Tribuna, mai 1936 (Anul 1, nr. 4)

1936-05-10 / nr. 4

Nr. 4 „TRIBUNA-NÓVA Broşura verde a corupătorului de minore ILIE FLOAŞIU Interview cu dl deputat Dr. Eugen Piso Junele deputat Ilie Floaşîu, corupătorul de minore, acela căruia i s'a strigat în plin congres liberal: «Corupătorule de minore, mi-ai nenorocit copila şi mi-ai umplut-o de boală !« In Ioc să se desvinovăţească de acuzaţiile ce i s’au adus, a scos o broşură cu titlul: »O demascare şi spulberarea unor calomnii*, broşură prin care într’un stil de tarabă şi o descriere lipsită de logică, aduce grave acuzaţii dlor prefect N. Regman, Dr. E. Piso, deputat, I. Ciolan deputat, şi subsemnatului. Cetind cu atenţie broşura te convingi imediat, că din acest om vorbeşte numai patima şi ura aceluia, care se vede distrus şi iremediabil pierdut. Ura Insului izgonit din partidul liberal, care l’a făcut om. O lipsă totală de concepţie, repetând în trei locuri în pag. 11, 13 şi 18 aceleaş capete de acuzare în contra dlui Nic. Regman, prefectul jud. Sibiu, plângându-se că deşi a cerut în trei rânduri prin biroul Camerei acele pretinse dosare, timp de lan®, nu au fost puse la dispoziţie . Aceasta dovedeşte că, ori acele dosare nu există ori Camera nu l-a luat în serios, cunoscând lipsa de autoritate morală a acestui deputat, miluit al partidului liberal. Mai dovedește singur că e și lipsit de caracter, căci în primele rânduri din «Cuvânt înainte« înfierează partidul de pe urma căruia și a dublat averea, iar în pag. 37 arată că se consideră tot deputat liberal, dar face politica crucii cu craci, adecă a lui Hitler. Dar dacă ar fi fost om de caracter, și-ar fi dat imediat demisia din Cameră, ca unul ce a fost ales cu voturi liberale, a căror încredere azi n’o mai are. La pagina 38 arată că dosarele de la Tribunalul Sibiu ar fi fost clasate Vom arăta noi în curând, cum s’a lucrat de s’a ajuns la clasarea acestor dosare! Deşi noi nu avem nimic comun cu dn’l Regman, Piso şi Ciolan, — noi fiind partizanii dlui Iuliu Maniu — totuşi pentru lămurirea opiniei publice, am căutat să întrebăm pe fiecare ce are da răspuns la această broşură? S’au întrebuinţat mijloace imorale (bani şi rachiu) pentru ca congresul din August 1934 să fie zădărnicit. — Nu a reuşit. — Congresul a respins această dorinţă a nepriceputului deputat Iiie Floasiu de a ajunge preşedintele organizaţiei judeţului. Atunci a început era minciunilor şi a insinuărilor calomnioase. Nu este locul de arăta aici toate calomniile debitate în Bucureşti şi în Sibiu prin diferite ziare precum şi la Preşedintele partidului, nici să arătăm umilitoarea cerere a celor excluşi, cari declară, în sfârşit, că se mulţumesc cu situaţiile avute, numai să fie reprimiţi în partid. — Organizaţia noastră a refuzat să-i primească în partid. Alunei s’a inscris prin partidul dlui Goga. In Cameră într’o petiţie a spus un neadevăr când a afirmat că nu este înscris în alt partid. Nu vreau să calific acest procedeu după merit. Opinia publică este complect elucidată. Este un fapt dureros ca în România Mare, se înrădăcinează astfel de procedee abjecte. Eu îmi urmez calea politică şi pe viitor depunând aceiaşi muncă ca şi în trecut şi voi avea cea mai mare şi singura satisfacţie observând că judeţul Sibiu este în plin progres. Sunt gata să discut toate faptele mele mele oricând şi oriunde dar în mod deschis şi nu subversiv. Calomnia şi minciuna sunt arme mârşave. Cel ce se foloseşte de ele merită tot dispreţul. * * * In numărul viitor urmează ultimul răspuns al dlui deputat Ciolan. Ce aveţi de răspuns la broşura lui Ilie Floaşiu ? Răspunsul dlui deputat Dr. Eug. Piso Nu ştiu dacă pamfletul dat în publicitate de către dlp. Ilie Floaşiu merită vreo atenţiune, conţinutul lui este un neadevăr, fiecare cuvânt o minciună. Dar fiindcă mi se pune întrebarea de mai sus, răspund scurt cu următoarele: Mi se aduce mie 3 învinuiri: 1. Că nu am nici o activitate parlamentară; 2. Că aşi fi scos peste graniţă 2 milioane Franci francezi şi aşi fi depus la o bancă din Lyon; 3 Că am jefuit comunele şi pe locuitorii jud. Sibiu. 1. Contest că oricare alt parlamentar din judeţele din Ardeal s-a ocupat mai mult şi a realizat mai mult pentru judeţele respective decât am realizat eu pentru judeţul Sibiu. Simt o satisfacţie sufletească că nu am întreg lăsat nimic şi nici un moment ceea ce a putut aduce un real folos pentru judeţul Sibiu. Această muncă zilnică făcută cu precauţiune şi încununată de succes îmi răpeşte mult timp, am însă satisfacţia că rezultatul ei atât de folositor pentru judeţul, pe care îl reprezint, dovedeşte că nu a fost făcută degeaba. Dealtcum nu am candidat ca să fiu ales deputat cu alte intenţii decât ca să fiu în stare să servesc interesele acestui judeţ, ceia ce am şi îndeplinit. Nu voiesc să întreb care este activitatea parlamentară a deputatului Iiie Floaşiu. Această activitate se rezumă la calomniile scrise de alţii şi cetite de ei în Cameră. Reprezentarea intereselor obşteşti din judeţ nu puteau fi încredinţate spre rezolvire deputatului Ilie Floaşiu, fiindcă îi lipsesc cunoştinţele speciale necesare. 2. Nu este adevărat că aşi fi depus vre-o sumă de bani în Lyon în Franţa, nici nu cunosc această bancă. E o calomnie, o minciună ordinară. Dealtfel n’am nici un motiv să duc banii în străinătate, fiindcă oricând pot justifica în urma activităţii mele de advocat orice sumă de câştig, fiind atât înainte de război cât şi în România Mare, unul dintre advocaţii cu clientela cea mai mare din Sibiu. „ Da, am jefuit comunele şi locuitorii judeţului Sibiu, atunci când înainte de războiu am susţinut toate cauzele româneşti ale Primăriilor, Bisericilor, şcolilor, alegeri de notari români şi primari şi am apărat gratuit pe cei asupriţi de către Administraţia ungară. Am jafuit atunci, când am făcut cea mai largă expropriere în folosul Românilor, când am apărat proprietăţile româneşti, când am insistat şi exoperat ca golurile de munte să treacă în proprietatea oierilor, am jefuit când am susţinut cea mai largă conversiune a datoriilor, am jefuit atunci când cu dragă inimă am aruncat multe milioane în foc din pretenţiunile de onorar ce le aveam faţă de ţăranii acestui judeţ, am jefuit atunci, când sute şi roii de necăjiţi şi oameni săraci i-am scăpat de daune şi amenzi, etc. etc. Acesta este jiful ce l-am făcut în judeţul Sibiu. Sunt mulţumit că mi am făcut datoria faţă de locuitorii acestui judeţ, şi oricând pot merge în cea mai umilă colibă din orişice comună căci ştiu câ sunt bine primit. Veleităţi de măriri nu am căutat şi n’am voit şi am refuzat să ajung în consiliul de administraţie a diferitelor bănci, căci sunt şi am fost oricând îi stare să trăesc după munca mea. Pentru ce a scris Ilie Floaşiu acest pamflet? Acest pamflet a luat fiinţă în urma eşuării campaniei de a răsturna starea actuală din organizaţia Partidului Naţional Liberal din judeţul Sibiu. 9Mai-9luni» „LUNA BUCUREŞTILOR11 Vizitatorii care vin în cursul săptamânei au reducere pe C. FR, la toate clasele şi pe toate liniile, 50o/o De Vineri noaptea până Luni noaptea la ora 12, au 75% reducere. Festivităţile „Lunei Bucureştilor“ se deschid cu o vastă Expoziţie amenajată în parcul Naţional Carol II (la şosea), pe malul Lacului Herăstrău. Vizitatorii din provincie au intrarea gratuită în expoziţie pe baza carnetului de participare. Acest carnet dă dreptul la mari reduceri la hoteluri, restaurante şi unele magazine. De la 9 Mai, toate drumurile din ţară duc la Bucureşti Dihonia in partidul naţional creştin din Sibiu Intre conducătorii organizaţiei sibiene a partidului naţional creştin ai dlor Goga—Cuza, a intrat dihonia. Mai curios e faptul că au ajuns să se certe înainte de a se fi clarificat situaţia noilor veniţi, adică a grupuleţului fost liberal şi înainte de a se şti cine formează conducerea şi cine are încredinţarea de la centru pentru organizarea partidului în oraş şi judeţ. Cearta dintre adepţii crucii încârligate a fost cât se poate de vehementă. Zilele trecute conducătorii provizorii ai acestei organizaţii s-au beştelit reciproc în sala restaurantului „Bufniţa“ pe un ton destul de ridicat, astfel că au atras atenţia publicului, care se uita la el ca la un lucru neobişnuit. Cearta a fost între junele deputat Ilie Floaşiu şi advocatul Herţia, îşi imputau reciproc că stau toată noaptea în cârciumă şi fac chefuri cu aderenţii altor partide în loc să şi vadă fiecare de partizanii proprii! De embate părţi au cazul vorbe grele şi se prevede că tânăra prietenie politică se va sfârşi cu o desbinare ca şi cea din partidul liberal, căci junele deputat Ilie Floaşiu trece drept mandatarul noilor înscrişi: Dr. Ovidiu Ivan, Dr. I. Mafteiu, Dr. Dionisie Mihu etc. Din astfel de certuri profită întotdeuna adversarii politicii şi în cazul special ai judeţului Sibiu, cei ce vor profita vor fi în primul rând naţional ţărăniştii — ceri dispun de cea mai mare forţă in judeţ, apoi liberalii şi eventual vaidişti?! Se nasc unele întrebări: 1. Este deputatul Ilie Floaşiu naţional creştin sau nu ? 2. Dacă nu este, apoi, după cearta aceasta, la cine se va înscrie ? 3. Cine va urma pe deputatul Floaşiu, dintre vechii săi prieteni ? 4. Cine va fi conducătorul activ al naţional creştinilor la Sibiu, după ce actualmente părintele I. Lupaş locueşte în afară de judeţ, iar dr. Colan, cărei conducătorul „activ“ este ales episcop a! Clujului. 5. Va mai putea stăpâni situaţia părintele Lupaş, preşedintele organizaţiei naţional creştine de Sibiu, sau va trebui să vie altcineva în fruntea ei? 6 Cum se va organiza „creştinismul“ în Sibiu, fără popă în frunte şi mai cu seamă fără ajutorul bănesc al junelui limfă, care după câte aflăm a cam desfăcut baterile pungii pe altarul creştinismului din oraş şi judeţ! In orice caz, situaţia în organizaţia naţional creştină din Sibiu e tulbure şi viitorul ei e trist ! In numerele viitoare vom urmări desfăşurarea situaţiei. P. T. Subsemnatul fac cunoscut onor, clientele, că execut orice lucrări mari şi mici, în binale şi mobile, din branşa vopsitoriei în ulei, şi anume: Specialităţi fine de vopsit, lustruit şi emailat. Emailări frecate şi poleite (Schleifemail), specialităţi de imitaţie de orice fel de lemn, imitaţiuni de marmore pe lemn, zid, ete., imitaţiuni de faianţă în băi, etc. precum şi orice lucru de la clasă în această branşă. Execut specialităţi de picturi de firme pe sticlă, tablă, lemn etc., firme transparente din sticlă, picturi de tablouri sfinte, aurituri şi bronzări speciale de iconostase, etc., prompt, conştiincios şi cu preţuri convenabile Rog sprijinul românesc 1 f.l. Filmocean Sibiu, Sil. Reg. Maria 36 Specializat în Budapesta, decernat cu diplome de distincţie şi medalii. Fondat 1918