Timpul, iunie 2001 (Anul 12, nr. 125-150)

2001-06-25 / nr. 145

> Șase temerari deschid o mină particulară la Bozovici • Opt ani de așteptare pentru o licență de exploatare • CET Doicești - un beneficiar fericit al cărbunelui brun de pe Valea Almăjului • întregul personal provine dintre disponibilizații din minele statului Toate guvernele care s-au succedat în ultimii zece ani la putere și-au declarat disponibilitatea de a sprijini inițiativa privată. Din păcate, dacă luăm puțin la scuturat aceste declarații, constatăm că prea mare lucru nu mai rămine. Puzderia de ordonanțe și hotăriri date în acest răstimp n-au făcut altceva decît să-l sufoce efectiv pe investitorul particular. Puțini sînt cei care au acceptat deschis lupta, înfruntînd birocrația, netezindu-și astfel drumul spre reușită. Inginerul Mihai Vrabete din Bozovici, fost consilier județean, este în mod sigur unul dintre aceștia, în 1992, împreună cu alți șase temerari, între care tehnicianul Ioniță Roșu și inginerul minier Ion Cioroabă, au înființat societatea Deceneu Prodimpex SRL Bozovici. Scopul declarat al firmei era acela de a exploata cantități câ mai mari de cărbune brun din zona Agriș - Bozovici. Dar greul de-abia de acum încolo începea. Era nevoie de studii geologice temeinice care să confirme existența cărbunelui în zonă, în funcție de consistența straturilor, care pînă la urmă s-au dovedit serioase. Agenția Națională de Resurse Minerale a aprobat societății amintite concesiunea de exploatare. Un pas important, dar nu și definitoriu. Au urmat alte zbateri pentru primirea licenței de exploatare. Intr-un târziu, mai precis după aproape opt ani a fost și aceasta obținută prin H.G. 75 din 28 ianuarie 2000. Din acest moment, unda verde era dată. S-a trecut rapid la angajări de personal și închirieri de utilaje de exploatare. Rezultatul a fost peste așteptări. Președintele Consiliului de administrație, ing. Mihai Vrabete, ne spunea recent că anul trecut s-au predat la CET Doicești, din județul Dîmbovița, 9000 tone de cărbune brun, iar pe primele cinci luni din acest an s-au extras și livrat deja 7000 de tone, uimind ca, pînă la sfîrșitul anului, din zona Agriș - Bozovici să se mai livreze la aceeași termocentrală încă 18-20.000 tone. Să mai precizăm că Gheorghe DOLOT Continuare in pagina a 8-a Greviștii suportă tot mai greu scurgerea timpului Siderurgiștii reșițeni aflați în fața Prefecturii au intrat în a șaptea zi de grevă a foamei, petrecîndu-și weekend-ul cu ceaiuri, sucuri și perfuzii. Ieri, la prînz, numărul lor ajunsese la 119, doi dintre ei abandonînd protestul, în noaptea de sîmbătă spre duminică, din cauza problemelor grave de sănătate. Intre greviști se găsesc șapte femei și un pensionar, ing. Bazil Grămadă, fost șef de secție la Laminoare. Peste 150 de colegi din combinat, între care și mulți șefi de secții și ateliere, au ținut să fie prezenți ieri în piață pentru a susține moralul greviștilor. Aceasta, în condițiile în care liderii sindicali se așteptau la o participare mult mai numeroasă. Poate ploaia de sîmbătă sau teama de a nu-și pierde locul de muncă constituie principalul motiv pentru care au preferat să stea acasă. Ori, poate, alți angajați au cu totul altă poziție față de acest conflict, privind lucrurile dintr-o cu totul altă perspectivă... Ceea ce este însă cert, starea de sănătate a greviștilor se înrăutățește de pe o zi pe alta. La mulți dintre ei valorile glicemiei sunt foarte scăzute, în timp ce la alții au apărut simptome de cefalee. Au fost și cazuri de leșin, lucru explicabil în astfel de situații. Directorul adjunct al DSP Caraș- Severin, dr. Romeo Dumitrescu, Victor NAFIRU Continuare in pagina a 3-a I Promovabilitate: 60 la sută Examenul de capacitate din acest an s-a dovedit a fi un adevărat prag de triere al absolvenților ciclului gimnazial, in județul nostru cele trei probe de examinare au fost susținute de aproape 4500 de elevi. După prima afișare a rezultatelor finale obținute de candidați, procentajul de promovare pe întreg județul este de aproximativ 60%, iar pe Reșița, de 61%. Față de anul trecut, promovabilitatea este mai scăzută cu 12 puncte procentuale, ne-a informat Gheorghe Magas, președintele Comisiei județene de organizare a examenului din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin. Situația finală în Caraș-Severin se va ști abia după soluționarea contestațiilor depuse de cei care s-au considerat nedreptățiți în evaluarea lucrărilor lor. Așa că rezultatele finale se vor cunoaște abia astăzi, după ora 12. Pentru reșițeni, probele cu bucluc au fost, mai ales, mertematica și geografia. Media celor respinși pe fiecare centru de examinare este de aproximativ 70 de candidați. Majoritatea au picat fie la matematică, fie la geografie. Ieri, la Issabela POSTOLACHI Continuare in pagini a 6-a LINIE II ^TJACCISI de centrum Tarife promotional ROMANIA - FRANȚA 170 CNVI: Doi 890 DIVI: Out - Întors Tel/Fax 055/210120 Sfirșit de supramma ratat La mine, sfîrșitul de săptămînă e sfirșit de săptămînă, nu se există să nu fie sfirșit de săptămînă! Adică, în nici un caz nu ies cu familia prin centrul Reșiței să mă împiedic de greviștii foamei și ai tuturor nenorocirilor de la CSR. fi las pe dumnealor să fiarbă în soc propriu, ca în Piața Universității, și după ce fierb bine, cu ajutorul foștilor mineri, azi alți mascați, și după momentele 13-15 iulie (că iunie a trecut), oricum vor pune flori, iar conducerea le va mulțumi pentru implicarea lor cetățenească. Nu trec pe acolo, pentru că știu bine cum vor decurge evenimentele. Scatoalca încasată de neallie, chiar dacă și-a cam greșit adresa, a dovedit totuși legătura indisolubilă dintre popor și putere. Deci, nici nu mă gîndesc să trec prin centru, la sfirșit de săptămînă, îmi încarc familia în BMW-ul meu din Germania, de un miliard de lei, care consumă doar 12 litri de benzină super la suta de kilometri, sau și un raft de verzișori din șifonier și Lupii la stînă plec spre diferite zări, fără ploaie și cu apă caldă, că am și eu nevoie de o destindere. Numai că de data asta mi s-au încurcat ca dracu socotelile. Primul-ministru Adrian Năstase, care avea și el un BMW de un miliard de lei, dîndu-ne un frumos exemplu personal, ne-a interzis să mai folosim BMW-urile personale de un miliard de lei și ne-a obligat să ne cumpărăm iute cite o Leganza, tot de un miliard de lei, doar cu un consum de 18 litri de benzină la suta de kilometri, pentru că Leganza e fabricată în România și e momentul să dăm dovadă de austeritate și patriotism. Vorba dumnealui. Nu se poate ca una să vorbim și alta să fumăm. Toți românii trebuie să înțeleagă necesitatea încurajării producției interne de automobile, să nu mai văd in curtea cuiva BMW-uri germane, să văd numai Leganza românească. Aia e problema mea, că mi-a dat peste cap sfîrșitul de săptămînă. Cum să ies cu BMW-ul meu nemțesc și nu cu Leganza autohtonă pe cetre n-am avut cum să mi-o cumpăr așa repede că era închis? Strigă lumea că nu sunt auster și patriot și mă doare în cot de exemplul dat de primulministru. Or, așa ceva nu se face. Drept urmare, rămîn acasă și pun apela încălzit pe aragaz. Mircea CAVADIA