Tribuna, octombrie 1904 (Anul 8, nr. 186-206)

1904-10-02 / nr. 186

Amil VIII. Arad. Sâmbătă 215 Octombre 1904. Nr. 186 REDACȚIA Arad. Deai:Ferenczu.Nr.26. abonamentul pentru Austro-Ungaria: »cu:1 an............................... 20 cos. ne */ 3 an ...................... ... 10 col. pe l/l an ............................. 5 an. d o iun* ... ........................ 2 cor Nri de Dumineci pe un 1 cor. ."actru România și etrair,State pe as 10 franci. Manuscripte au H inapoiazt. ADMINISTRAŢIA Arad, Deak Fereueza. Nr. XL INSERŢIUNILE: de un (ir garmoed, pdm tetă M teal; a doua oart 11 tent; t tr*1 oară ( b. de fiecare publicaţi— Atit abonamentele, cât ai tmaarţi ■ afle rant a ac plăti înainta la Arad Telefon pentru oraş fi cuiaMalw Scrisori aetrsncata aa sa prtaen Anul VIII. NUMÉR de DUMINECĂ XI. 40. Încurcătura din Budapesta. Pe cum era de prevăzut, acţiunea ministrului preşedinte Tisza d a revizui regulamentul Dietei, a provocat împotriva sa opoziţia întreagă. Luptă crâncenă, până la cuţit t Iată răspunsul ce partidele opoziţionale i-au trimis ori ministrului preşedinte Tisza. Voinicos şi hotărît cum s’a arătat şi pân’aci este mai mult ca sigur că dînsul nu se va lăsa înspăimântat de ameninţările opoziţiei, va urma deci nouă obstrucţie, iar sfîrşitul va fi disolvarea Dietei. dar o luptă fără rezerve, se impune pentru opoziţie. Idea, ca budget şi recruţi să se poată lifera la termin fix, peste care parlamentul nu-i iertat să treacă, este atât de imposibilă, încât aproape nu se poate vorbi despre ea. Budget şi recruţi, doar asta este esenţa a orice drept parlamentar şi un parlament care şi-ar perde aceste drepturi fundamentale, prin legarea lor de condiţiuni, n’ar mai putea merita nici numele de parlament. Ministrul-preşedinte Tisza în şedinţa de ieri a parlamentului şi-a înscris proectul, ca Dieta să esmita o comisiune pentru examinarea proiectului de reviziune a regulamentului. Seara a şi avut deja răspunsul partidelor. Partidul Kossuthist, în conferenţa de ori seara a declarat că nici măcar parte nu ia la comisiune şi a proclamat lupta cea mai înverşunată. După ce tot in senzul acesta a hotărît şi partidul poporal, portaiul luî Banffy si a lui Apponyi, Tisza se află faţă ’n faţă cu obstrucţia, intregel oporţii. Seara târziu i s’a adus lui Tisza vestea lespre hotârîrea partidelor în clubul liberal. Tisza n’a făcut nici o declaraţie, dar vestea a atins neplăcut. Un intim al său a zis: — Dacă opoziţa refuză calea luptei drepte, va urma disolvarea Dietei. Privitor la planurile lui Tisza unii prendeau a şti că Tisza va forţa proiectul e revizuire într’o şedinţă de 72 ore apoi va dizolva parlamentul. In împrejurărârile acestea, Românii îcâ n’au nici un minut de perdut. Evenimentele îi silesc să-’şî strângă acum rîndule cu un ceas mai nainte. De-atâtea ori omenita organizaţie trebue să se facâ în e l mai scurt timp. Se vor face de curînd egeri, ori nu, evenimente politice atât de semnate ne stau înainte, încât nu este tot ca aceste să ne afle nepregătiţi. Cătră fruntaşi şi cătră popor îndreptăm deci cuvântul nostru, ca toţi în bună armonie să se pună la lucru dar fără amânare. Scrisoarea lui Tisza, Luni s’a deschis parlamentul, dar înnainte de deschiderea lui, primul-ministru a aflat cu cale să trimită din Geszt o scrisoare politică, adresată alegătorilor săi din Ugra, dar care aevea s a adresat întregei țări, tuturor oamenilor cari fac politică. In scrisoarea primului-ministru răsună glasul îndrăsneţului răsboinic, care îşi spune gândul, de a aduce în dietă la rînd modificarea regulamentului dietei sau a parlamentului, în înţelesul de a pune piedeci opoziţiei de a mai face obstrucţie pe viitor şi de a împiedeca mersul carului statului după pofta stăpânirei. Ceea ce vrea să facă primul-ministru prin restrângerea dreptului la vorbă a deputaţilor, în întâiul rînd se îndreptează contra opoziţiei de-acum din parlament, care, după cum ştiut este, cu obstrucţia dusese ţara în stare de afară de lege. In al doilea rînd, se gândeşte să se îngrădească bine stăpânirea pe viitor, pentru caşul când ar întră în parlament şi deputaţi naţionalişti, cari la rîndul lor ar putea face şi ei greutăţi guvernului, făcând obstrucţie, ca şi kossuthiştii. Ş’apoi pe naţionalişti nu are să poată să-i împace cu şuşele şi moinele, ca pe kossuthişti, cari depun armele şi încetează cu lupta, cu opoziţia când guvernul le astupă gura cu câte un proiect ca cel al lui Berzeviczy... Scrisoarea de la Geszt a primului-ministru a încurcat de altfel pe toţi şoviniştii, cari nu se aşteptau, ca contele Tisza să păşască atât de hotărît contra opoziţiei, când odată s’a împăcat cu dînsa. Iată ce spun gazetele ungureşti despre intenţiunile primului-ministru: „Független Magyarország: „ ... De acum iinainte mulţimea poate să urle, nu se dă nimic pe dînsa. Poate să strâmtoreze opinia publică pe deputaţi, nu dau nimic pe ea. Şalele (parlamentului) uşile, ferestrele, vor fi bine astupate cu perdele (cu noul regulament al dietei) stăpânii pot să desbată în linişte ca în Europa apuseană şi să lupte lupta argumentelor. Organizarea acestui parlament şi aşa e minunată. Nu există blăstămăţie, fără Dumnezeu, ce 11’ar putea săvîrşi puterea, la alegeri. Mai ales dacă dreapta şi stânga nu pactează. Dacă nu pactează (unde este naivul care n’ar şti-o aceasta ?) nici atunci n’ar putea pătrunde în parlament, pe baza sistemului de astăzi, mai mult de 40—50 bărbaţi sinceri, independenţi şi energici. Dar poate nici atâţia. Ba încă e bine după o alegere liniştită, după pactări! Când alegătorul pactează în comună, pactează şefii de partide între dînşiî. Pentru că fiecare doreşte mandat de pomană şi sigur. Ş’apoî în chipul acesta, rămâne numărul adevăratei opoziţii 10—15—20“. „Alkotmány“ : „ . . . Partidul liberal (guvernamental) se avânta de cavaler al autorităţii? Ce ironie, ce frivolitate, ce cinizm! Şi ce vrea să ajungă oare prin salvarea autorităţii parlamentului ? Vrea să folosească principiului de autoritate ? Despre aceasta nici vorbă nu poate fi. Parlamentul nostru nu l-a înjosit până la gradul unde se tăvăleşte astăzi nici un regulament greşit al dietei, poate de mult greşit, şi care de mult avea nevoie de o îndreptare, nici o mână de oposiţionali, ci domnia partidului liberal, care a socotit parlamentarismul totdeauna de mijloc, pentru ajungerea scopurilor sale de dominaţiune de gaşcă. Autoritatea parlamentului nu au stricat-o obstrucţiile, oricât sunt ele de condamnabile, ci domnia partidului liberal, de treizeci de ani a dus în parlament voinţa poporului falsificată prin bani şi terorizm, prin ce a falsificat parlamentul însuşi“. „ Magyarország “: „ ... Ce vrea primul ministru cu îndrăzneaţă sa provocare (scrisoarea din Geszt) nu tăinuieşte nici el şi înţelege tot omul. A premia că nu vrea să introducă clotura, adecă închiderea discuţiei prin preşedinte în urma votului majorităţii, încunjură expresiunea odioasă, ca să ajungă la acelaşi scop pe altă cale. Se pregăteşte să dreagă toate acele părţi din regulamentul dietei, cari fac posibilă obstrucţia tehnică. N’a spus car sunt acele puncte, nici cum are să facă, — asta e taina luî. Totuşi e evident, că vrea să reducă numărul şi modalităţile votării, iar cererea votului nominal va lăsa-o numai în anumite cazuri, iar ca regulă pentru luarea de concluze va admite regula de votare prin sculare. Maî important este, că vrea să pună termin ties pentru pertractarea budgetului şi proiectului de recruţi. Aceasta este adevărată clotură, iar odată întrodusă în legea parlamentului, devine silnicie de fier, lanţ de robie“. „Budapesti Hírlap“. ... Să fim în curat. Reducerea regulamentului dietei este primul pas spre reducerea constituţionalismului şi a libertăţii constituţionale. Şi poate avea în onorata dietă aceleaşi urmări, trebuie să le aibă, ca şi reducerea sau nimicirea libertăţii în viaţa civilă. Deoarece în parlament totdeuna hotăreşte majoritatea, misiunea cea mai esenţială şi mai importantă a regulamentului parlamentar este, să asigure drepturile minorităţii. Şi iată, la noi de aceea ajunge la ordinea zilei aceasta reformă, din contră, caută să asigure mai mare apărare drepturilor majorităţii. De obstrucţie avem trebuinţă, în situaţia noastră cum suntem legaţi de Austria. Dar numai într’atâta, întru cât întreagă opoziţia în frunte cu probaţii săi conducători, se ridică. Şi o aşa fel de obstrucţie e spăimântătoare şi cu efect şi fără mijloace tehnice. Dacă Tisza István va ajunge-o aceasta, de ce trebuie clotura, tocmai, în chestia budgetului şi recruţilor?“ „Hazánk“ : „ ... De fapt, revizia regulamentului dietei în primul rând se pregăteşte ca sprijin pentru baza din 67 manipulată în senzul de astăzi în partidul guvernamental; în al doilea rând serveşte pentru întărirea actualului sistem de guvernare.