Transilvania, 1872 (Anul 5, nr. 1-24)

1872-09-15 / nr. 18

-------------ArJ Acesta foaia ese ^ * cale 3 cale perluna si costa 2 fioriniv. a. pentru membrii asociatiunei, ora pentru nemembrii 3fr. Pentru străinătate galbenu cu porto, MVv IVr. 18. TRANSILVANIA. Foai’a Asociatiunei transilvane pentru literatura romana si cultur’a poporului romanii. Brasiovu 15. Septembre 1872. Abonamentula se face numai pe cate 1 anu intregu. Se aboneza la Comitetulu asociatiunei in Sibiiu, seu prin posta sau prin domnii colectori. — :------------------— Amilii V. Sumariu. Cuventulu Escel. sale dlui pres. asoc. L. B. Popu la deschiderea adun gen. (Fine.) — Raportulu delegationei presentatu societatei academice. — Colectiune de diplome istorice transilvane. (Continuare.) — I. Dumitru Bolintinenu. — Raportulu secret. II. despre activitatea comit. asoc. pre an. 1811/^ Cuventulu Ecsel. sale dlui presied. asoc. Lad. Bas. Popu la deschiderea adunarei gener. inSabesiu la 5—6. Augustu 1872. (Fine.) XII. In adunarea gener. dela Siomcut’a mare 1869 s’a primitu introducerea regulamentului pentru infientiarea reuniuniloru tienutali si a agentureloru comunali ale asociatiunei, proiectatu de dn. I. Bologa, primitu cu unele modificatiuni si recomendatu admn. gen. prin comitetulu asociatiunei, insarcinanduse acestu comitetu cu punerea in lucrare a acelui regulamentu, ceea ce s’a si facutu in unele tienuturi ale patriei cu celu mai bunu si frumosu resultatu intru desteptarea, nutrirea si consolidarea simttului nationalu, precumu si cu privire la sprijinirea materiale a asociatiunei, in tienuturile adeca, unde se poate lauda naţiunea cu barbati deplinu devotaţi causeloru naţionali. XIII. Totu in acea adunare gen. recunoscanduse necesitatea infientiarei unei catedre pentru limb’a si literatura romana la universitatea d’in Vien’a, — care cestiune a fostu sulevata de catra tenerimea rom. studiosa la acea universitate, — s’a insarcinatu comitetulu prin acea adunare, ca in cointielegere cu celelalte doue asociatiuni romane — cea dela Aradu si cea del. Cernăuți — se întreprindă toate si se faca toti pasii de lipsa pentru realisarea acestei dorintie generale. XIV. La initiativ’a dlui Vis. Romanu luata in adun. gen. d’in Gherl’a in urm’a insarcinarei primite dela acea adunare, comitetulu asoc.a substernutu adunarei gen. d’in Siomcut’a mare unu regulamentu pentru folosirea bibliotecei asociatiunei, si adunarea gen. l’a primitu. XV. Totu in adun. gen. dela Siomcut’a mare s’a decisu a se esprime recunoscientia toturoru conlucratoriloru intru infientiarea unui gimnasiu romanu in comitatulu Satumarelui proiectatu de inteligenti’a romana d’in acelu comitatu, — oferindu totu sprijinulu seu morale in interesulu acelui institutu, a cărui infientiare s’a recunoscutu a fi necesitate imperativa. XVI. Totu in adun. gen. dela Siomcut’a mare s’a primitu propunerea dlui L. Vajda de a premia carti de lectura pentru scólele poporali, intretiesute cu istori’a patriei si a natiunei nóstre, a strabuniloru nostri romani, cu enaratiuni d’in istori’a naturale, cu istorie de combatatorie de viituri si laudatorie de virtuti, tóate cu ilustratiuni si cu icoane. XVII. Adunarea gen. dela Naseudu in 1870 in urm’a iniţiativei luate totu de dn. L. Vajda in adun. gen. d’in Siomcut’a mare a decisa in urm’a opinarei comitetului a perenă memori’a barbatiloru romani mai destinsi si binefăcători ai asociatiunei — prin asiediarea unui „Albumu“ de biografii si a unui registru alu numitoru aceloru barbati (carte de auru), insarcinandu comitetulu ca se-si procure biografiele barbatiloru romani mai destinsi, si candu va fi colectiunea destulu de completa, comitetulu se o presenteze adunarei gen. XVIII. In adun. gen. dela Naseudu s’a primitu mai încolo opulu dn. I. Chitu intitulatul „Viti’a cultivata,“ spre a se da tipariului, cu acelu adausu vnse, cu antaiu se se ingrigesca comitetulu asoc. pentru stabilirea terminiloru technici in acelu opu, precumu si pentru purificarea stilului, si apoi opulu astfeliu completatu se lu substemna de nou adunarei gen. XIX. Totu in adun. gen. dela Naseudu s’a decisu a se face passii cuviintiosi pentru schimbarea statuteloru in directiunea aceea, ca si persoanele morali ca membri ai asociatiunei, se poseda votu in adunările gen. ale asociatiunei. XX. In adun. gen. dela Fagarasiu 1871 nu s’a intemplatu ceva mai memorabile in ceea ca privesce dispusetiuriile adunariloru gen. cu privire la promovarea scopuriloru asoc., esceptandu numai conclusulu adusu la propunerea dlui cons. E. Macelariu, ca adeca la impartirea stipendieloru se se adauga clausula, ca: „stipendiații se oblega prin reversu, ca după absolvirea studieloru voru servi in patria, in citu voru afla postu corespundietoriu.“ Toate aceste dispusetiuni si mesuri, doicizii, le-a luatu asociatiunea resp. adunările gen. si comitetele ei cu cea mai buna intentiune, precumu si cu celu mai curatit zelu de a inainta prosperarea asociatiunei; in toate lucrările asociatiunei in totu decursulu a lom 10 ani a domnitu cea mai buna armonia intre membrii asociatiunei resp. a adunariloru gen. si a comitetului, asia crtu abstragundu dela cateva espectoratiuni mai multu de dosu provenite d’in gelosia con35