Timpul, iunie 2002 (Anul 13, nr. 126-150)

2002-06-25 / nr. 146

*>kn\V Reșița Marti, 25 iunie 2002 • 78 pagini 3000 lei Numărătoarea inversă a privatizării la CM Bocșa Ultima Dacă e să respecte termenele stabilite de programul PSAL și să-și tină promisiunea făcută directorului general Florentin Creangă, atunci, pînă la sfîrșitul săptămînii viitoare, APAPS trebuie să facă anunțul de scoatere la vînzarea CM Bocșa. Strategia de privatizare a uzinei, care,împreună cu alte 50 de societăți comerciale cu capital majoritar de stat, face parte din Grupul I - Mașini Grele și Metalurgie al Programului pentru Ajustarea sectorului Privat (PSAL),a fost publicată în Monitorul Oficial din 28 martie. De-acum, mai urmează ca Autoritatea pentru privatizare să finalizeze caietul de sarcini și, imediat după aceea, să facă - asa cum am mai spus - anunțul de scoatere la licitație a societății bocșene. Acest lucru trebuie să se întimple săptămîna asta, in drumurile sale aproape săptămînale la București, Florentin Creangă oferă date pe care APAPS le folosește la reactualizarea situației economice a societății: în legătură cu acest aspect, directorul general ne-a informat că cmn Bocșa are acoperit cu comenzi întreg anul 2002 Printre colaboratorii interni ai societății, Florentin creangă a enumerat Lindab București, Electric Grup și Constructa din Timișoara și, de asemenea, CN Invest Cernavodă, iar dintre cei externi, firmele germane Fliegl și Logicom, Scanduzzi și Zambetti Lumina din Italia, precum și Kossler - Austria. Cu un portofoliu de comenzi mulțumitor și cu cei 715 salariați, CM Bocșa a stîrnit, în ultimul an cel puțin, interesul cîtorva investitori. Aceștia, însă, fie că au fost români sau străini, au venit, au văzut, au vorbit cu conducerea societății și au plecat. Cu hîrtii la mînă un contract de confidențialitate, care nu angajează cu nimic persoana în cauză a fost unul singur, un fost bocșean. Trandafir Gruca a stat pînă în urmă cu cîțiva ani în Bocșa, iar acum este patronul firmei Buiding Exim din Drobeta Turnu- Severin, societate care se ocupă de construcții civile, reparații și amenajări. Doar el a fost în două rînduri la CMB și s-a arătat doritor să cumpere societatea. Concret, însă, nu a întreprins nimic în acest sens. Iar de la Departamentul de relații al APAPS ni s-a spus Adrian CRÂNGANU Continuare în pagina a 3-a Canicula face victime printre cărășeni Canicula ce s-a abătut în ultima săptămînă peste județul nostru își arată colții Astfel, temperaturile, care au depășit frecvent 30 de grade Celsius, au început să facă victime printre cărășeni. în acest sens, Irina Nemet, asistent-șef la Serviciul Județean de Ambulanță Caraș-severin, ne-a spus că „deși pînă astăzi de dimineață (n.r. luni, 24 iunie) ambulanțele noastre nu au fost solicitate pentru vreun un caz de insolație clară, ne am confruntat cu foarte multe afecțiuni provocate de temperaturile ridicate, cele mai dese intervenții au fost făcute în cazuri de lipotimii, creșteri de tensiune arterială și crize de spasmofile, numai în ultima săptămînă înregistrîndu-se 37 de astfel de incidente, de șase ori mai mult decît în mod normal". Total inexplicabil, a crescut numărul intoxicărilor cu băuturi alcoolice spirtoase, ceea ce a determinat-o pe Irina Nemet să insiste asupra recomandării de a nu se consuma băuturi alcoolice cu multe grade. Pe de altă parte, la spitalul Județean din Reșița a fost înregistrat un caz de insolație, dr. Eugen Sîrbu, medic specialist în Urgențe, comunicîndu-ne că în weekend a fost internată o persoană în vîrstă de 59 de ani, care prezenta toate simptomele de insolație- hipertensiune, cefalee și grețuri. Deși persoana respectivă suferă și de o afecțiune cronică, acum, după intervenția medicilor, se află in afara oricărui pericol. Pentru evitarea unor astfel de cazuri, medicii atenționează asupra pericolului deplasării între orele 11 și 15, mai ales în cazul copiilor, bătrînilor și bolnavilor cardiaci și hipertensivi. Se recomandă consumarea a 2-3 litri de lichide (ceaiuri, apă minerală, răcoritoare) zilnic, pentru a se evita deshidratarea. Lucian BALAțȘ Apă minerală contra deshidratării Pentru că temperaturile din ultimele zile au fost extrem de ridicate, am cerut mai multe informații de la Stația Meteo Reșița, de unde ni s-a comunicat că ieri, la orele prînzului, în municipiu se înregistrau 34 de grade Celsius, în schimb era depășit cu două unități indicele de confortabilitate, 82 în loc de 80, cît este normal Acest indice, ni s-a spus, este raportul dintre temperatura și umiditatea aerului, măsurate la un moment dat. Prin urmare, luînd în calcul doar temperatura, angajatorii nu sînt încă obligați să acorde v Adrian CRAN CAND Victor NAFIRtt Continuare in pagina a 3-a Drumuri modernizate prin SAPARD Primele 38 de milioane de dolari aferente derulării programului SAPARD în România vor intra în țară în luna august, după ce în 5 iunie Bruxellesul a primit din partea țării noastre raportul de autoevaluare națională, a anunțat deputatul PSD de Caraș-i severin Dan Rasovan. La 1 iulie va fi dat publicității raportul final al Comisiei europene, după care prima tranșă de granturi va fi deja operațională. Pe parcursul a trei ani vor intra 150 de milioane anual, la care se adaugă cofinanțările guvernamentale în valoare de 50 de milioane de dolari anual. O parte din bani se adresează procesatorilor de carne, dar se mizează mult și pe dezvoltarea și îmbunătățirea infrastructurii rurale. E vorba de apă, canal, telefonie, sănătate. După cum spune Rasovan, aici ar putea fi finanțată și o parte din refacerea drumurilor, punct nevralgic pentru aproape orice localitate din Caraș-severin. Ceea ce e mai important, se pare că localitățile rurale care nu-și vor putea permite plata proiectelor vor fi finanțate de guvern. De Daniel BOTGROS Continuare in pagina a 3$ -/ Tineri români în Canada Reșițeanul claudiu Pasăre, președintele Ligii studenților din PSD și director adjunct al Agenției Sociale a Studenților din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, conduce o delegație formată din circa 40 de tineri, majoritatea studenți, care se vor afla săptămîna aceasta în Canada, la Montreal. Metropola de peste ocean organizează anul acesta Zilele Mondiale ale Tineretului. Timp de zece zile vor avea loc discuții pe ateliere de lucru, întruniri, spectacole și alte genuri de manifestări specifice. Din delegația română face parte și un ansamblu de cîntece si dansuri foclorice. (d.b.) Pompieri germani în județul nostru Cu doar cîteva zile în urmă s-a încheiat în județ vizita unei delegații de pompieri germani, din landul Renania de Nord-Westfalia, condusă de Hans-Gerdholter, adjunctul serviciului de pompieri din Goch. Vizita, după cum ne-a informat lt.-col. Ilarie Bușe, comandantul Grupului Județean de Pompieri „ Nicolae cehu“, a fost apreciată unanim drept utilă, constituindu-se într-un necesar schimb de experiență. Oaspeții germani au vizitat Detașamentul de Pompieri Reșița, Secția de Pompieri Caransebeș și Serviciul Public de Pompieri Civili ai Orașului Bocșa, unde au fost primiți de reprezentanți ai administrației publice locale și de primarul localității. (d.b.) Bătînd Despre cultura din România și, mai ales, despre politica virgulă culturală e bine doar să constați fără a te enerva, că altfel gata te ia. Căci treaba merge cam așa, România s-a oprit la nivel de București. Puterea dă premii de excelăniță actorilor, apoi cîntăreților, criteriul fiind împlinirea unei vîrste. Să vadă lumea, la festivități e șăful ăl mare, aldelea Nelu, zîmbăreț și fericit, alături de gulia ministrului culturii Totul se dă la teve și te aștepți ca plicul cu bani (buni) care însoțește hîrțoaga diplomei să ajungă la TOți artiștii din țară care au împlinit o vîrstă. Nici pomeneală! Sînt palma premiați DOAR bucureștenii, în disprețul total al celorlalți, care trudesc și au trudit numai ei știu cum, prin teatrele de provincie. Greu de priceput discriminarea asta ordinară practicată de guvern Premiile Uniunii Sapa și lopata Scriitorilor din România sunt destinate definitiv acoliților președintelui USR, prefăcutul autonumit scriitor Eugen Uricariu. In viața mea n-am văzut un tembel mai lingușitor și ăsta se vrea un fel de Zaharia Stancu. Iar premianții Uniunii, aceeași, Ana Blandiana, Nicolae Manolescu și dramaturgul francez Vișniec. De doipe ani încoace, tot ei, de parcă literatura română stă doar în tabărele Blandianei. în paralel, puterea are tupeul să țină Forumul culturii naționale, sub înaltele auspicii ale primului vînător al țării, care declamă: Elitele fac cultură. Adică dumnealui. Cînd braconează un căprior, la el infracțiunea e act de cultură. Cînd primește mii de șpăgi mascate sub formă de tablouri și icoane pe sticlă de ziua lui, tot act de cultură se numește. Cînd zăluda Vrînceanu Firea este purtătoarea de cuvînt a guvernului, îi dă bite USR-ul premiul pentru poezie. Restul, doar la impozite și taxe și cules de cucuruz. Mircea Cavadia