Transilvania Jurnal, februarie 2002 (Anul 5, nr. 1146-1169)

2002-02-09 / nr. 1153

f L EVENIMENT Sâmbătă, 9 februarie 2002 In Maramureș. 1 * Sute de copii sunt prea săraci ca să meargă la școală părinții nu au cu ce să-i îmbrace Tot mai mulți maramureșeni se văd obligați să își țină copiii acasă. Ei nu pot să îi trimită la școală, pentru că nu au cu ce să îi îmbrace și din ce să le cumpere rechizite. Numeroși părinți preferă să își trimită odraslele la cerșit sau să le pună la muncă pentru a-și completa veniturile. în Maramureș, cele mai multe cazuri de abandon școlar sunt înregistrate pe timpul iernii, după cum afirmă inspectorii școlari. Motivul e acela că multe familii nu își permit să cumpere hainele și încălțămintea necesare copiilor. Conform raportului Inspectoratului Școlar Maramureș, numai în primul trimestru al acestui an școlar, 213 copii au abandonat școala, mai bine de 70 la sută dintre aceștia fiind înscriși în învățământul gimnazial. Grosul celor care au renunțat la școală provine din mediul rural (peste 60 la sută). Pe deasupra, majoritatea copiilor aflați în abandon școlar nu sunt de etnie rromă, ci provine din familiile sărace de români. Autoritățile maramureșene sunt alarmate și de numărul mare de analfabeți existenți la nivelul județului. Se vehiculează ideea că în Maramureș ar exista câteva mii de persoane neșcolarizate, majoritatea țigani. Cifra exactă a acestora nu este cunoscută, deoarece mulți dintre tinerii care nu știu să buchisească nu figurează în arhivele de evidență a populației. Larisa Tivadar FLASH O fetiță de 10 ani este căutată cu disperare de familie Margareta Georgeta Bota are 10 ani și este elevă la Școala Generală numărul 2 din orașul maramureșean Baia Sprie. Ea este căutată cu disperare defamilie și poliție, deoarece de tre zile nu mai știe nimeni de ea. Fetița a fost la școală miercuri dimineața, iar după cursuri s-a dus la o colegă de clasă cu care s-a jucat aproximativ o oră, în jurul orei 16.00, Margareta le-a spus părinților colegei că merge să își facă temele și să mănânce. Ea nu a mai ajuns însă acasă. Familia a căutat-o timp de două zile la cunoscuți și vecini, iar ieri, văzând că nu îi dau de urmă, au apelat la poliție. Copila are aproximativ 1,20 metri înălțime, păr șaten, tuns scurt și ochi căprui. în momentul dispariției, ea purta o geacă roșie, căciuliță albă, blugi negri, iar în picioare avea adidași de culoare deschisă. Părinții Margaretei Bota se tem ca fiica lor să nu fi pățit ceva. Ei roagă persoanele care pot da relații despre locul în care se află fetița sau au văzut-o în ultimele zile să sune la cel mai apropiat post de poliție. Larisa Tivadar A vândut același apartament la patru persoane O casnică deghizată în agent imobiliar a escrocat în această toamnă mai mulți bistrițeni cărora le-a vândut același apartament. Polițiști de la Biroul Poliției Economice au reținut-o pe Cornelia Baciu, în vârstă de 40 de ani, casnică din Bistrița care a încasat în octombrie 2001 de la Steliana Râpan, 150 de milioane, contravaloarea unui apartament care fusese vândut și unei alte persoane. Polițiștii au descoperit în urma cercetărilor că aceeași casnică a mai fraierit și alți bistrițeni, încasând pentru un promis apartament, 316 milioane de lei respectiv 1.000 DM de la două persoane. Deocamdată procurorii bistrițeni au emis pe numele Corneliei Baciu un mandat de arestare pe treizeci de zile pentru înșelăciune și trafic de influență. (S.C.) MAGAZIN EN-GROSSI EN-DETAIL produse foto SέUCCOLO developare filme și fotografii într-o ori, produse cosmetice, papetirle, birotici, tablouri și rame, produse electronice, jucirtt, porțelan (china) și multe altele ECONOMISIȚI LA RAIONUL DE JUCĂRII ȘI PORȚELAN 20%O Str. CROITORIA —1- -Nr.13-----7 a -c*ü // / *X INCREDIBIL! ACUM CÂND TOTUL SE SCUMPEȘTE Conducerea Consiliului Județean Alba a încasat ilegal tichete de masă în urma controlului Curții de Conturi, vinovații au fost obligați să restituie 30 de milioane de lei Deputatul PNL de Alba Dan Simedru l-a atacat ieri în termeni duri pe președintele consiliului județean Augustin Presecan, unul dintre cei mai contestați lideri ai PSD. Deputatul a afirmat că, deși legislația nu îi permitea acest lucru, Presecan și vicepreședinții Doru Cetean și Nicolae Gavrilă și-au luat tichete de masă în valoare de 30 de milioane de lei, adică un an întreg. Suma amintită a fost returnată bugetului consiliului, după controlul Curții de Conturi Alba, care a descoperit fapta. Achiziționarea de către CJ a unui autoturism de teren, Daewoo Musso, destinat intervențiilor în caz de calamități naturale, este un alt subiect de scandal. Potrivit informațiilor prezentate de liderii liberali locali, întrun an, autoturismul în cauză a parcurs 35.000 de km - aproape înconjurul lumii. „După cât a circulat mașina de teren, ar fi trebuit ca în Alba să fie numai inundații, cutremure și alte calamități" a spus deputatul Simedru. în cursul zilei de ieri, Presecan nu a putut fi contactat pentru a replica la cele afirmate de deputatul Dan Simedru. Oricum, președintele CJ Alba a fost protagonistul unui alt scandal recent, fiind dovedit faptul că, în 12 septembrie 2001, el a fost prezent simultan la Bács-Kiskun, în Ungaria unde a făcut o declarație publică, și la Alba Iulia - unde a semnat procesul verbal al Consiliului de Administrație al SC DPL SA. El a încasat astfel atât diurna pentru deplasarea în străinătate, cât și indemnizația de ședință. Nicu Popescu u în* Poliția Sălaj a primit încă două mașini de 30.000 de dolari fiecare Parcul auto al IPJ Sălaj s-a mai îmbogățit în această săptămână cu două autospeciale Volkswagen de 2.600 de cmc, în valoare de circa 30.000 de dolari fiecare. Dotarea inspectoratelor cu mașini performante face parte dintr-un program al MI, program extern de finanțare pentru achiziționarea de autoturisme de poliție. Cele două autospeciale au sosit, după ce, în urmă cu circa două săptămâni, IPJ a mai primit de la MI un autoturism performant VW Passat, în valoare de circa 28.000 de dolari. Se pare că strădaniile de anul trecut ale polițiștilor sălăjeni, care s-au concretizat în aplicarea a peste 60.000 de sancțiuni contravenționale, în valoare de circa 7 miliarde de lei, bani care au luat drumul bugetului M1, sunt răsplătite la începutul acestui an prin dotări cu autoturisme în valoare de circa 2,5 miliarde de lei. IPJ așteaptă în continuare și primirea a două mașini echipate cu radare performante. (D.Z.) Pământ câștigat cu pumnul. Lupta pentru pământ pare extrem de aprigă în Maramureș. Unii gospodari sunt în stare chiar și de crimă pentru a-și alipi la proprietate o tarla din vecinătate. Nu mai departe decât ieri, cotidianul nostru a relatat cazul unui maramureșean care i-a rupt coastele fratelui său pentru o palmă de pământ. Un caz similar s-a petrecut joi și în satul maramureșean Nănești, unde un localnic a încercat să câștige un metru de pământ în plus folosindu-se de pumni. Petru Godja și-a băgat vecina în comă, pentru ca aceasta a refuzat de nenumărate ori să îi cedeze o porțiune de teren agricol pe care el pretindea că ar trebui să o dețină de drept. După corecția corporală primită de la vecinul ei, Ana lia a ajuns în stare de inconștiență la Spitalul Municipal din Sighetu Marmației. Medicii au stabilit că femeia are stare postcomoțională și că a fost bătută crunt. Polițiștii maramureșeni au demarat o anchetă în acest caz, urmând ca în funcție de expertiza medico-legală să ia măsuri împotriva lui Petru Godja. (LT.) CJAS Maramureș a blocat conturile la peste 30 firme Casa Județeană a Asigurărilor de Sănătate (CJAS) Maramureș are de recuperat de la firmele din județ peste 200 de miliarde de lei. Suma reprezintă datoriile și penalizările pentru neplata contribuției la fondul asigurărilor sociale de sănătate. Pentru recuperarea banilor, Corpul de control al CJAS a efectuat, de la începutul anului, mai multe controale la societățile din județ. La începutul lunii februarie, CJAS a făcut popriri pe conturi la 31 de unități, alte 47 de unități au primit somații și opt societăți au cerut reeșalonări la plată. Alexandru Bondre, director economic CJAS, susține că s-a impus luarea acestor măsuri, deoarece banii la fondul asigurărilor de sănătate se adună greu, iar medicii spun că nu-și pot face treaba cu bani puțini. .Astfel de măsuri s-au luat și pe parcursul anului trecut, când Corpul de Control a încheiat 1.307 procese verbale la unitățile verificate, iar 970 dintre ele s-au prezentat în scurt timp și au achitat integral contribuția la fondul de asigurări”, a precizat Bondre. Acesta a mai spus că astfel de acțiuni se vor desfășura pe tot parcursul anului, deoarece există o preocupare permanentă a conducerii CIAS de a recupera banii de la datornici. Rely Indre Transilvania Jurnal Un șofer beat a parcat într-o gradina el a fugit de la locul accidentului Andrei Kiss, un maramureșean de 46 de ani, din Ulmeni - Maramureș, a pus joi după-amiază la lucre o echipă întreagă de polițiști. Bărbatul a încercat să se ascundă de oamenii de ordine după ce, în jurul orei 14.00, a distrus cu mașina gardul unui gospodar din satul Buzești. Kiss era beat și a intrat cu Volkswagen-ul Golf proprietate personală în grădina familiei Onea. Cu toate că s-a rănit destul de grav, șoferul nu a ieșit din mașina avariată. Ba mai mult, el a pus piciorul pe pedală, a ieșit de pe proprietatea omului și s-a dus întins spre casă. După ore de căutări, polițiștii l-au găsit pe Andrei Kiss stând liniștit la domiciliu, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat, i-au fost prelevate probe biologice și s-a constatat că are numeroase leziuni în zona capului și o fractură la antebrațul drept. Pentru fapta comisă, maramureșeanul riscă nu numai să rămână fără permis, ci și să se aleagă cu dosar penal. (L.T.)