Tineretul Liber, iunie 1992 (Anul 4, nr. 669-689)

1992-06-10 / nr. 675

Un nou pariu cu agricultura? Ieri, la Sala Palatului a avut loc o intilnire între agricultori din toate județele și sectoarele de producție agroalimentară cu primul ministru, dl Theodor Stolojan, guvernatorul Băncii Naționale, dl Mugur Isărescu, ministrul resurselor și industriei, dl Dan Constantinescu. Au participat peste 4 000 de persoane— reprezentanți ai direcțiilor agricole județene, complexelor industriale ,zootehnice, societăților comerciale agricole cu capital de stat, unităților din industria alimentară, președinți de societăți comerciale agricole cu capital privat, agricultori particulari și președinți de societăți țărănești private. Au fost prezente, de asemenea, persoane din conducerea altor ministere, care au relații directe cu agricultura, reprezentanți ai băncilor comerciale, specialiști din Ministerul Agriculturii și Alimentației, din cercetare și invățămintul superior agricol. Actorii Parlamentului la „Cintarea României“ IULIAN COSTANDACHE Acum două săptămini, cu un entuziasm rezervat, luam in considerație posibilitatea exprimată de Parlamentul României că, la șase zile după Sfîntul Ilie, minunea va produce. Minunea era, evident, data alegerilor generasele și prezidențiale pe care o întreagă națiune se așteaptă de prea mult timp. Minunea insă, acum se poate spune cu certitudine, nu se va produce atunci. Se pare că proorocul și-a întors carul spre alte zări și, biciuind supărat armăsarii, a lăsat in urma sa fulgere și ploaie. Din păcate, nici o ploaie nu va putea spăla mizeria morală în Dealul Mitropoliei, fățărnicia, lașitatea și demagogia celui mai egoist Parlament din istoria țării. Parcă niciodată în istorii relativ scurtă, întreruptă și frămîntată a democrației românești, n-a fost atîta bîlbîială, reveniri, pasări, reîntoarceri și diversiuni. Pînă și gălăgiosul C.P.U.N., care semăna cu o arenă de gladiatori, a fost în stare să ia hotârîri ferme și să impună data alegerilor. Iar dacă ne amintim bine, actualii aleși trebuiau să fie doar o Adunare Constituantă care, indeplinindu-și misiunea avea datoria să se retragă. Dar cine mai ia în seamă acum asemenea subtilități ? Cum scaunele Parlamentului nu sunt basculante, iar aleșii s-au așezat confortabil in ele ,aproape lipindu-se, ar trebui schimbat tot mobilierul. Firește, pentru o astfel de operațiune nu sunt fonduri. Și pentru că unele pachete de legi sunt atit de plicticoase, nicit necruțătoarele camere TV ii pot surprinde pe somnoroși, aleșii s-au gindit să se amuze puțin, inventînd mici scenarii, aplauzele reciproce avind darul să-i revigoreze. Acest spectacol ar fi ciștigat de departe premiul special la „Cintarea României“, el fiind o lecție de democrație putredă. E de înțeles de ce pe unii îi apucă nostalgia cînd se tindeau la congresele superb regizate ale odiosului. Cel puțin erau mai decente... la privit. Acum se merge pe improvizații de amatori fără haz. In fond, asistăm la un circ lamentabil. (Continuare in pag. a Iha) Oare electoratul românesc intelesțe unuta partidă de politicianism care se joacă in aceste zile in Parlamentul țării ? „Moarta" care n-a murit! Cu citeva săptămini in urmă, sub titlul : „Un cadavru pe care nu-l vrea nimeni", ziarul nostru adăuga o nouă pagină la dosarul criminalității din ultima perioadă. Reamintim cititorilor că in zona comunei Grindu din județul Tulcea, al Dunării, a fost descoperit pe malul drept cadavrul unei femei. Cercetările amănunțite făcute de criminaliștii poliției tulcene asupra cadavrului aflat intr-o stare deosebită de putrefacție au stabilit că este vorba despre Lăzărescu Margareta, în virstă de 42 de ani, din comuna Luncavița, județul Tulcea. Dacă pentru poliție totul a fost ela,y nu același lucru s.a intimplat cu noi. Zilele trecute am descoperit-o pe „moarta" polițiștilor tulceni, vie, vn carne și oase la (Continuare in pag. a II-a) ANUL IV - NR. 675 MIERCURI, 10 IUNIE 1992 j 6 PAGINI - 15 LEI / EDIȚIA A II-A Măicuță, stai liniștită !. Nimeni nu-ți va strice... vacanta. Alegerile vor fi la toamnă, atunci and se numără bobocii și repetenții Fotografie de EMANUEL TANJALA Cum se distruge o întreprindere românească RECOROM între oglinzi paralele în finalul articolului „Interese meschine și intrigi fine" promiteam să revenim cu amănunte Pe măsura documentării făcute la Recorom. $0 , detate comercială cu activitate de construcții. In cadrul acestei societăți • funcționează: 4 șantiere, de construcți și 2 ateliere (tîmplărie și lăcătușerie), iar întreaga activitate este dirijată , de la centru de către directorul coordonator, d-l ing. Eugen Presa și Consiliul de administrație. Așa cum scriem și in articolul precedent, la Recorom a izbucnit un conflict de muncă între salariații Șantierului 4 și conducerea Centralei. CUIUL LUI PEPELEA — SEDIUL DIN CALEA DOROBANȚI NR. 54—56 ' Salariațior' Șantierului 4 le este teamă că spațiul rămas liber in urma mutării atelierului de timplărie din Calea Dorobanți nr. 56, va fi amenajat pentru ■ alte activități decit cele speci., fite" muncii" lor. La fel de teamă se este și de SIMONA IONESCU "(Continuare in pag. a V-a) Kan Cut ne-a costat Golful, cît ne costă Iugoslavia? „Finul Pepelei“ spune măiestru că Nastratin Hogea își dibăcise un cuptor pe roți ca să-și coacă pita pe placul tuturor. Flexibilitate absolută sau hîtră raportare la o realitate totdeauna neconformă cu propriile propensiuni ? Obediență degradantă sau abordarea lumii din perspectiva desacralizantă a lui Păcală ?... In multe privințe, România de astăzi este în postura unui Nastratin care-și pierde mereu detașarea față de evenimente. Războiul din Golful Persic ne-a adus pierderi de 3 miliarde de dolari, reprezentînd 1,7 miliarde de dolari datoria Irakului față de țara noastră și întreruperea contractelor, a activităților de „joint ventures“. România respectat și regimul sancțiunilor a împotriva Libiei, cu pierderi mai mici, dar cu pierderi. Conflictul din Golful Persic a găsit România in funcția supremă la președinția Consiliului de Securitate. Am înțeles, am strins din dinți și ne-am achitat de obligații. Ne-am descoperit chiar o adevărată vocație în acest sens încă de la apariția lozincii „Totul pentru front,’ totul pentru victorie !“. Formațiuni de medici români au acordat ajutor răniților din Kuweit. Chimiști, petroliști, specialiști în VIOREL PATRICHI (Continuare in pag. a III-a) închiderea bazajului in partea iugoslavă a Hidrocent Porțile de Fier ar avea consecințe catastrofale de la In exclusivitate de la International Press Service CEHO-SLOVACIA - Coșmarul dosarelor fostei securități Liste in care sunt denunțați colaboratori presupuși ai fostei poliții comuniste au înveninat atmosfera alegerilor de la 5 și 6 iunie din Ceho-Slovacia. Jindrich Hocha a sosit la intilnire cu o geantă diplomat in mină și cu un aer fistreit. Totuși, ceva din privirea sa, un amestec de tristețe și aer abătut, trădează adevărul : la 46 de ani el și-a pierdut locul de muncă iar acum își pierde zilele tot aranjînd niște vechi documente și se trezește adesea dimineața sperînd că totul n-a fost decit un coșmar. Potrivit unui neologism foarte la modă la Praga, Jindrich Hocha a fost „lustruit pozitiv“, ceea ce înseamnă că trecutul lui a fost verificat și că s-au descoperit documente de arhivă care atestă o colaborare cu fosta poliție politică comunistă St. B. Pentru el, coșmarul a în se afla și cel al lui Jindrich ceput în dimineața de joi, 30 a Hocha. Ironia istoriei face caprilie, in momentul in care două cotidiane din Praga au publicat Traducere după „Le Monde“, o listă cu 376 nume de ziariști ȘTEFAN NICOLAE cehi și slovaci, fișate de St. B. ca „agenți“. Printre aceste nume (Continuare in pag. a lll-a) PILULA CONTRA ZIDURILOR Ce s-o mai lungim ! Decit să organizăm alegerile, cum s-a și și propus, pe 23 august, haideți, dacă tot intirziem, să le facem pe 22 Decembrie. S-ar putea asigura un inalt indice de participare a electoratului, cu condiția ca urnele să fie plasate in stradă— i DEMISIA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA In cadrul sesiunii a opta a Parlamentului Republicii Moldova care și-a deschis lucrările astăzi dimineață la Chișinău, primul ministru,31. Valeriu Munavschi, a prezentat președintelui demisia guvernului său. Nu au semnat cererea de demisie dl. Anatol Plugaru, ministrul securității naționale, dl. Ion Costaș, ministrul apărării, pe motiv că în republică este stare excepțională, precum și dl. Ion Ungureanu, ministrul culturii și cultelor. Dl. Mircea Snegur a anunțat că legat de aceasta,și anulează plecarea care urma să aibă loc mîine, la forumul ecologic mondial de la Rio, pentru a se putea ocupa de soluționarea acestei probleme. Domnia sa a adăugat că remanierea va trebui rezolvată în cursul acestei luni. $ Scandalul deșeurilor ia amploare — La Reșița arsen și plumb cît pentru un continent! ® Cum s-a făcut de-a rămas electoratul fată bătrînă # Naționalizarea — o rană încă deschisă @ Interviuri în exclusivitate Strategii de expectativă După controversele furtunoase în jurul legii pentru alegerea președintelui, prelungite luni seara pină la o oră neobișnuită fr. Parlament, ieri, lucrările Camerei Deputaților au căzut intr-o iremediabilă monotonie. In locul unei ședințe comune cu Senatul, așa cum prevedea inițial programul —modificat datorită lentorii cu care Camera dlui Alexandru Birlădeanu și-a propus să parcurgă raportul comisiei de mediere asupra Legii alegerilor parlamentare — deputații s-au reunit in familie, abordînd alte proiecte legislative înscrise pe ordinea de zi. Primul obiect de dezbatere l-a constituit Raportul comisiei de mediere privind soluționarea divergențelor apărute în legătură cu proiectul de lege pentru modificarea art. 213 din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale. Mai interesantă s-a dovedit continuarea dezbaterilor asu-DOINA DIACON I (Continuări in pag. •$ 11-a) Ritmul dezbaterilor, „pasul de mels“ După furtunoasa ședință a camerelor reunite de luni, încheiată târziu în noapte, ieri, Senatul a reluat dezbaterile asupra raportului comlicii fe mediere privind divergențele apărute la proiectul de lege pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului. In discuție s-a aflat, pentru început, modalitatea de atribuire a mandatelor de parlamentari, sistemul Handt sufertind și de această dată vii și aprigi discuții. A fost adoptată prevederea potrivit căreia o coaliție de partide și formațiuni politice să beneficieze de un procent mai mare, la admiterea in forul legislativ, proporțional cu numărul partidelor ce o alcătuiesc. Propunerea îi aparține senatorului Ion Predescu, aceasta fiind susținută și de majoritatea senatorilor. In ceea ce privește sistemul Hundt, au existat două opinii diferite. Prima a CRISTIAN OPREA (Continuare in pag. a II-a) o**Oferă firmelor particulare, agenților economici interesați, cu obiect de activitate difuzarea presei, din orașele: • Alba Iulia • Arad • Pitești • Cluj • Bacău • Baia Mare • Botoșani • Bistrița • Deva • Drobeta Turnu Severin • Galați • Giurgiu • Hunedoara • Iași • Mediaș • Pașcani • Petroșani • Piatra Neamț • Roman • Satu Mare * Sibiu • Suceava •Timișoara •Vaslui posibilitatea obținerii unor venituri suplimentare. Se oferă un comision negociabil, la încheierea contractului, între 15 % și 20 % din valoarea înscrisă pe publicațiile societății. De asemenea, se asigură transportul coletelor cu ziare prin ■ C.F.R.. Plata anticipat. Relații suplimentare la sediul Societății Comerciale “Tineretul Liber” S.A., București, Piața Presei libere nr. 1. * 18.02.34. Ne convine ■ sau nu Amnesty International se ocupă de soarta lui Nicu Ceausescu Implicarea mea in tara dvs. atît de frumoasă, România, a început in anul 1989. Am văzut imagini la televizor, am ascultat sau am citit rapoarte care nu au reușit insă să îmi spună nimic în plus, astfel nicit m-am apucat, să cercetez. Nu mi-a trebuit mult pentru a-mi da seama despre faptul că ceva fiind îngrozitor de greșit in reportajul pe care îl urmărisem, a fost adevărat. Am încercat să contactez mai multe persoane din România, dar timp de mai multe luni nu am primit nici un răspuns — scrisorile nu au ajuns niciodată. M-am zbătut în acest fel pînă în luna august 1991, adunînd mereu mai multe dovezi că în realitate nu a avut loc o revoluție adevărată. M-am adresat organizației Amnesty International pentru ajutor. A durat pînă în luna noiembrie pînă au reușit să studieze toate mele, după care l-au cercetările adoptat pe Nicu Ceaușescu ca fiind un deținut politic care are nevoie de ajutor. Amnesty International studiază cazurile oamenilor care au nevoie de ajutor, foarte atent, înainte de a trece la acțiune. Apoi, în luna noiembrie 1991 au trimis prima scrisoare în România. Această scrisoare i-a adus lui Nicu Ceaușescu o lună de tratament la spital, de care avea nevoie disperată. La spital tru am întilnit prima dată cu el, în decembrie 1991. ELIZABETH SPENCER, LONDRA (Continuare in pag. a V-a) DL. MIRCEA DRUC ARE ÎNCĂ PROBLEME Dobîndirea de către dl Mircea Druc — așa cum au anunțat surse ale Mișcării Ecologiste din România — a cetățeniei române nu rezolvă în totalitate chestiunea accesului său la candidatura de președinte al României.. Astfel, Constituția României prevede că funcțiile și demnitățile civile sau militare pot fi ocupate numai de persoane care au cetățenia română și domiciliul în țară, dubla cetățenie exclusă. Dacă dl Druc ar fiind opta numai pentru cetățenia română și și-ar stabili domiciliul în România, ar deveni incompatibil în mod automat cu funcția de președinte al Frontului Popular Creștin-Democrat din Moldova. Conform uzanțelor, un cetățean străin nu poate fi lider de partid. (A.M. PRESS) PODUL GRANT mircea Florin Șandru Vă semnalăm iminența apariției în librării a volumului de versuri „Podul Grant“ aparținînd colegului nostru Florin Șandru; poemele Mircea reunite prin grija editurii „Domino“ se constituie astfel în cea de-a douăsprezecea „ieșire în public“ a poetului. (D.U.). S-A InAUGURAT „CLUBUL ILIE NĂSTASE" Eveniment in viața cetății : luni seara a fost inaugurat „Clubul Ilie Năstase“ menit să confere amatorilor de divertisment noi posibilități și practicare, evident, mai întîi a tenisului, dar și de satisfacere a altor preferințe de mișcare și reconfortare fizică. Este vorba de un club privat după model internațional în materie. Și dacă el este indisolubil legat de numele „patronului“, nume de legendă în sportul românesc și mondial, avem toate garanțiile că va fi un unicat in peisajul oilor. Clubul prezintă Bucureșaspectul unui complex sportiv,distractiv, dar șie refacere, recuperare, dispunînd de o sală de tenis, bazin de înot, sală de gimnastică aerobică, bowling, săli de masaj pentru întreținere, restaurant, dar și superbe alei incărcate de verdeață și flori, minunate locuri de promenadă diurnă sau nocturnă. Firesc, dacă avem în vedere că este situat pe malul lacului Herăstrău. Dar să vă dăm și adresa : Bd. Mircea Eliade nr. 1 (în imediata apropiere a sălii Floreasca), telefon 79 63 85. „Clubul Ilie Năstase", este deschis tuturor, accesul la bogata paletă de activități va fi asigurat pe baza prii abonament. (VASILE CABULEA). MUSTRAT! CU O FLOARE MIMILAN I" .EDITURA DOMINO LA Parlament, sindicaliștii din B.N.L. i-au întimpinat luni pe deputați și senatori cu flori. Cîți oare le-au meritat cu adevărat ?