Tribuna, noiembrie 1932 (Anul 5, nr. 30-32)

1932-11-13 / nr. 30

(J//W ANUL V. Nr. 30 V\ ’’ ’*r ■^'' Q) '.*■ .TV- \ ’’•' u1 ' i .Administrația: ■tropoliei No. 29 ■/•wroman Droc Anunțuri: Rândul min. 250 Lei In pagina de text 3‘50 Lei DUMINECA 13 NOEMVRIE 1932. Prețul unui exemplar 3 lei. r Ziar National Independent Ţapii Ispăşitori Alegerile trecute, au fost o dovadă clară, că masele populare, nu mai au încredere, în guvernanţii noştri de până acum , aceasta, datorită faptului, că se observă acum, mai mult ca oricând, o lipsă totală de oameni chibzuiţi şi cinstiţi, în conducerea noastră politică. Fără îndoială, că partidul Naţional-ţărănesc, a dus recordul din acest punct de vedere — şi cum să nu fie aşa, când isprăvile lăcustelor de la putere, au ajuns până în gura ţăranului blajin şi onest, care se simte înjosit să mai dea concursul unora de calibrul acesta! — Un lucru ne doare, pe noi, pe ardelenii, cari până eri eram oprimaţii străinilor .... findcă mulţi din aceia, cari trebuiau să ne apere atunci la Budapesta, azi şi eri fiind la conducere şi-au vârât manile până’n coate în banii statului, astfel că pe rând au defilat în faţa justiţiei, care n'a putut să dea o sentinţă adevărată, când un acuzat e şi acuzător! Natural, că nici o altă provincie nu ne-a dat conducători mai brezi, căci numai astfel se explică, falimentul şi prăpastia de care suntem ameninţaţi. Deocamdată, atât le spunem acestor domni: va veni momentul, când voi toţi, cari aţi contribuit, cu mârşava voastră persoană, la ruinarea acestei frumoase şi bogate ţări, când, veţi fi traşi la răspundere şi pedepsiţi cu cele mai draconice legi. Aduceţi-vă aminte numai, de strigătele eşite din strunele marelui naţionalist ardelean, Coşbuc, cari sunau astfel şi cari se potrivesc de minune şi azi: Să nu dea Dumnezeu! sfânt, Să vrem noi sânge, nu pământ! Când nu vom mai putea răbda Când foamea ne va răscula, Hristoşi să fiţi, nu veţi scăpa Nici în mormânt! — Agmen Din isprăvile mitropolitului Dr. Nicolae Bălan. Am deschis campania în contra mitropolitului Ardealului, Dr. Nicolae Bălan, în No. 27 şi 28 ale ziarului nostru. Ne-am aşteptat ca înalt Prea Sfinţitul să se dezvinovăţească, răspunzând prin gazetele oficioase «Telegraful Român» (care apare de multe ori din Joi în Paşti, dar reţine preoţilor din leafă câte 500 lei anual, costul abonamentului) ori «Lumina Satelor» care a scos parale cu nemiluita de la “ostaşi“ pentru «Mireasa vântului» (nemţeşte îi zice Windsbraut) dar mai bine ar fi fost mireasa mitropolitului, căci prea i-a ars la pungă pe bieţii ortodoxi, credincioşi în nemurirea sufletului înalt Prea Sfinţiei Sale !Nu ne-a răspuns, nu s’a desvinovăţit, ori ştiut este că tăcerea însemnează aprobare, adecă în limbajul popular, recunoaşterea păcatului! Nu punem alte întrebări noi Înalt Prea Sfinţitului, dar aşteptăm o lămurire, nu pentru noi, ci pentru poporul credincios, care în sufletul lui cinstit aşteaptă să fie lămurită situaţia ruşinoasă în care se află înalt Prea Sfinţia Sa! Aşteptăm răspunsul, deşi noi ne vom face datoria până la capăt! Situaţia credincioşilor ortodoxi din Arhiepiscopia Ardealului, azi, e cât se poate de critică. Capul bisericii e total compromis, conducerea ortodoxismului de sub jurisdicţia Înalt Prea Sfinţiei Sale e sub orice critică. Credincioşii discută trecerea la grecocatolici şi pocăiţi, în multe sate au trecut deja la pocăiţi, iar catolicii au un teren admirabil în câmpul ortodox. Toate acestea din cauza slăbiciunilor înalt Prea Sfinţitului Nicolae Bălan ! Circulara cu lumânările a produs o adâncă nemulţumire, sunt sate cari nici nu vor să audă de ordinul mitropolitului, iar locuitorii îşi bat joc de «Ucazul» nechibzuit al Înalt Prea Sfinţitului, dar probabil într’un moment de. . . exaltare spirituală, ori. .. ştiinţifică! (Poate „Sănduţu" (cum îl numeşte Înalt Prea Sfinţitul) ar putea să ne lămurească cu anumite detalii) ? Că înalt Prea Sfinţitului îi place să se laude, că umblă pe urmele marelui «Şaguna» e o laudă, care miroase de la sine, căci fostul mitropolit Şaguna a muncit din greu pentru poporul român, i-a câştigat drepturi şi l-a ridicat la o conştiinţă naţională! Şaguna a lăsat o tipografie şi o librărie, cu frumoase perspective de viitor, iar de pe urma conducerii mitropolitului Bălan, amândouă sunt azi în situaţie falimentară! Nu vorbim azi de fondurile mâncate de înalt Prea Sfinţitul, căci avem vreme — dar îl întrebăm ce are de gând şi cât timp vrea să ne umilească în credinţa noastră? Nu crede că i-a sunat ceasul şi nu-şi aduce aminte că au mai fost maziliţi (daţi afară din scaun) şi alţi mitropoliţi ca Atanasie Mironescu, Ghenadie, Konon şi alţii ? Nu crede că e timpul să intre la mănăstire cu, ori fără barbă!? înalt Prea Sfinţite, gândeşte-te, că dacă Dumnezeu nu-ţi dă în cap îţi vei primi pedeapsa de la poporul pe care-l batjocoreşti azi! Lasă luxul, lasă-ţi favoriţii, lasăţi automobilul (Buick Master de 800.000 lei) şi pleacă pe jos din casă î n casă şi întoarce-ţi turma care pleacă la pocăţi! Banii care-i cheltueşti în lux, pe maimuţe, dulăi, papagali şi întreaga menagerie, dă-i văduvelor şi orfanilor, ca să-Ţi iertezeu păcatele! Gândeşte-te la viitorul Neamului şi Ţării, fie-ţi milă de sacrificiile poporului român, care te ţine să-l conduci, iar înalt Prea Sfinţia Ta îl duci de râpă! în ceasul al 11-lea, în numele credincioşilor, te somăm, să te deştepţi, să le căeşti, că dacă nu, te vom deştepta şi te vom pocăi noi în ceasul al 12-lea, când va fi poate prea târziu! Nicolae Coroc Italia Fascistă - Benitto Mussolini. In 29 octombrie s’a serbat la Roma a 10-a, aniversare, a revoluţiei fasciste; zece ani de când ducele Mussolini, în urma, faimosului marş asupra capitalei, a fost chemat de rege să scape Italia, dela prăpastia ce o ameninţa. De atunci şi până azi, atât de mult a progresat această soră vitregă a noastră, încât azi poate rivaliza, cu orice ţară, nu numai din Europa; aceasta, fiindcă ducele, a avut o mână de fier, când a impus, o nouă credinţă, bazată pe ordine şi disciplină, în 1922, lupta între comunism şi partidele burgheze, era la culme — ba mai mult, se dădea în favorul comuniştilor — aşa că dacă nu se înrădăcina, acel curent naţionalist, original fascist, condus de Benitto Mussolini, azi Italia era un haos, o debandadă complectă, ca şi Rusia sovietică. Peste multe a trecut acest om, multe gloanţe i-au şuierat pe lângă urechi, multe revolte a înăbuşit, iar azi stă liniştit, având la spate întreg poporul, îmbrăcat în cămăşile negre. Cel mai sfânt ideal, e să-ţi dai ultima picătură de sânge pentru salvarea patrimonului strămoşesc — totul pentru ţară şi nimic pentru tine, era lozinca, care răsuna din toate unghiurile ţârii, pe când la noi, mai ales de un timp încoace e invers — totul pentru tine şi nimic pentru ţară — acesta-i cântecul ce place parşivilor noştrii de politiciani. — Cu toate că cei mai mulţi nu-i văd, şi poate nici nu vor să l vadă pe Mussolini, în carne şi oase româneşti, noi aceştia mai tineri, în cari mai există un pic de vlagă şi speranţă...............îl vedem, tânăr şi plin de energie înţeleaptă, împrejmuit de o mână de oameni, la care se va ralia întreagă suflarea românească .Ceea ce, ieri, au fâcut cămăşile negre pentru Italia, vor face, mâine, alţii pentru România — pe altă cale! —. — Agmen Procesul lui Eduard Drottlef. Vineri 4 Noemvrie a venit din nou spre judecare procesul lui Eduard Droitlef, despre care noi ne-am ocupat la timp. Fapta inculpatului a produs pe vremuri mare vâlvă în opinia publică și fapt curios, gazetele locale nici nu s’au ocupat de acest caz, foarte curios, dar în acelaș timp instructiv și de interes public. — Acuzatul de azi s’a făcut vinovat de faptul că abuzând de încrederea