Transilvania Jurnal, februarie 2002 (Anul 5, nr. 1146-1169)

2002-02-09 / nr. 1153

POLITICA ADMINISTRAȚIE SÂMBĂTă, 9 febRuArie 2002 EDITORIAL Republica AN de Marius Avram Unde se duc președinții când se duc o iată o întrebare la care ar putea să răspundă doar domnul Adrian Năstase. Zilele trecute, abilul premier a propus în premieră și, stranie coincidență, tocmai când președintele Iliescu era cu oarece treburi prin Statele Unite, ca șeful statului să nu mai fie ales de poporul mult, prin vot direct, ci prin vot indirect, de membrii Parlamentului, în felul acesta, România ar urma să se transforme dintr-o republică semiprezidențială - în care președintele are puteri sporite și este primul om din stat, într-o republică parlamentară, în care șeful statului ar avea cel mult rolul unui bibelou, iar frâiele ar fi preluate în totalitate de primul-ministru, adică de președintele partidului care câștigă alegerile. Argumentul președintelui PSD cum că în doar foarte puține țări președintele mai este ales prin vot direct, mi se pare hazliu. De fapt, în spatele propunerii indecente a lui Adrian Năstase se pare că nu stă altceva decât o mică socoteală politică și o mică dorință pentru o mai mare putere. Așa cum arată acum sondajele de opinie, Năstase ar urma să fie succesorul lui Iliescu în fruntea statului. La o primă vedere, poate părea bizar faptul ca viitorul președinte al țării să-și submineze chiar funcția la care râvnește atât de mult. Lucrurile stau însă un pic altfel: într-adevăr, Năstase pare să fie alesul, dar în încă doi ani lucrurile se pot schimba fundamental. Pe de o parte, prezența la guvernare într-o perioadă în care trebuie luate măsuri nepopulare face ca, inevitabil, imaginea să se erodeze dramatic, fapt evidențiat și de sondajele de opinie, iar pe de altă parte, un eșec al campaniei de integrare în NATO, pe care s-a mizat atât de mult, ar putea complica iremediabil lucrurile. Deja, popularitatea premierului a coborât sub cea a PSD, iar urmăritorul său în cursa pentru președinție, Traian Băsescu, s-a apropiat la 16 procente. în plus, în cazul pierderii popularității, Adrian Năstase nu are nici carisma unui Iliescu, pentru a putea recupera terenul pierdut într-un timp scurt; în acest fel, succesiunea lui Adrian Năstase la tronul de șef al statului nu ar mai fi deloc sigură. Deși comportă și ea anumite riscuri, varianta în care președintele ar fi ales de Parlament, iar premier ar deveni șeful partidului care câștigă alegerile, pare mult mai comodă și mult mai sigură pentru șeful PSD. în acest caz, Năstase ar opta pentru funcția de premier atotputernic, stăpân peste țară și peste propriul partid, cum încearcă să fie și acum, și ar renunța la jilțul prezidențial. în această variantă, șansele sale ar fi mai mari, pentru că partidul pe care îl conduce are șanse mai mari să rămână în fruntea preferințelor electoratului; în primul rând, pentru că în sondaje distanța dintre PSD și celelalte partide este mult mai mare decât distanța dintre Adrian Năstase și ceilalți potențiali candidați la președinție, iar pe de altă parte, pentru că, în cazul partidelor, electoratul este mult mai stabil decât în cazul personalităților politice. Nu mai punem la socoteală faptul că, în varianta republicii parlamentare, Adrian Năstase ar putea deveni un premier etern, fără a mai fi limitat de mizilicul de două mandate, care poate avea un președinte, și ar avea aproape puteri absolute. Problema e doar că pentru această modificare constituțională e nevoie de acordul a două treimi din numărul total al parlamentarilor, bașca de un referendum la o populație care, cel puțin acum, în proporție de peste 90 la sută nu agreează ideea. UDMR Sălaj vede o asemănare între Tokes și CV Tudor Noul protocol de colaborare încheiat între PSD și UDMR a provocat o serie de reacții dure în mediile politice românești. Atacurile n-au venit numai din exterior, din partea terțelor partide politice, cum este cazul PRM, ci chiar și din interiorul formațiunilor semnatare, în această situație se află și UDMR. Zilele trecute. Consiliul Director al Episcopatului Reformat de Piatra Craiului, condus de László Tőkes și format din reprezentanții Bisericilor maghiare din mai multe județe din Transilvania, a dat publicității un comunicat în care UDMR este atacată pentru faptul că a semnat protocolul de colaborare cu PSD. In același comunicat, UDMR Sălaj este acuzată că nu rezolvă problemele școlilor confesionale din județ și că tărăgănează deschiderea birourilor de informare pe linie bisericească pentru legitimațiile de maghiar. în replică, președintele executiv al UDMR Sălaj, Deák László, a declarat că „problemele ridicate de Episcopiat sunt tendențioase și au scopul de a influența opinia publică împotriva UDMR”. „Nu înțeleg de ce dorește un Consiliu Director confesional să ne împingă în opoziție alături de PRM", a continuat el, adăugând că asemenea atacuri au venit și din partea PRM și lăsând să se înțeleagă că există o similitudine între atitudinea lui Vadim Tudor și Gheorghe Funar, pe de o parte, și cea a „megaepiscopului”, în privința birourilor de informare de pe lângă biserici, Deak a mai spus că la Zalău ele sunt în curs de înființare și că tocmai Episcopiatul se face vinovat de tărăgănare, deoarece a cerut înființarea birourilor de pe lângă biserici abia în a doua jumătate a lunii trecute. (M.A.) Aripa Civică din UDMR îi reproșează lui Marko Beia lipsa de comunicare Deputatul UDMR de Harghita Raduly Robert, unul dintre membrii Aripei Civice, constituită în cadrul grupului parlamentar UDMR din Camera Deputaților, a declarat ieri că formarea acestei grupări nu este nici mai mult nici mai puțin decât un semnal de alarmă că lucrurile în Uniune nu merg așa cum trebuie, iar modul în care deputații sunt consultați în luarea unor decizii lasă de dorit. Raduly Robert consideră că trebuie să se revină la vechiul obicei, acela ca membrii grupurilor parlamentare să fie consultați de conducerea UDMR înainte de luarea unor decizii, în opinia deputatului harghitean, prin formarea Aripii Civice se va iniția o activitate mai asiduă în cadrul grupului parlamentar din Camera Deputaților și, totodată, se va monitoriza aplicarea protocolului PSD - UDMR, așa cum a cerut președintele Uniunii, Marko Bela, la ultima întrunire a Consiliului Reprezentanților Unionali. Raduly Robert a ținut să menționeze că formarea Aripii Civice nu pune în pericol unitatea UDMR. „Uniunea este o organizație pluralistă, în care au fost și sunt diferite curente de gândire, chiar dacă acestea nu mai pot fi exprimate așa cum se făcea altădată. Ceea ce reproșăm conducerii UDMR este lipsa de comunicare și modul în care sunt pregătite anumite decizii", a conchis Raduly Robert. Lia Matei Haos în situațiile privind venitul minim garantat Secretarul general al Prefecturii Sălaj, Marin Nițu, a prezentat ieri situația venitului minim garantat la nivel de județ. Multe dintre datele cuprinse în tabel sunt însă complet diferite de unele informații primite de la primarii orașelor. Astfel, în cazul municipiului Zalău, numărul cererilor este, conform datelor de la prefectură, de 422, numărul anchetelor efectuate este de 227, iar cel al cererilor soluționate este 0, cu toate că din informațiile de la primărie am aflat că 217 cereri au fost deja validate, mare parte dintre persoanele beneficiare fiind deja trimise la muncă în folosul comunității, în schimbul ajutoarelor bănești primite. Dacă totuși avem în vedere acest tabel, situația în județ se prezintă astfel: au fost depuse la primării 5.820 de cereri și au fost făcute 2.696 de anchete sociale, fiind validate până în prezent numai 1.275 de cereri. Dacă numărul beneficiarilor ar fi doar cel prezentat de prefectură, tot este mai mare decât numărul de persoane pentru care ar fi suficiente fondurile alocate. Pentru întreg județul au fost alocate doar 8,3 miliarde pentru tot anul 2002, sumă care ar fi suficientă pentru numai 1.064 de persoane. Marin Nițu a afirmat că este foarte greu de estimat acum ce se va întâmpla, deoarece fiecare cerere soluționată trebuie să beneficieze de venitul minim garantat. (C.Ș.) Consilierii maramureșeni se răscoală din cauza recensământului ei vor trimite un protest Guvernului Realizarea la nivel național a recensământului persoanelor și locuințelor i-a înfuriat pe mulți dintre conducătorii unităților administrativ-teritoriale din Maramureș. Nemulțumirile se leagă de faptul că Guvernul nu alocă, așa cum ar fi normal, nici un ban pentru recensământ, cheltuielile trebuind suportate din bugetele locale. Conform estimărilor făcute, Maramureșul ar trebui să deblocheze de la buget circa 16 miliarde de lei pentru numărarea cetățenilor și imobilelor. Obligativitatea finanțării recensământului i-a adunat pe consilierii județeni într-o ședință fulger, desfășurată cu ușile închise; în cadrul acesteia, executivul Consiliului Județean Maramureș i-a informat pe aleși că Guvernul a solicitat cuprinderea sumei în buget printr-o hotărâre a forului. Acest lucru implică numeroase probleme. Consilierul Călin Matei a declarat că actul emis de Cabinetul Năstase este „cea mai mare ilegalitate care, se putea face”, precizând că, legal nu se poate pune în practică cererea. Anunțul privitor la finanțarea recensământului din bugetele locale a survenit la o lună după adoptarea acestora,, prin urmare autoritățile nu aveau cum să prevadă situația nou creată și nu au cuprins banii nicăieri. ,Ar trebui anulat bugetul aprobat și ar trebui să se facă un altul. Numai că 80 la sută din banii alocați au fost deja cheltuiți de autoritățile locale și instituțiile aflate în subordinea noastră. Guvernanții nu au făcut altceva decât să arunce pisica moartă în ograda consiliilor județene în momentul în care au cerut includerea sumelor în buget. Ei ar fi trebuit să se gândească din timp că nu vor avea resurse să susțină realizarea recensământului”, a afirmat Călin Matei. Consilierul maramureșean a catalogat situația ca fiind o „aberație”: în cazul anulării bugetului ‘■’ramureșului, toate celelalte ’zi locale și instituții vor fi mai mult, riscă să se creeze o stare de haos în administrație. Pentru a atrage atenția asupra acestui risc, consilierii maramureșeni au luat decizia să semneze o sqpsoare de protest pe care să o trimită Guvernului. „Consiliul Județean Maramureș și, din informațiile pe care le deținem, și alți colegi ai noștri din restul țării nu vor să participe la o asemenea încălcare a legii. Este inacceptabil și faptul că ni se bagă pumnul în gură. Dacă ar fi să dăm crezare informațiilor care se vehiculează, guvernanții au amenințat județele care nu vor ține seama de solicitare cu tăierea de la rectificarea bugetară. Ar fi voib de un șantaj, care nu trebuie tolerat”, a concus consilierul județean Călin Matei. Meda Muntean Transilvania Jurnal Opoziția dezvăluie: Președintele CJ Alba își plătește osanalele din banii publici Deputatul PD Alexandru Pereș a făcut ieri, în cadrul conferinței de presă săptămânale a partidului din care face parte, o dezvăluire șocantă. Pe lângă faptul că instituția condusă de Augustin Presecan are angajat cu carte de muncă un purtător de cuvânt, președintele CJ Alba și-a dublat corul lăudătorilor, angajând cu convenție civilă un coleg din presa scrisă, căruia din respect pentru breasla din care facem parte nu-i dăm numele (dar pe plan local toată lumea îl știe). Actul, înregistrat cu numărul 33/810 din 31 mai 2001, prevede plata sumei de 2.710.000 de lei pentru 3 ore de „prestări servicii” pe zi, pe o durată nelimitată de timp(cel puțin doi ani de acum înainte !!). Așa se explică faptul că în cel mai vechi cotidian local calificativele care mai de care mai pompoase agățate de reverul președintelui Augustin Presecan nu mai contenesc. De la „ambasador al județului” și „ministru de Externe”, până la „omul anului” și vajnic apărător al cauzei celor mulți, nici un epitet a la „epoca de auri” nu i-a lipsit. Partea proastă este însă că osanalele ridicate lui Presecan sunt plătite din banii publici, bani ai contribuabililor, care trebuie să strângă cureaua ca să poată să-și achite taxele, cu gândul că vor avea drumuri mai bune, apă mai curată, protecție în caz de dezastre și altele. Deputatul Alexandru Pereș îi sugerează lui Augustin Presecan să o lase mai moale cu cinstea și corectitudinea și să renunțe la autocalificativul de „pom care rodește, în care toată lumea dă cu piatra”, pentru că, după cum se vede, multe dintre roadele sale nu sunt decât vorbe goale, plătite pe bani frumoși, din buzunarul populației. Monica Ignat