Tribuna, august 1936 (Anul 1, nr. 7)

1936-08-16 / nr. 7

No. 7 Un lăcătuş de artă din localitate, anume Ioan Bedelean, pe lângă alte invenţii în curs de perfecţionare şi ultimul brevet, este construirea noului tip de bancă şcolară ideală cerinţelor de azi, sistemul »Bedelean«, patentat cu brevetul Regal Român No. 24.701 şi recunoscut de către Casa Şcoalelor din Bucureşti, ca fiind cele mai perfecţionate, comode şi unice din ţară rivalizând chiar cu străinătatea din toate punctele de vedere. Munca neobosită a acestui român, — mare lăcătuş de artă, — care a adus aport serios industriei naţionale, merită a fi relevată şi încurajată de opinia românească. Dorind a pune la curent pe cetitorii noştrii, pentru a le arăta mai jos, caracteristica acestei invenţii, am rugat pe Dl. Ioan Bedelean, care cu multă bunăvoinţă, mi-a dat toate detaliile asupra noului tip de bancă construit de d-sa. Caracteristica băncilor sistem „Bedelean" Prin felul de construcţie al acestor bănci, s’a ajuns la tipul de bancă ideal, putând folosi una şi aceiaş bancă, atât pentru copii, cât şi pentru adulţi. Cu alte cuvinte, banca sistem »Bedelean« poate fi folosită de un copil de la grădiniţă, şcoală primară, liceu şi chiar universitate fără ca să mai fie schimbată . Printr-o simplă acţionare a dispozitivelor, cu care este prevăzută banca şcolarului, necesară în timpul desvoltării sale fizice — cu ajutorul acestor bănci — i se dă posibilitatea elevului, de a-şi păstra o poziţie corectă în bancă, menajându-se în felul acesta sănătatea. Şederea comodă pe lângă că înlătură toate defectele fizice — destul de frecvente până azi, — nu oboseşte şi astfel şcolarul poate să se concentreze mai mult asupra lecţiilor. Băncile sistem „Bederean« sunt de 3 tipuri şi anume: BANCA TIP 1, — este o bancă fixă de 2 locuri, prevăzută cu un dispozitiv pentru regularea distanţei între bănci şi scaune, — unice rabatabile în adâncime minus 3 plus 3 cm. BANCA TIP 2— este reglabilă în adâncime minus 3 plus 3 cm, iar cu ajutorul unui dispozitiv prin 2 chei, se poate face regularea pupitrului şi scaunului In înălţime, după mărimea elevului. BANCA TIP 3, — este la fel cu cea de tipul 2, — cu singura deosebire, că in loc de cheia pentru regularea în înălţime, se întrebuinţează o manivelă. Pentru a face mai uşor regularea în înălţime — după statura elevului. — Dl. Ioan Bedelean, inventatorul, a prevăzut cele din urmă tipuri (2 şi 3) cu o scală gradată. Construite din fier forjat, vopsite prin pulverizare, pupitrul, scaunele şi spatele din lemn de fag fiert sau stejar, solide şi estetice, în culoare naturală, lustruite, lasă impresia unei perfecte mobile moderne , demne de toată admiraţia. Băncile sistem „Bedelean“ prin caracteristica lor sunt astfel construite, că au stabilitate perfectă în aşa fel că nu mai e nevoie de a fi fixate de duşumele cu şurupuri. Tălpile sunt şi ele prevăzute cu tampoane de lemn sau cauciuc, pentru protejarea duşumelelor, — eventual parchetului. Aranjate estetic In săli de clasă, formează un corp comun, printr’un dispozitiv ce se găseşte la fiecare bancă, — permiţând astfel elevului, de a ieşi sau întră, atât pe o parte cât şi pe alta. Pe lângă avantajul ce l-a adus banca sistem »Bedelean«, în proporţie cu rezistenta ei mai este şi faptul că noua bancă poate fi întrebuinţată pe timp de 50—60 ani, faţă de vechile bănci, cari se deteriornează în maximum 5—10 ani. Personalitatea inventatorului şi beneficiilebăncii sistem »Bedelean« Dl Ion Bedelean este un om simplu şi pe lângă meseria d-sale — lăcătuş de artă — cu care-şi câştigă existenţa de toate zilele — în timpul orelor de odihnă, — d-sa schiţează diferite planuri In vederea unor noi lucrări care promit să fie de mare sensafie. In timpul lucrului a cutreerat diferite şcoli şi aci mintea i s’a oprit la băncile de azi, pe cari elevii contractau intens dela o vreme încoace — diverse boli, bănuite din cauza poziei anormale şi incomode cu care deservea tipurile actuale de bănci, pe elevi. Dl. Bedelean a studiat mul şi a ajuns la concluzia că actualele bănci trebuiesc modificate în construcţia lor şi mulţi medici şi profesori s’au gândit la o problemă cum ar putea remedia răul provenit de vechiul sistem de bancă. Nimeni n'a reuşit, decât numai inventatorul de azi Dl. Bedelean, care pe drept cuvânt fiind felicitat de Dl. ministru Costinescu, care i-a adus laude, şi a fost considerat singurul remediator al bolilor contractate până acum de elevi pe vechile bănci şcolare. Şi după cum se vede, constatăm şi noi cu oarecare părere de rău, că munca sale, până in prezent nu a fost încurajată, după cum de la sine se aştepta. Credem că datoria fiecărui conducător de şcoală, ar fi ca să se intereseze cât mai îndeaproape de acest inimos constructor, pentru a fi încurajat cu deplină voinţă. Numai aşa putem promova mai departe industria noastră naţională şi mai mult pentru că este o invenţie românească, ca atare, inventatorul Ioan Bedelean, azi ne face cinste, cu noua d-sare lucrare la timp venită şi pentru care merită toată atenţiunea noastră. Munca D-lui Bedelean promite mult şi de aceea mai aşteptăm pentru industria noastră naţională de mâine şi alte lucrări. Târgul de mostre din Sibiu expune: O nouă invenţie românească De vorbă cu dl. Ioan Bedeean, — inventatorul noului tip de bancă şcolară sistem „Bedelean“ »TRIBUNA NOUA* Pag 3 Primăria Municipiului Sibiu Nr. 7195-1936 silvic Publicaţiune Se aduce la cunoştinţă publică, că în ziua de 16 Septemvrie 1936, ora 10 a. m, se va ţine la Primăria Sibiu strada Metropoliei 2, camera 10 licitaţie publică pentru vânzarea a. I. 1163 arbori de mol ft uscaţi în picioare şi doborâţi de vânt, II, 493 arbori pe molift, uscaţi în picioare şi doborâţi de vânt, III, 629 arbori de molift verzi în picioare. Toţi aceşti arbori sunt aflători în pădurea «Şanta». Preţul de strigare este pentru Lotul 1 în total lei, 101038, „ H „ , „ 79843, „ ill., „ „ 238729. Licitaţia se va ţine în conformitate cu art. 88—110 inclusiv din legea contabilităţii publice regulamentul OCL şi normele publicate în Monitorul Oficial Nr. 127 din 4 iunie 1931. Oferenţii vor depune pe lângă ofertă şi o garanţa de 5% din suma oferită, iar oferta se va face numai în conformitate cu cartele de sarcini, cari pot fi văzute zilnic, în orele de birou la Primăria susnumită, camera Nr 33 Ofertele se pot face pentru întreaga cantitate sau pentru fiecare lot separat. In caz de nereuşită se va ţine a doua licitaţie, la 8 Octomvrie 1936 în acelaş timp, loc şi condiţiuni. Primăria Municipiului Sibiu Ferma de lei din California După ce a studiat vreme îndelungată moravurile animalelor, un francez, d. Gay, ajungând la concluzia că leii sunt cei mai sensibili la bunele tratamente a înfiinţat acum opt ani în ţara minelor de aur, a cinematografului şi excentricităţii, o fermă model pentru creşterea lor. La început n’avea decât un leu şi două leoaice. Astăzi posedă nu mai puţin de două sute, căci dintre toate fiarele leul se obişnueşte cel mai bine în captivitate şi sclavaj. D. Gay nu lasă pensionarilor săi o prea mare libertate. Ferma este bine închisă şi un dublu şir de grilaje, încoronate de puternică sârma ghimpată, curbată spre interior, este de ajuns pentru a corija dispoziţiile vagabonde ale animalelor, asigurând siguranţa vecinilor, însă domeniul este destul de vast, pentru a le da iluzia libertăţii. Fermierul aplică aci, principiile unei creşteri raţionale. Trebuie să credem că acest regim prieşte de minune, pentru că leii crescuţi de d. Gay trăesc în medie treizeci şi cinci de ani, ceia ce constituie o remarcabilă performanţă, dacă ne gândim că, leul nu depăşeşte niciodată patruzeci de ani şi aceia cari trăiesc în stare sălbatică, sunt în general seceraţi în floarea vârstei, victimele vânătorilor, ale elementelor sau adversarilor mai puternici. In această ordine de idei, se poate semnala că, regele animalelor nu iese niciodată învingător dintr’o luptă cu bivolul sălbatic, de pildă. Călător demn de toată încrederea, povestesc că au văzut un bivol deja rănit de un glonţ, rezistând timp de mai multe minute în fața a trei lei. Livingstone a văzut şi el o fermă de bivoli ţinând piept mai multor lei, prezentându-le coarnele şi mergând în grup strâns. La ferma d-lui Gay, leii n-au să se teamă nici de glonţul de Winchester, nici de zile fără hrană, nu trebuie să se ferească de turmele de bivoli sau de muşcătura mortală a şerpilor. Totul concurează, dimpotrivă, a le face viaţa plăcută. In primul rând, hrana. Această chestiune e foarte inportantă, căci carnea de proastă calitate îi înbolnăveşte şi e una din cauzele mortalităţii leilor în menagerii. La ferma din California, se ucid în fiecare zi trei cai, ceia ce reprezintă aproape o mie kg. carne pentru două sute de lei, adică aproximativ cinci kg. zilnic pentru fiecare conviv. Vorbind bineînţeles de lei adulţi, deoarece puii sunt adeseori hrăniţi cu biberonul. E cazul progeniturilor teribilei leoaice Roşie, care avea deplorabilul obiceiu de a-şi devora puii. Deşi lei bine hrăniţi nu au tendinţa să atace omul, accidentul ameninţă totuşi în fiecare clipă pe îmblânzitori şi crescători. Gândiţi-vă că, fiara ce pare să moţăie fără niciun gând agresiv, poate sări brusc, într’un acces de turbare. Cu iuţeala fulgerului va doborî victima, înfigându-i ghitarele puternice în carne. Iată de ce, fermierul francez nu se apropie niciodată de pensionarii săi, fără să fie armat cu un revolver, cu şase gloanţe calicru 45 încărcat cu . . . gaze lacrimogene. Istoricii susţin că leii erau mult mai la modă în trecut şi citează cazul unui Cezar, care făcu să apară într’un circ roman, nu mai puţin de cinci sute. Sylla, în timpul preţurii sale, făcea să se lupte între ei, o sută de lei ce-i fuseseră trimişi de Boechus, regele Mauritaniei Luptele de lei erau, în antichitate, tot aşa de frecvente, cum sunt astăzi luptele de tauri în Spania, dar dacă astăzi nu mai avem prilejul să-i vedem decăt în dosul barelor cuștilor de menagerie, nu s’a întâmplat în schimb, să-l vedem adeseori pe ecranul cinematografelor. In unele filme celebre regele animalelor a susţinut roluri de seamă. Cinematograful este actualmente, un mare consumator de lei. Acesta e (Urmare în pag. 4)