Transilvania Jurnal, septembrie 2002 (Anul 5, nr. 1322-1346)

2002-09-03 / nr. 1323

Transilvania Jurnal Marți, 3 septembrie 2002 Britanicii se opun participării țării lor la un război împotriva Irakului jumătate dintre britanici îl văd pe Bush ca pe o amenințare la pacea lumii Un procent de 71 la sută dintre britanici se opun unei participări a țării lor la un război împotriva Irakului fără aprobarea ONU, informează un sondaj publicat lunt de „Daily Mirror’, relatează AFP. Dintre persoanele intervievate, 41 la sută cred că un atac împotriva Irakului cu scopul răsturnării regimului lui Saddam Hussein ar fi justificat dacă ar beneficia de aprobarea ONU, în timp ce 12 la sută îl consideră necesar chiar și fără asentimentul acestei organizații. Considerați drept o amenințare pentru pacea lumii sunt Osama ben Laden, liderul rețelei teroriste al-Qaida (77 la sută dintre persoanele intervievate), președintele irakian Saddam Hussein (75 la sută) și președintele american George W. Bush (51 la sută). Dintre cei chestionați, 17 la sută au afirmat că războiul împotriva terorismului a fost un succes, în timp ce 31 la sută îl consideră un eșec. Referitor atentatele din Statele Unite, 31 la sută dintre intervievați consideră drept foarte probabilă desfășurarea unor atacuri teroriste similare celor din 11 septembrie, șapte la sută consideră că acestea sunt inevitabile și 51 la sută, că sunt posibile. Institutul ICM a realizat sondajul pe un eșantion reprezentativ de 1.001 adulți, selecționați aleatoriu, în perioada 27-29 august. UE dorește să încheie prima serie a negocierilor de aderare la sfârșitul anului Miniștrii Afacerilor Externe din Uniunea Europeană (UE) au reafirmat dorința de a încheia prima serie a negocierilor de aderare la sfârșitul anului 2002, transmite AFP. „Am confirmat calendarul. (...) Nu mai avem decât de terminat treaba", a declarat șeful diplomației daneze, Per Stig Moeller, referindu-se la cele patru luni rămase pentru închiderea negocierilor în vederea aderării europene a zece noi state în 2004. Aceste discuții, care se anunță dificile din cauza problemelor din domeniile agricol și financiar, trebuie încheiate înainte de summitul european de la Copenhaga, din 12-13 decembrie; în acest scop, Cei 15 vor decide asupra unor puncte de vedere comune până la summitul de la Bruxelles, din perioada 24-25 octombrie. „Calendarul nostru este realist. Avem o ocazie excelentă de a încheia (...) în decembrie”, a apreciat comisarul european pentru extindere, Guenter Verheugen. Moeller a insistat asupra importanței istorice a extinderii cu zece noi membri (Polonia, Ungaria, Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Lituania, Letonia, Estonia, Cipru, Malta), cea mai importantă de la fondarea „construcției europene”. Reprezentanții statelor europene la Elseneur au salutat, de asemenea, eforturile Bulgariei și României, care vor să se integreze în UE în 2007. De asemenea, abolirea pedepsei capitale și reformele din Turcia au fost apreciate de șefii diplomațiilor europene, dar aceștia nu au fixat o dată precisă pentru deschiderea negocierilor de aderare cu Ankara. Deși în programul oficial de vineri dosarul extinderii era singurul care urma să fie luat în discuție, această temă a fost eclipsată parțial de situația din Irak, marcată de refuzul Bagdadului de a permite revenirea inspectorilor ONU pentru dezarmare și temerile față de o intervenție militară americană. Cu ocazia reuniunii, o serie de lideri europeni au subliniat necesitatea de a continua eforturile diplomatice pentru a-l convinge pe Saddam Hussein să accepte întoarcerea inspectorilor. „Chestiunea irakiană depinde de Consiliul de Securitate ONU. ONU trebuie să-și continue eforturile și să facă presiuni asupra Irakului pentru a-i retrimite pe inspectori în această țară”, a subliniat înaltul reprezentant european pentru politică externă, Javier Solana. INTERNATIONAL John Walker Lindh cere scuze americanilor John Walker Lindh, cunoscut sub numele de „talibanul american”, a cerut iertare americanilor pentru faptul că s-a alăturat talibanilor, iar avocații săi au afirmat că acesta a început să facă declarații în legătură cu alți combatanți și cu antrenamentul militar al acestora, potrivit postului american de televiziune Fox News. Autoritățile americane sunt interesate de informațiile lui Lindh referitoare la alți combatanți pe care i-a întâlnit, printre care s-ar putea afla și deținuți de la Guantanamo, din Cuba. De asemenea, Statele Unite speră să afle și detalii despre alte locuri din Pakistan și Afganistan: înaintea antrenamentului său militar din Afganistan, Lindh a locuit într-o regiune protolibană de la frontiera cu Pakistanul. Deși avocații lui Lindh, Tony West și George Harris, intervievați săptămâna trecută de postul de televiziune, nu au dat detalii în legătură cu informațiile pe care clientul lor le furnizează administrației americane, ei au precizat că acesta regretă că s-a alăturat talibanilor și este de părere că atacurile din 11 septembrie sunt contrare învățăturilor islamului. în plus, Sindh a declarat că nu este terorist și că nu a luptat niciodată în rândurile al-Qaida, deși l-a întâlnit o dată pe liderul acestei rețele, Osama ben Laden. Lindh, în vârstă de 21 de ani, este interogat de agențiile guvernamentale, potrivit unei înțelegeri semnate de acesta cu acuzarea. El va primi maxim 20 de ani de închisoare dacă oficialii sunt mulțumiți de cooperarea acestuia, iar judecătorul va aproba această înțelegere în cadrul unei audieri care va avea loc la data de 4 octombrie. John Walker Lindh se află în detenție, în Alexandria și nu are dreptul de a da interviuri. Șeful Mossadului a fost numit președinte al Consiliului Securității Naționale din Israel Șeful serviciului israelian de informații, Mossad, Ephraim Halevy, a fost numit, duminică, președinte al Consiliului Național de Securitate, în locul generalului în rezerva Uzi Dayan, potrivit unui comunicat al președinției consiliului, citat de AFP. Comunicatul nu a precizat dacă Halevy își va păstra și funcția din fruntea Mossadului. Consiliul Național de Securitate este un organism consultativ alcătuit din foști militari și experți în domeniul securității, însărcinați să prezinte rapoarte, în special în legătură cu strategia militară pe termen lung. Potrivit presei, Halevy urma să părăsească postul de la conducerea Mossadului, dar primul ministru Ariel Sharon dorește păstrarea acestuia de partea sa, ceea ce ar putea explica nominalizarea acestuia pentru Consiliul Securității Naționale. Halevy se află la conducerea Mossadului de patru ani. Originar din Marea Britanie, Halevy, în vârstă de 68 de ani, a părăsit Mossadul în 1995, după 30 de ani de serviciu, la momentul respectiv fiind „numărul doi” în ierarhia Mossad. Ulterior, el a ocupat funcția de ambasador al Israelului pe lângă Uniunea Europeană, la Bruxelles. A fost rechemat în fruntea Mossadului pentru a-l înlocui, în 1998, pe generalul Danny Yatom, care a fost nevoit să demisioneze ca urmare a unei serii de eșecuri ale serviciului de informații. RADIO TRANSILVANIA 93,1 FM-ZALĂU Veniți și descoperiți ofertele noastre Profitați de ocazie! Acum cu acțiune Arad 0257-284.390 Timișoara 0256-195.586 Oradea 0259-136.163 Cluj, Kogălniceanu nr. 19; tel. 0264-197.610 program L-V.:9 -17 v Credite de la 10.00. 000-50.000.000,1% / lună, taxa de mandatare / 40 luni 50.000. 000-500.000.000 _ 0,5%/lună, taxa de mandatare/100 luni Tg. Mureș 0265-162.482 Satu Mare 0261- 710.750 Baia Mare 0262- 218.964 Noile adrese e-mail sunt: redacție - berculetz@yahoo.com / publicitate. trjurnalis@yahoo.com