Transilvania, 1877 (Anul 10, nr. 1-24)

1877-09-15 / nr. 18

ț*3 Acesta foaia ese cate 3 cale pe luna si costa 2 fiorini v. a. pentru membrii asociatiunei, ora pentru nemembrii 3 fr. Pentru străinătate 1 galbeni cu porta postei. csj ..A^ -------------------i/l cga. TRANSILVANIA. Foia Asociatiunii transilvane pentru literatura romana si cultura poporului romanii. --------Abonamentulu se p face numai pe cate 1 anu intregu. Se abonedia la Comitetulu asociatiunei in Sibiiu, seu prin posta seu prin domnii co- i lectori. ct 'i ----------nr. 18. Brasiovu 15. Septembre 1877. Amilii X. Sumar iu. Procesu verbale. — Cuventu de salutare. — Romanulu in poesi’a sa poporale. (Fine.) — Epistole de ale repausatiloru. (Urmare.) — Bibliografia. Procesu verbale susceputu in adunarea gener. XVI. a asociat, trans. pentru literatur’a romana si cultur’a poporului romanu, tienuta la 5., 6. si 7. Aug. st. n. 1877 in Blasiu sub presidiulu dlui Iacobu Bologna, presiedintele asociatiunei. Siedinti’a I. din 5. Augustu 1877. I. Intruninduse membrii asoc. conformu programei A. la 9 ore antemeridiane in localitatea din curtea gimnasiului destinata spre acesta scopu, se alege una comisiune abtu pentru a invita la siedintia pre presiedintele asoc., chtu si pentru a incunoscientia pre Escel. Sa dn. metropolitu si arehiepiscopu dr. Ioann Vancea despre începerea agendeloru acestei adunari. Presiedintele venindu la adunare impreuna cu Escel. Sa metropolitulu, intre entusiastice eschiamatiuni de „se traiesca,“ după ocuparea scaunului presidiale, prin discursulu B. deschide siedinti’a. Adunarea ascultarlu discursulu presidiale cu celu mai viu interesu, ’lu primesce cu aplause, or’ canoniculu metropolitanu Ioane Fekete Negrutiu prin una vorbire adusa sub C. saluta adunarea in numele comitetului festivu alu Blasieniloru. II. Presidiutu invita adunarea se alega trei notari, si la propunerea presiedintelui: Adunarea alege cu aclamatiune pre dr. Greg. Silasi, dr. Ioane Ratiu si dr. A. P. Alessi. III. Presiedintele amentindu cu cuvinte durerose trecerea din vietia, intemplata in decursulu a. 1876/7 a mai multor membrii, si anume amentindu pre canoniculu metropolitanu din Blasiu Ioane Pamfilie, pre proprietariulu Ioane P. Maioru din Sasu Reghinu, pre parochulu Petru Mezei din Ocolisiulu mare, pre cancelistulu judecatorescu Gregoriu Tomescu din Huedinu si pre Ioane Candrea, profes. la institutulu seminariului Andreianu din Sibiiu, (vedi ad. D.), ii esprime facia de acesti decedaţi simtiementele de recunoseientia, pentru sacrificiale lor aduse in viétia pre altariulu culturei poporului romanu. Adunarea impartasindu acelesi simtiemente, ’si manifesta condolenti’a prin scolare. IV. Presidiulu aducendu’si aminte de meritele neperitoria ale fericitului candu-va archiepiscopu si metropolitu Alesandru Sterc’a Siulutiu, adunate atîitu facia de prosperitatea acestei asociatiuni, chtu si preste totu facia de înaintarea culturei si înflorirea natiunei romane, invita adunarea amesuratu programei statorite, se asiste la parastasulu ce se celebreza intru memori’a fericitului repausatu in biserica catedrala din locu. Adunarea primesce invitatiunea si in corpore merge se asiste la implinirea actului religiosu. V. După esirea din biserica si după intdrcerea membrilor si a unui publicu numerosu dela mormentulu fericitului metropolitu, care fu infrumsetiatu cu mai multe cunune, intre cari escelara florile tramise de damele din Clusiu si Abrudu, cu care ocasiune presiedintele rosti curente de profunda pietate si recunoscientia facia de adormitulu mare barbatu alu natiunei romane, continuanduse siedinti’a la 19 12 óra p. m. presidiulu pune la ordine alegerea comisiunei pentru înscrierea membrilor noi si incassarea tacseloru, pentru esaminarea computului, pentru bugetu si pentru motiuni si cereri, intrebandu totuodata adunarea, ore pentru scurtimea tempului nu ar fi consultu, ca raportele secretariului II., cassariului si bibliotecariului se se concreda simplamente comisiuniloru alegunde, cari in siedinti’a urmatoria se le cetesca in faci’a adunarei si se raporte asupra lor. La propunerea memb. G. Mezei adunarea consimte , ca lectiunea raporturiloru se se faca mane, prin comisiunile, cari au se se alega acumu, deci după una consemnatiune compusa in urma unei intielegeri prealabili a membrilor, presidiulu propune, or adunarea alege cu aclamatiune: a) in comisiunea pentru censularia ratiociniului pre membrii N. Fratesiu, D. Cuntianu si I. Marculetiu; b) in comisiunea pentru inscrierea membriloru noi, si incassarea tacseloru pre A. Blasianu, B. Ratiu si T. Colbasi; c) in comisiunea bugetaria pre membrii A. Vestimianu, I. Popescu, G. Filepu, S. Balintu si Iuliu Bardosi; d) in comisiunea de motiuni si cereri pre membrii E. Vlassa, A. Bohatielu, S. Popoviciu, dr. Ilariona Puscariu, dr. los. Hodosiu, I. Antonelli si P. Cosma. VI. Pentru folosirea tempului se sufeva de nou cestiunea despre cetirea macara a unui raportn. Con