Transilvania, 1896 (Anul 27, nr. 1-10)

1896-01-15 / nr. 1-2

o minos, ce ne arată calea lui, merge mereu înainte, nu se opresce nici când și ne zice: „sempre avanti“, — tot înainte! Astfel și „resultatele“, despre cari vorbim, nu ne pot mulțum și nici nu e permis se ne mulțămască, dar ne servesc drept mângâiere, că calea pe care am apucat este o cale rodnică și că poporul nostru are în sine forțele morale, ce se recer ca se potă străbate preste începuturile grele și anevoiase ale acestei căi, care cu cât mai mult înaintăm pe dînsa, devine tot mai netedă și ușoră. De astă dată însă scopul nostru nu este apreciarea resultatelor activității de păn’ acum a Asociațiunii, nici apreciarea intensivității acestei activități. Am voit numai se arătăm, că Asociațiunea ne preocupă de un timp destul de îndelungat și în mod destul de intensiv, încât nu mai stăm în fața unei instituțiuni noue, ale cărei scopuri, căi și mijloce nu s’ar presenta încă în deplină claritate înaintea ochilor noștri. Și totuși, chiar în timpul cel mai nou,s’au ivit în sinul Asociațiunii păreri cu totul divergente cu privire la caracterul acestei societăți, încât unii o consideră ca o corporațiune literară, iar alții ved într’însa o societate de caracter mai mult filantropic-cultural și pornind din aceste puncte de vedere doresc se dee și organelor ei când însușirile și agendele unei instituțiuni literare sciențifice, când iar datorințele unor organe pur administrative. Acesta aparițiune, deși pentru primul moment se pare ciudată și abnormală, în realitate nu este alta, decât o rasă naturală, o consecvență normală a stadiului de desvoltare, în care ne aflăm cu tote instituțiunile nóstre; nu este alta decât o manifestație a acelor împrejurări, ce le-a prevedut unul din marii fondatori ai Asociațiunii, Baronul Andrei Șaguna, când în cuvântarea, prin care a inaugurat memorabila conferință, ținută în Sibiiu la 21 Marte 1861 în causa înființării Asociațiunii, , a accentuat, că „împrejurările și trebuințele omului se schimbă după felul și caracterul timpilor și al cerințelor, pentru aceea și asociațiunile se formeză și se acomodeză după acești factori în acest moment vedem noi izvorul și explicația deosebirii de vederi, ce domnesce în publicul nostru cu privire la carac-