bombe deasupra unui cartier populat unde nu se află nicio uzină și nicio instalație de ordin militar. Din fericire nu au fost decât 6 persoane rănite. Pagubele provocate locuințelor sunt importante. IUNIE 1940 1116 : Presiunea In ușoară scădere in răsărit și în ușoară creștere in apus cu 1—2 mm. Cerul variabil în Transilvania și mai mult acoperit în rest. Vântul va sufla slab din sectorul Nordic și mai puternic in răsărit. Temperatura staționară in apus și in ușoară scădere in răsărit. Ploi slabe vor mai cădea pe alocuri în răsăritul țării. Fondator: Grigore Gafencu M. S. REGELE a botezat cel de al 14-lea copil al unei familii sărace de muncitori maghiari din Cluj Ca semn al marei Sale iubiri Majestatea Sa Regele a binevoit a de al 11-lea copil al familiei sărace drei AiTder, din Cluj. Ceremonia botezului s’a desfășurat intr’un cadru de mare solemnitate, după ritul bisericii romano-catolice, la Capela Parohiei catolice din cartierul muncitoresc Iris, Majestatea Sa Regele fiind reprezentat, din înalt ordin, de către Excelența Sa de Rezident Regal al Ținutului Someș, dr. Coriolan Tătaru. La botezul regal au fost de față reprezentanții tuturor autorităților clujene, conducătorii F. R. N. și ai Gărzii Naționale din Cluj un numeros public din oraș, precum și întreaga populație românească și maghiară din cartier. După săvârșirea Sf. Taine creștinești de către S. Sa Vicarul Andrei Veres, asistat de parohul Csendőr, d. Rezident Regal dr. Coriolan Tătaru, înmânând darul de botez al Augustului Naș în sumă de lei 10.000 și darul Rezidenției Regale în sumă de pentru întreaga populație a Țării, primi să boteze pe ziua de eri cel de muncitori maghiari, anume Aniei 3000 a tălmăcit emoționat înaltul simbol al grijei și generozităței rega-Continuuare în pagina 3-a ECONOMIC CONSILIUL AL ÎNȚELEGERII BALCANICE S-A ÎNCHEIAT LUCRĂRILE BELGRAD, 9 (Rador).— Agenția „Avala“ transmite : Consiliul economic al înțelegerii Balcanice și-a terminat Sâmbătă lucrările. Activitatea consiliului a fost împărțită in mai multe comisii Comunicatul publicat Sâmbătă seară subliniază că comisia pentru schimburile comerciale a decis să constituie un comitet restrâns, care se va întruni la 15 iulie la Istanbul, în scopul de a continua studierea problemelor materiilor prime. Comisia pentru comunicațiile feroviare a hotărât să introducă in statele înțelegerii Balcanice tarife feroviare identice. Celelalte comisii au adoptat deasemeni hotărâri menite să amelioreze și să desvolte toate legăturile din domeniul economic intre statele înțelegerii Balcanice. Viitoarea sesiune a consiliului se va ține în Turcia, în cursul anului 1941. AGENȚIA „STEFANI“ TRANSMITE UN NOU RAPORT ASUPRA PIERDERILOR SUFERITE DE ITALIA IN URMA BLOCADEI Textul în pagina 6-a ODUL FUNCȚIONARILOR PUBLICI „REGELE CAROL II” REFORMA REGIMULUI încercată de mai multe ori, marea reformă a salarizării funcționarilor publici n’a putut fi înfăptuită, până astăzi. Noul regim, a cărui grijă pentru problemele fundamentale vieții românești, a fost dovedită are toate ocaziunile a purces la organiIizarea ei. Ritmul în care s’a lucrat, sub Îndrumările d-lui prim ministru Gh. Tătărescu, în comisiunea consultativă de la Președinția Consiliului, n’a înșelat așteptările funcționarilor și întregii opinii publice, interesată ca massa salariaților de Stat să trăiască în bună stare și să fie mulțumită. Mai devreme decât s’a crezut, importantele lucrări pentru pregătirea proectului de lege au fost puse la punct și din studiul amănunțit al tuturor categoriilor de salariați a rezultat noua organizare a salariilor. „Codul funcționarilor publici Regele Carol II” constitue o surpriză cu în* două semnificație. Promulgat In chiar ziua In care s’au împlinit zece ani de glorioasă domnie a M. S. Regelui —* înaltul Ocrotitor al muncii românești — acest Cod apare ca un adevărat dar regesc. Pecetluind importanta reformă regimului In cea mai scumpă zi — 8 a Iunie — semnătura regală tălmăcește toată dragostea Suveranului pentru slujbașii Statului — deja cel mai mărunt până la Înalții șefi de autorități și aduce răsplata meritată devotamentului de atâtea ori verificat tuturor categoriilor de funcționari publici. Codul slujbașilor de Stat, Codul Împlinirii năzuințelor funcționărimii publice, se face vestitorul unor mai bune pentru cei ce muncesc vremi în angrenajul administrațiilor de Stat. El asigură tuturor un standard de viață mulțumitor și dă slujbașilor tineri — acelora care-și încep cariera — putința unui trai omenesc. Urmărind detaliile tehnice ale acestei armonizări vedem proporțiile considerabile ale acestui Cod. Realizându-se în cele mai bune condițiuni, operațiunea de încadrare a actualelor categorii de salarii, nu câteva logice și limitate de remunerare tipuri s’a făcut o epocală reformă care risipește multor griji și aduce în rândurile funcționarior publici, o meritată înseninare.•'* Ambasadorul Italiei la primul ministru egipteani1 MILANO 9 (Rador). Corespondentul agenției C. N. B. transmite: „Corriere della Sera” anunță din Cairo că ambasadorul Italiei în Egipt a avut o nouă întrevedere cu primul ministru egiptean Maher Pașa. întrevederea a durat o oră și jumătate. Tancuri franceze la liziera unei păduri.