Timpul, iulie 2006 (Anul 17, nr. 153-179)

2006-07-22 / nr. 172

sâmbătă, 22 iulie 2006 PE SCURT • Nu mai merg. Președinții georgian, ucrainean și armean au anunțat, ieri, anularea participării la un summit Comunității Statelor Independente (CSI) organizat la Moscova. Presa rusă conta pe prezența a 12 șefi de stat din țările CSI (Rusia, Georgia, Armenia, Azerbaidjan, Republica Moldova, Ucraina, Belarus, Kazahstan, Uzbekistan, Kîrgîzstan, Tadjikistan, Turkmenistan). La cel mai înalt nivel Moscova (MF) - Cota de popularitate a președintelui Vladimir Putin a atins 79%, cel mai inalt nivel de la alegerea sa pentru prima dată la conducerea țării, în martie 2000, conform unui sondaj publicat de Institutul Iuri Levada. Astfel, 79% dintre cei 1.600 de respondenți au declarat că-l sprijină pe șeful statului, în timp ce doar 19% dezaprobă politica sa. Pe de altă parte, doar 39% dintre cetățeni sprijină politica Guvernului rus, iar 56% o dezaprobă. Sondajul a fost realizat în 14 -17 iulie în 46 de regiuni ale Rusiei, în timp ce televiziunea, în întregime controlată de autorități, saluta succesul președintelui la summitul G8, prezentat ca o reafirmare a Rusiei drept mare putere mondială. Operațiune Cartierul General al Autorității Palestiniene din Nablus, Fâșia Gaza, a fost ieri ținta tancurilor israeliene, în cadrul celei de-a doua zile a operațiunii armatei statului evreu în acest oraș. Au fost uciși cinci palestinieni din Brigăzile Al- Aqsa, alți 35 fiind răniți. (Foto: epa) Vladimir Putin (Foto: EPA) Vizită strategică Washington (MF)Secretarul de Stat american, Condoleezza Rice, s-ar putea deplasa în Orientul Mijlociu săptămâna vitoare. Potrivit purtătorului de cuvânt al Departamentului de Stat, Sean McCormack, vizita lui Rice va fi menită „depistării cauzelor principale ale conflictului) și producerii L unei schimbări strategice". Intenția lui Rice de a vizita regiunea a fost deja anunțată, fără a se oferi însă detalii despre data deplasării. O sursă diplomatică a afirmat că Rice ar putea vizita mai întâi Egiptul pentru discuții cu miniștrii arabi de Externe, după care se va îndrepta spre Ierusalim, unde va avea întâlniri cu oficialii israelieni. Condoleezza Rice (Foto: EPA) Au fost repatriați București (MF) - Mai mult de trei sferturi dintre cetățenii români care s-ar fi aflat în Liban în momentul declanșării campaniei militare israeliene în această țară, estimat de Ministerul Afacerilor Externe la aproximativ o mie și compus din rezidenți și turiști, au fost repatriați până ieri dimineață. Primii 313 cetățenii români care au fost evacuați din Liban au ajuns, în cursul nopții de luni spre marți, pe aeroportul Henri Coandă, fiind aduși în România cu trei aeronave speciale. Al doilea grup de români evacuați din Liban, format din 222 de persoane, a ajuns în țară, miercuri dimineață, cu două aeronave Tarom. Ultimul lot de români evacuați din Liban, respectiv 222, a ajuns în țară în cursul nopții de joi spre vineri, cu două aeronave. PANORAMIC /2 Procurorul general a demisionat . Procurorul general al României, Ilie Botoș, și-a dat demisia în urma scandalului Hayssam. București (MNF) Procurorul general al României, Ilie Botoș, și-a dat demisia, ca urmare a scandalului provocat de dispariția lui Omar Hayssam. „Biroul de relații cu presa din cadrul Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casație și Justiție este împuternicit să aducă la cunoștința opiniei publice următoarele: Astăzi, 21 iulie 2006, domnul Ilie Botoș i-a prezentat președintelui României, domnul Traian Băsescu, demisia din funcția de Procuror General al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casație și Justiție”, se arată în comunicatul Ministerului Public. Președintele Traian Băsescu a luat notă de demisia lui Ilie Botoș din funcția de procuror general al Parchetului ICCJ și a informat ministrul Justiției și Consiliul Superior al Magistraturii asupra acestei decizii. De asemenea, ministrul Justiției, Monica Macovei, a luat act de demisia procurorului general al României, Ilie Botoș și urmează să inițieze procedura de propunere a unui înlocuitor. Demisia lui Ilie Botoș survine declarației ministrul Administrației și Internelor, Vasile Blaga, potrivit căreia este posibil ca Omar Hayssam - judecat pentru acte de terorism în legătură cu răpirea celor trei jurnaliști români în Irak - să fi părăsit România, criticând, totodată, modul în care a fost instrumentat dosarul acestuia. Cariera lui Botoș în 29 august 2003. Ilie Botoș a fost numit prin decret prezidențial procuror general al României. începând din 1990, Botoș a ocupat rând pe rând funcția de procuror la Parchetele civile din Târgu Jiu, Alba Iulia. în 1991, Botoș a deținut funcția de judecător la Tribunalul Militar Cluj, ca în același an să fie numit procuror militar criminalist la Parchetul Militar Cluj, funcție pe care a deținut-o până în iulie 1999. Din 1 iulie 1999 Ilie Botoș a fost numit prim procuror militar la Parchetul Militar Cluj, funcție pe care a deținut-o până în septembrie 2002, când a fost avansat ca procuror general adjunct al Parchetului Național Anticorupție, după care a preluat mandatul pentru funcția de șef al Ministerului Public. Ieri dimineață, polițiștii au declanșat procedurile de urmărire internațională în vederea extrădării lui Omar Hayssam, întrucât nu a putut fi dus la îndeplinire mandatul de arestare emis de Curtea de Apel București în dosarul în care acesta este judecat pentru implicare în răpirea jurnaliștilor la Bagdad. Ilie Botoș (Foto: FAN) încetarea ofensivei, condiționată . Israelul condiționează încetarea ofensivei din Liban de dezarmarea milițiilor Hezbollah. Ierusalim (ONF) - Israelul a condiționat, ieri, încetarea ofesivei din Liban de dezarmarea militanților Hezbollah, după ce secretarul general ONU, Kofi Annan, a solicitat „oprirea imediată a ostilităților”. „Dorim să eliminăm infrastructura militară a Hezbollah în conformitate cu Rezoluția 1.559 a Națiunilor Unite, astfel încât (mișcarea) să nu mai poată declanșa o nouă criză. Una dintre condițiile pentru o încetare a focului este ca gruparea Hezbollah să nu mai poată primi, după intrarea în vigoare a măsurii, armament din partea Iranului și a Siriei”, a declarat purtătorul de cuvânt al Ministerului israelian de Externe, Mark Regev. Regev a subliniat că prelungirea ofensivei israeline din Liban, lansată la 12 iulie, nu împiedică Israelul „să înceapă discuțiile” pentru a găsi o soluție diplomatică a crizei. Batalioane de rezerviști Tot ieri. Israelul a ordonat mobilizarea membrilor unor batalioane de rezerviști, au declarat surse militare, decizia fiind un indiciu că statul evreu ar putea pregăti o invazie terestră în sudul Libanului. Oficialii militari au refuzat să precizeze câți rezerviști au fost convocați, spunând doar că este vorba de mai puțin de o brigadă. Un batalion israelian numără circa 1.000 de militari. De asemenea, Israelul a avertizat, ieri, locuitorii din Libanul de Sud să părăsească regiunea, în condițiile în care există posibilitatea extinderii operațiunilor terestre împotriva gherilelor Hezbollah. Până în prezent, armata israeliană a trimis pe teritoriul libanez doar unități ale forțelor speciale, pentru operațiuni limitate și specifice împotriva combatanților șiiți. Avioane israeliene au împrăștiat pliante în sudul Libanului, cerându-le civililor să părăsească orașele și satele situate în apropiere de frontiera cu statul evreu. Desfășurare de forțe israeliene la granița de sud a Libanului. (Foto: EPA) Presate să deschidă arhivele securității Sofia (MF) - Numeroși experți și oameni politici din fostele state comuniste din Europa Centrală și de Est au cerut deschiderea arhivelor serviciilor secrete comuniste. Multe state din zonă nu au permis accesul liber la arhive, la mai mult de 17 ani de la căderea comunismului și sunt afectate de divulgări de informații și acuzații de colaboraționism la adresa unor persoane cunoscute și ofiÜficiali. Reprezentanți aii instituțiilor care gestionează arhivele din Germania, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, România și Bulgaria și-au împărtășit experiențele cu politicienii în cadrul unei conferințe organizate la Sofia. Fosta Germanie de Est a abordat problema arhivelor Stasi la începutul anilor '90. Cehia a interzis foștilor agenți secreți și colaboratorilor să acceadă la funcțiile publice în timp ce Slovacia a publicat pe Internet numele foștilor agenți. România, unde serviciile de securitate comuniste au dispus de peste 500.000 de ofițeri și milioane de informatori, a încheiat procesul de deschidere a arhivelor anul trecut. „încă vedem structuri ale statului ticăloșii" . Președintele Traian Băsescu a declarat, ieri, că există încă structuri ale statului ticăloști. București (MF) - Președintele Traian Băsescu a declarat, ieri, că există încă „structuri ale statului ticăloșii” care acționează în viața de zi cu zi, că sunt încă infractori care scapă și că se manifestă încă în instituții „tentația de a răspunde la comenzi politice” și „tentanția de a se considera clanuri”, „încă vedem structuri ale statului ticăloșit acționând în viața de zi cu zi, încă ne jucăm cu infractori care ne scapă, încă avem tentația să răspundem la comenzi politice, încă există în instituțiile statului tentația de a se considera clanuri”, a afirmat președintele Băsescu, la ceremonia depunerii jurământului de credință de către absolvenții Academiei de Poliție Alexandru Ioan Cuza. Șeful statului a adăugat că absolvenții Academiei de Poliție au obligația să respingă o astfel de abordare, neavând a servi pe altcineva decât societatea, cetățenii. VWV-:.......... încă vedem structuri ale statului ticăloșit, încă ne jucăm cu infractori care ne scapă. Traian Băsescu •••.......................• . Băsescu i-a numit pe absolvenți „promoția Europei”, cu care România va intra în Uniunea Europeană. El a apreciat că această promoție este una dintre cele mai bine pregătite, educată în spiritul a ceea ce se va întâmpla în România după aderarea la UE, respectiv de a sluji cetățeanul. Șeful statului a mai spus că Ministerul de Interne este una dintre instituțiile care au probat în ultimii ani că sunt cele mai apropiate de cetățean, evoluția Jandarmeriei și Poliției în încrederea populației fiind pozitivă. 1* JURNAL Cotidian editat de SC Inform Media SRL Oradea, Bdul Dacia nr. 34 Cotidianul Timpul este auditat de Biroul Român de Audit al Tirajelor. BRAT TELEFOANE - REDACȚIA: 21.27.39. 21.31.68: fax: 21.27.09 E-MAIL: dorina.sgaverdia@informmedia.ro ADMINISTRAȚIA: 21.27.39 RECLAMĂ, MARKETING: Simona Cosmagiu - 21.19.01; fax: 21.67.09 simona.cosmagiu@informmedia.ro DISTRIBUȚIE: Aurel Săndulescu - 21.19.01 SUBREDACȚIA CARANSEBEȘ: Str. Mihai Viteazul nr. 35, tel. 51.28.92 Redactor-șef: Dorina Sgaverdia Responsabil de număr: Mianda Mladin REDACTORI: Lucian Constantin (Mediu economic), Nina Curița (Administrație publică), Camelia Giuca (Sport), Ionel Ivașcu (Social), Mianda Mladin (Fotoreporter - Sanatate), Marius Moraru (Sport), Iulius Pîrvu (Subredacție Caransebeș), Anca Preda (Scrisori-Cotidian) TEHNOREDACTORI: Ioan-Emilian Istrate, Zoltán Filip Haszer Abonamentele la Timpul se pot face la sediul redacției Reșița, Str. Independenței Nr. 5A, tel. 212739, 211901 Reclamații privind difuzarea ziarului pentru abonați la sediul redacției, tel. 0801030303.