Tribuna, aprilie 1935 (Anul 8, nr. 387-389)

1935-04-07 / nr. 387

hz.2 Ori când putem face dovezi! La şedinţele Cameră şi Senatului nu se duc decât dacă au vreun interes personal, iscăleşte condica de prezenţă, unul pentru toţi din judeţul său, dar diurna o încasează toţi regulat! Fug de cetăţanii cari îi caută, îşi dau adrese mincinoase, iar daca se duc la şedinţe, unii cetesc ziare, alţii stau la bufet şi trag la şpriţuri, pe la Senat .... trag câte un pui de somn, iar noaptea umblă după ... pupăze! Să se ocupe de durerile judeţului, să facă interpelări sau comuni, cari, să studieze proectele de legi şi să-şi spună cuvântul, asta n’o fac deputaţii noştrii decât dacă e vorba de interes personal, de gaşcă sau de partid. — Cu ooeziunea votării legii jocurilor de noroc s’a putut vedea în tribunele Camerii crupieri şi patroni de cluburi de joc de cărţi, cari aveau deputaţi cointeresaţi la facerea legii, iar ca culma deputatul naţional ţărănist Fiind convocată o adunare a partidului naţional-ţărănesc pentru ziua de Duminecă 31 Martie a. c. au sosit în localitate Sâmbătă noaptea, dnii Ion Mihalache, I. Maniu, M. Popovici V, Moldovan Gh. Căpăţineanu, Cornel Pop, Ionel Pop, Cornel Bidenu, Aurel Dobrescu, Ilie Lazăr şi alţi fruntaşi Ardeleni, care au descins la hotel Boulevard, unde au fost primiţi de fruntaşii organizaţiei locale: dr. Ieronim Stoichiţă, dr. Ioan Pope, etc. Duminecă dimineaţa au sosit delegaţii de săteni din judeţul Făgăraş cu călăreţi în haine de sărbătoare conduşi de dl Aurel Dobrescu şi din judeţul R.Vâlcea sub conducerea d-lui Dinu Simion. Deasemenea au sosit grupuri de săteni din judeţele Alba Iulia, Tg. Mureş, Târnava mare şi Târnava mici. Din judeţul Sibiu fiecare sat a venit cu steaguri, fanfare şi placarde pe care scria: „Trăiască Iuliu Maniu" „Trăiască Ion Mhalache*, „Trăiască partidul naţional-ţărănesc." Au defilat prin faţa hotelului Boulevard în care se odihniseră conducătorii partidului, apoi s’au îndreptat spre sala „Thalia" unde fusese convocată adunarea a cărei deschidere era fixată pentru ora 1®. — Scandalul De dimineaţă intrările sălii au fost ocupate de manişti, deoarece aflaseră de cu vreme, că la adunare vor veni şi vaidişti, — cari făceau un riguros control, nepermiţând intrarea vaidiştilor. Din această efiuză în faţa sălii s’au adunat un foarte mare număr de vaidşti şi la un moment dat, sub conducerea d lor Dr. Vastu G. Guai, Rozorea, Roşea au dat busna în sală, pătrunzând cu toată împotrivirea ce le-au pus o gărzile dela uşe. In sală vaidiştii manifestau pentru dnii Maniu, Vaida, Tolea şi împotriva d-lor Mihalache şi Dr. Lupu. In scurt timp, vaidiştii s’au strâns în sală în număr covârşitor şi curând sala s’a transformat într’o întrunire cu majoritatea vaidistă. Maniştiî sosiţi în urmă, n’au mai intrat în sală ci au rămas încolonaţi în strada Carmen Sylva. Şerbănescu îşi apăra clubul său din Ismail! Toţi, numai pentru interesele lor ! Ca să vă dau un exemplu, despre junele deputat Ilie Ficaşiu junior. In loc să se ocupe de atâtea necazuri cari apasă pe umerii cetăţenilor judeţului nostru, sau să se fi ocupat de noile taxe puse pe articolele de consumaţie, cari scumpesc viaţa, dsar care e negustor cu pretenţii de economist şi financiar, cu o diplomă de doctor al faimoasei Academii din Bruxelles— pe care nu are curajul s'o arate la nimeni — s’a ridicat la tribuna Camerii şi a cerut unele dosare în legătură cu activitatea din trecut şi de azi a prefectului Regman. Aşadar tot o răzbunare, tot o răfuială între eî! Cum după calculele făcute un ceas de vorbărie la Camera ne cosii peste o sută de mii de Iei ceasul, cearta dintre prefectul Ragman şi llie Fioaşiu ne costă câteva zeci de mii de Iei! Cum deputatul llie Fioaşiu vrea să vorbească, era mai interesant să fi vorbit despre aventurile sale galante, despre minorele corupte, despre Maniștii părăsesc sala Conducătorii partidului aflând despre acest lucru, au dispus si nu se încerce asupravaidiștîlor nicio bruscare spre a se evita incidente. S’a hotărât ca vaidiştii să fie lăsaţi în sală, iar maniştii să se încoloneze în rând de câte patru şi să plece spre sala „Trei sfejeri" urmând să se ţină acolo adunarea partidului. Astfel s’a arătat în sala „Thalia“ d-1 Bratu, fost senator, s’a urcat pe un scaun şi a făcut semn maniştilor să părăsească sala, cari au şi început unul câte unul să se îndrepte spre uşi ieşind. S’au încolonat au defilat în faţa hotelului Boulevard şi întreaga coloană s’a îndreptat spre gară iar de acolo pe strada „Trei stejari“. In acest timp vaidiştii din sală, crezând că maniştii au renunţat la întrunire, au votat o moţiune în care exprimă devotament pentru Vaida. Păsesc sala „Thalia", în stradă se încolonează şi se îndreaptă spre „Boulevard“ unde sau massat în faţa hotelului în care se aflau diii Maniu, Mihalache etc. Au adus o pancartă pe care scria: „Vrem [numerus valschicus" — Apoi aproape timp de un ceas au strigat: „Trăiască d-l luliu Maniu", „Trăiască d. Vaida Voevod* „Jos Lupu, Mihalache să plece la Topoloveni* L’am ales deputat al judeţului Sibiu şi n’a făcut nimic pentru judeţul nostru. Ia acest timp, un grup de Vaidişti a urmărit manifestaţia manistă pe stradă spre „Trei stejari" iar cea mai mare parte din vaidişti s’au împrăştiat spre casele lor crezând că totul s’a terminat fiind ora 12.30. Bătaia Coloana manistă, ocolind pe sub alei, a ajuns din nou în faţa hotelului „Boulevard" unde erau vaidiştii acum un număr foarte restrâns. In fruntea maniştilor venea călare ţăranul Ion Aron urmat de un grup de călăreţi iar în urmă pedestrimea sub conducerea d lui Aurel Dobrescu. Ajunşi In faţa hotelului Aron cu oastea călare înaintează pe lângă vaidişti, cari privesc pe jumătate convinși că e vorba de o nouă defilare, Lilly, Diena Olatz, sau despre copii săi din flori, ori despre alte afaceri mai interesante. Deocamdată pentru lămurirea opiniei publice somăm pe dl prefect Regman să ne răspundă. E adevărat că a exoperat deputatului Iiie Fioasiu un permis de 35.600 kg. (treizeci şi cinci mii kilograme) bumbac? Întrebăm aceasta numai pentru ca poporul să vadă că şi deputatul Ilie Fipaşiu a căutat să fie parlamentar, pentru a-şî înmulţi averea din sărăcia poporului! Beţia din grădina „Thomas“ organizată de deputatul ilie Fioaşiu, cu ocazia congresului de pomină de astă vară, unde au înjurat pe Piso şi Regman, a fost plătită de deputatul iile Frossiu din câştigul realizat din bami, bacul căpătat pe urma intervenţiei prefectului Regman, pe care azi îl înjură! Aşa sunt deputaţii de azi, lucrează pentru buzunarele lor, afară de unele excepţii onorabile, dar dureros, foarte rare! — Apoi înconjoară uşor grupul vardîst şi deodată brusc au dat pinteni cailor şi au năvălit pesta manifestanţi lovindu-i au ciomegele în cap. Apoi au intrat în luptă pedestraşii făgăraşeni, comandaţi de dnii Dobrescu, Ilie Lazăr şi N. Buia. Hazardul a făcut că în faţa hotelului strada să fie în reparaţia. Pietrele cubice stăteau mormane, cari au intrat în funcţiune. Prin aer sburau pietrele cubice cari se găseau din belşug. Loviţi cu bâta cu pietri şi cuţite au rămas pe câmpul de băie grav răniţi, conducătorii vaidişti: dr. Vasiu, Rozorea, şi Roşea. Toţi prezintă grave tăeturi de cuţit pe tot corpul. Au mai fost şi alţi răniţi dar neprezentând răni grave au fost pansaţi şi lăsaţi la domiciliu, intre care şi agentul poliţienesc dl I. Giurgiu, fiind de serviciu şi voind să intervină pentru menţinerea ordine! a fost lovit pe la spate în cap rimindu-l destul de grav. Un grup de vre-o 1® manişti în frunte cu Ilie Lazăr au căutat în mulţime pe dl Dr. Vasiu, aplicăndu-i câteva lovituri de bâtă în cap apoi câteva lovituri de cuţit şi pe urmă l-a călcat în picioare, până au crezut că şi-a dat duhul. Alt grup de ţărani făgărăşeni au urmărit pe Rozorea într’un local din apropiere unde se refugiase tăbărând asupra lui şi rănindu-l grav cu lovituri de bâtă şi cuţit. De aci maniştii au plecat şi ajungând la locuinţa dlui Dr. Simoneti, fruntaş vaidiat iau spart toate geamurile. Furia ţăranilor s’a potolit numai când au apărut conducatorii part. dnii I. Mihalache şi I. Maniu pe care l-au înconjurat şi ovaţionat îndelung. După incidentele pe cere le-am relatat mai sus, adunarea s’a ţinut în cea mai perfectă linişte timp de trei ore. Întrunirea Manist. Noi adeziuni întrunirea a fost descrisă de d-l Dr. Ieronim Stoichii care spune: Sibiu are azi prilejul să sărbătorească pe conducătorii adevăraţi ai partidului. Abea am lansat un cuvânt şi cu toate că timpul erau, vedem adunaţi aici mii de ţărani din cele mai indepartate sate din Sibiu şi Făgăraş intr’o manifestaţie grandioasă. Cei ceri cred că naţia aprobă trădarea şi lichelismul, să poftească aici şi prin sate. Cu ce putem noi oare ajuta ţarănimea ? Cu aţâţări şi vorbe sunătoare şi cu numerus vale chicus? Nu. Cu muncă serioasă, omenie şi concepţii capabile de Înfăptuiri cinstite şi desinteresate. Cine este acel nebun care poate pune la îndoială naţionalismul şi dragostea de popor al olor Mhalache şi Maniu. Prin gura şi sufletul lor răsbeşte glasul ţărănimii chinuite de Veacuri. In ei sunt concentrate aspiraţiile de bine şi de muncă ale întregului popor românesc. Şi cine poate pune la îndoială simţământul naţional al dlui M. Popovici ? Dar, mai presus de toate, cine poate pune la îndoială naţionalismul nostru şi al Dvs. tuturora, care aţi supt naţionalismul de la sânul mamelor ? Noi suntem hotărâţi să urmăm cu credinţă şi cu devotament programul, tactica şi pe conducătorii partidului. Dl Stoichiţă citeşte o scrisoare de înscriere în partidul naţional ţărănesc manist a unor intelectuali de elită, din toate categoriile sociale din oraşul Sibiu, cari până acum au stat departe de orice luptă politică nefiind până acum înscrişi în nici un partid. Aceştia sunt dnii: Iag. Aleman director general silvic, Gh. Gherghel director de poliţiei pensionat, fost şef al siguranţei, Dr. D o r d e a Dr. I. C o s m a, Dr. Lung u, Dr. Nic. Cristea notar public, Dr. L. Ionaşiu, Dr. Păcurar, Dr. Oltean, etc. Dl. Aleman vorbeşte în numele noilor înscrişi, arătând că au fost îndemnaţi să se înşirue în rândurile partidului naţional ţăcănesc de idiologia acestui orgmism şi de caracter al conducătorilor. Intelectualii înscrişi nu puteau să se încadreze decât într’un partid, care reprezintă real şi efectiv aspiraţiile poporului românesc şi adevărata democraţia. Dl I. Mihalache răspunde dlui ing. Aleman, mulţumind intelectualilor înscrişi şi le urează bun venit în partidul naţional-ţărănesc. Dl . Simian aduce salutul organnizaţiei din Vâlcea. Dl G. Căpăţineanu aduce salutul organizaţiilor din vechiul regat şi al preşedintelui lor d. Dr. Lupu. Discursul Dlui M. Popovici Dl Mhai Popovici primit în aplauze îndelungate rosteşte următorul discurs : Sibiul este leagănul Ardealului românesc, iar părintele leagănului românesc este dl Iuliu Maniu. La 1 Dec. 1018 am făcut Unirea, iar dela Alba- Iulia am venit aici cu Consiliul Dirigent. Care era situaţia atunci ? El era încă unguresc, iar Dl Maniu l-a transformat într'un Ardeal românesc, cu «numerus totus». Magistraţii unguri cari nu voiau să depună jurmântul au fost înlocuiţi cu români. Din justiţia ungurească dl Maniu a făcut o justiţie românească. Pe mine m-a trimis în Bucureşti ca să aduc 300 de judecători din vechiul regat, ca să facă nu proporţionalitate ci dreptate curat românească. Pe lângă ideia naţională la baza partidului nostru a stat şi ideia democratică. Românii din Ardeal au fost totdeauna democraţi. Îmi aduc amninte de marele român bănăţean Aurel Popovici, căruia nu-i plăcea ideia de" ÎNTRUNIREA naţional-ţaranista Incăerare sângeroasă între manişti şi vaidişti „TRIBUN” No. 387