Tribuna, martie 1931 (Anul 4, nr. 1)

1931-03-29 / nr. 1

jftfcon /yjtnfaoc (^SsrCflant KsCl£eJs, k ’ ........ ^oxec^ Duminecă, 19 Martie 1931 Anul IV. No. 1 Prețul unui exemplar 3 Lei ---------------------------------------------------------------------" ..*h#...,---------------------------------------------------------------___ ___ XismiV TRIBUNA Redacţia şi Administraţia: Sibiu, Strada Avram Iancu No. 35 Director: Nicolae C. Droc Rândul m/m 2 % Anunţuri: Lei, în pagina de text 3 Lei % Continuăm! După o întrerupere de câteva luni, continuăm lupta începută! In criza economică în care ne-a adus incapacitatea guvernanţilor de azi, criză care e un adevărat dezastru pe capul populaţiei — indiferent de clasa socială — sar putea zice că cheltuelile necesare cu întreţinerea şi continuarea apariţiei sunt bani aruncaţi în vânt, căci azi nimeni nu mai plăteşte abonamentul, din motivul natural, că nimeni nu are bani, toţi am ajuns în sapă de lemn! Cu toate acestea, am hotărât să continuăm lupta începută şi să ne facem datoria de români şi cetăţeni , înfruntând toate mizeriile vieţii şi toate obstacolele ce ni se vor pune în cale de clica celor ce-şi văd ciolanul în pericol — şi să trezim la datorie marile masse ale poporului, care a fost şi este încă aminţit şi batjocorit de aceia, cari s'au cocoţat în conducătorii săi. Aceeaşi hotărâre nestrămutată, de a lovi fără nici o cruţare în toţi aceia cari au profitat de un curent născut dintr-o guvernare prea îndelungată a liberalilor, în toţi fariseii şi iezuiţii poporului român, cari şi-au făcut zeci şi sute de milioane din sărăcia noastră a tuturora, cari am ajuns să ni se vândă în tobă şi cenuşa din vatră, deşi suntem cea mai bogată ţară din Europa! Vom lupta din toate puterile pentru salvarea ţării, pe care guvernanţii de azi au scos-o la mezat! Nu înţelegem gruparea în jurul unor interese momentane, prin mecanisme meschine; dorim însă gruparea în jurul unor idei izvorâte din trebuinţele arzătoare ale neamului! Vom pretinde celor ce ne conduc să se îngrijească de soartea noastră, nu numai de a lor; să fie primii slujitori ai ţării şi ai poporului nu ai partidului şi elicei care-i înconjoară; nu numai să poruncească dar să şi slujească! Slujba îi face mari, dar să fie şi capabili de o slujbă mare! Cu sfială şiSmerenie sa ocupe fotoliul, nu se sărăţoiască! Epoca grecoteilor fanarioţi a trecut, iar istoria se repetă, azi ne guvernează iezuiţii. . . Nu se poate faptă mare fără jertfă! Arătaţi-ne care din conducători de azi s'au jertfit? S'a jertfit pentru răbdătorul popor român d-l Iuliu Maniu, sau Aurel Dobrescu? Cerem dela conducători * să dea ţării toată energia lor, nu să ne sugă toată vlaga! Cerem ajutorarea neputincioşişilor şi nici declan nenorocirea lor! Cu aceste idei pornim din nou la luptă, iar hotărârea noastră e nestrămutată! Vom scrie cu litere de foc şi vom lupta cu ultima energie! Vom şti să ne sacrificăm totul şi chiar viaţa, pentru a forţa pe conducătorii de azi să reintre în legalitate şi să-şi aducă aminte că adevărata ţară suntem noi, cei de jos, iar bogăţiile ţării sunt ale noastre şi nicidecum ale lor. Mai curând sau mai târziu izbânda va fi a noastră! Nicolae C. Droc. Biblioteca MeternoSTRA *P21407* Doleanţele proprietarilor de brevete spirtoase din judeţul Sibiu In urma unor recente dispoziţiuni luate de ministerul de finanţe pentru scoaterea în licitaţie publică a debitelor de băuturi spirtoase din întreg Ardealul, Banatul şi Bucovina, o numeroasă delegaţie de cârciumari din jud. Sibiu s-a prezentat la acest minister pentru a protesta contra loviturii ce li se dă prin luarea unor drepturi de zeci de ani. Intr'adevăr până la 15 Aprilie a. c. toate debitele de băuturi spirtoase, fără consideraţie de vechimea lor, urmează să fie scoase la licitaţie, actualilor proprietarii de brevete dându-li-se timp pentru lichidarea depozitelor de băuturi, până la 31 Mai a. c. Delegaţia proprietarilor de brevete din jud. Sibiu a înaintat guvernului un memoriu din care extragem. Prin punerea în aplicare a, nouei legi a spirtoaselor, suntem loviţi în existenţa noastră. Avem drepturi câştigate din timpuri vitrege nouă, când cu mare greutate noi românii puteam obţine asemenea drepturi. Ni se ia ultimul mijloc de existenţă al familiilor destul de grele ce avem de întreţinut. Prin aplicarea legii spirtoaselor brevetele noastre se scot în licitaţie publică în folosul comunelor. Ce se întâmplă în realitate? a) Ridicarea arenzilor debitelor scoase în licitaţie, la suma de circa 60 până la 100.000 lei, va sili pe cârciumarii ce le vor lua în arendă să scumpească băuturile peste măsură. Fiind doar câte doi, trei în fiecare sat se vor vedea siliţi a se cartela spre a nu fi expuşi la pierderi din cauza arenzii prea mari şi a impozitelor ce trebue să plătească. Populaţia satelor noastre, consumatoarea a acestor băuturi, este acea care va trebui să plătească şi aceste arenzi şi dări, în mod indirect. Deci vom avea încă un soiu de impozit indirect, foarte împovărător pentru poporul din satele noastre, pentru că munca noastră agricolă, cere prin felul ei consumarea, bineînţeles într-o măsură cumpătată, de băuturi spirtoase. b) Prin împuţinarea debitelor de băuturi spirtoase nu se distruge alcoolismul, fiindcă cei pătimaşi vor continua să le găsească tot ca şi până acum. c) In vechiul regat, unde numărul debitelor de spirtoase e limitat, şi se scot în licitaţie, este posibilă aplicarea legii spirtoaselor fiindcă în cea mai mare parte chiar nici debitele puse în licitaţie de către comune, nu sunt date nimănui, pentru că nu rentează. Motivul e simplu. Aproape toţi oamenii fac ţuică din: dude, mere, comună, prune etc. având fiecare câte un petec de vie sau o mică livadă de pomi. Nu tot astfel stau lucrurile la noi în Ardeal. Peste 85% din satele noastre sunt lipsite de asemenea posibilităţi. Populaţia îşi procură băutura necesară trebuinţelor sale fie pentru muncă, fie pentru: botez, nuntă, înmormântare etc., din comerţ. Până acum în fiecare sat erau mai multe debite de băuturi spirtoase, era o liberă concurenţă, favorabilă populaţiei consumatoare. De azi, în colo aceasta va înceta din cauza greutăţilor prea mari ce va apăsa pe cârciumari.Cerem modificarea nouei legi a spirtoaselor, în sensul ca în Ardeal să rămână vechiul regim care din toate punctele de vedere este convenabil, atât statului care va încasa mai departe taxele de brevete şi impozite de la comercianţii numeroşi precum şi populaţiei care nu va fi speculată şi nouă proprietarilor de brevete adânc loviţi în interesele noastre. Facem cunoscut pe această cale tuturor proprietarilor de brevete din teritorile alipite ca să trimită delegaţiuni din fiecare judeţ pentru a cere ministerului de Finanţe modificarea nouei legi a spirtoaselor în sensul celor de mai sus. Toate delegaţiunile judeţene sunt îndrumate a trece pe la Sfatul Negustoresc din Bucureşti, Pasagiul Imobiliar, etaj I, unde vor primi informaţiunile necesare. Urmează semnăturile delegaţilor Dumitru Răcuciu, Mihail Haşegan, Mercurea: Dragomir Aurel, Poiana: Ghişe Dumitru, Poplaca: Vlad loan, Sebeşul de jos: Doican loan, Avrig: Coţofană loan, Racotă Vasile, Sebeşul de sus: Popovici loan, Turnişor: Schenn Daniel,* Sf. * In legătură cu acestea aflăm că s’a constituit un comitet, compus din membrii asociaţiei cârciumarilor, care va lua iniţiativa convocării unei adu