Timpul, iunie 1998 (Anul 9, nr. 126-150)

1998-06-11 / nr. 135

Americanii aduc români în Caraș-Severin Ieri după-amiază, președintele Senatului, Petre Roman, și primul-ministru al Guvernului, Radu Vasile, au poposit pentru o oră în municipiul Caransebeș. Alături de ei s-au aflat și miniștrii Sorin Frunzăverde și Romică Tomescu, împreună cu cîțiva consilieri guvernamentali, precum și directorul general al Regiei Naționale a Pădurilor, Gheorghe Cahniță. Vizita înalților demnitari în județul nostru a fost cauzată de nemulțumirea celui mai important investitor străin din industria de exploatare și prelucrare a lemnului, concernul american TENNECO, privind legislația românească în domeniu, dar mai ales birocrația din economia forestieră. Pe aeroportul din Caransebeș, oaspeții au fost primiți de prefectul județului, Iosif Hilofsky, președintele Consiliului Județean, Ilie Mustăcilă, primarul municipiului Caransebeș, Ioan Mura, de înalți reprezentanți ai autorităților județene și locale. După o scurtă vizită la Primăria Caransebeșului, a urmat vizitarea fabricii TENNECO de la Buchin, gazde fiind de această dată Paul Stekio, vicepreședintele concernului, Shwan Kelly, directorul general TENNECO România, precum și primarul și secretarul comunei Buchin. La încheierea întîlnirii româno-americane, premierul Radu Vasile a declarat presei: „Această vizită a fost determinată de intenția de a vedea la fața locului o investiție americană. Așa cum am declarat în mai multe rînduri sînt profund interesat în promovarea investițiilor americane în România. Motivele sînt diverse, de natură politică, dar și economică. Sînt realmente impresionat de calitatea tehnologică și calitatea producției și sîntem dispuși să sprijinim Petru BUZZI Continuare în pagina a 3-a Tușea și junghiul Întîmplări de sezon Felurite vești vin din țară, fapte mărunte, dar care au semnificația lor deosebită. Tocmai pentru că sunt efecte ale întîmplărilor economice și politice la vîrf și, știți domniile voastre, cum e peticul e și sacul. De un exemplu, aflu că la Brăila, oraș pe marea gîrlă a țării care e Dunărea, racordat (îl știm) la izvoarele din Vrancea, va începe să vîndă apa potabilă brăilenilor, la litru, damigeană sau budană, prin diverse chioșcuri dotate cu pompe! Desigur, e vorba de apă chioară, nu de cea minerală. Bunicii mei îmi povesteau de Brăila, picior de Paris, în care apă chioară nu beau nici vacile, o dăduseră pe vin sau sirop de zmeură. Acuși, sacaua! Motivul? Inimaginabil. Consumatorii casnici nu-și mai pot plăti nici apa și vor fi debranșați. Multă vreme am fost nedumerit și mînios pe felul cum evoluau prețurile și de miliarde de ori m-am întrebat care o fi prețul REAL al unui produs. Și aflu alt fapt mărunt. Că într-o piață agroalimentară din Tulcea, zonă cu mari probleme, cu o Deltă săracă lucie, cașul dulce costă 15 mii kilogramul, cartofii noi 3 mii 500, verdețurile, 500 lei legătura, brînza de oaie 18 mii, carne de vită și ea 18 mii, iar pulpa de porc 25 de mii. Comparați cu prețurile de la noi. Dar iată și răspunsul, un răspuns cît se poate de simplu. Primăria orașului a reușit să elimine, în această piață de 200 de tarabe, Mircea CAVADIA Continuare în pagina a 3-a La Gorilla va fi înființată o filială a S.P.P.? Potrivit unei hotărîri a Consiliului Local din Gornia, începînd cu această săptămînă, paza pe timp de noapte în centrul de comună și în satele aparținătoare Giurgiova și Gîrliște ar fi trebuit să se realizeze, prin rotație, de către cetățenii desemnați, conform legii, de către primar. Mai exact, după răsfoirea cu atenție a Registrului agricol, s-a stabilit că la Giurgiova sunt apte să păzească obiectivele, bunurile și valorile cetățenilor pe timp de noapte 33 de persoane, la Gîrliște 63 de persoane și la Goruia 107 persoane. De fapt, varianta aceasta a și fost adoptată în ședința care a avut loc în 27 aprilie, cu șapte voturi pentru și cu patru împotrivă. Nemulțumiți că nu le-a ieșit pasiența, patru dintre aleși mări se vorbiră și se sfătuiră și, în cele din urmă, au propus ca paza să fie asigurată de către voluntari, în baza unei taxe percepute pe număr de casă. Cum la Goruia democrația e în floare în rîndul membrilor Consiliului local, și cea de-a doua variantă s-a supus la vot. Și, stupefacție! După numărătoare, se constată că șapte consilieri sînt pentru și patru împotrivă. Așa stînd lucrurile, acum executivul din Goruia stă în cumpănă și nu știe pentru care variantă să opteze. Că dacă o aplică pe prima, se pune rău cu cei patru consilieri care au fost pentru împotrivă, iar dacă o acceptă pe cea de-a doua, nu va fi pe placul celorlalți, care au votat și pentru și împotrivă. Că și așa ne-a declarat de curînd Nicolae Susa, secretarul comunei „unii consilieri au început să-și noteze zilnic orele cînd angajații vin și pleacă din clădirea primăriei“. Nu li se poate însă reproșa domnilor Nicolae IRIMIA Continuare în pagina a 3-a In așteptarea investitorilor. Va curge alcoolul la Crușovăț Fabrica de alcool de la Crușovăț va începe să producă din nou, începind cu săptămîna viitoare. Ea a fost oprită din luna februarie, ceea ce nu este decit un simptom al crizei în care se află de o bucată devreme toți marii producători din țară. SC Vinalcool SA Oravița s-a confruntat cu o acută lipsă a piețelor de desfacere, concretizată prin existența la un moment dat de stocuri in valoare de peste un miliard de lei, fapt determinat de scăderea puterii de cumpărare a populației, coroborat cu creșterea importantă a accizelor. Astfel, la un litru de alcool care costă aproximativ 27000 de lei, cam 19500 reprezintă doar accizele. Situația pare să se îndrepte, afirmă Ștefan Euuică, directorul Vinalcool, întrucît au fost puse bazele unei relații de colaborare cu o firmă din Giurgiu. Fabrica de la Crușovăț va procesa materia primă oferită, partenerii respectivi dispunînd de importante cantități de porumb, o primă tranșă fiind de peste 2000 de tone. In plus, colaboratorii se vor ocupa integral de distribuirea băuturilor. Marile cantități de țuică din depozitele Matei RITEA Continuare în pagina a 3-a s „Dreapta nu are soluții* (pag. 3) I Sport (pag. 4) i Cuvântul satelor (pag. 5) a Ulciorul nu merge de multe ori la apă (pag. 6) ANUL IX NR. 135 (2279) REȘIȚA JOI 11 IUNIE 1998 Mărire de salarii în sectorul sanitar Senatul și Camera Deputaților, întrunite ieri, în ședință comună, au aprobat, cu majoritate de voturi, majorarea salariilor personalului din unitățile sanitare cu încă 10 la sută, de la 1 iulie. Parlamentul și-a însușit, astfel, varianta Comisiei de mediere, adoptată în prealabil, de către Senat, completînd Ordonanța de Urgență nr. 34/1998, care prevedea creșterea salariilor personalului medical cu 25 la sută. Valentin Lazea, secretar de stat în Ministerul Finanțelor, a declarat, prezentînd punctul de vedere al Guvernului, că majorarea cu încă 10 la sută a salariilor personalului medical ar avea ca efect o creștere a cheltuielilor bugetare cu aproximativ 250 miliarde lei, această sumă depășind cu mult întreaga rezervă bugetară, cifrată la 100 miliarde de lei. (Rompres) Forumul județean al Organizațiilor Neguvernamentale La Universitatea „Eftimie Murgu“ din Reșița se va deschide vineri, 12 iunie, la ora 10, Forumul județean al Organizațiilor Neguvernamentale din Caraș-Severin. La lucrări participă Daniela Murgoci, expert în cadrul Secretariatului General al Guvernului pe problemele societății civile, Anca Danteș, de la Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile - Programul PHARE pentru dezvoltarea societății civile, și Mihai Lisețchi, membru al comitetului de coordonare al Forumului Național al Organizațiilor Neguvernamentale. Lucrările Forumului vor continua și sîmbătă. (Gabriel Ștefănescu) Accident ecologic la km 8 în februarie anul trecut, Gheorghe Urlică, un reșițean de 34 de ani, inginer la UCMR, șia luat carnetul de șofer. Joia trecută, 7 iunie, a reușit să producă o frumusețe de accident la kilometrul 8 al DN 58. A luat o curbă... în linie dreaptă, deranjînd un copac care creștea pașnic pe solul patriei. Din afacere a ieșit rănit Oltcitul CS01 HMH, pentru că întîlnirea de gradul III i-a făcut botul cîrn de tot, cu prețul cojirii parțiale a trunchiului nevinovatului copac. Ca nici dom inginer n-a ieșit nevătămat, rupîndu-și dumnealui piciorul stîng. Iar fractura cominutivă suferită îi va da lungă vreme de furcă. Și toate astea pentru o exagerată apăsare a celuilalt picior pe o anume pedală. (Gabriel Ștefănescu) Cursul valutar Ieri. s-au practicat următoarele cursuri de schimb: B. R. D. B. Agricolă (casă de schimb) USD = 8510/8650 USD = 8520/8640 DEM = 4788/4895 DEM = 4770/4886 CSV Birta SA Banc Post S 22.22.22 USD = 8550/8650 USD = 8200/8400 DEM = 4755/4850 DEM = 4700/4800 Bankcoop Bursa neagră USD = 8300/8400 USD = 8400/8500 DEM = 4720/4800 DEM = 4730/4800 Cursul pieței valutare comunicat de BINR: USD = 8566 DEM = 4804 r ' m -2 ■— . 73 y w C '£• > rn « Z ^ 1 • - -i “r i fii Q ~ 3 > O pZ 73 m }' > O —j ' _ V' -2- -1 G- C5‘ m :1 -I >q N 1 ZIO cu DQ Q