Transilvania, 1874 (Anul 7, nr. 1-23)

1874-09-15 / nr. 18

— 198 — de si fata de familia, totusi in f5r’a morţii si aduse amente si de interesulu generale alu natiunei, fundandu 2373 fl. v. a. pentru stipendia pre seam’a studentiloru romani mai lipsiti. Provoca dreptu aceea pe adunarea, ca si acestora se le uredie dein anima recunoscatoria una: „eterna amentirea loru.“ Membrii adunarei generali consiemttendu cu cele espuse de dn. presiedinte, prin scolare si prin un’a „eterna amentirea loru“ ’si manifesta dorerea si recunoscenti’a animeloru sale. VI. Presiedintele propune alegerea comissiuniloru prevediute in programa, in urm’a cărei membrulu Ausentiu Severn descopere, ca membrii adunarei după un’a prealabile contrelegere au si desemnatu pre persoanele alegânde in comisiuni. List’a acestora punendu-o pre mas’a biroului, după acesta lista, presidiulu propune, pr’ adunarea prin aclamaţiune alege: a) in comissiunea pentru esamenarea ratiociniului despre anii trecuti pre protop. Simionu Balintin dr. Aureliu Brote, perceptore Ioane Filipescu, adv. G. Seculea si notariulu comunale N. Muciu ; b) in comissiunea pentru preliminarea bugetului pre anulu venitoriu, pre canon. I. Antonelli, protopopu Ioane Ratiu, econ. Greg. Mezei, adv. dr. Petcu, profes. dr. Ilariu Puscariu; c) in comissiunea pentru inscrierea membriloru noui si incassarea tacseloru, pre propriet. Ioane Popu Maioru, pre Ioane Papiu si prof. I. Candrea; d) in comissiunea de motiuni si propuneri pre Aus. Severu, advocatulu Ioane Maioru, protop. Mihaltianu, protop. Ben. Densusianu, adv. Nicolae Barbu, profes. Teod. Rosiu si dr. I. A. Lapedatu. VII. Presiedintele provoca pe oficialii comitetului, se-si faca rapoartele de pre anii trecuti 187 2/3 si 187 3/4. Suinduse pre tribuna secretariulu NI. I. V. Rusu, cetesce alaturatulu raportu despre lucrările si fasele mai notabili, prin cari trece asociatiunea in predisii doi ani. După cetirea raportului ascultatu cu toata interessarea, presiedintele face observatiunea, ckdesi raportulu secretariale pana acum se indatina a se lud numai spre scientia; considerandu inse, ck acel’a cuprinde in sine lucruri, la cari adunarea are de a’si face reflessiunile sale, si considerandu, ck coprende si respunsu la interpelarea d-lui Greg. Mezei amentitu sub Nr. IV., asia e de părere, se se dea acelu raportu comissiunei pentru motiuni si propuneri, ca se-si faca reflessiunile, si astu-felu se pota veni la desbatere in plenulu adunarei. Adunarea adera la opiniunea d-lui presiedinte si decide, ca raportulu se se predea memoratei comissiuni. VIII. Cassariulu dn. Constantinu Stezariu invitatu de presidiu, asisderea depre tribuna cetesce ratiociniulu in detaliu, si anume atirtu despre starea fondului asociatiunei, care actualmente are capitalu de.........chtu si a fondului academiei cu........... Ambe se transpunu comissiunei pentru esamenarea ratiociniului, ca in siedinti’a urmatoria se si faca raportulu. IX. Urmedia cetirea raportului despre starea, acrescamentulu bibliotecei prin dn. bibliotecariu I. Cretiu, insocitu de un’a interesanta prefatiune despre bibliotece in genere. Dein acestu raportu aici adusu se vede, ck bibliotec’a asociatiunei numera in presente, aprópe la 2000 volumene, si colectiune numismateca. Adunarea le iea tóte spre plăcută scientia. X. Presiedintele face cunoscutu adunarei, ck la birou sosiră cinci telegrame salutatorie, anume: dela romanii dein Clusiu, dela dr. I. Dragescu dein Craiov’a, dela inteligenti’a si poporulu naseudeanu, dela dnii Popeea, Petricu, Popescu, Rosc’a dein Vâlcele , in fine dela dnii dr. Popu, Petrescu, Bacea, Brateanu, Popu, Porutiu, Ciorn a, Clainu si Mihaltianu dein Sibiiu. Se cetescu tóate in audiulu adunarei, cuprendiendu toate sincere orari, cu asociatiunea noastra si cu ea natiunea romana se infloresca, si adunarei generale prin oper’a sa, sei succeda a face inca unu pasu inainte chtra tient’a culturale si mantuitoria. Adunarea cu entusiastice vivate iea notiti’a despre interesarea confratiloru din depărtare. XI. Presidiulu incunoscienticza, ce se insinuară 6 dissertatiuni, anume: dela Aus. Severu, doctorandulu Vui’a din Pest’a, profes. dr. Lapedatu, profes. dr. Silasi, ases. consistoriale Zacharia Boiu si protopopu I. V. Rusu; biroulu admitendu-le a se perlege, provoca in ordinea prememorata, pre Aus. Severu la cetire, care de pre tribuna intre repetite manifestări de conplacere ale adunarei, tiene interesantele seu discursu, „Căușele miseriei poporului romanu, urmările ei, si încercări de a o delatura,“ care se adude la acestu procesu verbale. Urméza apoi doctorandulu Vui’a, cu totu asia de interesant’a sa dissertatiune despre „arderea cada vrei oru,“ alaturatu aici, care dissertatiune fu asemenea ascultata de adunare cu viu interesu. Cu acestea la propunerea presidiului adunarea la 12 ora după amedia se intrerumpe, spre a se continuă după amedia la cinci ore. XII. Pentru a se dă cetire dissertatiuniloru, urmandu siedinti’a si după amedi la 5 ore, disertata prof. dr. I. Al. Lepadatu despre, „culturia poporului in specie la romani, or’ după densulu professorulu dr. Gregoriu Silasi despre „insemnatatea literaturei romane traditionali. Adunarea ascultă si aceste disertatiuni, că si pre cele precedenţi, cu interesare si plăcere si acestea semiiemente ale sale si le manifesta de repetite ori prin aclamaturi.