Timpul, iunie 2003 (Anul 14, nr. 123-147)

2003-06-11 / nr. 131

-t Criza prezidențiala Nimeni nu mai vrea să fie președintele României. Cel puțin declarativ și deocamdată, Ion Iliescu nu mai poate. Doar dacă preluăm modelul american și din acest punct de vedere, se zice că Bill Clinton încearcă să modifice Constituția americană, așa încît, după o pauză să mai poată deține supremația la Casa Albă Și în lume, evident, Adrian Năstase e mulțumit cu fotoliul de prim-ministru. Se simte în forță. Poziția răspunde dinamismului său. Așa spune Si cum implantul pe creier pentru ca de acolo să primim informații, e încă de domeniul SF, noi acceptăm explicația Deci, preferă premier. Mai o retede, mai o afacere, un tablou La Cotroceni n-ar fi decît „Ziua porților deschise'", cîte o floare și multe petiții Așa ceva e pentru Iliescu și deviza sa. „Sărac și cinstit" Theodor Stolojan nu cred că se dă în vînt după umbra de la Cotroceni. Pasiunea lui e economia, nu politica. Totuși, președintele României trebuie să fie un politician distins. Cel puțin așa mi-l imaginez eu- Liberalii sau alții, nu mi-e clar cine, au mai aruncat în groapa cu lei și-un alt nume: Mona Musca. Nu pentru că o știm noi cu cele bune și cu cele rele, dar Mona Musca nu are cum să fie aleasă Noi sîntem încă o societate misogină Poate nu numai noi Recurg te exemplul aceluiași campion al democrației. Hillary Clinton, fosta primă doamnă, nu îndrăznește totuși să candideze la Casa Albă. Visează că, odată și odată o femeie va fi președintele SUA, dar nu acum. Traian Băsescu s-a decis, rămîne un candidat fidel la mîna Capitalei. Locomotiva rămîne încă patru ani în stația București. Numai să nu aibă nevoie de o reparație capitală, vorba lui Pană. Decizia pare să fie realistă. La București, mai are credit, în țară, încrederea, pe care paria în 2001, cînd a jucat pe cîrma PD și a cîștigat-o, e în cădere, și în ochii investitorilor e pe la coada, în frunte aflîndu-se Năstase, Stolojan, Voiculescu (care se pare a comandat sondajul), ceea ce e cam grav pentru PD Băsescu nu este mai apreciat de investitori decît Iliescu (ambii sunt doar la 9%), care știm ce simbolizează pentru această clasă, trecutul. Cine ar mai putea candida la Cotroceni? în afară de aceste personalități care din motive obiective sau subiective nu vor pentru că nu vor, nu vor să se sacrifice inutil, sau se lasă rugați, vor fi cei mulți, care vor, dar întrebarea e, cît contează? Totuși, între ei e un caz special C V. Tudor. Dar va putea el candida, pentru că pe zi ce trece mai adună o condamnare-două pentru calomnie? Dorina SCAVERDIA Everestul - un vîrf prea îndepărtat ieri, președintele României, dl Ion Iliescu, a primit echipa de alpiniști români care a escaladat cel mai înalt vîrf din lume - Everestul. Printre ei, s-a aflat și un caransebeșean - Coco Calescu: între marea aventură a vieții și primirea la Cotroceni, Coco Calescu ne-a acordat un interviu în exclusivitate. Primarul Axuc construiește castele în Spania Despre primarul comunei Sacu, Ioan Axuc, se vorbește în general numai de bine. Sătenii, care i-au dat votul în două mandate consecutive, îl apreciază pentru spiritul său gospodăresc Comuna este curată, primăria, cu iubira te scară, se primenește zi de zi, bătrînii de la căminul-spital sînt și ei mulțumiți de atenția ce li se acordă. Pe lîngă atîtea lucruri bine realizate pentru comunitate, primarul Axuc se poate făli cu o mîndreață de vilă pe care și o ridică pe Sălbăgelu Nou. Este drept că primarul a fost cercetat într un dosar penal privind construcța unui pod din bani publici, peste rîul Timiș. Dar aceasta este o altă poveste, ceea ce nu știu sătenii este faptul că primarul Ioan Axuc și-a descoperit de curînd, abilități pe care nimeni nu le bănuia cu cîțiva ani în urmă. Ei bine, primarul s-a apucat de afaceri pe piața muncii. Zvonul s-a răspîndit repede și oameni din localitățile învecinate, inclusiv din Caransebeș, au aflat că loan Axuc le face rost de locuri de muncă în Spania. Mai precis, în agricultură, prin intermediul unui preot de acolo. De bună-credință, că vorba aceea dacă în primar nu ai încredere, atunci în cine să ai?, oamenii l-au asaltat cu cereri pe loan Azuc. „M-am dus la Sacu, împreună cu cîțiva prieteni, ne povestește Ion M., din Caransebeș, și am stat de vorbă cu el. Ne-a spus că are un preot în Spania care are nevoie de muncitor în agricultură. Ne-am bucurat, mai ales că, inițial, primarul ne-a spus că nu trebuie să plătim decît în momentul în care Victor NAFIRU Continuare in pagina a 2-a ÎR-J* fr* r~î $ CURSUL VALUTAR VREMEA O lume nebună biciclete ■ / f ' ș ISO 9002 Crăcată teza •*30 de magazine proprii in țară *** SUPER OFERTA ★ [UNK] [UNK] > peste 30 modele noi de biciclete pentru toate vârstele 500 de repere la piese de schimb și la accesorii REȘIȚA, Bd. Republicii, nr. 1ß magazin “FIRST BIKE” j rír>T8C/ 1:x»síbawa » v.IrviísiN Reșița I Miercuri 11 iunie 2003 8 pagini 4000 lei v Anulxiv^ Nr. 131 3802 Resursele, sub controlul PSD-PRM Constrînși de modificările legislației, consilierii județeni au hotărît modificarea Actului constitutiv al SC Resmin, Societate al cărei unic acționar este Consiliul Județean Carașseverin și care se ocupă de exploatarea resurselor minerale ale județului. Pînă la ultima ședință a consiliului, acesta avea rolul adunării generale a acționarilor Acum, consiliul județean și-a desemnat trei consilieri să facă parte din AGA - Sorin Borugă (PRM), Ioan Drăghicescu (PSD) și Vasile Bîta (PSD), cum s-ar zice, cu o conducere pesedistă, resursele au trecut în mîna PSD plus PRM. (d.s.i.) A fost vîndut Formin în urma studierii celor două oferte privind privatizarea SC Formin SA caransebeș, respectiv cele venite din partea Asociației salariaților din cadrul întreprinderii și din cea a omului de afaceri bucureștean Dumitru Panu. APAPS a hotărît să vîndă cele 269.626 de acțiuni, reprezentînd întregul capital social al firmei, lui Dumitru Panu. Valoarea totală a tranzacției, parafată luni, 9 iunie, s-a ridicat la 272.300 euro. Vom reveni. (A. Crânganu) Citiți mîine: Cel mai bogat primar din județ r Rlsu-plînsu Lună fierbinte Serile trecute, nea Nelu ne-a explicat cum e cu sintagma „sărac și cinstit". După ce ne-a amintit în stilul său caracteristic, am reținut că, decît sărac și cinstit, mai bine bogat și sănătos. De aici deducem că numai bogații pot fi cinstiți. Necinstit și bogat fiind din nonsens. Carevasâzică, bogatul n-are de ce să fie necinstit. Toată schema e să nu-l întrebi de primul milion de dolari. Cam asta-i filozofia de azi, nu pricep de ce mai tot vorbim pe marginea acestui subiect. Mai bine am vorbi pe marginea altuia, cum ar fi de ce a plecat Radu Vasile, fost prim-ministru țărănist, de la PD, unde i-a fost cald și bine, după ce a fost dat afară din PNȚCD. Ce am putea vorbi însă? O fi fost vreun pact cu Băsescu. Stai trei ani deputat PD, apoi te întorci la partidul matale, lăsat în adormire, parcă ceva cu „popular" îi zicea, și după ce îl faci competitiv, trîntim o fuziune și spargem pe PSD-iști, îi spargem, îi spargem, dar pe urmă cui lăsăm primăria Capitalei? Pe mîna lui Băsescu, evident, care mai vrea un mandat de primar general, funcția de președinte al țării fiind, după cum și el și-a dat seama, o bomboană mult prea îndepărtată. Ce înseamnă pentru PD că a mai pierdut un deputat, în persoana lui Radu Vasile? Dar ce te faci că, odată cu senatorul Viorel Pană, gonit din partid de terminatorul Băsescu, îl urmează alți 2500 de membri? înseamnă o tragedie, ce s-o mai lungim! îl deranjează pe Băsescu? Nu. Și-a văzut sacii în care iese din politică, primarul general al capitalei, nu-i așa?, e primarul tuturor bucureștenilor, indiferent de culoarea politică. Pentru istoria acestor texte să mai consemnăm că PNL-ului i s-a pus paza pe ministrul Gingăraș că nu și-a realizat promisiunile din campania electorală. Ceilalți miniștri ar fi în grafic? Sa incheiem cu dorința noastră fierbinte ca toti procurorii de la PNA să se țină de cuvînt. Adică, să demisioneze în bloc. Mircea CAVADIA