Tribuna, 1934 (Anul 7, nr. 1-376)

1934-07-22 / nr. 29

Nr. 29 1) Simon Tessler la data de 30 Noembrie 1929 a cerut pe cale legală admiterea concordatului preventiv. A aşternut Judecătoriei un bilanţ din care rezultă un plus de câteva milioane peste activul ce l avea, şi pa baza acestui bilanţ a oferit creditorilor o cotă de 100 pr. plătibilă peste 18 luni de la data omologării în rate egale, lunare consecutive în decurs de alte 18 luni. Simon Tesler pe lângă oferta făcută creditorilor săi nu a fost în stare să obțină majoritatea. Firma Oromén și Herbert pentru care sunt responsabile următoarele persoane: Michael Oromén sen., Michael Oromén jun., Johann Oromén sen., Johann Oromén jun., Heinrich Oromén, Ernst Oromén, Moritz Gross și Johann Herbert. Firma Oromén și Herbert au controlat situația lui Tesler și folosindu-se de dânsul prin amenințări au declarat că numai în acel caz va consimți ca creditor să voteze pentru concordat, dacă Simon Tesler le va elibera pentru întreaga pretenţiune în valoare de 290.696.— poliţa subscrisă de Simon Tessler ca acceptant şi girate de Dl Josef Tessler inginer, fiul Dsale. Simon Tessler în urma ameninţărilor făcute şi văzându-se şi într'o situaţie atât de critică, a consimţit, fără să-şi dea seama, că prin eliberarea acelor două poliţe lucrează în detrimentul celorlalţi debitori şi în felul acesta eliberând firme Oromenie Herbert poliţele cerute. Inginerul Josef Tessler ca girant, care se afla la aceiaşi dată în Amsterdam într'o situaţie foarte bună i s'ar fi escontat la orice bancă aceste poliţe. Poliţele purtau data de 15 Martie 1931, iar In urmă au fost prelungite pentru data de 15 Septemvrie 1931; aşa dar firma Oromen & Herbert urma ca să încaseze întreaga pretenţiune pe lângă dobândă şi spese încă înainte cu trei luni de scadenţa primei rate. Această ilegalitate i-a reuşit. Pe baza acestei mişelii înşelând Justiţia, a câştigat Tessler majoritatea pentru a obţine concordatul şi la 17JV 1929 s-a făcut omologarea. Prima rată ce avea să o primească Firma Oromén & Herbert din pretențiune, era a 18-a parte (din 290.896*) scadentă la 17jXl. 1931. De toată Înșelăciunea aceasta noi creditorii n-am știut nimic, pentru noi era mai favorabil dacă nu-i reușea firmei Oromén & Herbert în mod mişelesc să ajute la votarea concordatului Tessler, căci în cazul când nu obţinea majoritatea, concordatul era respins şi respectivul trebuia să fie declarat în stare de falment, iar noi creditorii ne puteam despăgubi întreag pretenţiune a noastră din activul ce se afla la aceiaşi dată. Dela data omologării din 17JV. 1930 până la 15 IX, 1931 adecă până la scadenţa poliţelor eliberate un nod ilegal, toată averea concordatară a fost manipuată de către firma Gromen & Herbert. Firma Gromen & Herberth după ce şi-a asigurat detenţiunea pe baza poliţelor înşelate de la Tessler, a nceput din nou să-i livreze marfă de milioane cu preţuri enorm de ridicate şi pe calea aceasta şi-a trasat din mărfurile concordatare paralele,ceea ce se dovedeşte cu registrele lui Simon Tessler. La data de 18.IX. 1931 firma Qromea & Herneri confirmă primirea celor două poliţe prin o epistolă scrisă lui Simon Tessler cu următorul text: Domniei Sale Domnului Simon Tessler LOCO Piaţa Mare Nr. 8 »Prin prezenta Vă incunoştiinţăm că am primit cele două poliţe concordatare : 1) de Lei 145.000— scadentă la 15J1X, 1931; 2) de Lei 145.695*— scadentă la 15J1X, 1931. şi din cauză de neplată la scadenţă s'a protestat şi V-am debitat cu spesele de protest de Lei 1322’- adică un total cu lei 292 2018-Vă rugăm a ne trimite în decurs de 14 zile cele două poliţe promise, prevăzute cu girul fiului Dvs. Intre timp Vă salutăm Cu stimă, GROMEN & HERBERT Epistola aceasta originală se află in mâna noasă. Tessler susţine că nu a dat nici un răspuns aceşti scrisori, deoarece advocatul Dsais i-a spus că rocedura cu poliţele acestea este o escrocherie şi romen & Herbert nu le va improcesua. Gromen & Herbert a predat aceste poliţe Diui ivocat Dr. Gündisch spre improcesuare, fără al face ent că, sunt poliţe concordatare. Aceste poliţe au fost improcesuate la 10.Xll. 1931, adică înainte cu zile dela data scadenţei a primei rate concordatare, fre ar fi fost lal8 la parte din această sumă. Simon Tesiler prin advocatul Dsale, dl dr. Liviu meu, contestând contra acestor poliţe, a cşit la isală toată escrocheria. In urma acesteia dr. Gündisch făcut propunerea pentru retragerea procesului, urând ca dl dr. Tutgi să-şi Încaseze onorariul de la ma Gromen & Herbert, — aceasta nevoind a-i atita — procesul e in curs. La câteva zile după aceasta se iveşte un nou vocat, dl dr. Lazar Mátyás, despre corectitudinea estei persoane se vorbeşte foarte puţin. Acest advocat, pentru a duce în rătăcire Justiţia, tăinuind poliţele escrochate şi pe baza cărora pune sechestru pe întreaga avere concordatară, care nici de cum nu este proprietatea lui Tessler. Mă refer la următoarele puncte din legea concordatului preventiv, şi anume: art. 52, 55 şi 64. Noi, subsemnaţii creditori din Austria, Cecroslovacia şi Anglia intentăm denunţ penal contra firmei Gromen & Herbert. Dr. Mathyas Lazar şi Simon Tesler pentru înşelăciune. 1) Suntem înşelaţi prin aceia, că Simon Tessler a obţinut pe cale ilegală majoritatea pentru votarea concordatului preventiv. 2) Suntem înşelaţi prin faptul că, pe baza celor două poliţe s-a sechestrat toată averea concordatară şi s'au furat. 3) Suntem înşelaţi că, atunci când Tessler a cerut starea de faliment, a fost respins de Tribunal pe motivul că nu este nici o avere din cari s'ar putea acoperi spesete. 4) Suntem înşelaţi că Întreaga avere a noastră concordatară care are o valoare de câteva milioane, se află în mâinile firmei Gromen & Herbert; noi în această firmă nu avem nici o încredere, care prin advocatul ei a ştiut să păgubească pe toţi creditorii concordatari, mai cu seamă că această firmă chiar ea însăşi se află în stare de concordat preventiv cu cca 60 milioane, oferind creditorilor 20—40*1. Firma Gromen & Herbert mai mult de 2,12 ani de când dau de lucru Justiţiei cu denunţuri penale contra lui Simon Tessler, numai pentru a câştiga timpul necesar spre a putea jefui întreaga avere concordatară. Tot această firmă declară într-un denunţ în contra lui Simon Tessler că, următorii creditori au fost favorizaţi de către Tessler, plătindu-se înainte de scadenţă întreaga pretenţiune, şi anume : Firma Gromm & Herbert însă nu aminteşte că ea a fost dintre cei dintâiu favorizaţi de Tessler, ceea ce se poate dovedi cu registrele purtate în bana regulă de această fimă. Firmei Grumen & Helbert i s-a plătit din încasările făcute din averea concordatară circa 1.1/2 milion pentru unele mărfuri din nou livrate. Totodată a sustras marfă din aceiaş avere fără consimţimântul celorlalţi creditori în valoare de 300.000Lei. In timpul din urmă Groten & Herbert s-a asociat cu Dr. Mátyás Lazar şi pactând cu respectivul că pe lângă onorariul promis se obligă a-i mai plăti 10% din încasările Intregei averi concordatare numai pentru a duce la rătăcire întreaga justiţie, ştiind la ce se poate aştepta. Se poate observa şi din faptul că firma Gromen& Herbert cari sunt cunoscuţi ca mari antisemiţi, a avut ca apărători în acest proces pe Dl. avocat Dr. Gütdisch, om de toată încrederea, care observând potlogăriile lor, n-a voit să-l reprezinte mai departe într-o o cauză atât de murdară şi astfel şi a găsit apărătorul în Dr. Lazar Mátyás care după cum se vede, încurcă lucrurile de 2, 12 ani. Noi creditorii străini mai jos înşiraţi am deschis credite comercianţilor români de sute de milioane, cari credite din partea acestor comercianţi au fost şi sunt bile primite cerem scutul justiţie româna pentru a ni se face dreptate iar tâlhăriile a fi pedepsite. îmi iau voie a observa că procesul poliţelor escrochats datează din 10.XI. 1931, adică de 2,12 ani şi că sunt poliţe concordatare. Tot firma Gromer & Herbert înaintează cerere tribunalului din loc pentru imediata vânzare a mărfurnior depozitate deoarece acestea ar fi supusă stricăciunii, unde s’a auzit că, mărfuri textile să fie supuse stricăciune!, după cum sunt fructele ? Gromen & Hubert înaintează procesul intentat contra lui Tessler care nici nu va putea fi rezolvit atât timp, până nu se va dovedi că într’adevâr poliţele improcesuate sunt poliţe concordatare şi sunt smulse prin ameninţări dela Simion Tessler. Este de fapt un scandal, câte neadevăruri s’au spus în jurul poliţelor improcesuate şî astăzi pe lângă să soarea firmei Gremen & Herbert în care confirmă primirea acestor două poliţe eliberate in modul arătat, ceea ce recunosc azi şi el însuşi. Toate mărfurile aflate în depozitul Simon Tessler şi sechestrate în baza celor două poliţe concordatare, au fost transportate din aceia magazie în mod fraudulos, peste noapte la depozitul Gromen & Herbart. De lucrul acesta mai bine zis de transportarea mărfurilor Simon Tessler a aflat derbea la 2*3 z le. Gromen & Herbert totuși ca să fie acoperit pentru fapta săvârșită a înaintat o cerere ulterior judecătoriei pentru ai admite transportarea mărfurilor sechestrate motive că edificiul în care se aflau aceste măr H Krnuth Conerth .... .Lei 16.695.— Banca Munteniei ....m 50.700.— Fabrica de Postav Sulina .m 56.000.— Vád.C. Ascher ..................n 50.000.— Leopold Seliger, Brünn .m 59.400. Firma Dorobanțul ... .» 413.403.„ Dunăreană ....m 162.400.— „ Vslenta.................... 19 000.— „ Frații Sigmond . .» 59.046.— A. Vartparonian ....w 75 805 — .Tribuna* Pag. 4 furi se află sub dărîmîre. Toate acestea sînt neadevăruri. Acest denunţ s-a trimis: 1) Ministerului de justiţie, Bucureşti 2) Legaţiei Englezâ, Cechoslovacă şi Austriacă în Bucureşti 3) Curtea de Apel, Braşov 4) Biroul Advocaţial din loc Creditorii reprezentaţi prin Jarob Kellen, J. Novak, Btün, Brükr Buxbrum, E'pal, Friedrich Redlich, Brünn, Emanue! Feuerstein & Co.Brünn, Herrburg r & Rh oub'rg Wien*, Max Weiner Wiens, A. Sikitenz Söhne Orossgraus, Scharles Simon «Sc Co. Brat forih. Londra. v Comentarile le vom face h numărul viitor. Ore de treerat pentru acţionat cu motor, mâna sau vârtej Vânturătoare şi trioare Teascuri de struguri şi poame, hidraulice şi obişnuite Zdrobitoare pentru struguri şi poante Prese şi zdrobitoare pentru seminţe uleioase Pompe de apă Maşini de scărmănat lână Malaxoare de aluat Batoza de bătut porumb Tocătoare de nutreţ şi sfeclă Postamente şi piatra de moară livrează cu preţuri eftine. “?»! And. Rieger Societate anonimă SIBIU Mirele catalog ilustrat se trimete gratuit ori negrul amator caci se referă la acest ziar. Vizitat standul in Târgul de Mostre. Foarte important ! 23 Lei 1 kg. zahăr cristal, 24 lei praf, 25 lei cubic, la cumpărarea și de alte articole cad sunt tot ieftine, după cum urmează: Cafea prăjită, superioară î 14 kg. lei 27, 30, 40, orez glace frumos lei 16 kg. untdelemn ptr. salate, maioneze și gătit lei 32 kg. Salam de Sibiu cal. I a bucăţi întregi 1 kg. Lei 90, precum şi toate celelalte articole de coloniale şi delicatese cu preturi extrem de reduse. In combinaţie cu magazinul special de cafea „LA PAŞA* se află şi B O N B O îl E R 1 A de a Palatului şi de Zamfirescu etc. — Furnizorii Curţii Regale,— care vinde toate articolele bomboneriei şi ciocolatei atât în cutii cât şi desfăcute cu preţuri de fabrică necrezut de irftine. Vizitaţi noul magazin spaţios alături de cel ştiut, fiindcă este unicul în Sibiu astfel aranjat. Engros! LA „PAŞA En detail! Ci în Sibiu, strada Regina Maria 41 (fost 40) Vizitaţi Expoziţia de covoare româneşti şi persiene a D-nei Sorina Pria DIN RĂŞINARI, la Târgul de Mostre din Sibiu.