Tineretul Liber, octombrie 1992 (Anul 4, nr. 757-781)

1992-10-24 / nr. 776

□ I SENZAȚIONAL _________ _ O zonă din centrul Capitalei va dispărea in caz de cutremur . Ce ne așteaptă, în perioada următoare, sub „C" de pericol 9 Institutul de Cercetări în Construc pârnit și pe pămînt . In Vrancea s-a descărcat ții supraveghează în permanență starea unor dămurtâ energie în urma cutremurelor din 1977, 1986 dini • Lipsa fondurilor financiare, mecanismele și 1990 ® Nimeni n-a putut să facă, pînă acum, greoaiele guvernului îngreuiaza aplicarea imepreviziunii Starea construcțiilor nu este chiar _ % 1 “ . _ dezastruoasă, dar nici liniștitoare • In perimetrul dat.a _a masurilor care se impun • Sa nu intram in străzilor C. A. Rosetti, B-dul Nicolae Bălcescu, nu panică, dar să nu ramînem nici indiferenți la ceea prea este de locuit • Bucureștiul se află în zona ce ne poate aștepta. (în pag. a 6-a). Drumul spre iad e pavat cu bune MIRCEA FLORIN ȘANDRU In cei aproape trei ani care au trecut de la evenimentele din decembrie '89 nu-mi amintesc să fi spus cineva că vrea răul țării. Revoluționarii, puterea provizorie, disidenții, opoziția, tehnocrații, biserica, minoritățile, SRI-ul, Armata, sindicatele ș.a.m.d. au afirmat, intr-un fel sau altul, că lucrează în folosul nației românești, că nimic din ceea ce gindesc și ce fac nu e menit a submina echilibrul fragil al tinerei societăți democratice. Oameni „de bine" sau de „bună credință" și-au mărturisit intenția de a acționa spre binele colectiv, convinși fiind că doar astfel - vorba unui celebru personaj caragialean - România va fi bine și tot românul o să prospere. Din păcate, bunele intenții nu s-au soldat, de cele mai multe ori, cu rezultate pe măsură. Populismul puterii provizorii, promovat - s-a spus - din dorința de a atenua privațiunile și suferințele anilor de dictatură, a avut ca efect, in ultimă instanță, epuizarea minimei rezerve a economiei românești, accelerarea și diminuarea motivației muncii. Nici inflației puterii instalata prin votul din Duminica Orbului nu-i pot fi negate bunele intenții, buna credință. Travaliul celor două corpuri legiuitoare, activitatea executivului au stat fără doar și poate sub semnul dorinței sincere de a scoate țara din impas. Dar dependența de vechile structuri, pripeala, lipsa de coerență, criza de autoritate, diletantismul au condus adeseori la rezultate contrarii. Nici despre președintele Iliescu, in perioada primului mandat, nu se poate spune că ar fi vrut, intr-un fel sau altul, răul intenții țării. Nimeni n-a spus și nu spune despre dânsul că n-ar fi un bun român. Dar intre intenții și rezultate e o distanță considerabilă, fie datorită unor erori în exercitarea mandatului, fie - mai ales - datorită imaginii pe care, viind-nevrind - domnia sa o proiectează. Nici una dintre formațiunile politice nu-și propune, prin platforma program pe care o susține, demersuri antiromânești. Nici unul dintre lideri, dintre oamenii politici nu vrea, sunt convins, ruinarea țârii, ciuntirea ei teritorială, plasarea noastră la remorca unor interese străine. Din păcate, lipsa de profesionalism (politic), conservatorismul, declarațiile pripite, lipsa de fair-play in competiția politică, refuzul de a-și asuma, în momente critice, responsabilitățile guvernării, etc., etc., aduc, cu sau fără voie, de servicii binelui comun. Cum la fel, declarațiile „dizidenței", pornite din dorința sinceră de a descuraja abuzurile puterii, pot aduce - dacă sunt insuficient nuanțate - prejudicii reale imaginii României, oferită altora in culori mai negre decit noi inșine o simțim. Cabinetul Stolojan și-a asumat responsabilitatea guvernării promițând concretizarea unui program care să vindece, in cea mai mare parte, „rănile" lăsate de echipa precedentă. Nu i-au lipsit primului ministru și echipei sale nici pâighiile decizionale, nici solicitudinea celorlalte sfere ale puterii. Premierul însuși a pus in joc spiritul său riguros, pragmatic, recunoscuta-i competență. Cu toate acestea bilanțul guvernării Stolojan nu e dintre cele mai roze. Viitorul executiv „moștenește" o economie in derivă, un „pachet" de dezechilibre sociale aflate la limita exploziei. contra zidurilor Avînd în vedere valul de expulzări care îi pîndește pe cei plecați ilegal,în Occident, ca și numărul în creștere al celor intrați ilegal în țară, mai poate susține cineva că în România n-au crescut... veniții pe cap de locuitor ? Oare n-ar fi mai precaut pentru noi ca la desemnarea prim-ministru viitorului să fie consultate și sindicatele minerilor ? CITIȚI IN ACEST NUMĂR: • „Pînă acum a fost nevoie de un om ca mine, obișnuit cu lupta la baionetă!“ declară dl. Theodor Stolojan (în pagina a 2-a) • „Te urc în pom, te string de gît!“ (în pagina a 2-a) • Următorul cutremur serios, după anul 2000 (în pagina a 6-a) „Dictatura adolescenților" cucerește Capitala cu lozinca: „ Suntem o generație binecuvîntata!" Prima intilnire a liceenilor bucureșteni cu realizatorii paginii „Dictatura adolescenților“ a singurului cotidian național — cum s-a afirmat — ce se preocupă de adolescenți (nu numai de scumpirea benzinei, violuri sau cite chiftele a mîncat politicianul X) , „Tineretul Liber“, a fost un succes neașteptat. La știrea apărută în ziarul nostru, prin care se anunța un dialog pe tema „Sînteți o generație norocoasă“, au reacționat liceeni de la „Lazăr“, „Sf. Sava“, „Mihai Viteazul“, „Racoviță“, ca să amintesc cîteva dintre marile licee, făcînd neîncăpător amfiteatrul liceului „Iulia Hasdeu“, gazda acestei întîlniri desfășurate joi seara. Nu voi insista asupra cronicii acestei întîlniri. Pentru că, așa cum am declarat și prietenilor noștri, ei înșiși vor scrie aceasta cronică, ea urmînd să apară în „Dictatura adolescenților“ de miercuri, 28 octombrie a.c. Interesul pentru această întîlnire a cuprins radioul, televiziunea și colegii din presa scrisă. Cornel Ciomâzgă („Tinerama") : „Nu este prima acțiune de amploare a colegilor de la „Tineretul Liber“ care să capete un asemenea interes, intr-un timp în care imediata realitate ne pierde de inefabilul adolescenței. Va fi un succes sigur și de asta vă veți da seama și după reacțiile reci, potrivnice chiar, ale colegilor din presă“. La testul întrebare: „Sînteți o generație norocoasă ?“, adolescenții au răspuns, cu multă vervă, pro sau contra, ideea adolescentului Cătălin Popescu că „suntem o generație binecuvîntată“ cucerindu-i pe cei mai mulți. Relatări și opinii despre acest eveniment puteți citi în pagina scrisă de adolescenți „Dictatura adolescenților“, de miercurea viitoare. Veți găsi și surprize. Și chiar și o temă. DAN MIRCEA CIPARIU Dl. Mărculescu, ministrul agriculturii, a afirmat: „Sîntem pe ultimul loc în Europa!" în conferința de presă organizată ieri la Ministerul Agriculturii și Alimentației, domnul ministru Petru Mărculescu a făcut o amplă trecere în revistă a situației din agricultură fn ultimul an de cinci deține acest portofoliu. Față de rezultatele deloc satisfăcătoare din domeniul producției de cereale și ale unui ușor, dar nesemnificativ, reviriment în zootehnie, domnia sa a afirmat că în ceea ce privește datoria tehnică suntem p a ultimul loc în Europa. „Șomajul ar fi redus la jumătate dacă Industriile adiacente agriculturii ar lucra pentru țărani, adică tractoare, îngrășăminte, investiții. (SL Dorgoșan). Zodia riscului... Radu budeanu Intr-o singură săptămînă în jurul a trei centrale electrice din Europa s-au produs scandaluri de diferite rezonanțe și avînd motivații distincte. Una se află în Ceho-Slovacia, alta in Ucraina și, în sfîrșit, a treia în Bulgaria.' Este vorba de Goliclkovo, Cernobîl și Kozlodui. In toate cazurile nevoia imperativă de energie si furia de a expioa(Continuare in pag. a lila) Topul Conform datelor furnizate de Comisia Națională pentru Statistică, venitul salarial mediu nominal net. In luna septembrie a.c., a fost de 23 306 lei, in creștere cu 304,8 la sută față de media lunară a anului 1991 și cu 1177 față de august. Cel mai mare salariu mediu — 38 022 de lei a fost realizat salariilor în ramurile energie :electrică, termică, gaze și apă, iar cel mai mic — 18 704 lei — în tură. Intre aceste două agriculte se situează celelalte extreprincipale activități : transporturi — 31 422 lei, construcții — 27 111 lei și Industrie — 23 106 lei. (Rompres). Scheletele datează de 30 — 40 de ani • S-au mai descoperit 111 fragmente de schelete umane • In groapa comună s-au mai găsit monede turcești din sec. 18, părănțe din 1956, dar și monedă de 15 bani din 1966 • Oamenii au fost îngropați goi • Printre oasele unui schelet au crescut rădăcinile unui copac . Țăranii din Căciulați se feresc să facă declarații procuraturii 1 ° Pag- a 2-a Ce mai inspirăm, ce mai respirăm ? Mediul în perioada tranziției Dispeceratul Ministerului Mediului — Direcția Supraveghere a Calității Mediului ne-a cunoscut situația calității făcut factorilor de mediu în ultima săptămână. Astfel, depășirile in domeniul calității aerului îngrijorătoare, ele există, nu sunt însă. „Vinovații“ : FEROM — Tutcea, care a determinat o depășire in zona respectivă a concentrațiilor maxime admisibile la pulberi în suspensie de două ori. PHOENIX — Baia Mare. Apele nu au fost nici ele scutite de poluare . Au fost „tulburate“, la rîndul lor, de diverși agenți economici din zonă. Astfel, pe rîul Ialomița și pe rîul Mureș (în anumite secțiuni) au fost depășiri la concentrațiile maxime admisibile la conținutul de ioni de amoniu de 2,5 pînă la 4 ori, datorate agenților economici AMONIL — Slobozia și AZOMUREȘ și R.A.G.C.L. — Tîrgu Mureș. Bistrița, ca rîul Jiu, datorită agentului econinomic PERGODOR Neamț) și minerilor din Piatra Valea Jiului, au suferit depășiri de concentrații maxime admisibile la substanțe organice de 3,5 pînă la 5 ori. Rîul Săsar a suferit acțiunea dublă a agenților economici ROMPLUMB și PHOENIX — Baia Mare, depășindu-se concentrațiile maxime admisibile la mangan de 2 pînă la 5,5 ori și la cupru de 14,5 ori. Pe rîul Trotuș „avem petrol“, depășindu-se de 20 pînă la 130 de ori concentrațiile maxime admisibile, datorită unităților petroliere și de transport petrol din zona Moineasa — Comănești și rafinăriilor Dărmănești și Borzești. Și, ca să nu ne mai plîngem de radiații, aflați că în interval valorile măsurate acest s-au aflat în limitele normale. Organele de inspecție ale Agențiilor de Supraveghere și Protecție a Mediului nu au stat degeaba in luna septembrie 1992, aplicind amenzi contravenționale celor ce au depășit valorile admise în valoare de 3 738 600 lei. RODICA DIAZU Cutremur în Vrancea Centrul de Fizică a Pămîntului comunică : In ziua de 23 octombrie 1992, la ora 11. 22 minute și 22 secunde, în regiunea Vrancei, la adîncimea de 110 kilometri, s-a produs un cutremur cu magnitudinea de 4,2 grade pe scara Richter. Intensitatea în zona epicentrală a fost de 4 grade pe scara Mercalli. Cutremurul a fost simțit la București cu intensitatea de 3 grade pe scara Mercalli. Nu există informații despre eventuale pagube materiale. (Rompres). i-a aruncat casa în aer De mai multe ori, Popa Vasile din satul Ioneasa, com. Vadu Moldovei, județul Suceava, l-a amenințat pe consăteanul său Ion Hudiță, față de care nutrea o consecventă dușmănie, că îi va arunca în aer locuința. Și-a îndeplinit, cu ajutorul unui pachet de dinamită, promisiunea, provocind casei lui Hudiță importante stricăciuni. (C. Straton). Aparatul care omoară cardiacii! Spitalul județean din Sf. Gheorghe are pentru cele secții doar 3 aparate electrocar12 diograf. Cind acestea sunt necesare într-o altă în cea care-l posedă, secție decit aparatul se ia în brațe și se începe o cursă contracronometru pe scări, pînă la linia de sosire. Uneori se constată că aparatul a sosit prea tîrziu (Victor Ianculescu). Prezervative pentru jumătate din Europa!... Infirmind știrile apărute In presă, la „Dermatina“ Timișoara continuă încă să se prezervative. In stocul fabrice curent mai sint 15 mii de bucăți, la derizoriul preț de... 2 lei ! Avînd materie primă de calitate și o tehnologie adecvată, fabrica — unic producător de acest fel din țară — poate asigura zilnic 6—8 mii de bucăți. Deși cu termen de garanție de 6 luni, cu posibilitatea efectuării probei de recepție (!) și cu un ambalaj corespunzător, prezervativele n-au trecere la clienți, cererile fiind mici și sporadice, fapt ce nu justifică o activitate de serie. ..Or, ne spune dl. Opriș, directorul comercial, putem asigura prezervative pentru jumătate din Europa“... In schimb, la cizmele de cauciuc cererea este cu mult peste posibilitățile producției!... (Gheorghe Crișan). «