Transilvania, 1918 (Anul 49, nr. 1-12)

1918-12-01 / nr. 1-12

PARTEA OFICIALĂ, Nr. 95/1919. Raportul general al comitetului central al „Asociaţiunii pentru literatura română şi cultura poporului român“ despre lucrările îndeplinite şi despre situaţia „Asociaţiunii“ în anul 1917. Onorată adunare generală! După ce răsboiul s’a continuat, în toată puterea, şi în anul 1917, Societatea noastră a trebuit să se restrângă, şi în acest interval de timp, numai la o seamă de lucrări neapărat necesare, îngăduite de împrejurări şi de puterile de muncă ce i-au mai rămas (pe lângă prezident, secretarul suplinitor şi un ajutor de birou). Căci, în urma evenimentelor răsboinice din toamna anului 1916, membrii instituţiunii noastre de pretutindeni şi toate despărţămintele ei au ajuns în situaţii din cele mai nefavorabile, iar, precum se ştie, postul vieţii româneşti din Ardeal şi Ungaria a ajuns în cea mai mare strâmtoare. Astfel nu e mirare, dacă nici comitetul central al instituţiunii noastre nu a avut posibilitatea de a desfăşură o activitate mai mulţămitoare şi de a prezentă Onoratei Adunări generale un raport mai bogat despre această activitate, cum nici de a convocă şi ţinea adunarea generală, neîntrunită acum din anul 1913. Lucrările, ce comitetul a putut să îndeplinească în anul asupra căruia prezentăm raportul de faţă, sunt: 1. Scoaterea revistei „Transilvania“ în doi numeri cumulativi: unul cu material literar, altul cuprinzând partea oficială, referitoare la anul 1916. 2. Pentru popor s’a scos „Calendarul Asociaţiunii“, ca Nr. 47 al »Bibliotecii poporale«. Calendarul a fost tipărit, ca şi în anii precedenţi, în 10.000 de exemplare şi s’a desfăcut partea cea mai mare prin vânzare, iar’ un număr oarecare de exemplare distribuindu-se gratuit între soldaţii de pe diferitele fronturi şi din spitale. După ce, dela începutul răsboiului, »Asociaţiunea« a distribuit aproape la 100.000 exemplare cărticele din Biblioteca