Transilvania Jurnal, aprilie 2002 (Anul 5, nr. 1196-1221)

2002-04-15 / nr. 1208

fleOTIDIAN FLASH Un nou program de master la Facultatea de Studii Europene Facultatea de Studii Europene a Universității „Babeș-Bolyai“, Cluj-Napoca, anunță inaugurarea unui nou program de master, intitulat „Managementul performant, începând cu anul universitar 2002-2003. Masteratul, realizat în colaborare cu experți din Italia, își propune să formeze manageri pentru cele peste 10.000 de firme cu capital italian, înființate în ultimii ani în România. Masteratul va fi structurat pe două semestre, primul teoretic, în care se vor desfășura activități didactice, iar al doilea aplicativ, asistat de specialiști ialieni, în care se va pune accentul pe stagii practice efectuate în cadrul întreprinderilor italiene cu sediul în țara noastră. Detalii privind condițiile de înscriere se pot obține la secretariatul Facultății de Studii Europene, Str. Em. de Martonne Nr.1, tel. 193770. (D.C.D.) Centru rural de educație permanentă Primul Centru zonal rural de educație permanentă din țară s-a deschis recent în localitatea Tulgheș din județul Harghita. Centrul a fost înființat în cadrul Universității Populare Rurale din Tulgheș, cu sprijinul Asociației Universităților Populare Germane și al administrației din localitate. Logistica și mobilierul centrului a fost au costat 60 de milioane de lei, spatul și amenajarea fiind asigurate de Primăria Tulgheș. Coordonatorul centrului, Vasile Juravle, spune că oamenii pot afla aici orice fel de informație legată de agricultură, legislație, învățământ sau sănătate. „Există deja o bază de date și urmează să ne conectăm și la Internet”, a precizat Vasile Juravle. Centrul zonal rural de educație permanentă va funcționa zilnic, câte patru ore, iar o învățătoare din comună va asigura informarea localnicilor despre tot ceea ce îi interesează. (R.L.) Elevii militari se orientează cel mai bine Colegiul Militar Mihai Viteazu din Alba Iulia a câștigat locul întâi la Campionatul de orientare turistică, în competiție s-au aflat colegiile militare din țară, concursul fiind organizat de Statul Major al Forțelor Terestre. Colegiul Militar Mihai Viteazu a fost reprezentat de 8 sportivi, conduși de colonelul Marcel Moghiroiu. Probele au constat într-un exercițiu de orientare turistică într-o zonă necunoscută, concurenții atând asupra lor doar o hartă și o busolă. (A.F.) Luni, 15 aprilie 2002 Transilvania Jurnal Rectorii universităților de medicină și farmacie din întreaga țară au dezbătut sâmbătă cu politicieni și specialiști principalele modificări care trebuie aduse învățământului medical universitar. Au fost convenite corecturi în mai multe direcții, cu precădere în domeniul rezidențialului, educației medicale continue, specializării și superspecializării, învățământului sanitar, necesare compatibilizării curriculare cu învățământul de medicină european. Noutățile legislative finalizate printr-o viitoare hotărâre de guvern, vor permite atât angajarea în România a unor doctori străini, cât și a românilor în Uniunea Europeană. Negociatorul-șef la Uniunea Europeană, Vasile Pușcaș, a declarat că până la 31 decembrie 2004 trebuie stabilite persoanele care vor continua negocierile într-o comisie de specialitate pentru recunoașterea deplină a diplomelor pe teritoriul Uniunii Europene. Anticipând hotărârea UE, România a adoptat deja două legi prin care medicilor și farmaciștilor din Uniunea Europeană li se permite sa lucreze în România în aceleași condiții cu omologii lor români. Nicolae Miu, președintele Colegiului Medicilor din Cluj, a afirmat despre această dezbatere de la Cluj de la sfârșitul săptămânii trecute că este prima oară când reprezentanții ministerelor Sănătății și Educației discută la aceeași masă, lăsând la o parte orgoliile. Una din modificările semnificative în sistemul de învățământ este faptul că asistenții medicali vor avea nevoie de studii superioare. Se va face distincția între asistent și infirmier, pentru care se vor efectua fie studii învățământul medical, deschis schimbării asistenții medicali vor avea nevoie de studii superioare la colegiu, fie studii la universitate de patru ani. La Cluj s-a propus și înființarea postului de asistent medical comunitar, plătit din bugetele locale, propunere agreată de ministrul Daniela Bartoș. Mihai Bacalu Cu grosul banilor alocați în iarnă. Fluidizarea traficului rutier în Bistrița așteaptă ghioceii anului 2003 Modul cum s-au realizat planurile fostei administrații de a fluidiza traficul pe principalele artere rutiere din județul Bistrița- Năsăud confirmă binecunoscuta zicală, cu cei patru sfinți, care au rămas trei: Luca și Matei. Astfel, dacă inițial s-au făcut planuri de construire în județ a patru pasarele peste calea ferată, trei dintre acestea având la un moment dat șanse să fie realizate, până la urmă, din cauza nealocării fondurilor necesare și a încetinelii de care au dat dovadă autoritățile locale, au fost demarate lucrările la numai două dintre aceste obiective. într-o scurtă prezentare a modului în care s-au materializat intențiile fosta administrații, făcută la finele săptămânii trecute, președintele consiliului județean, Gheorghe Marinescu, a declarat că pasarela de la intrarea în Năsăud, loc în care automobiliștii pierd minute bune așteptând trecerea trenurilor, a fost pierdută din cauza întârzierii cu care s-a eliberat certificatul de urbanism. Aceeași soartă a avut-o și trecerea peste calea ferată de la ieșirea din municipiul Bistrița spre orașul Năsăud, nealocarea fondurilor necesare în ultimele zile ale guvernării CDR-iste făcând ca acest obiectiv să rămână în stadiul de proiect. Ultimele două obiective propuse, cele de la Cociu și cele de la intrarea în Bistrița dinspre cartierul Viișoara, au fost demarate cu banii primiți pe ultima sută de metri de la fosta guvernare însă nici până acum nu au fost finalizate. Chiar dacă în acest an au fost alocate 42 de miliarde de lei pentru finalizarea pasarelei din Bistrița, există șanse ca aceasta să nu fie terminată însă prea curând. Președintele CJ a declarat că modul în care s-au alocat aceste fonduri cam lasă de dorit, ținând cont de faptul că grosul sumelor, circa 25 miliarde de lei, vor fi virate constructorului abia în cursul trimestrului IV. Cu toate eforturile administrației bistrițene de a primi banii pentru finalizarea lucrărilor până la căderea zăpezii, ținând cont că reeșalonarea sumelor depinde efectiv de ritmul încasărilor bugetare, nu este exclus ca lucrările la această pasarelă, începute în urmă cu mai bine de doi ani, să fie finalizate abia în primăvara viitoare. (L.M.) Vom ști și pe telefonul fix care ne sună RomTelecom SA a lansat de curând, pentru abonații conectați pe linii telefonice principale în centrale digitate Siemens, Alcatel și Ericsson, serviciul „Prezentarea identității liniei chemătoare". Pentru utilizarea acestui serviciu abonatul trebuie să dispună de un terminal telefonic dotat cu funcția „identificarea chemătorului", el putând astfel să vizualizeze numărul chemător înainte de a accepta apelul, în timp ce pot fi vizualizate atât numerele de apel provenite din rețeaua de telefonie fixă și mobilă din România cât și cele din străinătate, numărul chemătorilor abonați la serviciul „număr telefonic neinformabil” și al celor care și-au restricționat prezentarea identității cu serviciul CLIR, nu pot fi afișate. în același timp, RomTelecom a lansat și serviciul CLIR-A, complementar celui CLIP-A, de restricționare a prezentării identității liniei chemătoare, prin care abonatul chemător poate împiedica vizualizarea numărului său la terminalul celui chemat. CLIP-A se oferă la cerere abonatului și se taxează cu 84.000 de lei, ca tarif de accesare încasat o singură dată și 29.400 de lei, abonament lunar, tarife ce nu includ TVA. Serviciul poate fi oferit în două moduri: apel cu apel sau permanent. Potrivit Legii 675/2001, prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul telecomunicațiilor, serviciul CLIRA nu este tarifat de către RomTelecom. Abonații care beneficiază de serviciul „număr telefonic neinformabil” nu sunt afectați de introducerea acestor servicii. Alte informații suplimentare pot fi aflate prin apelarea serviciului netaxabil 930. (D.Z) Tot mai mulți șomeri își găsesc de lucru la bursele de muncă specializate . Specialiștii din cadrul AJOFM Maramureș au ajuns, încă de anul trecut, la concluzia că bursele locurilor de muncă organizate sistematic sunt eficiente, însă nu satisfac pe toți cei aflați în căutarea unei slujbe. Și, de multe ori, patronii nu sunt prea mulțumiți de cei care se bat la poartă și cer să fie angajați, în limita și caracterul locurilor de muncă disponibile. Prin urmare, AJOFM Maramureș a început, din primăvara anului trecut, să organizeze burse specializate, destinate unui anumit segment al forței de muncă. „Procedura este simplă, și anume unul sau mai mulți patroni, serioși, caută să angajeze un anumit număr de oameni și ni se adresează. La scurt timp, noi organizăm, la sediul firmelor respective ori la Casa de Cultură a Sindicatelor, aceste burse specializate, îi invităm pe toți cei care își doresc un loc de muncă în domeniile respective să se întîlnească cu reprezentanții acelor firme și cu specialiștii noștri, în final, după discuții și sortarea candidaților, locurile de muncă puse la bătaie se ocupă în totalitate", declară Flaviu Dragomir, director managementul pieței muncii AJOFM Maramureș. Până în prezent, mai multe zeci de persoane și-au găsit de lucru în domenii precum transportul auto, producerea de biscuiți, panificație ori asigurări. Nu de puține ori, patronii sunt destul dee pretențioși, unii chiar supunând pe amatorii de angajare la teste , personalitate. Adrian Paraschiv SORA culege laurii din București! Premiul 1 pentru SORA la gala "Premiile Magazinului Progresiv", desfășurat în București la Hotel Mariott Clujenii se pot mândri acum că o afacere ÎOO la sută "made in Cluj-Napoca" a intrat în atenția presei și a oamenilor de afaceri din întreaga țară. Confirmarea a venit odată cu decernarea premiilor acordate de publicația "Magazinul Progresiv" și Kraft pe 4 aprilie, într-o ceremonie desfășurată la Bucharest Marriott Grand Hotel. Cu această ocazie Lora, a fost desemnat cel mai bun supermarket din România. Pe locurile imediat următoare sau clasat Alcomsib S.A., respectiv La Fourmi Moșilor S. A. Premiul confirmă interesul deosebit acordat de către conducerea SORA în găsirea celor mai bune pârgii de atragere a clientelei și față de satisfacerea cerințelor unui public deosebit de pretențios cum este cel clujean. De altfel, cecul de 2000 de dolari acordat câștigătorului va fi investit direct în politica de relații cu publicul pe care Supermarket Sora o derulează de o lungă perioadă. Printre premianții ediției din acest an s-au mai numărat companii precum Metro Cash and Carry România, Coca Cola Romania, Procter and Gamble.