Tribuna, ianuarie 1907 (Anul 11, nr. 1-24)

1907-01-01 / nr. 1

1/14 ianuarie ‘37. «TRIBUNA» întristător pentrurice inimă de »bun patriot«. El se pot rezuma într’un singur cuvânt: faliment culturii ungureşti. Dintre depuţi naţionali am văzut în cameră pe d-n Teodor Mihali, Vaida Voevod, Aurel hdi şi Ştefan Petrovici. Pe culioare eraţi: dr. Vasile Lucaci. Preşedintele Itah deschide şedinţa la orele 10 şi jun. Se continuă cluţia budgetului cultelor pe banca de ministr contele Apponyi Albert, contele Andrássy Cla şi Polónyi Géza. Raportorul capiei de imunitate propune punerea sub acuză fostului ministru de justiţie Plósz Sándor, jntru faptul că pornise proces împotriva a doieci de deputaţi pentru întâmplările dela 13 ecemvre 1904. După o discuţie mai lungă se adoptă propunerea deputatului Csizmazia de a se respinge propunerea comisiunii. Deputaţ naţionali votează contra. Hentz Káro critică starea şi felul cum se cultivă şi se f... cultura ungurească. Trebue să recunoaştem -zice oratorul — că ştiinţa ungurească nu aost în stare să dea nici o muncă originală şi nă. Ea a rămas sau stearpă sau se hrăneşte de plagiate. Citează o serie întreagă de autori, car acuză pe secretarul Academiei ungureşti, pe Hirich Gusztáv de un întins sistem de plagiaturiAceste acuze n’au fost desmiriţite şi combătute de nimeni. Societatea geografică ungurească a pblicat lucrări şi hărţi cari n’au fost decât o jăfire a lucrărilor similare germane. Unica deosere a fost în preţ, căci plagiaturile ungureşti sut cu mult mai scumpe decât originalul germa Profesorii universităţilor din Budapesta fac motize şi interesele lor de clică la împlinirea credielor. Mulţi profesori citesc cursurile lor dimişte caete litografate şi cam de 30 de ani sunt neschimbate. Examenele sunt curată lotărie. Desăluieşte un caz de trafic ce s’a făcut cu docratul istoric prin profesorul Marcali. (Mare zgomt). Biblioteca universităţii este rău înzestrată ş prea mică. Evreii au năvălit la universitate, ude fac 42 percente din totalitatea celor înscrişi. Ei au năpădit toate cercurile şi ocupaţiile proactive ale ţării şi formează o adevărată primejdie naţională. Cere un număr limitat numrus clausus de studenţi evrei la universitate. (Mare zgomot). Alex. Vaida (întrerupând): Dar de ce? Doar şi ei sunt unguri! Henti Károly. Cere înfiinţarea celei de-a treia universităţi la Caşovia. Critică manualele şcolare ungureşti cari sunt foarte proaste. Şcoalele secundare dau o generaţie slab pregătită.. Dezvăluieşte abuzurile şi jafurile ce se fac la budgetul cultelor sub pretextul... promovării culturii. Zecimi de mii de coroane se dau ca subvenţii la nişte ziare neînsemnate. Aşa Lázár Béla are un ziar care nu produce nimic, dar măguleşte pe ministrul cultelor. Totuşi votează budgetul. Voci: Ovreii sunt buni patrioţi. Aurel Vlad: D’acea vă apăraţi împotriva lor. (Ilaritate), Szatmári Mór interpelează în chestia administraţiei corupte din Bihor. Ministrul Andrássy răspunde: „ Delegaţiunea consiliului comunal al Bucureş .tilor, îrn frunte cu primarul Mihai Cantacuzino, va sosi la Viena în seara zilei de 4/17 Ianuarie şi va sta acolo timp de şapte zile. Delegaţiunea va participa la balul oraşului Viena, va face o preumblare în trăsuri prin oraş, va vizita azilul infirmilor, uzinele de gaz şi electricitate, teatrul Operei, teatrul operei populare unde se va da »Tannhauser«, precum şi locuri de distracţie. Mai e proectată o escursie la Kaiserbrun din Nasswald spre a vizita apeductul. Sâmbătă 6 ianuarie (Bobotează) va avea loc în sala cea mare a palatului municipal, un mare banchet în onoarea oaspeţilor. Din România. Delegaţiunea care merge la Viena să întoarcă vizita primarului dr. Lueger, este compusă din primarul M. Cantacuzino, vice-primarul Al. Ciurcu, consilierii Ulpiu Hodoș, colonel Oberdeanu, N. Lahovary, C. Steriu, C- Bărcănescu, N. Cuţarida și N. Voinescu. Pentru cheltuieli consiliu comunal a votat 15.000 lei. Pitime ştiri: 20 milioane bani noui. Viena, 12 Ianuarie. In virtutea înţelegerei încheiate la 1892 între Austria şi Ungaria, în curând se vor bate monede (bani) noui de nichel, în valoare de 20 milioane. Guvernul a şi întocmit deja proiectul de lege în privinţa asta. Din banii noui 14 milioane rămân în Austria, iar 6 milioane se vor trimite Ungariei. Procesul lui Strasnov. Agram, 12 ian. Azi începe aici pertractarea procesului intentat pentru înşelătorie lui Strasnof, care dânduse drept înalt funcţionar în ministerul de externe din Viena, a păcălit aici pe mitropolitul, unde fusese găzduit, şi pe alţi fruntaşi, înşelându-i şi cu sume mari de bani. Pertractarea procesului o conduce judele Alekovits. Public numeros a ocupat coridoarele tribunalului, nu pot să între însă decât cei ce au bilet. Şi redacţiunilor li s’a eliberat numai câte un bilet. Odisea unui vas scufundat. Bucureşti, 11 Ianuarie. Privitor la originea vaporului scufundat aproape de Tulcea, s’au aflat următoarele amănunte: Vasul scufundat la 2 km. de ţărmul mărei lângă ‘ Caramanchioi, judeţul Tulcea, e netăgăduit bulgăresc. Plecase dela Varna cu arme, dinamită şi broşuri revoluţionare pentru Burgas. De acolo avea să le transpoarte cineva în vilaetul Adrianopolului şi mai departe până în Macedonia. Marinarii au ucis pe ofiţeri, iar furtuna i-a dus fără de voie la Caramanchioiu.* Privitor la soartea Aromânilor, »Courrier de Sophia« scrie că sinodul ar fi răspuns Sultanului că Aromânii fiind ortodocşi atârnă de patriarch şi fiind supuşi otomani, atârnă de sinod şi patriarh, că, prin urmare, patriarhul nu poate lua nici într’o seamă cererea României şi că Aromânii să ceară ce au de cerut de a dreptul ei de la patriarhie. Miniștrii români la masa împăratului. Berlin, 11 Ianuarie. Ministrul român Take Ionescu a fost la dejun la palat împreună cu dl Beldiman. Dl Take Ionescu a șezut la stânga împăratului, iar dl Beldiman la stânga împărătesei. La dreapta împăratului a luat loc unica fiică a acestuia, princesa Victoria Luiza. La dreapta împărătesei baronul de Tshirosky, ministru. Dueluri între patrioţi. Budapesta, 12 Ianuarie. In urma unor cuvinte ofensătoare ale lui Halmos, fost primar al capitalei (care a zis: »Cunosc bine pe domnul acesta«, făcând aluzie la unele matrapazlâcuri) Polónyi va provoca la duel pe Halmos . Tot aşa, Sümegi Vilmos, fost democrat, azi kossuthist, a provocat la duel cu sabia şi pistolul pe deputaţii democraţi Leitner, Pető şi Brodi, cari într’o declaraţie de omi au arătat ce săcătură de om este acest evreu care se laudă că e »ungur neaoş« şi l-au numit denunciant şi mincinos. Un deputat ungur candidat de puşcărie. Budapesta, 12 Ianuarie. Drinainte de ameazi comisia de imunitate a Dietei a ţinut şedinţă sub presidenţia lui Gáli Sándor. Ea s’a ocupat cu chestia deputatului Udvary Ferencz, care ca director a causat falimentul fraudulos al băncii din Szombathely şi a făcut o mulţime de hoţii şi înşelătorii. Comisia va propune Dietei să se suspende dreptul de imunitate al numitului deputat şi să lase ca Udvary să fie arestat. (De n’o fugi până atunci în America. Red). Isprăvile lui Udvary sunt cunoscute de mai multe septămâni, dar până acum el a ştiut să reţină pe cei ce l-au reclamat minţindu-i că princesa. Szulkovszky, fosta soţie a lui Tagănyi din Arad, al căreia advocat şi amic era, o să-i dee bani şi astfel o să plătească toate pagubele. Prinţesa nu i-a dat însă nimic şi astfel cei păgubiţi au năvălit asupra lui Udvary. Partidul poporal se simte jenat de isprăvile »fruntaşului« seu. Catastrofa emigranţilor. Londra li Ianuarie. Ştiri sosite din America dau amănunte fioroase privitoare la catastrofa ce li s’a întâmplat emigranţilor din Ungaria la Pittsburg, unde lucrau în fabrica de oţel a lui Carnegie. In urma exploziei, cazanul plin cu metal ferbinte s’a revărsat asupra lucrătorilor, dintre cari 22 au ars într’o clipă, iar alţii sunt greu răniţi. întârziere de tren, întârzierea de tren e la ordinea zilei. Un singur tren nu soseşte şi nu pleacă din Arad la vremea reglementară. Trenuri de marfă nici nu mai circulă de trei zile şi neregula asta mai poate să ţină câteva zile. O scriem aceasta pentru orientarea abonenţlor cari n- ar primi regulat zianul nostru. Ciocnire de tren. Aseară la orele 8xh o ciocnire de tren s’a întâmplat la Zimdndujfalu, aproape de Arad, pe linia Arad- Csanădi. Motorul care venea dinspre Brad, a năvălit asupra trenului de marfă din gară. Toate vagoanele motorului au fost sparte. Sunt numeroşi răniţi, dintre cari unii foarte grav. Sultanul trage de moarte. Constantinopol, 12 Ianuarie. Starea sănătăţii Sultanului este aşa de înrăutăţită, încât în fiecare clipă se aşteaptă moartea lui. Pag. 3. înainte de dejun, dacă beai un jumătate de pocal de apă amarăSchmidf hanor, stomacul neregulat îi aduce un ordinu în decurs de 2 - 3 ore. Medicament foarte bun pentru împiedecarea boalelor interne, tot aşa are efect admirabil la boale de stomac intestine, şi de sânge tot aşa contra îngrăşării, contra trohnei, respirării grele, gălbenare, umflarea ficatului şi fierei, diabită, vână de aur, podagră, reumă şi multe boale interne. Comande se pot face la Schmidthauer Lajos, farmacist în Komárom. Se capătă în fiecare farmacie mai bună şi prăvălie de coloniale. Preţul unic oooooooooooo stucld mici 30 fii., mari 50 , să nu se confunde ce alta apă amară, ooooooooooo