Tribuna, aprilie 1931 (Anul 4, nr. 2-5)

1931-04-05 / nr. 2

No. 2 Creditele suplimentare ce vor fi necesare vor fi acoperite prin derogare de la art. 73 din legea contabilităţii, din economiile realizate la alocaţiile de personal din bugetele ministerelor de interne şi finanţe, precum şi din fondul prevăzut în bugetul general al statului pentru deschidere de credite suplimentare și extraordinare. Măsuri contra beţiei Pentru a fi in ajutorul abonaţilor noştrii, publicăm articole din noua lege a spirtoaselor privitoare la măsurile contra beţiei.— Art. 208. — Debitanţii de băuturi nu au dreptul să vândă, spre a fi băute pe loc, băuturi spirtoase tinerilor cari au vârsta mai mică de 19 ani, oamenilor beţi şi celor înscrişi pe lista beţivilor. Ei nu vor primi în debite bărbaţi sau femei beţi. Debitanţii şi oamenii lor de serviciu sunt datori să înfrâneze orice neorândueli ar încerca să facă cineva în debit. La trebuinţă vor recurge la agenţii forţei publice, cari sunt datori să intervină pentru a restabili ordinea şi a face ca consumatorii să se conformeze în totul legii de faţă. Debitantul nu este apărat de răspundere când a vândut băuturi contra dispoziţiilor acestei legi, sau a tolerat alte contravenţii la lege, chiar dacă invocă în favoarea sa ameninţări şi maltratări din partea consumatorilor. El este obligat să vestească autorităţile respective pentru a dresa acte de contravenţie celor aflaţi în vină. Omul găsit beat în localul de debit atrage imediat pedeapsa debitantului, dacă aceasta nu a făcut îndată plângere şi cerere la autoritatea poliţienească pentru îndepărtarea contravenientului. Pentru orice contravenţiuni la dispoziţiunile acestui articol, debitantul va fi condamnat la o amendă cu 200—1000 lei. Art. 209. — Oricine se va găsi în stare de beţie manifestă, pe stradă sau în localuri publice, ori fiind beat se va gâlcevi, sau se va deda la neorândeli de orice fel, va fi pedepsit cu amendă de 100.500 lei; în caz de recidivă în cursul aceluiaş an, la amendă se va adăuga şi închisoarea de 24 ore; la a doua recidivă, pe lângă amendă, se va adăuga şi închisoare pe trei zile, iar la o nouă recidivă, în cele 12 luni ce urmează primei condamnări la închisoare, va fi condamnat la maximul pedepselor prevăzute aci, cari pot fi mărite până la îndoit. Odată cu această a treia condamnare, judecătorul va înscrie numele condamnatului pe o listă a beţivilor care se va afişa la toate primăriile din comunele vecine. Această listă se afişează în toate debitele din comună. Cel înscris pe listă nu va mai fi primit în nici un debit de consumaţie pe loc, fie în comună unde locueşte, fie în comuna unde s'ar muta, căreia i se va comunică această condamnare. Dacă cel înscris pe listă nu a mai fost supusla nici o condamnare pentru beție în timp de doi ani consecutivi, va fi șters de pe listă de către judecătorul de ocol după propunerea consiliului sătesc sau comunal. Dacă în urmă se va expune din nou la condamnări, se va înscrie din nou pe lista beţivilor şi va rămâne înscris pentru totdeauna. El se va şterge din listele electorale, iar pentru delictele viitoare de beţie se va condamna cu amendă şi închisoarea gradului din urmă. In ceea ce priveşte închisoarea şi înscrierea pe lista beţivilor, contravenientul este deferit judecătorului de ocol, care dă sentinţa în termen de cel mult trei zile. Curtea de judecată este supusă apelului la tribunal în termen de 30 zile, care judecă în ultimă instanță. Art. 210. — Primarii din comunele rurale și comisarul în comunele urbane, inspectorii administrativi şi financiari, medicii de judeţe, plăşi sau comunali, pretorii sau controlorii de finanţe cum şi alţi funcţionari delegaţi special de Ministerul de Interne au dreptul să constate contravenţiile la art. 208 şi 209 în resorturile lor şi să încheie proces-verbal, care se va trimite la judecătoria de ocol respectivă. Hotărîrile se dau cu drept de apel în termen de cinci zile, la tribunal, care judecă în ultimă instanță. Amenzile se execută în termen scurt, de primar, conform cu legea de urmărirea și perceperea veniturilor Statului. Primarii comunelor rurale cari ar fi avut cunoştinţă de asemenea infracţiuni şi nu le-ar fi constatat, vor fi amendaţi pe cale administrativă, de prefect, cu 100-500 lei, iar în caz de recidivă amenda se va va putea împătri. Art. 211. — Odată cu punerea în aplicare a acestei legi, se va putea înfiinţa în fiecare comună un comitet de temperanţă. Acest comitet va fi constituit în comunele rurale din : primar, preotul şi învăţătorul comunei, precum şi din trei locuitori aleşi de consiliul comunal dintre cei ştiutori de carte, recunoscuţi cu bune moravuri. In oraşe acest comitet va fi constituit dintr'un delegat al consiliului comunal şi câte un reprezentant al Ministerelor Instrucţiunii Publice şi Culte, Muncii Sănătăţii şi Ocrotirilor Sociale, precum şi un număr de trei locuitori recunoscuţi cu bune moravuri. Aceste comitete vor fi conduse în toate judeţele, de un comitet judeţean format din: prefectul şi medicul judeţului şi câte un reprezentant al Ministerelor de Instrucţie Publică şi Culte, al Muncii, Sănătăţii şi Ocrotirilor Sociale şi doi delegaţi ai societăţilor de binefacere. Când majoritatea locuitorilor, bărbaţi şi femei, majori, dintr-o comună, vor hotărî prin vot reducerea numărului cârciumilor din acea comună, Ministerul de Finanţe va dispune reducerea lor. Procedura se va fixă prin regulament. Adio amnar! Multe necazuri au mai trecut peste capul bietului ţăran român în timpurile din urmă. De multe ştia el că trebue să se ferească, căci aşa scrie la carte, dar că va veni odată timpul, când nu te mai poţi folosi de scânteile cremenii ca să-ţi aprinzi focul, nu s’a aşteptat nici când. Ştia el, că pe drum trebue să mâni la dreapta, pe poduri încet, de pădurea statului să nu te atingi, tot aşa de vânatul din păduri şi râuri, cât şi de multe avuţii lăsate de Dzeu în natură, libere, dar ca să-ţi faci năcazul, folosindu-te de lucrurile lăsate de Dzeu, fără sau faci chiar statului vreo pagubă, asta nu ştia. Şi iată a ajuns vremurile grele peste capul lui, prin noua lege votată de curând, prin care se opreşte aprinderea focului a-ţi aprinde ţigareta cu amnarul sau cum făceau strămoşii, frecând 2 lemne până se aprindeau. După noua lege nu ai dreptul nici să împrumuţi iar de la vecin, sau să foloseşti brichetă de aprins, sau cremenea — iasca — şi amnarul străbun, căci te pedepseşte cu câteva mii de Lei, ci trebue necondiţionat să cumperi chibrite cu 3 Lei cutia. Mulţi veţi zice da ce, sunt nebuni de au adus această lege sau ce-i de capul parlamentului, ori că nu mai au de lucru şi s’a apucat să facă legi amintite, numai ca să zică lumea că se afle în treabă. Lucru stă altfel şi anume: Vă aduceţi aminte că acum doi ani după ce au ajuns naţional-ţărăniştii la putere, după ce s’au uitat în jur că ce ar putea vinde să iese şi ceva franci atât statului cât şi lor, natural de pe pielea bietului contribuabil, aşa ca să nu-l lovească cu un nou impozit, s’au gândit la chibrite. Zis şi făcut, Au vândut dreptul de-a face şi vinde în ţară chibrite, unei societăţi streine, suedeze, pe un anumit preţ, iar streinii să vândă cutia de chibrite cu 3 lei, în loc de 2 lei cum a fost până acum, şi în loc de 60 beţe într’o cutie, numai 40 (deci mai puţin, deşi Dv. aţi crezut imediat că 100 beţe la cutie). Deci afacere foarte bună de câştig. Societatea a mai cerut ca (brichetele) maşinile de aprins să fie marcate cu câte 200 lei bucata, dar nu s’au gândit la afurisita de cremene. Cum nu i’a eşit câştigul dorit şi aşteptat (căci societatea a făcut socoteala fără crâimar) şi nu s’a aşteptat că şi românul poate fi mai hoţ decât neamţul, căci nici prin gând nu i-a trecut că românul va pleca în pădure îşi va căuta iască, piatră albă în loc de cremene veritabilă şi cu amnarul părăsit îşi va face necazul, fără să aibă nevoe de chibrite, au fost nevoiţi a aduce această lege, cerut de societatea concesionară, prin casa autonomă a monopolurilor, ca să oprească pe badea Ion de-a boicota chibritele şi a adus această lege aspră prin care dă pedepse grele, celor ce vor face focul s’au îşi va aprinde ţigarea cu iască s’au cu jar dela vecin. Prin urmare, adio amnar, cremene şi iasca iubită de falnicii noştrii strămoşi.  Amnar. tt Tribuna" Pag. 3 Amânarea licitaţiilor brevetelor Joi, 2 Aprilie s’a primit la Administraţia Financiară Sibiu, următoarea telegramă trimisă de dl. prim ministru: Administraţia Financiară Sibiu No. 100201 din 2 Apr. 1931 Se suspendă până la noi ordine executarea dispoziţiunilor luate prin circulara noastră No. 71050 din 7 Martie privitoare la scoaterea în licitaţie a debitelor de băuturi spirtoase. Prim ministru ss. Mironescu In urma acestei telegrame, Administraţia Financiară a avizat Prefectura Judeţului şi a dat ordin controlorilor financiari, că nu se vor mai ţine licitaţiile, cari erau publicate. Noi vom ţine la curent pe abonaţii noştrii cu dispoziţiunile ce se vor mai lua. N. C. Droc. Lege contra celibatarilor Pe biroul Camerii s’a depus un proect de lege contra holteilor. Prin acest proect de lege s’a fixat ca bărbaţii şi femeile cari sunt necăsătoriţi şi sunt între 30-35 ani să