Timpul, octombrie 1990 (Anul 1, nr. 201-222)

1990-10-24 / nr. 217

POPOR ROMAN. NU GREȘEȘTE CINE CREDE IN TINE COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT Actualitatea . După dezbateri de mai multe săptămâni, ieri, Senatul României a aprobat cu majoritate de voturi Legea privind societățile comerciale. Primul ministru al României, dl. Petre Roman, al doilea șef de guvern dintr-o țară membră a Tratatului de la Varșovia care vizitează sediul Pactului Nord-Atlantic, a dat asigurări alianței atlantice că țara sa este angajată ferm pe calea democrației. După o întrevedere de două ore cu premierul român, secretarul general al Pactului Nord-Atlantic a declarat ziariștilor că a primit asigurări din partea interlocutorului său privind hotărîrea Guvernului României de a continua să avanseze pe drumul democrației și al respectării drepturile omului. Ministrul de externe al României, dl. Adrian Năstase, a plecat la Tirana, pentru participa la reuniunea miniștrilor de externe din țările balcanice, ce se va desfășura în zilele de 24-25 octombrie. La București au început, ieri, consultările privind crearea Institutului Român pentru Drepturile Omului. • La Cluj a luat ființă Sucursala Băncii Române de Comerț Exterior, cu scopul descentralizării activității bancare, facilitării raporturilor directe din teritoriu între agenți și bănci, atragerii de capital străin și efectuării operațiunilor bancare de orice fel . Astăzi, în strada Ministerului nr. 2, din Capitală, și-a continuat lucrările comisia parlamentară de anchetă a evenimentelor din 13-15 iunie. Irakul a afirmat că este smpus să înceapă un dialoga cu S.U.A., la nivel de șefi de stat sau de miniștri de externe, pentru a examina criza din Golf și mijloacele de realizare a păcii și stabilității în Orientul Apropiat. Sovietul Suprem al Lestoniei a aprobat o lege vizînd stabilirea de frontiere economice, ceea ce va duce la amplasarea de posturi vamale pe drumurile spre Rusia. Primul ministru al Libanului și președintele parlamentului acestei țări au acuzat Franța de ingerință în treburile interne ale Libanului, ca urmare a cererii Parisului privind o reuniune a celor cinci țări membre permanente Consiliului de Securitate ale al O.NJU., care să dezbată situația Libanului. Președintele George Bush, comparînd încă o dată Irakul lui Saddam Hussein cu Germania lui Hitler, l-a acuzat pe președintele irakian, pentru prima oară, pentru crime împotriva umanității și a reafirmat că exclude orice fel de compromis cu Bagdadul în legătură cu criza din Golf. China și-a reafirmat legăturile tradiționale de prietenie cu Coreea de Nord, lăsînd să se înțeleagă că această prietenie nu va fi afectată de schimbul de reprezentanțe comerciale neguvernamentale. Parlamentul irakian s-a reunit aseară pentru a discuta, la propunerea lui Saddam Hussein, posibilitatea de permite tuturor occidentalilor a reținuți în Irak de a părăsi țara. Pe marginea prăpastiei cu cei 3 200 lei cheltuiți la 1 000 lei producție marfă, colectivul întreprinderii Miniere din Moldova Nouă deține, de departe, „capul de afiș“ între unitățile economice ale Caraș-Severinului care lucrează în pierdere. Să recunoaștem, este o situație în care, orice firmă din lume, ar da rapid faliment- La noi însă, totul e posibil. De fapt, la această situație nu s-a ajuns întîmplător. Iată ce ne spunea, în acest sens, directorul întreprinderii, dl. ing. Petru Vlad : — In primele zile ale lunii ianuarie, am stabilit să realizăm, pînă la sfîrșitul acestui an, producție de cupru în concentraote de aproape 10 000 tone. Ne-am bazat, firește, pe oamenii pe care-i aveam, pe utilaje, pe contractele încheiate etc. Dar guvernul ne-a dat totul peste cap. Sub presiunea maselor, acesta a acordat angajaților o serie întreagă de drepturi. La început, toate aceste înlesniri ne-au bucurat, crezînd că minerii vor lucra cu și mai multă tragere de inimă. Din păcate, unii au înțeles pe dos aceste drepturi. Ca să nu mai vorbesc de ieșirile masive la pensie, din acest an, circa 700 de persoane, majoritatea mineri calificați din subteran, pe care n-am avut cum să-i înlocuim. Dar și cei care au rămas, ne-au creat destule probleme, pentru că unii au devenit bișnițari, alții s-au dus să muncească în agricultură, la vecinii noștri sîrbi. Mai nou, a apărut și problema prețurilor la materiale, în unele cazuri acestea săltînd de peste cinci ori. Știți, de exemplu, că la ora actuală lucrăm în cariera de banatite doar cu 30 la sută din parcul nostru de mașini ? N-am primit în acest an nici o Gheorghe DOLOT (Continuare în pag. a 2-a) (Continuare In pag. a 2-a) Pete de pecingine pe obrazul Reșitei D-na Felicia Kunka vinde loz în plic într-o tonetă situată la colțul florăriei de lîngă magazinul reșițean „Victoria“. De jurîmprejur, resturi de pliculețe aruncate de norocoși și de oameni lipsiți de noroc. Pe simulacrul de acoperiș al tonetei tronează o ladă pentru fructe, goală. O zărim de departe. Dar, susține vînzătoarea de șanse și neșanse, „nu-i a mea, n-am pus-o eu și nimeni nu mă poate obliga s-o văd“. Alături, producătoarea Maria Nasta, din Bogați, Argeș, și-a instalat stiva de lăzi cu pere, 20 lei kilogramul. Susține că nu are autorizație și actul de identitate la ea. De ce nu vinde în piață, ci într-un pasaj unde nimeni nu i-a permis să facă negoț? Simplu, în piață nu-și dfcoate arunca petele stricate dum oriunde. Aici, pe o arteră principală și într-un vad comercial aglomerat, da. Drept pentru care dă colțul și transformă incinta din spatele complexului într-o minihaldă de gunoaie. Ieri dimineață am umplut jumătate din carnetul de note cu asemenea fapte. Nu le transcriu: spațiul ziarului nu merită să fie consumat pentru inventare amănunțite ale mizeriei. De altfel, reprezentanți ai Primăriei municipiului și ai Poliției au luat, în multe cazuri, pe loc măsurile care se impuneau. Un aspect bate totuși la ochi și deci nu poate fi trecut cu vederea. In Reșița au proliferat de-alungul anilor, zeci și zeci de tonete și chioșcuri ale întreprinderilor comerciale pentru mărfuri industriale sau de alimentație publică, ale cooperației meșteșugărești și de consum. Astăzi, cele mai multe sunt în paragină. Urîțenia lor contrastează cu nevoia noastră de civilizație urbană. Este straniu să constați că proprietarii acestora le-au adăugat, în multe cazuri, magazii rate din tablă, vopsite în improvizoate culorile din spectrul urîtului. Cîtă utilitate mai au, este greu de Timotei JURJICA ANUL I NR. 217 REȘIȚA MIERCURI 24 OCTOMBRIE 1990 4 pagini — 1 leu Greviști au fost: greviști sunt încă drept răspuns la chemarea Federației Sindicatelor Libere din Construcția de Mașini, ieri, la începerea schimbului de dimineață, la I.C.M. Bocșa a fost declarată o grevă de avertisment, cu o durată de două ore. Ce solicită bocșenii, alături de celelalte peste 60 de sindicate din amintita federație? Concediu anual de 28 de zile, abrogarea decretului privind taxa de celibat, reducerea taxelor la creșe și grădinițe, un amendament la Moratoriul propus de Guvern. Acest amendament prevede acceptarea Moratoriului cu condiția să se prevadă și înghețarea prețurilor, corelată cu înghețarea salariilor. Se mai cere publicarea, clară și completă a listei cu acele produse și obiecte de strictă necesitate, la care, în numele protecției sociale, nu se va trece, în perioada următoare, la o majorare de prețuri. Dincolo de asta, să amintim aici răspunsul unui lider sindical la întrebarea: ce mai e nou pe la voi, prin întreprindere? — Păi, ce să fie, ne muncim cu tot felul de revendicări. Pe cînd ne vom munci și cu... munca? Nu de alta, dar numai acest aspect esențial poate justifica revendicările și va condiționa, mai strict, veniturile salariaților în viitor. Nicolae SÎRBU Noaptea nu-i un sfetnic bun Tocmai se sforța să ușureze încă o mașină parcată undeva prin Micro III, în Lunca Bîrzavei, cînd ... — Stai! — îl somează tînărul agent de ordine Gabriel Cioancă. Ți-ai găsit cine să stea. Păi l-ar mai chema pe el Savonea Lucian Mihai dacă s-ar lăsa prins cu atîta ușurință? Și încă în „exercițiul funcțiunii“. Păi nu și-ar compromite bogatul cazier penal? Abia fusese eliberat condiționat pe 3 octombrie. Și, după numai două săptămîni de libertate, să intre iar la... ? Așa că, pe-aici ți-e drumul ! După care Savonea Lucian Mihai, fără ocupație, în vîrstă de 23 de ani, s-a lansat într-un sprint prelungit, demn de un campion la 110 metri gardusci. Au răsunat — nu de triumf, ci de avertisment — șase focuri de armă, trase de polițist, cu armamentul din dotare. Iar la percheziție, s-a constatat că, în aceeași noapte (21 octombrie), alergătorul nocturn mai avea la activ alte două furturi din autoturisme. Astfel, pentru Savonea Lucian Mihai, într-o singură noapte, s-au încheiat brusc cele doar două săptămîni de libertate. Tată unul din cazurile în care tentația furturilor din autoturisme duce, mai devreme sau mai tîrziu, pe banca acuzării și la nedorita privare de libertate. Doar unul din multele cazuri. Tentația chivernisică chiar peste noapte, printr-o aventură și o lovitură (de maestru, bineînțeles) nocturnă este destul de mare și are, se pare, un deosebit succes în rîndul unei anumite categorii de tineri. Mulți dintre ei acționînd cu destulă dexteritate, cu dibăcie chiar, la adăpostul întunericului. Pînă cînd, într-o noapte, vine și spre ei somația: „Stai!“ Cu sau fără focuri de armă, cu sau fără alergări de noapte, vine bilanțul la lumina zilei și repausul forțat al celui în cauză. Robert Claudiu Zimmermann are 19 ani, 10 clase și... un incredibil proces verbal de încheiere a urmăririi penale. Ziua, muncitor necalificat la magazia de materiale a I.A.V. Reșița. Noaptea un supercalificat hoț din autoturisme. Timp de o jumătate de an, înarmat cu o simplă șurubelniță, singur sau însoțit, tînărul Z, de la Zimmermann, a cutreierat, cu destul succes de moment, Reșița, de la un capăt la altul. Dacă într-o seară acționa pe strada Castanilor, toarea lovitură era musai în altă parte, urmăprin Lunca Bîrzavei sau prin Triaj. De pe Str. Parcului, se muta pe Fr. Engels, de pe Retezat și Ștefan cel Mare, în Stavila sau pe Gladiolelor. Cum spuneam, tentația e mare, iar tînărul ’ i și-a găsit complici mai tineri decît el, liderul Nicolae SÎRBU (Continuare in pag a 2-a) ieri, la Prefectură Ședința de ieri a Prefecturii nu a fost o ședință prea „agitată“. Probleme curente, obișnuite, puse în fața membrilor conducerii Prefecturii, care au aprobat referate ale diferitelor sectoare de activitate ale Prefecturii, cu probleme specifice muncii lor. O dezbatere importantă a fost aceea a transportului în comun, pregătirii acestuia pentru iarnă, aprovizionarea cu cele necesare asigurării unui transport civilizat. Deși combătut din punct de vedere al eficienței, tramvaiul reșițean trebuie tratat cu maximă seriozitate, fiind singurul în măsură să rezolve arzătoarea problemă a deplasării oamenilor spre și de la locurile de muncă sau în alte scopuri sociale, culturale, comerciale. Remarcabilă ni s-a părut intervenția primarului municipiului, domnul Enache Barbu, care a cerut dezvoltarea subiectului și disecarea celor mai (Continuare în pag. a 4-a) Vino iarnă Așadar, iată că de ce ne temeam n-am scăpat. Sigur, era de așteptat ca vremea să se răcească, dar temperatura scăzută din data de 22 octombrie a.c. ne-a speriat cam bine. Normal, se impunea pornirea sistemului de încălzire. Numai că acest lucru nu este încă posibil ! Ar fi fost mult prea frumos, adică prea... cald. După ce toată vara s-a discutat despre nemaipomenitele pregătiri de iarnă, oferindu-se asigurări dintre cele mai îndrăznețe, iată că prezentul ne arată o imagine tristă a municipiului rămas fără posibilitatea furnizării încălzirii la cotele necesare. Situația este deosebit de critică. Și, să spunem și de ce? Este adevărat, noaptea de 22/23 octombrie a.c. a însemnat momentul primei probe de presiune la cald, în majoritatea apartamentelor simțindu-se lucru. Astfel, în jurul orei acest 24, însoțit de dl. ing. Toader Dănilă, șeful Secției Termoficare din cadru E.G.C.L. Reșița, am constatat că, în timp ce în punctele termice din cartierul Lunca Pomostului temperatura era între 30 și 33 grade, în cartierul Lunca Bîrza mai tîrziu... vei, în unele puncte termice, ajunsese chiar la 40 grade.. Și totuși, ce s-a făcut și se încearcă să se facă și în continuare, încă o perioadă nedeterminată de timp este un COMPROMIS. Da ce? Pentru că, nu vă vine să credeți, dar cele două cazane de preparare a agentului termic (unul de 100 Gcal/h și altul de 50 Gcal/ h), intrate din 1 iulie a.c. în reparații capitale, nu sunt încă în stare de funcționare! Specialiștii din cadrul Centralei Electrice de Termoficare Reșița și E.G.C.L. Reșița au ales soluția, de fapt singura, ca în timpul nopții, același cazan care asigură prepararea agentului termic pentru furnizarea apei calde menajere, să funcționeze în continuare pentru prepararea agentului termic necesar încălzirii locuințelor. Dar să vedem de ce nu sunt finalizate lucrările de reparații la cele două cazane. Pentru că termenele erau 15 septembrie, respectiv 15 octombrie a.c., iar bani s-au alocat destui, Marius MORARU (Continuare în pag. a 3-a)