Tribuna, iulie-decembrie 1971 (Anul 15, nr. 26-52)

1971-08-05 / nr. 31

DIRECTOR-FONDATOR IOAN SLAVICI (1884) • ANUL XV • NR. 31 (758) • 5 AUGUST 1971 • 16 PAGINI — 1 LEU !) Bătrinul meu, părintele meu, Premergătorule, Vlăstar al dreptății care de veacuri pe sine se caută într-o ardere înaltă, fără prihană, Acum ai ajuns străveziu ca adevărul adinc Pe care în tine îl porți, Acum ești ca munții tăi singuratici și lipsiți de podoabe, O, vestitorule, Profet al iubirii de oameni. O întreagă istorie măreață și tristă Se depărtează cu tine în legenda neamului meu... CilLcLvmitcL înfipt într-un soclu de aur Un steag albastru se zbate în vînt Eu eram cîndva acea flamură Și infinitul trecea cu o magie sălbatică Prin toate fibrele mele tacit îmi părea că pămîntul întreg îl simte și se cutremură Un steag alb stă ca o lamură Peste un pumn de țărînă Eu eram cîndva acea flamură (J)CLLCULL CILIxCL La marginea cuvintelor flăminzesc După miezul înmiresmat și sacru Al ființei tale pasăre albă Ce zbori în albastru Prin blinda respirație A unor zei frumoși Ah flămînzesc După harul suav Al cutezanțelor tale VICTOR FELEA Educația tineretului o problemă de mare responsabilitate Interviu cu tovarășul ROMAN MORAR, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R. — Propunerile de măsuri pentru îmbunătățirea activității politico-ideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, prezentate de tovarășul Nicolae Ceaușescu în fața Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., ca și Expunerea secretarului general al partidului la consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural-educative, documente de o importanță excepțională, marchează o etapă calitativ nouă în procesul continuu de ridicare a conștiinței socialiste. Cum credeți, tovarășe secretar, că ar trebui abordată în lumina acestor documente, problema îmbunătățirii activității ideologice și educative în rîndul tineretului nostru? — Prin importanța lor deosebită, documentele la care vă referiți stau în centrul atenției întregului partid, a întregului popor, angrenat astăzi, mai mult ca oricînd, în opera de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate. Sarcinilor din ce în ce mai complexe impuse de această etapă nu li se poate răspunde decît printr-o perfecționare permanentă a muncii politico-ideologice, printr-o mai intensă muncă de educare marxist-leninistă la nivelul tuturor membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii din țara noastră. Tineretul este o componentă însemnată a unui popor. Prin cunoștințele și entuziasmul său specific tineretul nostru contribuie considerabil la activitatea socială ce se desfășoară actualmente în țara noastră. Totodată, el este rezerva de mîine, pepiniera din care se vor recruta cele mai bune cadre: muncitorii de înaltă calificare, viitorii oameni de știință, de artă, constructorii, educatorii. De aceea, problema educației tineretului, a găsirii celor mai potrivite forme de activitate politico-ideologică în rîndurile tinerilor a constituit întotdeauna o preocupare majoră pentru partidul nostru. Programul magistral prezentat recent de către secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, este pilduitor în acest sens. E necesară o mai bună conlucrare a tuturor factorilor educativi — UTC, asociații studențești, școală, familie, pentru promovarea mai intensă în rîndurile întregului tineret, așa cum s-a arătat, a concepției despre lume și viață a clasei muncitoare, pentru dezvoltarea sentimentelor de patriotism și internaționalism, pentru educarea socialistă prin muncă a tinerei generații. Munca rămîne un factor educativ de primă importanță. S-a reluat buna tradiție a brigăzilor de tineret, a șantierelor naționale, cum este cel de la Tarnița, măsură care poate fi extinsă întrucît răspunde pe deplin spiritului revoluționar al tineretului. Trebuie dezvoltate și alte forme de muncă educativă, perfecționate activitățile de propagandă, neglijate o vreme; e necesar să se dea un mai bogat conținut ideologic activităților cultural-educative, artistice, reduse uneori, pînă acum, la simple forme de divertisment. Toate acestea, firește, paralel cu acțiunile de combatere hotărîtă a oricăror manifestări ale ideologiei străine de spiritul clasei muncitoare, de concepția noastră marxist-leninistă, — în procesul de formare, educare și dezvoltare a conștiinței socialiste, corespunzător noii etape de evoluție a societății noastre, pot acționa foarte mulți factori formativi. Care credeți că ar fi, în acest context, rolul culturii în general, al artei în special? — Rolul culturii și artei poate fi, alături de ceilalți factori educaționali, covîrșitor. Prin însușirea unor valori pe care generațiile anterioare sau cele prezente le-au creat și le crează, în plan universal sau național, prin receptarea adecvată a mesajului operelor de artă tînărul își lărgește considerabil orizontul său spiritual, își îmbogățește universul sufletesc, însușirea culturii înaintate, contactul cu operele artistice pot influența decisiv formarea unor trăsături de caracter indispensabile omului zilelor noastre, pot direcționa conturarea personalității tînărului. Prin ideile pe care le vehiculează, ca și prin forma pe care o îmbracă, opera de artă generează sentimente înălțătoare, convingeri ferme. dagostea de patrie, internaționalismul, pe care le-am mai amintit, onestitatea, integritatea morală, spiritul de dăruire și sacrificiu pentru o cauză nobilă, cum este cea a construcției socialiste, a atașamentului față de politica partidului nostru, politică subordonată integral intereselor poporului, ale omului, simțul măsurii și al frumosului, respectul pentru munca și efortul uman, iată cîteva valori pe care arta și cultura le poate cultiva în rîndurile tineretului. Tocmai de aceea, noi credem că scriitorii, artiștii plastici, compozitorii și, bineînțeles, îi am în vedere în primul rînd pe cei din Cluj, trebuie să considere ca pe o datorie de onoare crearea unor astfel de opere, profesarea unei arte angajate, care, inspirîndu-se din realitățile (Continuare în pag. a 13-a) REPORTER