Transilvania Jurnal, februarie 2002 (Anul 5, nr. 1146-1169)

2002-02-09 / nr. 1153

. AUTO ■ ■ Rulmenți românești pentru Honda Producătorul de rulmenți Koyo România SA din Alexandria a semnat cu compania japoneză Honda Motor un contract privind livrarea, începând cu ianuarie 2002, a unor rulmenți care vor intra în componența roților motoretelor, a declarat Hajime Hori, președintele Koyo România SA. „Pentru început, rulmenții vor fi livrați către una din fabricile Honda din Asia, însă intenționăm să extindem aria livrărilor și către alte fabrici ale companiei japoneze, inclusiv cele din Europa”, a adaugat Hajime Hori, fără a preciza valoarea contractului. în Asia. Honda are peste 45 de fabrici de motociclete și motoscutere, automobile și motoare. Producția anuală de motociclete, realizată în cele 12 unități localizate într-un număr de zece state asiatice , se ridică la aproximativ trei milioane de bucăți. Hondai exportă motociclete în Europa din 1950, după care a devenit primul constructor japonez de motociclete care și-a înființat o subsidiară în regiune,cu sediul în -1 Germania. în 1963, Honda a construit în Belgia prima sa fabrică externă pentru motociclete de mic litraj. Compania mai deține o fabrică de motoare în Franța și o uzină de automobile în Marea Britanie. Uzina de la Alexandria produce cele mai utilizate tipuri de rulmenți, care reprezintă mai mult de 60% din consumul total al pieței. în România, există șase fabrici care produc diverse tipuri de rulmenți, Anul trecut, societatea Koyo . România-Alexandria a înregistrat vânzări de 759 de miliarde de lei, iar pentru anul 2002, se estimează că vânzările vor atinge valoarea de 1.281 de miliarde de lei. Societatea are în vedere extinderea capacității de producție, existând convingerea că, într-un timp foarte scurt, rulmenții “de Alexandria” vor căpăta o reputație foarte bună prin intermediul rețelei mondiale a companiei Koyo. Koyo Seiko a preluat, în urmă cu circa trei ani, pachetul de 51% din acțiunile societății comerciale Rulmenți Alexandria, valoarea totală a tranzacției (prețul acțiunilor și valoarea investițiilor) fiind de 57 de milioane de dolari. Sâmbătă, 9 februarie 2002 Frumoasele de la SEAT SEAT AROSA Din lateral și din spate, pericolul de a confunda un Seat Arosa cu un Volkswagen Lupo este foarte mare. Numai după ce privești partea din față și bordul, poți recunoaște trasăturile mașinii spaniole. Sub capota lui Seat Arosa se află tehnologie Volkswagen. Micuțul, motor în trei cilindri, diesel, cu injecție directă, cu o putere de 55 kw (75 CP), poate fi găsit și în interiorul lui VW Lupo. Acesta asigură buna dispoziție atât la drum, cât și la pompa de benzină. Trage bine și funcționează, indiferent de turații, cu puține vibrații. De asemenea, este înzestrat cutie de viteze bine reglată, care îi susține caracteristicile. Consumul pe șosea este de 3,51/100 km, în oraș - 5,6 I, iar consumul de autostradă - 7,11 pe 100 km. Toate acestea sună foarte bine! Arosa oferă o ținută de drum sigură și un spațiu de frânare de 42 m de la viteza de 100 km/h. Ar fi însă și ceva de criticat: la versiunea 1,4 TDI, sistemul ABS trebuie plătit suplimentar. Impresia generală a interiorului este pozitivă: pe scaunele din față este foarte mult loc, accesul e ușor, iar finisajele sunt bine realizate. Toate aceste lucruri ne fac, parcă, să uităm că, la urma urmei, Seat Arosa este o mașină mică. SEAT TOLEDO Calitate VW la (aproape) prețul unei mașini coreene, la care se adaugă un aspect decent, dacă nu chiar atractiv. Exterior, prin oferta sa promițătoare, Toledo este un oponent dur pentru fratele sau, VW Born, produs în cadrul aceluiași concern. în general, prietenii limuzinelor clasice ar trebui să ciulească urechile - un portbagaj de 560 de litri aduce a record! O deschidere puțin prea mică îngreunează, din păcate, încărcarea acestuia, iar spatele înalt al mașinii îngrădește vizibilitatea: în vreme ce Seat oferă suficient spațiu în față, locurile din spate nu dispun decât de o ofertă medie de spațiu. Suspensiile moi îi oferă acestei limuzine cu patru uși calitatea de mașină de cursă lungă, cu atât mai mult cu cât fotoliile bine tapițate oferă suficient loc. Denivelările din carosabil sunt depășite fără probleme. Poate doar atunci când mașina este foarte încărcată, caroseria are tendința să se clatine la schimbări bruște de viteză. Soliditatea și siguranța constituie argumente solide pentru cumpărare. Motorul de bază - 74 kw (100 CP), care funcționează nu chiar lipsit de vibrații, reușește să transporte fără dificultăți mașina grea de 1.250 kg. Cu schimbarea fină și precisă a treptelor de viteză, nu se vor înregistra probleme la manevrele de depășire. Motorizarea alternativă recomandabilă ar fi cea de 1,91 TDI. Seat oferă motorul diesel în două trepte de performanță, dar versiunea mai puternică costă cu 4.000 DM în plus. Puternicele motoare pe benzină duc la o viteză mai mare, dar și la un consum mai ridicat de benzină. Noul IBIZA Deși anunțată pentru Ibiza, noua linie stilistică promovată de Seat pe prototipurile din ultimii ani va debuta abia pe viitoarea generație Leon. Pentru această compactă sportivă, casa din Martorell a considerat oportună crearea unei caroserii independente de viitoarea generație Toledo. Deși proiectul nu este definitivat, se pare ca Leon II se va apropia stilistic de Salsa și Tango. WD40 - Soluția bună la toate Cunoscut de mecanici ca spray-ul cu o mie de utilizări, bun la toate, WD-40 protejează metalul de coroziune și rugină, penetrează piesele înțepenite, îndepărtează umezeala și lubrifiază aproape orice. WD40 este foarte bun când vine vorba de curățat unsoare, murdărie și alte resturi de pe aproape orice suprafață. WD-40 îndepărtează mizeria depusă curățând grăsimea și murdăria, de asemenea, dizolvă adezivi înlesnind curățarea ușoară a etichetelor, benzilor și materialul de lipire în exces; îndepărtează repede umezeala din sistemele electrice, eliminând posibilitatea unor scurt-circuite. WD-40 îndepărtează rugina din asamblările metalice nepermanente sau de pe părțile metalice ,ruginite sau Înghețate. Componentele de lubrifiere ale WD-40 sunt dispersate la depărtare, ajungând pe suprafața pieselor în mișcare, greu accesibile. în plus, cu ajutorul componentelor sale chimice rezistente la coroziune, WD 40 protejează suprafețele din metal împotriva umezelii și a altor elemente corozive. SC c ■MPEX SRL RECONDIȚIONAM CARTUȘE IMPRIMANTE Opj-Napoca P-ta linii «1.4-5 TeJMOT?2715 Transilvania Jurnal VW ROLLO IV Cu un palmares impresionant pentru categoria sa, (patru generații,27 de ani de existență, peste 6,5 milioane de exemplare vândute și înființarea unui nou segment auto), VW Polo IV poate găzdui, într-o caroserie de numai 3,9 metri lungime și 1,65 lățime, 5 persoane, iar capacitatea portbagajului este de 270 de litri. în plus, rabatarea banchetei din spate duce la un volum disponibil pentru bagaje de peste 1 metru cub, adică 1.030 litri! Nici siguranța pasagerilor nu a fost neglijată, noul Polo oferind chiar și pentru varianta standard două airbag-uri frontale, două airbag-uri laterale, ABS, EBA (sistem de distribuție a forței de frânare între punți), centuri de siguranță pretensionate și pregătire pentru scaune de copii ISOFIX. Noul Polo este astfel construit încât până la 2.500 de rot/min efectiv nici nu auzi motorul mașinii, iar după aceea propulsorul își face simțită prezența destul de discret, despre zgomot putându-se vorbi de-abia după 4.000 de rot/min. Surprinzător însă este zgomotul suspensiei spate, mai ales la rularea pe piatră cubică. Șocurile provocate de neregularitățile drumului sunt preluate foarte bine, deși avem de-a face cu un tren de rulare destul de rigid. ZX5 este cel mai deosebit model Ford FoRD - ul cu trei uși, care a făcut senzație, ZX3, are acum o versiune la fel de încântătoare, cu cinci uși ZX5. Regăsim la noul Ford același design european de viitor, aceleași ingrediente de bază, încă două uși și un portbagaj ușor accesibil, de aceeași mărime ca la ZX3. Noul membru al familiei Focus pare să fie cel mai deosebit dintre toate modelele de până acum. Cu această nouă mașină, incluzând și producția limitată a performantului SVT, Ford are opt modele diferite hatchback sedan, cu trei sau cinci uși. în ansamblu, sunt mașinile cu cea mai mare rată a vânzării din lume, în categoria mașinilor mici. Ford ZX5 stă cel mai bine la capitolul dotări standard, dintre toate modelele. Are, în primul rând, un mod VA*-V -Ar'-V-A-' A «CMMfolator de patru cilindri Zetec DOHC, cu 130 cp. Cutia de viteze cu cinci trepte nu este o surpriză la o mașină sport. Opțională însă este cutia automată cu patru trepte. Dar varianta standard ar putea fi suficientă, având în vedere că ajunge la 96 km/h în 9 secunde. Tata V '■ aA*în-Mt* a ’*>? V ’>V împreună cu pachetul disponibil (roți de aluminiu, sistem de deschidere cu telecomandă, aer condiționat, roți care se înclină, sistem de protecție împotriva hoților, sistem de stabilitate și tracțiune, airbags), Ford ZX5 ajunge la 18.110 de dolari. Prețul de bază este de 16.135 de dolari.