Tribuna, ianuarie 1930 (Anul 3, nr. 95-96)

1930-01-19 / nr. 95-96

Pag. 2 cât datoria — deşi azi adversari politici — de ai releva calităţile reale ale acestui om cuminte, blajin şi modest, adevărate înzestraţi toţi adevăraţii oameni mari! Numele dlui E. Mirto se cimentează zilnic în masele populare, iar dl. Iuliu Maniu se poate mândri cu adevărat de astfel de colaboratori. Convocarea partidului ţărănesc. Partidul ţărănesc, de sub şefia dlui Dr. Nicolae Lupu, a convocat, pe ziua de 12 Ianuarie, adunarea preşedinţilor organizaţiilor judeţene la clubul partidului din bulev. Academiei din Bucureşti, unde s’a discutat situaţia politică şi hotărârile ce vor trebui să se ia în vederea alegerilor judeţene şi comunale. Primul a luat cuvântul dl. Sebastian Radovici, advocat în Caracal şi şeful pardidului ţărănesc din Romanaţi, care în cuvinte bine simţite a salutat pe dl. Dr. N. Lupu, încredinţându-l de dragostea neţărmurită a partizanilor, rugându I ca şi pe viitor lupta să fie dusă cu aceeaş energie, iar partidul ţărănesc va trebui pe viitor să lupte la flancul stâng al democraţiei. (Aplauze). A luat apoi cuvântul dl. Dr. Nicolae Lupu, care a făcut un expozeu larg al situaţiei politice. Intre altele a arătat că convocarea corpului electoral este o greşalâ a guvernului, deoarece actualmente nemulţumirile în ţară sunt atât de adânci încât se prevedea lupte aprigi In alegeri, ceea ce va provoca mari fricţiuni in ţară. Spune că voinicii nu se potolesc, iar liberalii îţi îndeamnă partizanii sâ se prezinte înarmaţi în alegeri. Uşor putem ajunge la un război civil! Crede insă pe ziua când au fost fixate alegerile, naţional ţărăniştii nu vor mai fi la cârma ţării. Anunţă că se va prezenta Înaltei Regenţe şi o va pune la curent cu starea de spirit din ţară, pe care d sa o crede foarte grea. Ţara are nevoe de supraproducţie şi reducerea bugetului la */* din ceea ce este azi. In curând va lansa un manifest-program. In alegerile actuale lasă libertate absolută organizaţiilor judeţene — în ceea ce priveşte compunerea listelor — însă numai sub semnul partidului (două cercuri). Diferite cuvântări A vorbit apoi d. profesor Borcea, de curând întors din străinătate, care a arătat că acolo situaţia din ţara noastră este privită cu nelinişte. Mai iau cuvântul d-nii Calotă, Radovici, Nicoară, etc, cerând d-lui dr. Lupu să înceapă o acţiune mai energică pentru răsturnarea guvernului. D. Calotă s'a ocupat şi de proectul contra presei exprimându-şi speranţa că, în cele din urmă, acest proect nu va fi votat. Hotărîrile luate In privinţa alegerilor comunale, s’a hotărît definitiv ca membrii partidului să nu accepte decât acele colaborări, cari vor veni sub semnul electoral al partidului (două cercuri). Această hotărîre a fost impusă de organizaţiile judeţene, care vor să se manifeste de sine stătătoare şi, ca atare, resping Formalism fiscal In nici o ţară din Europa nu se fac atâtea formalităţi ca la noi. Nicăiri nu se strică atâta hârtie şi nu se fac atâtea cheltueli de birou ca în administraţia noastră. Din cauza multiplelor formalităţi se pierde timpul şi al funcţionarului şi al cetăţeanului, deşi cu puţină bunăvoinţă şi judecată s’ar putea simplifica totul. Voi demonstra. Pentru o furnitură la stat de 300 lei, trebue să faci factură în trei exemplare, timbrând originalul cu 1 leu, iar cele două copii cu câte 7 lei. Prezinţi facturile administraţiei financiare spre înregistrare, unde fiind multă lume aştepţi între 1 —3 ore, trebuind să treacă prin mâna la 3 funcţionari — complectezi formularul tipărit pe care-l plăteşti cu 1 leu şi-l timbrezi cu 11 lei, iar la urmă mai plăteşti şi o taxă de 4 lei. Rezultatul: Ai pierdut 2—3 ore, ai plătit 31 lei pentru ca să mergi apoi la autoritatea respectivă şi să predai marfa, unde mai pierzi o altă jumătate de oră, iar apoi îţi primeşti cei 300 lei! De multe ori ai renunţa bucuros la această sumă — dacă ai plătit-o pentru prima dată — dar pentru a doua ocazie îţi socoteşti spesele, timpul pierdut şi încarci factura! Din suma de 300 lei cei ai să primeşti, statul sub diferite titluri îţi reţine 31 lei adecă peste 10%. Pentru această reţinere, n’ar fi mare pacoste — căci după ce te-ai fript odată înveţi minte şi-ţi socoteşti spesele — dar e păcat de timpul pe care-l pierzi cu formalităţile, tu cetăţean şi cei trei funcţionari! Cred că s’ar putea remedia răul, şi am putea fi scutiţi de aceste neajunsuri în modul următor: Guvernul actual şi aşa suferă de mania legiferării, ar putea modificia legea timbrului în sensul ca, pe actele ce trebuesc înregistrate să se aplice timbrul corespunzător într’o anumită proporţie — după o anumită tabelă — iar funcţionarul respectiv, care primeşte actul, anulează timbrele cu ştampila oficiului, perforându-l şi cu maşina, pentru a nu se mai putea deslipi şi lipi din nou pe alte acte! Pe această cale statul n’ar păgubi nimic, ba ar putea câştiga dând altă întrebuinţare sutelor de funcţioanari, cari fac acest serviciu în toată ţara, iar cetăţenii ar câştiga timpul, atât de scump în aceste timpuri de mizerie generală! Ne aşteptam ca guvernul dlui Maniu, compus din atâţia ardeleni, cari se pretind oameni practici , să simplifice formalităţile şi să ne dea un birocratism mai vioiu şi mai occidental! Deputaţii guvernamentali, — cari ştiu să facă zarvă şi gălăgie mare la întru p—a—— INFORMATIUNI Dl. Dr. Nicolae Lupu, şeful partidului ţărănesc, a fost primit Luni 13 Ianuarie în audienţă de M. S. Regina Maria. * In ziua de 11 Ianuarie a. c. s-a sinucis aruncându-se înaitea trenului D-şoara Lenuţa Stoica din Sibiu str. Şanţului. Numita era lucrătoare în tipografia Şcoalei de Inf. Sibiu. Părinţii numitei, de mult timp bănuia că este gravidă, iar în ziua de 11 crt. a fost dusă de mamă-sa la medic spre a se dovedi, intorcându-se spre casă fata a spus mamei sale că merge până la un pantofar să-i repare pantofii. In loc să meargă la pantofar după cum a spus a așteptat, trenul aruncându-se înaintea lui. După constatările medicului numita era gravidă în a 7-a lună. * Publicaţiunea Ministerului Finanţelor care se află afişată la toate Primăriile comunale şi la percepţiile de circumscripţie cuprinde termenii de predare a declaraţiunilor de impuneri pe anul 1930, modalitatea compunerii acestor declaraţiuni precum şi sancţiunile faţă de toţi aceia ce nu vor da declaraţiunile în termen, sau le vor face incomplecte. Pe lângă acestea ţinem să mai arătăm următoarele: 1) Acei cari nu depun declaraţiunea de impunere sau le depun tardive incomplecte sau inexacte vor fi supuşi la o amendă de un sfert din impozitul cuvenit pe un an. 2) Acei cari nu declară venitul său brut (nu net) sau îl declară mai mic decât de fapt l’a avut, punând prin aceasta pe agenţii fiscului în situaţiunea de a nu putea stabili elementul iniţial dela care porneşte impunerea, vor fi pasibili de o amendă egală la impozitul calculat la diferinţa sustrasă. 3) Întreprinderile sunt obligate a înainta fiscului o listă individuală de toate plăţile făcute persoanelor angajate, arătând în dreptul fiecărui nume domiciliul, cu numărul străzii şi sumele plătite sub formă de salarii, tantieme participări la beneficiu, sau sub orice formă. Nerespectarea acestor obligaţiuni va fi pedepsită cu o amendă de 2-10.000 Iei iar Directorii societăţilor pe acţiuni sau anonime cu 10.000 lei. 4) Bilanţele depuse trebue să fie exacte şi sincere căci în caz contrar patronul firmei şi şeful contabilităţii sunt pasibili la o amendă egală la de 2 ori impozitul calculat la diferinţa bilanţului găsit sincer. Aceasta amendă se urcă la de 4 ori pentru societăţile pe acţiuni. 5) Vor fi pedepsiţi cu o amendă de 10.000—50.0000 patronii firmelor de orice fel cari se vor dovedi a avea două rânduri de registre pentru a ascunde fiscului adevărata situaţiune. Aceasta amendă se urcă la 100.000- 5.000.000 în sarcina directorilor şi a şef-contabililor la soc, pe acţiuni sau anonime, urmând a se aplica pentru ambele cazuri separat şi sancţiunile prevăzute în codul penal. 6) Soc. Anon, după aprobarea bilanţului de către adunarea gen. în termen de 30 zile sunt obligate a depune la Adiţia Fin. o listă individuală a membrilor consiliului şi al Cenzorilor cu adresele lor şi cu menţiunea sumelor primite ca tantieme, jetoane, salarii, etc. respective a tuturor sumelor plătite sub orice formă în caz contrar Directorul Soc, se va amenda cu quantumul sumelor plătite acestora. 7) Declaraţii colective nu se mai fac aşa că toţi locuitorii din comunele rurale cari sunt impozabili la global sunt datori a face declaraţie individuală pe form. 5. 8) Scăderile pentru sarcini hipotecare şi familiare se acordă numai pe baza de declaraţiuni sprijinite cu următoarele dovezi: la sarcini hipotecare, actul original ori copie legalizată şi certificatul de neradiere precum şi plata impozitului mobiliar şi a dobânzilor. Pentru datoriile hipotecare către bănci a deajuns dovada existenţiei datoriei şi a plăţii dobânzilor. La sarcini familiare dovada că sunt întreţinuţi de contribuabili membrii trecuţi în declaraţie precum şi actele de naştere şi căsătorie. 9) Contribuabilii cari în ultimii 5 ani nu au fost impuşi vor fi dispensaţi de orice penalitate dacă vor declara veniturile neimpuse până la 31 ian. 1930. 10) Contribuabilii cari au de plătit amenzi din contravenţiuni vor fi scutiţi de aceste amenzi dacă vor plăti impozitul datorat până la 1 Aprilie 1930. 11) Vor fi scutiţi de plata dobânzilor de întârziere toţi aceia cari vor achita rămăşiţele până la 30 Iunie 1930. Rugăm Onoratul public a observa cu stricteţă aceste dispoziţiuni fiindcă pentru orice abatere se va aplica sancţiunile fără întârziere. Administrator financiar Sibiu: D. Mureşeanu m. p. Şeful serviciului: N. Dragan m. p. * S’a pierdut: Un carnet C. F. R., un bilet dela casa de amanet şi 32 lei. Una mânuşe de piele maro mâna dreaptă. Un câine lup. Un portmoneu cui brună cu 8500 lei. % — Una pereche mănuşi de piele maro căptuşite. TRIBUNA" ideia de colaborare fie cu guvernul, fie cu liberalii sau averescanii, pentru a nu se mai produce confuzie în masse. S-a mai hotărât ca dl. dr. N. Lupu să lanseze un manifest-program, în spiritul celor discutate — adică în spirit de largă democraţie, cum au accentuat toţi vorbitorii. In sfârşit, reprezentanţii partidului în Cameră au fost delegaţi să lupte cu toată străşnicia împotriva odiosului proect de lege a presei, dacă acesta va mai ajunge în discuţia parlamentului. niri publice și la banchete, dar în parlament nu le aude nimeni vocea, iau cuvântul! Contribuabil. No. 95-96 Doamnă pentru Căsătorie Se caută o doamnă, văduvă, fără copii. Să fie bine şi plăcută. Etatea poate să o aibă intre 35—40 ani, fie chiar şi fără avere, dacă este un suflet bun. Amatorul este văduv prin deces, având etatea 52 ani, fiind o persoană prezentabilă şi cu o bună situaţiune materială şi socială, stabil în Sibiu. Se preferă şi vreo persoană aleasă şi plăcută chiar şi din vreun sat, dacă ştie să se prezinte bine. Discreţia garantă. Doritoarele se vor adresa fie prin scris, sau la adresa următoare: 5. A. Post-Restant, Sibiu,