Tribuna, iunie 1910 (Anul 14, nr. 113-135)

1910-06-01 / nr. 113

Anul XIV. Arad, Marţi, 1914. Junie n. 19.10. Nr. 113. ABONAMENTUL tsn an . 24 Cor. ft nn iitm. . 12 « Pe o lună . 2 « Nrat de Duminecă pfi an an . 4 Cor. Pentru România şi America . . 10 Cor. Ripa! de zi pentru România şi străinătate pe an 40rand. SRDACTIA ti ADMINISTRAVIA Deák Ferennz-utcza 20. INSERTIUNILE ta primesc la adminis. traţie. Mulţumite public« ţi Loc d« •chil cosii fiecare ţir 20 (SI. Manuscripte nu te in«, poi azi. Telefon pentru oraş şi comitat 502, D-! Meniu daspre situaţie.  Dl Iuliu Maniu, fostul deputat al Virilului, a acordat un interview mai lung unui redactor al ziarului „Lupta“,în care se pronunţă într’o serie de chestii cari preocupă şi agită acum opinia publică romînească. Mai întîi dl Maniu arată prin ce mijloace păcătoase au putut fi înfrînţi candidaţii naţionali în comitatul Albei inferioare. La corupţia şi teroarea administraţiei, în comitatul acesta s’au mai adăogat şi infamiile birourilor electorale, pentru ca să poată trînti pe candidaţii noştri. In Vinţ nu s’au admis la urnă 27 de alegători, la 61 li s’au respins subt pretexte ridicole votul, iar 10 voturi date pentru dl Maniu au fost socotite unui Iuliu Maniu fictiv, pe care l’au candidat adversarii. In chipul acesta—spune—a putut cădea dsa. D’aceia credem că Dumnezeu abea va primi mulțumitele ce i le aduce dl. Maniu pentru mandatul d.-lui Mihali pe care am reuşit să-l menţinem „pe lângă toate atrocităţile săvârşite contra noastră“. Atîta merit va avea Dumnezeu în aceasta, cîtă vină are în căderile noastre. împrejurarea aceasta, de o certitudine evidentă, n-a făcut să constatăm într’un număr al nostru anterior, că clubul parlamentar român poate fi considerat de desfiinţat şi să tragem de aci conclusia pentru o nouă îndrumare a politicei noastre, cu centrul nu mai mult în parlament, ci într’o intensă și energică activitate extraparlamentară. Se pare că la aceasta opiniune a noastră vizează d. Maniu într’un loc al interviewului, în care răspunzînd la întrebarea interlocutorului său, dacă se poate susţinea că în urma resultatului alegerilor, clubul parlamentar ieste desfiinţat, spune că admiră naivitatea celor cari afirmă şi colportează aceasta. Mai întâi noi nu am spus că clubul parlamentar ieste desfiinţat. Aceasta desigur se putea spune numai dacă admiţându-se părerile ziarului „Lupta„ îşi depuneau şi cei cinci deputaţi aleşi mandatele. Am zis numai că poate fi considerat de desfiinţat. Am văzut că leaderii au fost aproape toţi scoşi din parlament. Cei cinci inşi rămaşi, ne-am zis, vor putea să facă excelente servicii, dar pentru acţiuni parlamentare s’au dovedit insuficiente chiar forţele clubului trecut. Iar în cei patru ani, activitatea noastră politică s’a concentrat întreagă în acţiuni parlamentare ale deputaţilor noştri. A fost un neajuns acesta şi atunci, în viitor ar fi o mare greşală. In punctul acesta însă intervievul dlui Maniu nu ne deschide nici o perspectivă, din contra se mărgineşte la nădejdile ce le leagă de activitatea din parlament a celor cinci deputaţi. Mai ieste un pasaj în interviewul dlui Maniu, faţă de care avem să ne facem rezervele noastre. Este pasajul în care apără pe conducători de cei ce le găsesc vr’o vină în aceste infringed. Nu se poate desigur lua nimic din meritul guvernului în aceste infringed. Ele ar fi urmat chiar și atunci cînd conducă- torii ar fi fost la culmea chiemării lor. Dar iarăşi nu poate fi aceasta o dovadă că nu s’ar fi făcut greşeli şi chiar vine. Durere, adevărul iesne chiar contrarul. S’au făcut şi greşeli şi vine. Greşeli cad nu iera iertat să se facă şi cad nu înţelegem de ce ar trebui menajate. Ele se ştiu doar şi se cunosc, proba e însaş întrebarea pe care i-a pus-o dlui Maniu interlocutorul său —şi menajîndu-le producem impresia că ne apărăm reciproc slăbiciunile. De-aci apoi atîtea reputaţii nemeritate şi idoli falşi, pe cari singuri ni-i creiăm şi cari în momentele decizătoare lovesc în şuştariul plin cu piciorul. Restul interviewului i este o apreciere justă şi adevărată a situaţiei creiată pe urma înfrângerii noastre în luptele parlamentare. Ilegalităţile săvârşite —spune foarte just d. Maniu—ne vor săpa groapa politică nu nouă, ci celor, cari le-au făptuit! Starea de asediu in cercul Chişineului. Deputatul Siriei, dl. Dr Ştefan C. Pop s-a înfăţişat Vineri la primul ministru şi i-a povestit atrocităţile ce săvârşeşte administraţia in cercul Chişineului pentru a înfrânge pe aderenţii dlui Goga şi a smulge cu orice preţ biruinţa nababului Wenckheim. Contele Khuen a promis că va da ordin să contenească abuzurile de putere ale organelor administrative. Azi primim dda dl. Pop informaţia că ordinul primului ministru a şi sosit la suprefectul din Chişineu, dar că ordinul a fost pus la dosar. Ar cuteza oare organele administrative subalterne să nu respecte ordinul ministrului, dacă acel ordin n’ar fi fost urmat pe loc de un ordin secret şi de ’nţeles contrar, — iată întrebarea care se impune de sine fiecăruia dintre noi. Starea de asediu bântuie deci şi mai departe in cercul Chişineului şi jandarmii, acestea fiare setoase de sânge, sânt asmuţite asupra alegatorilor români. Ieri dr. Vasile Goldiş, dr. T. Mihali şi dr. Iustin Marşeu au cerut să fie primiţi de prefectul comitatului, la Şimand, au fost insă refuzaţi. Dr. Goldiş a fost, tot ieri, escortat cu jandarmi din comuna Socodor. Adunările sânt oprite şi mai departe, intelectualii români sunt puşi supt pază polţieneasă şi nu li ieste iertat a ie i din comună. Dl. Goga e păzit in Chişineu. Sate- I le sunt inundate de jandarmi, cari nu per- I mit nici cea mai mică aglomeraţie, nici măi car copiilor. Mulţi ţărani, cari au votat cu dl. Goga sunt bătuţi şi maltrataţi. O nespusă amărăciune dospeşte sufletele pretutindeni. însufleţirea pentru steagul naţional creşte însă în ciuda teroarei stăpânirii cu o forţă elementară vijelioasă şi sorţile de izbândă ale dlui Goga sporesc cu cât se apropie ziua alegerii. Alegătorii români să rabde tâlhăriile jandarmilor în tăcere, căci ele vor fi răzbunate curând după alegere. Pentru ca să-şi poată primi toţi ticăloşii răsplata cuvenită trebuie să scoatem însă învingător, cu orice jertfe, pe dl. Octavian Goga. Trăiască bravii romîni din cercul Chişineului. Ni se comunică: Ieri, Duminecă au fost escortaţi toţi bărbaţii noştri de încredere trimişi prin comune. Jandarmi l-au escortat pe d. Dr. Cornel Iancu din comuna Cinteiu şi pe advocatul Maior din Nădab. In fiecare sat sunt concentraţi cîte 15—20 jandarmi. Şi în vreme ce oamenii noştrii nu pot nici întră îa vre-o comună, agenţii lui Weincheim umblă din casă în casă pela alegători. Un caz foarte caracteristic s’a întîmplat zilele trecute. Dnoi bărbaţi d-ai noştrii s’au dus cu o trăsură mai domnească într’o comună ungurească din