Transilvania, 1912 (Anul 43, nr. 1-6)

1912-09-15 / nr. 5

Nr. 1394/1912. Raportul general al comitetului central al «Asociaţiunii pentru literatura română şi cultura poporului român», cătră adunarea generală, convocată în Sibiiu, la 13 şi 14 Octomvrie 1912. Onorată adunare generală! Serbările jubilare ale Asociaţiunii, ţinute în vara anului trecut, în Blaj, au dovedit cu prisosinţă că instituţiunea noastră culturală, în cursul celor 50 de ani de existenţă, a prins rădăcini adânci în conştiinţa poporului nostru şi că a devenit un factor important în vieaţa noastră naţională. Asociaţiunea, rând pe rând, a îmbrăţişat toate problemele culturale ale poporului românesc din această ţară şi, prin organizaţia ei, înfăptuită în ultimele decenii, a reuşit să introducă o muncă sistematică şi o continuitate în opera ei de propagandă culturală şi de consolidare socială. Adunarea de la Blaj, la care au luat parte arhiereii celor două biserici şi o imensă mulţime de cărturari şi de ţărani, a avut caracterul unei impunătoare serbări naţionale, arătând puterea de manifestaţie culturală a sufletului românesc şi în acelaş timp însemnătatea instituţiei care ocroteşte şi pregăteşte posibilitatea unei asemenea manifestaţii. Aşezământul nostru cultural poate fi pe deplin mulţumit că a izbutit să-şi serbeze munca de 50 de ani prin o sărbătoare aşa de bogată în clipe înălţătoare. Interesul ce l-a arătat întreg poporul românesc la adunarea generală trecută faţă de instituţiunea noastră, poate servi tuturora ca un indemn spre o muncă mai intensivă şi mai rodnică. In primul rând va trebui să se deie Asociaţiunii caracterul pronunţat al unei instituţiuni de propagandă culturală în masele poporului şi în vederea acestui scop să-şi concentreze toate puterile şi întreaga organizaţie. Şi numai într’al doilea rând va avea să se ocupe cu ştiinţa şi literatura propriu zisă. Comitetul central a şi îndrumat activitatea Asociaţiunii din ultimii ani în această direcţie, ceea ce se poate vedea şi din informaţiile ce le înşirăm mai la vale despre activitatea desfăşurată în cursul anului trecut. Comitetul central îşi îndeplineşte o tristă datorinţă, raportând că Aso- Membrii daţiunea de la ultima ei adunare generală a pierdut mai mulţi membri, dintre cari amintim pe octogenarul Ion cavaler de Puşcariu, care a dat ideea pentru înfiinţarea instituţiei noastre şi a fost unul dintre cei mai harnici întemeietori ai ei, pe Dr. Liviu Lemény şi Dr. Ion Borda, ambii membri ai comitetului central, cari au lucrat cu devotament şi cu pricepere pentru înaintarea Asociaţiunii, pe Simion Stoica, medic în Abrud, membru pe vieaţă şi membru al secţiilor ştiinţifice-literare, care şi-a testat o parte din avere Asociaţiunii, pe Dr. Ştefan Erdélyi şi Sever Secula, membrii ai secţiilor ştiinţifice-literare, apoi pe binefăcătorii: Nic. Densuşianu, care a 20*